samle problemer

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
bhj
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 21:46
Kontakt:

samle problemer

Indlæg af bhj »

hej hvorfor er min aksel som koblingen sidder på er for kort??? :? selv om jeg slet ikke bruger nogen trykskiver er den for kort. har lige haft skilt krumtaphuset ad igen men syntes at alt så fint ud :oops: hvis det er samlet forkert på akslen så den sidder længer tilbage, kan man så godt få huset sammen alligevel?
har prøvet at skifte gear og syntes da at alle 4 var der.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af FS1originalen »

Hej og velkommen til...

Det lyder lidt mystisk. Skal det forstås sådan at du ikke har gevind nok til at skrue møtrikken på inde i koblingsskålen????

Hvis det er det du mener, så prøv lige at skubbe på akselenden der hvor trykstangen plejer at komme ud til koblingssnekken. Hvis du kan trykke akslen så meget at den kommer til at passe vil jeg næsten gætte på at der mangler et bronzeleje lige inden for den lille simmerring til trykstangen eller at koblingen engang har været raslet løs så akslen har været ude og gnave i aluhuset.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af Kim B S »

Hej bhj.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :wink: :mrgreen: :D
Jeg vil lade dem som har tjek på det svare på dit spørgsmål. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
bhj
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 21:46
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af bhj »

tak til jer begge :)

nej der er gevind nok, men lægger jeg en trykskive, bøsning/primærtandhjul, kobberskive og koblingsknast, så kan jeg ik få låseskiven på, fordi koblingsknast stikker ca. 1-1,5mm op over de hakker der er på akslen som låseskiven skal ned over :(
Har prøvet at skifte gear og det virker til at de er der alle sammen, så kan ik se at jeg skulle ha samlet den forkert inde i gearkassen.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Bhj

Velkommen på forum :D

Og koblingen HMMMM nu er det vel ikke sådan at bøsningen ikke kommer langt nok ind måske pgr af en skive inde bagved så den stikker forlangt ud og så vidt jeg husker skal der ingen kobber skive imellem primærhjulet og kloen i modelerne efter 1977 ny type primærhjul med fast tandhjul bag på og eller hullet i kobber skiven er for lille :?: :?:

er der nogen som har en bedre hukommelse med hensyn til det med uden skive må de gerne korigere mig :?:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af strynboen »

man kan da prøve sig frem,om der kan være en skive,,eller evt ved at slibe noget af skiven kan få et perfekt pasning.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
bhj
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 21:46
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af bhj »

tak johnny.

trykskiven bag bøsningen skulle være god nok med hensyn til tykkelsen, den er nemlig købt..
nu er mit primærhjul det med fast tandhjul og hvis i mener at det ik er nødvendigt at der er en skive, så tror jeg godt det kan lade sig gøre at få låseringen på, for hvis jeg lader være med at putte kobber skiven på går Koblingsknasten lige med de hakker der er på akslen og så når man spænder det lidt sammen kan jeg nok få låseringen ned over hakkerne...
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

bhj skrev:tak johnny.

trykskiven bag bøsningen skulle være god nok med hensyn til tykkelsen, den er nemlig købt..
nu er mit primærhjul det med fast tandhjul og hvis i mener at det ik er nødvendigt at der er en skive, så tror jeg godt det kan lade sig gøre at få låseringen på, for hvis jeg lader være med at putte kobber skiven på går Koblingsknasten lige med de hakker der er på akslen og så når man spænder det lidt sammen kan jeg nok få låseringen ned over hakkerne...
hvis du har skiven i og du spænder møtrikken vil primærhjulet være spændt sammen med kloen og så kobler den ikke ud :?: når det er spændt sammen skal du kunne koble ud så kloen kan drejes uafhængigt af primærhjulet :!:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
bhj
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 21:46
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af bhj »

hmmm..... kan godt se at det bliver spændt sammen, det går ikke :? forstår ikke hvad der er galt. hvis man måler inde fra lejet (der hvor man putter den første trykskive på) hvor langt er der så ud til akslen ende, er der nogen der ved det :?:
Evt. er der nogen omkring nykøbing falster der kan hjælpe mig med lige at kigge på den engang :?: :?: :?:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af Kai »

Hvis din kobling er med aluminiums skål, så skal der ikke være nogen kobberskive bagved koblingsknasten.

Nogle af de Uorg koblingsknaster er tykkere i godset hvor akslen går igennem, og så stikker akslen ikke så meget igennem at låseskiven/blik kan få fat. 2 dråber locktite og på med møtrikken.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
bhj
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 21:46
Kontakt:

Re: samle problemer

Indlæg af bhj »

ok super, det sad jeg også og tænkte på om man ik bare kunne gøre, for uden skive og låseblik så kan koblingsknasten godt dreje rundt når man spænder møtrikken :) nå men så er det jo bare at komme igang :wink: tak for hjælpen alle sammen, håber ik jeg får flere problemer lige med det :lol:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"