Kickstarter - låseclips springer ud.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Kickstarter - låseclips springer ud.

Indlæg af Thomas Østrup »

Hej med jer.
Jeg har et problem som jeg ikke umiddelbart kan løse.
Jeg skiftede kickstarterakslen, som jeg købte uorig. hos Fs1.dk da der var en grat/ridse i den gamle aksel.
Det lykkedes mig at afmontere uden at afmontere koblingen, men jeg trak lidt i det, og ved ikke om det kan spille en rolle... Jeg kan se at låseclipsen for returposition er assymetrisk/skæv, men jeg ved ikke om den altid har være sådan.
Da jeg skulle samle den måtte jeg alligevel afmontere koblingen så jeg kunne få fjedren trukket ned på plads, så jeg fik intet ud af mit lille stunt.
Efter samling bemærkede jeg, at kickstarteren blev hængende. Når jeg førte den tilbage var tandhjulet stadig i indgreb... Jeg afmonterede koblingsskålen igen og kunne konstatere at låseclipsen for returposition var trukket ud af hullet i blokken og nu sad og dinglede tilfældigt. Jeg tænkte efterfølgende at det kunne skyldes den uoriginale aksel hvorfor jeg monterede med den gamle aksel igen, men det gør ingen forskel. De to aksler er umiddelbart også identiske...
Jeg er lidt lost her - hvorfor trækkes låseclipsen så langt med ud at den slipper sit indgreb og hvorfor slipper tandhjulet ikke indgreb med tandhjulet på trækakslen. Jeg har stirret mig blind på problemet og håber I kan hjælpe mig.

Mvh. Thomas
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kickstarter - låseclips springer ud.

Indlæg af Jensmc »

Tag lige et par fotos. Det vil hjælpe på forståelsen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kickstarter - låseclips springer ud.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Thomas.

Hvis jeg forstår dig ret, har jeg prøvet det samme og det skyldtes en manglende afstandsskive ved fjederholderen (i plast), for der ved kunne "clips'en" lige akkurat smutte ud af styrehullet.

Hvordan går det ellers med karburator-justeringen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Kickstarter - låseclips springer ud.

Indlæg af Thomas Østrup »

Hej igen.

Tak for svarene!

Jeg satte låseclipsen i skruestikken igår aftes og rettede den ud, og det hjalp. Den havde tilsyneladende fået et vrid under afmonteringen, (dumt at forsøge uden at afmontere koblingen først!), hvorved den nærmest pressede akslen baglæns når den blev påvirket, for til sidst at miste indgrebet i huset. Og så kan jeg se at du har ret mht. skiven, Poul. Den sidder der ikke, og det må alt andet bevirke at kickstarterhjulet kommer for langt ud ved påvirkning af akslen. Jeg har bestilt et ved Benny. Han har en metalskive der måler 1mm i tykkelsen, og den bør løse det sammen med en ny låseclips!

Mht. karburatoren så fik jeg en 110 og en 120 strålespids sammen med kickstarterakslen.
110´eren er nu monteret, det krævede også et andet strålerør, idet gevindet i strålespidsen er forskelligt fra Mikuni til Mokini. Jeg har ikke haft den igang endnu da jeg afventer stumperne til kickstarteren, men det bliver spændende at se om Mokinién kan ekspedere benzinen ind i spisekammeret på en tilfredsstillende måde - ellers må jeg have fingrene i en Mikuni.

Mvh.

Thomas Østrup
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kickstarter - låseclips springer ud.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jamen, godt at fejlen er fundet og "clips'en" var åbenbart synlig deform... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"