Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf 12V » ons 7. aug 2013 10:08

Er der forskel på min. og max. mærket på oliepinden?

Jeg undrer mig over når jeg fylder præcis 600 ml olie på min FS1, helt tør motor, er olien helt oppe ved gevindet i koblingsskjoldet og langt over mærkerne på målepinden. Og ja, jeg tørrer den af og stikker den kun ned i olien ved bare at lade den hvile på gevindet.

Er det bare pinden det er galt med?

Det er en ombygget 2 gears blok, men der er vel ikke forskel i dens gearkasse volumen når den nu er 4 gears?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2862
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » ons 7. aug 2013 10:32

selve motor huset er der ikke forskel på,,, men du har jo sat tandhjul i og skiftegaffel til 2 gear mere,,, så der vil jo blive mindre plads derinde til olien,,, ved ikke om der skulle være en forskel på oliepinden ,,, men tror det næppe,,, hvis det er et olieskift du har lavet så vil der altid stå en lille smule i bunden af gearkasse og kobling selv om der ikke kommer mere ud af bundproppen,,, står der bare 5 ml i bunden af den lille motor vil det give udslag på pinden,,,, er det en ny samlet motor så har du sikkert været god ved den og givet lidt olie på aksler og semiringe osv.,,, det fylder jo også lidt :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf 12V » ons 7. aug 2013 10:40

Det er efter nysamling, næsten tør motor. Lidt olie har jeg da smurt på akslen, lejer og simmeringe. Synes bare den står meget højt. Hvis du kigger ind af oliepåfyldningen på din, er den så næsten helt oppe ved gevindet?

Vil lige skyde et billede så i kan se hvor højt standen er på min. Har en oliesuge kanyle med mål på, vil lige prøve og se hvor meget jeg skal tage af før det passer med pinden.

Det slog mig også lige at jeg p.t. har to tyske motorer i garagen, mon ikke der er en original pind i en af dem jeg kan låne.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf Kai » ons 7. aug 2013 11:29

Du kan ikke regne med mærkerne på Oliepinden, hvis det er en nysamlet motor og du bare fylder 0.6L i halsen på den.

Gearkassen er næsten "lukket land" set fra koblingssiden og den skal lige køre en tur inden du måler oliestanden.

Hvis du kigger inden i koblingskjoldet/olieskjoldet eller hvad vi nu kalder det, så er der en "kanal" indbygget i det i bagenden, lige over kickstarter akslen, som koblingen skovler olie op i, som så render ind til selve gearkassen.
Først når den har kørt en lille tur, eller været startet nogen minutter i tomgang er den fyldt op så passer olien sikkert med stregerne på oliepinden.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf 12V » ons 7. aug 2013 13:44

Ahhh... Det kan egentlig godt være at jeg slet ikke har tjecket efter opstart :oops:
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf 12V » man 12. aug 2013 00:08

Lige en kort opfølgning, den skulle nok bare lige startes op. Troede den fint kunne nivellere uden opstart :P
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf Kai » man 12. aug 2013 00:14

:(y)

Så oliepinden passer igen nu :P
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Original vs. uoriginal oliepind og oliemængde.

Indlægaf 12V » man 12. aug 2013 00:21

Ja, den uoriginale fejler intet :D
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster