Centerbolt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Klinge1969
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 26. dec 2009 13:45
Kontakt:

Centerbolt

Indlæg af Klinge1969 »

Hey!

Langsomt skrider renoveringen frem... i det tempo det nu lader sig gøre. Men men, det drejer sig om min 1975 SS50. Jeg skal jo have den her bagsvinger pillet af, men den her bolt som skal ud, den sidder godt nok fast. Så jeg tænker om en af Jer har lige det helt rigtige kneb til hvordan jeg får den ud? Måske jeg blot skal bruge vold, problemet er at jeg så som regel kommer til at ødelægge mere end hvad godt er. Har givet den en del WD40-lignende substans fra Biltema...men men.

Ingen billeder - det ser rædsomt ud pt., men inden under snavset er det faktisk ok :dust

MBVH/Anders
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af trs »

Nu ved jeg hvor adskildt maskinen er, men varme plejer at være godt til fastgroet bolte.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Kai »

Er det i stelrøret den sidder fast, eller "kun" i gummibøsningerne i bagvingeren ?

Masser af rustløser gennem en uges tid hjælper meget, stil en spraybøtte ved siden af og gi den et pift hver gang du går forbi, og prøv at "vrikke" lidt med bolten med en topnøgle på. Bolt hovedet er der vel endnu ?

Er den helt smadret og rustet sammen med stellet..så er der den mulighed at skære bolten af så tæt på gummibøsningen som muligt, finde boremaskinen med et 4-5mm bor i, og bore alt gummiet ud af hver bøsning. Så kan svingeren flyttes så meget til hver side at bolten kan skæres over udenfor stelrøret.

Stumpen der sidder tilbage i stelrøret gir du igen rustopløser og borer et 7mm hul lige midt i bolten, det behøver ikke være mere end 10mm dybt det er kun til at styre en dorn + du ikke smadrer enden af bolten så der bliver en krave på den.

I med en kort 6mm dorn og gi den nogen tæv af hammeren så skal den nok slippe.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Klinge1969
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 26. dec 2009 13:45
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Klinge1969 »

Ok, tak, tror jeg skal trække vejret dybt og give den rustløsner et stykke tid - har jo alligevel ikke tid til at lave så meget på den for tiden, så det må tage tid.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af strynboen »

bolten er vist kun8 eller 10 mm i en honda..den er tynd...er det en tysk ss 50...jeg har set på en i england...18,000 for en rimelig pæn..menn det er miles og pedaler på dem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Klinge1969
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 26. dec 2009 13:45
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Klinge1969 »

Ups, glemte, det er en Yamaha SS 50, desværre ikke en Honda...een må nøjes med den rustbunke man beholdt fra ungdommen :whew
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af strynboen »

det gamle guld er sjovest...ens eget gamle skrot er altid sjovere at renovere ..man har jo altid dårlig samvittighed over at man ikke fik den passet dengang..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Klinge1969
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 26. dec 2009 13:45
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Klinge1969 »

Heldigvis var jeg dengang så doven så jeg møgede knallerten til med olie stort set overalt, så rusten er ikke så omfattende, i hvert fald er stellet sluppet for det store hvad rust angår. Eneste der er så lige hullerne til støttebenet, som jeg skal renovere. Så må vi se hvornår jeg kommer til det - måske i 2047 eller sådan noget :shutup
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Knud »

Info: Claus Sigsauer (fra knallertforum) laver nogle fantastiske reparations skiver til hullerne for centerstøtte fod
:mrgreen:
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Guess who »

Der er også reservedele til stelreparationer her:

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... -1101.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... l-424.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... 3/stel-34/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Benny
Klinge1969
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: lør 26. dec 2009 13:45
Kontakt:

Re: Centerbolt

Indlæg af Klinge1969 »

Tusind tak - det er lige hvad jeg behøver! :(y)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"