Renovering af kaliber.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Hej alle..

Skal nu til at renovere min kaliber, sidder så og kigger dele hos Yamahafs1.dk..
Har så fundet denne del: http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... r-327.html
Hvor i alverden skal den sidde ? Alle de andre dele har jeg godt nok styr på.. :)

Og kan det passe for mig at jeg ikke kan finde den lille bolt til støttepladen ? Syntes at have kigget, det er nr 9 og 10 på hans tegning over kaliberen..

- tak! :)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Knud »

Phycopat skrev:Hej alle..

Skal nu til at renovere min kaliber, sidder så og kigger dele hos Yamahafs1.dk..
Har så fundet denne del: http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... r-327.html
Hvor i alverden skal den sidde ? Alle de andre dele har jeg godt nok styr på.. :)

Og kan det passe for mig at jeg ikke kan finde den lille bolt til støttepladen ? Syntes at have kigget, det er nr 9 og 10 på hans tegning over kaliberen..

- tak! :)
Gummi bøsningen skal sidde på den forreste pindbolt
Du kan sagtens bruge en alm skrue (unbracho eller sekskant)
:mrgreen:
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Knud, tak for info! :) Kan du også længden på bolten ?

Og syntes at jeg mangler en guide til at samle den ? Elsker de guides der ligger her, og selv om tingene er rimelig lette og lige til, så syntes jeg at det er super lækkert at have en guide at læse igennem først og kunne læne sig op af! :(y)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Dewil »

Hullet i stemplet vender udad, resten kan ikke gå galt..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Dewil skrev:Hullet i stemplet vender udad, resten kan ikke gå galt..
Lyder godt Dewil! :) :(y)
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Lige et spørgsmål mere her på sidelinjen..

Luftskruen, hvor langt skal den ned ? Har ca 4-5mm gevind tilbage. altså det gevind jeg kan se, kan ikke skrue den mere i uden at bruge vold.. er det nok ? :)

Hvor langt i er jeres ??
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Christian M »

Du skal skrue indtil der ikke kommer olie ud at toppen længere..
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Knud »

Christian M skrev:Du skal skrue indtil der ikke kommer olie ud at toppen længere..
Og kan du ikke det er den f***k´ed i bunden :hihi og der skal laves enten en fuske-løsning eller den rigtige: og her kunne du spørge Johannes :(y)
:mrgreen:
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Så blev den samlet og monteret :)
Tak til jer alle for besvarelse af mine spørgsmål og gode råd!

Tror måske at den er "utæt" ved stemplet ? Monterede de 2 gummi ringe med "red rubber grease" samt smurte stemplet i det samme og puttede derefter stemplet i. Kan det passe for mig at den smutter ret let i ? Syntes ikke at der var den store modstand da jeg kom forbi den første ring..

Men men men, den bremser og der kommer bremsevæske ud under kaliberen altså inde fra stemplet.. Kan det være jeg har brugt for meget fedt ? Eller der evt sidder noget skidt der skal ud ?

Til sidst må jeg hellere nævne at jeg ikke aner hvor stemplet og ringene kommer fra da de fulgte med kaliberen..
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Knud »

Phycopat skrev:Så blev den samlet og monteret :)
Tak til jer alle for besvarelse af mine spørgsmål og gode råd!

Tror måske at den er "utæt" ved stemplet ? Monterede de 2 gummi ringe med "red rubber grease" samt smurte stemplet i det samme og puttede derefter stemplet i. Kan det passe for mig at den smutter ret let i ? Syntes ikke at der var den store modstand da jeg kom forbi den første ring..

Men men men, den bremser og der kommer bremsevæske ud under kaliberen altså inde fra stemplet.. Kan det være jeg har brugt for meget fedt ? Eller der evt sidder noget skidt der skal ud ?

Til sidst må jeg hellere nævne at jeg ikke aner hvor stemplet og ringene kommer fra da de fulgte med kaliberen..
Jeg tror der er noget helt galt med det stempel eller caliperen eller tætnings O-ringene: de gange jeg har proppet et stempel i skulle der de helt store smede-overarme til at presse det i.
Og der må aldrig komme bremse væske ud af den fra nogen steder.
:mrgreen:
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Nikolaj Y »

Knud skrev:
Phycopat skrev:Så blev den samlet og monteret :)
Tak til jer alle for besvarelse af mine spørgsmål og gode råd!

Tror måske at den er "utæt" ved stemplet ? Monterede de 2 gummi ringe med "red rubber grease" samt smurte stemplet i det samme og puttede derefter stemplet i. Kan det passe for mig at den smutter ret let i ? Syntes ikke at der var den store modstand da jeg kom forbi den første ring..

Men men men, den bremser og der kommer bremsevæske ud under kaliberen altså inde fra stemplet.. Kan det være jeg har brugt for meget fedt ? Eller der evt sidder noget skidt der skal ud ?

Til sidst må jeg hellere nævne at jeg ikke aner hvor stemplet og ringene kommer fra da de fulgte med kaliberen..
Jeg tror der er noget helt galt med det stempel eller caliperen eller tætnings O-ringene: de gange jeg har proppet et stempel i skulle der de helt store smede-overarme til at presse det i.
Og der må aldrig komme bremse væske ud af den fra nogen steder.
Ja prøv at få fat i andet stempel og o-ringe... stemplet skal kunne trykkes i med lidt pres.. der skal ligges lidt vægt bagved :hihi

Og prøv at tjekket rillerne hvor o-ringene skal ligge... der er ofte skidt i - sidst bøjende jeg en normal køkkenkniv i enden, så man kunne komme helt ud i kanterne og få det sidste med :D bare pas på med at trykke for hårdt, så du ødelægger overfladen!
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Årh den DX ombygning er snart ved at taget livet af mig!! - ( Ja, jeg piver lige lidt )

Syntes fanme det er træls! - så er det ude af systemet..

Nå, nyt sæt hjem fra Yamahafs1.. Kan se han har det som et komplet sæt, og så nogle ringe ved siden af ? Bedre kvalitet end hvad der er med stemplet ?




Og så er der kun den "sure vej" for at skille det af ? Af med det hele og ud med stemplet ? Eller findes der en "smutvej" ? - tænker på at jeg skal have bremserør og det hele af..
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Nikolaj Y skrev: Ja prøv at få fat i andet stempel og o-ringe... stemplet skal kunne trykkes i med lidt pres.. der skal ligges lidt vægt bagved :hihi

Og prøv at tjekket rillerne hvor o-ringene skal ligge... der er ofte skidt i - sidst bøjende jeg en normal køkkenkniv i enden, så man kunne komme helt ud i kanterne og få det sidste med :D bare pas på med at trykke for hårdt, så du ødelægger overfladen!

Det med kniven har jeg godt nok ikke gjort.. Prøvede bare om ringene passede og det så fint ud, så blev de smurt med fedt, og ja i med stemplet.. Kunne presse den i med begge mine tommelfingre..
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Knud »

Phycopat skrev:Årh den DX ombygning er snart ved at taget livet af mig!! - ( Ja, jeg piver lige lidt )

Syntes fanme det er træls! - så er det ude af systemet..

Nå, nyt sæt hjem fra Yamahafs1.. Kan se han har det som et komplet sæt, og så nogle ringe ved siden af ? Bedre kvalitet end hvad der er med stemplet ?




Og så er der kun den "sure vej" for at skille det af ? Af med det hele og ud med stemplet ? Eller findes der en "smutvej" ? - tænker på at jeg skal have bremserør og det hele af..
Ja jeg plejer at trykke stemplet ud med en fedtsprøjte, men en bil hovedcylinder er bedre, da man så ikke skal bruge fedt og derfor sparer en omgang rengøring- jeg kender desværre ikke til nogen smutveje..
Ringene skal du altid tjekke ved at ligge dem i bremsevæske i et døgn for at se om det er den rigtige type gummi der er anvendt
:mrgreen:
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Knud, okay..

Så må jeg i gang igen.. Men skidt pyt, vejret er jo alligevel så dårligt at jeg ikke skal ud på den 2 hjulede ;-)
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Lidt nyt..

Kaliber er afmonteret igen, den yderste ring var flosset ? Kan det være sket da jeg samlede den ? Var ellers ret så sikker på at jeg fik den trykket lige i.. ( Er det meget vigtigt at den bliver trykket 110% lige i? )
Og så syntes jeg at ringene går meget let uden på stemplet, men det er måske meget normalt, og den eneste tryk de får imod stemplet er når de ligger i rillerne ?

Nu tjekkede jeg lige gangene til ringene efter, og der var sq maling i dem :( - fuck den autolaker, sagde til ham at der IKKE måtte komme noget derned..
Har fyldt stempel hullet med bremsevæske, det skulle kunne tage den smule maling ik ? ;)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af strynboen »

jeg drejer altid en runding på stempel kanten..så den ikke er skarp..og skære ringene ved montage......de orginale er runde i enden..men de u orginale er skarp kantede..

man kan kante /dreje stemplet lidt ved montage..så det arbejder sig forbi gummi tætningerne..uden at bide dem...
det fedt skal kun lige klistre delene..så de ikke river ved montage..for meget fedt og pakdelene kan ikke rigtig lejre sig med det samme...

det er ekstremt vigtigt at stempel fedt..er det rigtige som bruges indvendig i systemet..ikke det samme som bruges udvendig..jeg bruger ATE silicone fedt indvendigt..hvor det kommer i forbindelse med dot 3/4 bremsevædske.og tætnings gummidele som er tolerent til dette

..udvendig kan man bruge en kobber baseret..eller anden fedt..kobberfedtet er lidt gammeldags og tørre ud i kager..og rustbeskytter ikke så godt i forbindelse med aluminium..der findes nok bedre typer i dag..jeg har bare 1 kg..så der går 100 år før det er brugt op
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Jeg har 3 typer fedt..
Den grønne til lejer.
En rød rubber grease.
Og så har jeg godt nok også en silikone fedt på spray, ville det være bedre at bruge denne til stempel?

Er pænt lost på de forskellige typer efterhånden ;-)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af strynboen »

det skal være en speciel bremse cylender fedt..hvor det står tydeligt..at det er dot 3/4 kompitabelt..
ellers ville jeg undlade at bruge noget..og bare smøre med bremsevædske...så delene lige er fugtige...forkert fedt får alt gummi til at vokse til dobbelt størelse..og smatte ud...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Renovering af kaliber.

Indlæg af Phycopat »

Har brugt den rødeste "red rubber grease" til de smøre glidere osv da den skulle være til det.. Og netop ikke ødelægge gummiet..

Men dur den ikke med Dot4 bremsevæske, så vil jeg selvfølgelig ikke bruge det igen..
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"