til kørsel af ny cylender/stempel

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
dcedata
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 23. apr 2011 22:38
Kontakt:

til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af dcedata »

Hej

hvordan kører jeg bedst en hel ny cylender stempel til ? så den kan
klare mange KM :) inden der skal gøres noget ved den ?
med venlig hilsen

Dcedata

Niels Sørensen

Er nu den stolte ejer af en yamaha :D
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af Knud »

Nogen vil kalde det et religions spørgsmål - men min opskrift er:
1) tjek at alle pakninger er tætte og ikke for meget olie i benzinen samt korrekt dyser og indstilling i øvrigt
2) lidt for fed blanding er ok
3) start motoren og lad den snurre i et par min.
4) sluk den og lad den køle af
5) start igen og lad den snurre i et par min. gentag et par gange
6) kør en kort tur lad den snurre op i omdrejninger ikke sej trække og ikke sønder-pine
7) sluk igen og lad køle af
8) gentag et par gange

9) køre en længere tur med skiftende hastighed og lad den køle af
10) finale: gi den nogle høvl NÅR den er gennemvarm og lad den ikke køre for magert og ikke med for meget olie og altid med luft filter (aldrig med AHA dækslet afmonteret, kør en lang tur og varm sluk på tændingen: tjek tændrørets farve -> cocio brunt = OK

just my 2-Cents
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af 12V »

Afgrat alle kanter som stemplet passerer, rengør grundig.

Indsæt stempelringe en ad gangen i toppen af cylinderen, sørg for de står lige ved at rette dem på plads med stemplet. De skal sidde ca. 1 cm inden toppen, mål så stempelring gabet. Stempelring gab er ca. 4 promille af cylinder diameter. F.eks. 40 mm * 0,004 = 0,16 mm gab.

Smør lidt olie på delene inden montage.

Vær sikker på inddysning og olieblanding i benzinen.

Start op, lad den varme op til driftstemperatur og så eller ud og køre en tur.

Undgå alt for meget bundgas kørsel, det er især accelerationen hårdt gennem gearene der skaber en god tætning mellem stempelringe og cylinder de første få km. Vær ikke bange for at fyre den af.

Sådan gør jeg altid, giver mig meget bedre resultat end den forsigtige metode over mange hundrede km.

Her er meget mere info om emnet, som jeg personligt synes er den bedste: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af Knud »

12V skrev:Afgrat alle kanter som stemplet passerer, rengør grundig.

Indsæt stempelringe en ad gangen i toppen af cylinderen, sørg for de står lige ved at rette dem på plads med stemplet. De skal sidde ca. 1 cm inden toppen, mål så stempelring gabet. Stempelring gab er ca. 4 promille af cylinder diameter. F.eks. 40 mm * 0,004 = 0,16 mm gab.

Smør lidt olie på delene inden montage.

Vær sikker på inddysning og olieblanding i benzinen.

Start op, lad den varme op til driftstemperatur og så eller ud og køre en tur.

Undgå alt for meget bundgas kørsel, det er især accelerationen hårdt gennem gearene der skaber en god tætning mellem stempelringe og cylinder de første få km. Vær ikke bange for at fyre den af.

Sådan gør jeg altid, giver mig meget bedre resultat end den forsigtige metode over mange hundrede km.

Her er meget mere info om emnet, som jeg personligt synes er den bedste: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:(y) :bravo - ja jeg glemte jo lige forarbejdet som skrevet står , af 12V
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af Kai »

Mototune versionen stemmer fint overens med hvordan vi "kørte til" med både 80cc og 500cc speedwaycyklerne, varme op til lidt under drifttemperatur på støttefoden med variende omdrejninger og så ellers ud køre en "paradetur" rundt på banen med varieret gas til den var varmet op.
Derefter ind og tanke op.. og 8-10 omgange med fuld hane på under acceleration ned af langsiden og slippe gassen til den igen fik kniven ned af næste langside til tanken var tom igen.

Så fik den lov køle af (til helt kold) og så samme tur igen. 3 gange i alt så var den klar til kamp og der var aldrig sort eller anden mystisk belægning på stemplet under stempelringene.

Yamahaen burde ikke være ret meget anderledes, hvis det er Org/kvalitets stempel og Cylinder så stemmer jeg i med 12V's tilkørsel.

Der er dog den bagside..at rigtig mange Uorg cylindere og stempler/stempelringe i dag er alt andet end "rundt" så giver du "for meget gas" fra start så æder den stemplet fordi ringene er piv utætte. Det er stadig samme metode med tilkørsel men vær lidt flink med den og stræk perioden liiiidt længere med alm variende kørsel inden du "tror" at nu er den klar til fuld gas fra første meter. Det behøver ikke strække sig over 300km som var "reglen" førhen, men forvent heller ikke den er klar efter en frisk tur rundt i byen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

Og én væsentlig detalje efter endt break-in:

Opvarmning inden kørsel! Tomgang med lidt svirp på gassen med mellemrum, indtil cylinderen er håndlun. Derpå 3-5min med moderat belastning og mellemhøje omdrejninger. Dvs. hellere 7.000rpm i 3. gear end 4.000rpm i 4. :)

I mine øjne er dette godt for enhver motor, uanset type og alder.

Ekstra olie i benzinen er også penge ud ad vinduet med moderne 2T olie. Kør med den mængde, du plejer. 2-3% skal være nok.

Benytter man skodstumper, er snakken en anden. Så bør dysen være for stor, oliemængden højere og ydelsen lavere - slut.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg er helt enig med alt det der er blevet skrevet, jeg bruger heller ikke lang tid på tilkørsel.

jeg husker godt kommentarene til første strynøtræf ( 09 ), hvor jeg fortalte cylinderen lige var nyboret og kun havde kørt et øjeblik - det varede ikke længe før omdrejningstælleren blev trukket ibund igen og igen og igen... sejtræk er farligt - omdrejninger er godt... he he

hilsen olieklud
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af Allan M »

Dette er også lidt et religionsspørgsmål.
Dog er det givet, at hvis tolerancer er tvivlsomme, så ER der behov for mere forsigtig tilkørsel end hvis de bare passer 100%.

Støbejern kræver angiveligt også en mere forsigtig hånd end nicasil-behandlede cylindre.

Jeg er blandt de, som er tilhænger af at varme igennem/lade køle af et par gange (incl lidt kørsel), derefter lade være med at køre den helt ud de første par ture, og SÅ får den kniven! Naturligvis hele tiden efter grundig opvarmning.

En to-takter varmes FØRST op, SÅ kører man. I modsætning til bilen eller 4-t motorcyklen (Havde engang en Honda VF750F, hvor lang tids tomgang på sidestøtteben kunne slå den ihjel pga manglende olietryk til den højre side af blokken. Anden og underholdende teknisk historie :shutup )

Jeg fik boret, honet og nye smedede stempler til min RD350, kostede en FORMUE, så det skulle bare gå godt, den har også støbejernscyl, og tilkørslen foregik som ovenfor. Jeg tog det lige lidt roligt, uden sejtræk og kun op til 2/3 omdr.tal (ca 6000 omdr.min) de første 100 km. Så begyndte jeg at lade den strække ud.

Min FS1 med cylinder fra THansen gav jeg bank fra starten. Nu tikker den og skal som minimum have nye stempelringe.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: til kørsel af ny cylender/stempel

Indlæg af strynboen »

jeg mener at varieret moderat kørsel..uden sejtrækken.(.og uden total høje omderjninger i længre tid ) og kun højere rpm, med gennemvarm motor er vejen til holdbar cylender/stempel slid..4 takt som 2 takt..det er altid et spørgsmål om at slide stempelringene til..og kun i mindre grad om stempelsættere..(2 takt især)

jeg plejer at have ca 3 opstarter til driftsvarm..og køle lidt af igen...og så en rigtig lang varieret tur...det er især på smedede højkomp stempler på 4 taktere vigtigt at de slides godt til på første tur..da de kan bide sig fast i foringerne ved afkøling..da de først tætner ved varmeudvidelsen..og er løse ved kold motor..men de kan klemme ved første tur hvis motoren ikke køres rimelig hårdt og langt gerne 100 vis af km på første tur

er det en standart motor kan man tage det mere roligt..og bare køre med variable belastninger..men undgå top og bund rpm og sejtræk for længe..det skal spinde let og oliesmurt..olien fjernes når momentet stiger ..og hvis tolerencerne er minimale er metallisk kontakt tæt på

det er mine personlige metoder...brug det hvis du tør...eller lad være

jeg gider ikke diskutere dette enme..da jeg nok ikke kan ændre andres mening...og de ikke kan ændre min mening..så skriv derfør hellere din perfekte opskrift i stedet. for at vi hugger i hinanden
. på den måde kan alle meninger stå frem..og folk selv vælge den sandhed de kan lide og bruge


ang honda og andre mc
..brug altid cenral støtteben...hvis du vil køre med motoren..og entelig altid... en skrå motor har alle chancer for at en kaburator løber over og oversvømmer krumtapshuset..med tynd olie og måske hydrolock med bøjede pejlstænger til følge....især hvis de ikke har vaccum bensinhane..det har alle vist..indtil de fik indj..
mange honda er døde..og nok også andre typer..pga bensin i olien...det smøre ikke...også en grund til at skifte olien ofte...måske er halvdelen af det flydene sorte i motoren ikke olie..men bensin...som fordamper lynhurtigt på en lang tur...min cbx brugte 1,5 liter olie fra roskilde til rudkøbing...efter olieskift bruger den ikke noget mellem skiftene...det var bensinen som fordampede og fyldte 1,5 liter...gys...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"