Firtakter efter tomgang

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Firtakter efter tomgang

Indlægaf SigSauer » tors 26. sep 2013 13:23

Hil...

Jeg har brug for lidt råd/hints her...

Min dejlige Yamaha starter fint, og går fint i tomgang. Den kører godt, og tager gassen fint, men når den har stået i tomgang et par minutter så firtakter den voldsomt de første 5 - 10 meter i 1. og 2. gear. Det er ligesom den lige skal i gang igen.
Jeg havde en mistanke om at det kunne være svømmerventilen der ikke lukkede helt, og den så "druknede" sig selv (dog uden at gå i stå), men jeg har nu forsøgt med flere ventiler uden resultat - også prøvet at adskille og rense, men stadig uden resultat.
Jeg har prøvet at sænke nålen et hak, men det synes jeg heller ikke giver noget. Luftskruen står ca. 1 omgang ude...

Jeg kører med en Mikuni (381) 10 mm karburator, dyse 110, nål i midterposition.
Karburatoren har været totalt adskilt og renset i ultralydsbad inden montering.

What to do...?
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Morten - Webmaster » tors 26. sep 2013 13:29

Lytter lige med, min 76'er har også gjort det i flere år før Otto havde den oppe og pillede ved karburiden.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf SigSauer » tors 26. sep 2013 13:42

Morten - Webmaster skrev:ved karburiden
....?
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf 12V » tors 26. sep 2013 13:54

Min gør det også, helt std. spec. og karburator indmad. Kan ikke komme af med det ligemeget hvad jeg justerer på nål og tomgangsskrue. Det irriterer mig!
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Dewil » tors 26. sep 2013 14:00

Ja ja..... den går sandsynligvis en anelse for fed og da du har justeret lidt på nålen, så er det nok en dysestørrelse ned. MEN, da det jo sikkert er en brugt dyse du har i, ville jeg først prøve med en ny original 110. Hele det her indjustering er så svært med disse maskiner da de originale brugte dyser sikkert ikke længere er præcis den størrelse som der står på den og de uoriginale passer overhovedet ingen steder.
Min egen 76´som jo er piv-lovlig kørte jeg med en original (brugt) 130 dyse da vi kørte i Grenå. Den kørte fint, men kunne som din over tid kvæle sig selv i tomgang plus den var meget kilden når vi skulle i gang efter pauser. Jeg har så lånt en helt ny uoriginal 125 af Otto, det har så gjort så kører perfekt..... bare jeg ikke giver den sidste tredjedel af gassen..... for så drukner den sig selv meget hurtigt selvom den er i fart. Så jeg skal også lidt længere nedad men helst med originale dyser da man ikke kan stole på de uoriginale medmindre man laver en nielsfup-opstilling og måler flowet i dysen inden den anvendes...
En anden ting man skal være opmærksom på er at på en lovlig FS1, gør det nogen forskel på blandingen om karburatordækslet er på eller afmonteret. Så når man monterer kan det godt være at man lige skal fintrimme på luftskruen (ikk ret meget) for at det bare spiller... :wink:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Kai » tors 26. sep 2013 15:19

Jeg har haft æren af at prøve Claus fine Yamaha, og den er altså lidt mystisk. En mindre dyse ville jeg ikke turde, når først den er ovre sit tomgangsproblem og har kørt 2-300m så går den fint rent på toppen, muligvis endda så magert at den var på vej til at æde stemplet på en af de første ture Claus tog på den.

Den reagerer også fint på luftskruen uden den skal helt i bund eller længere ud end "normalt" så tomgangsdysen er nok ikke så langt fra at være ok. Den dag jeg var ude og se den, blev den trimmet så magert i tomgang at den faktisk gik 2takt det meste af tiden i tomgang.. DET er ikke normalt, og selv da druknede den næsten sig selv i de 2 første gear hvis man gav gas for at komme af sted.

Jeg har en teori om hvor problemet ligger, men det kan jeg lige tage med Claus i mobilen.

Claus:
Du kan prøve karburatoren fra min, den er pillet af og er komplet lige til at sætte på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Jensmc » tors 26. sep 2013 15:26

Tjah, hvis nålen ikke hedder 3F3, så er det med dysen, som et skud i tågen.
Dog vil jeg mene, at hvis den ellers kører jævnt og godt på lige vej, så skru luftskruen ud, startende med 1/4 omgang.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf SigSauer » tors 26. sep 2013 16:28

Jensmc skrev:...hvis nålen ikke hedder 3F3,

Nålen er en 3F3... :whew
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2860
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » tors 26. sep 2013 16:34

de har HAR ALTID firtaktet en smule efter tomgang også selv om de lige var pakket ud af kassen de kom i fra Japan i 1970`rne så glem det og nyd at den køre fint når den lige har svedt i de 50m efter tomgang,,,, mine har også kun 110 dyse i de firtakter også lige en smule efter tomgang til gengæld så får de præcis den blanding de skal have ved fuldgas ligmed at man undgår de der forbistrede sættere som nogen døjer med pgr. af for mager blanding,,,,,,,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf strynboen » tors 26. sep 2013 17:28

prøv at skifte tændrøret--måske den har lidt svært at tænde blandingen. når den så kommer i gang...går det lettere
.det lyder mystisk..men er nemt at prøve..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf dalgaard » tors 26. sep 2013 20:40

Efter min mening så soder de tændrøret en smule når de står i tomgang ! Det kan nærmest ikke indgåes. Prøv feks at slukke efter et par minutters tomgang og så pil tændrøret ud. Mit er helt sort, men når man kigger på det efter kort kørsel har det en perfekt nøddebrun farve. Så jeg lever også med det.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf SigSauer » tors 26. sep 2013 21:12

Karburator adskilt og renset (igen) - ingen synlig snavs.
Svømmerventil skiftet (igen). Luftskruen skruet 1/4 omgang ud.
Det har hjulet en anelse....
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Kai » tors 26. sep 2013 21:23

Hvis du har et andet strålerør så prøv at bytte det. Det skal ikke slides ret meget inden det svarer til at skifte til en nål der er federe i bunden.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf SigSauer » tors 26. sep 2013 21:29

Det vil jeg prøve...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf FS1originalen » fre 27. sep 2013 21:58

Fænomenet er velkendt, og jeg har egentlig aldrig hæftet mig seriøst ved det før denne tråd dukkede op!

Mine drejeventilsmotorer har ikke samme tendens, så jeg har lige nærstuderet et membranhus og følgende er mit bedste gæt:

Når motoren går tomgang er der et langsomt flow igennem karburatoren, og membranen er jo lukket ca. halvdelen af tiden. Min teori er at en smule af det forstøvede benzin der "står stille" i membranhuset i den tid når at fortætte og falde til bunds i membranhuset.
Udformningen af membranhuset gør det muligt at der kan stå "en lille sø" i bunden som så bliver "trukket med ind" som uforstøvet benzin når der gives gas og flowet igennem huset øges betydeligt!!!

Bare en teori altså :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 27. sep 2013 22:08

Jeg kender også til tendensen og din teori Erik lyder absolut fornuftig, for det ligessom en "ophobning" af overskudsbenzin der sker i ventetiden ved bl.a. rødt lys.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2860
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » fre 27. sep 2013 22:18

den teori med membran huset er jeg meget tilbøjelig til at give dig ret i Erik,,, de 2 drejeventiler der står her i huset er heller ikke nær så tilbøjelig til at firtakte efter tomgang som dem med membran`n ,,, de skal stå en del længere tid inden de firtakter,,, hvis de har den rigtige størrelse dyse i,,, gad nok vide om der er forskel på om dem med membran `n firtakter mere eller mindre på henholdsvis centerfod og side støttefod,,, skulle mene at der kan stå mindre i membranhuset når de står på side støttefoden da den så har en hældning ind mod krumtap huset,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Firtakter efter tomgang

Indlægaf FS1originalen » fre 27. sep 2013 22:27

Den med sidestøttebenet skal da lige testes en dag Johnny - det udligner jo "den skrå bund i membranhuset"...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster