Min FS1 giver mig grå hår.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Så har jeg hentet en Loctite 574, fik også trykket køb på en Threebond 1104 tidligere på dagen. Når da aldrig at bruge alt det paknings materiale inden de går over dato :-P
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Jensmc »

Yamaha bond.

Jeg har kigget på cms. Det ser dælme ud til, at det er udgået.
Det er dog ikke altid tilfældet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Det er denne ikke?
http://www.yamaha-motor.com/yamalube/ca ... 71/details" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kunne stadig bestilles ved en Yamaha forhandler lød det til.

Den er lige samlet færdig med Loctite'en, det er sku ganske ok at arbejde med. Så får den lov til at tørre et et par døgn. Regner med at have en anden karburator på mandag.

Krydser fingre!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Problem solved!!

Fik en anden karburator i dag, der sad en "forkert" nål, dyse og dyserør i - men dem havde jeg jo fra min egen.

Kørte en kort tur, lige efter bundgas falder den med det samme ned til en langsom stabil tomgang med alle std. danske FS1 indvolde. Er meget glad :D

Sad i fredags én time og checkede min karburator for fejl, og kan ikke finde hvad der skulle være galt. Den anden jeg har købt gik i øvrigt også let på min studs, så tror ikke fejlen har været der. Der er måske bedst at rydde den gamle karburator for indhold og smide huset i metalcontaineren, så den ikke falder i andres hænder og laver samme bøvl. Har seriøst tjekket alt hvad jeg kunne, sat tryk på kanaler og lyttet om luften kom andre steder ud i forhold til en anden karburator. Checket om choker spjældet kunne lukke luft forbi, skiftet frem og tilbage med indvoldene osv.

Den har selvf. også trukket falsk luft, nok gennem bunden af krumtapshuset. For den gik jo heller ikke godt med min makkers karburator som virker som den skal. Så det var en blanding af disse to ting. Med min makkers på skulle både tomgangsdyse og hoveddyse stadig være en 10 numre større.

Torsdag kører jeg på ferie med den, men inden da er der lige nogle makkere der skal have lidt hjælp med deres maskiner :wink:
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Christian M »

Dejligt at høre!!! :bravo :bravo

Jeg har også haft problemer med min her på det sidste, og fik den til at køre perfekt i går aftes!! Så jeg er også rigtig glad.

Mit problem var at svømmeren og ventilen var utæt så den gik alt for fed, og så var alt indmaden næsten uoriginalt. Så det er blevet skiftet ud, så nu har jeg en helt original 381 Karburator som bare fungere perfekt. Og har været ude og køre en god tur, og mit tændrør har den helt rigtig nødebrune farve.. Så jeg kan ikke være andet end tilfreds! :)
Senest rettet af Christian M tirs 6. aug 2013 12:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Ja det er dejligt når det endeligt virker.

Min gamle karburator var også helt original, og i flot stand. Fatter ikke at den ikke duer som den skal, kører endda med det meste af dens indmad i min nye brugte karburator og den virker bare perfekt. Underligt - :?
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Christian M »

Har du prøvet med en ultralyds rensning på det andet karburator hus?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Ja, to eller tre gange - den er så ren som den kan blive og alle passager er frie.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Christian M »

Kunne det tænkes at den er revnet eller sådan noget? Et eller andet må være ødelagt?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Det er også min konklusion, der må være er revne indvendig der gør at den lade for meget luft forbi spjældet. Jeg har prøvet at puste med en lille slange i de forskellige åbninger, mens jeg lukkede andre kanaler af. For at se om jeg kunne finde ud af hvor, men jeg fandt det ikke. Dermed ikke sagt at der ikke er nogen skjulte skader, for det tror jeg der er. Choker spjæld og gasspjæd går fint stramt i deres sæder, ikke mere løs end de andre karburatorer jeg har testet med.

Men det er også ligemeget nu :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Carsten og godt du fandt fejlen, men jeg har - som før nævnt - været igennem det samme problem, bortset fra, at mit Mikuni-hus HAR en synlig revne udvendig - og formodentlig også indvendig... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Er lige kommet hjem fra ferien på min FS1 - den gik bare super!

Første dag, mest flad Jylland = 47 km/l :shock:
Anden dag, meget bakket Fyn = 38 km/l

Min kammerats FS1 gik hele 53 km/l - samme opsætning, bare et 3" bagdæk der er noget større i diameter. Vildt! Begge maskiner har slæbt lidt over 100 kg.

Den trækker fint, også rimelig stejle bakker klarer den i 4. gear. Den falder ned til 30 km/t og så knokler den ellers bare løs. Men vi havde da også bakker i skove hvor jeg skulle ned i 1. gear :wink:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, ikke flere grå hår? :)


Bændstøfokonomien giver mig kun ammunition til mit ministerkandidatur:

Skattekroner retur til alle ejere af klassiske knallerter, fordi de holder CO2-udledningen nede! Alene den mindskede nødvendighed af nye maskiner og transport af disse fra bl.a. Kina må spare meget! Og så går de endda længere pr. liter end de fleste moderne maskiner i samme klasse!
50cc 2T motorcykler er vejen frem; Billige stumper og relativt begrænset holdbarhed må alt andet lige øge beskæftigelsen, idet brændstoføkonomi og reservedelspriser er perfekte incitamenter for at holde disse maskiner kørende, og en professionelt renoveret maskine kører fint!
Totakteren slides så relativt hurtigt, men den er tilsvarende hurtig at renovere. Ergo, flere små og overkommelige opgaver til mekanikerne, som menigmand rent faktisk KAN betale sig fra ift. en kaput TDI-motor...

...nåja, og diesel hører til i industri og offentlige transportmidler! Benzin både lugter og lyder bedre!

1%-point i skatterabat til brugere af Castor-olie, som udvindes af plantemateriale og dufter herligt af rææææs!

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Nej, kun dem mine snart 30 år har givet mig :P

Kørte i øvrigt på Castrol fuldsyntetisk, den lavede bare nul røg på turen og kunne næsten brænde den af, nok til den ikke har sovset ud af udstødningen. Man kunne godt blive lidt svimmel af at køre bag en Puch som kører på mineralsk olie, det gav en sjov stikken i panden efter nogle kørte km :wink:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Kim B S »

Hej Carsten.
Dejligt at din Yamaha klarede turen fint. :(y) Og som sagt kan en Yamaha FS1 godt køre langt på litteren. :wink: Jeg er selv vant til at køre omkring 50 km/literen på min FS1, når jeg deltager i knallert-ture, da jeg næsten aldrig har brug for at give fuld gas, med min opsætning. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Jeg kørte heller ikke bundgas det meste af turen på den første dag. Der kørte vi lidt mere afslappet, og jeg kunne ofte holde farten på en 35 km/t med ca. 1/3 åben spjæld. Der skulle lidt mere gas til de sidste dage for at følge med :wink:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af Knud »

12V skrev:Jeg kørte heller ikke bundgas det meste af turen på den første dag. Der kørte vi lidt mere afslappet, og jeg kunne ofte holde farten på en 35 km/t med ca. 1/3 åben spjæld. Der skulle lidt mere gas til de sidste dage for at følge med :wink:
ææ´hwa´? 1/3 gas = 35 km/t med lovlig cylinder og plumb og 10mm karburator?? (hvor hårdt var den så gearet :thunge )
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Kun en enkelt tand foran = 10/43.

Topfart er en 40-41 stykker på lige vej. Den kunne fint hold en 35 stykker med ca. 1/3 åben spjæld på flad vej.

1/3 åben spjæld er jo ikke lig med 1/3 effekt, især ikke hvis der også er en plumbe der kun har ca. 42% af karburatorens lysnings areal :wink:

Overvejer lidt at smide en 11/44 gearing på som jeg har liggende. T-Hansen bagtandhjulet er nemlig ikke rigtig centreret, den spænder og løsner kæden hvis jeg drejer hjulet. Det kan høres på motoren når man kører, transmissionsstøjen som den har pga. blandede tanhjul leveres sådan lidt WuuuWuuuWuuuWuuu agtig. Svært at forklare, det kan høres når jeg får klippet de mange timers video ned til et youtube klip en gang :) Håber de andre tanhjul jeg har liggende er bedre. Og så vil jeg lige prøve en indsugningsplade uden plumbe. Vi er aldrig blevet stoppet på de over 1000 km vi har kørt samlagt på de to ture vi har kørt. Vi ligger med 35-40 km/t, men det er rart at have lidt ekstra power når der leges lidt undervejs. Min bror hyggede sig i hvert fald med at blæse forbi os andre med 60 km/t på sin Omer Scrambler :twisted:
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af dalgaard »

At tandhjulet ikke er centreret er meget normalt selv på nogle mc'er. Derfor den vigtige viden med ikke at stramme kæden mere end at den kan give sig det som instruktions bogen foreskriver vel og mærke på det strammestes sted !!! Husk det ! Det er en meget normal fejl vi ser til diverse svendeprøver eller grundforløbs prøver både på mc og cykel
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Min FS1 giver mig grå hår.

Indlæg af 12V »

Var ikke klar over at det er et udbredt problem, især på MC'er. Jeg har justeret min kæde tilpas slap, på det strammeste sted. Men det kan stadig høres under kørsel, især ved bundgas. Samme oplevede jeg på min Puch MS da jeg havde et fortandhjul fra T-Hansen på, ligemeget hvor slap kæden blev justeret kunne det høres i motorens gang. Med et bedre fortanhjul på forsvandt lyden. Håber de andre tandhjul er bedre, lyden nager mig under kørsel selv ved 2-3 cm slup på det strammeste sted :wink:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"