Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:Frem med et 1mm bor og en T.Hansen-dyse! :P

Det er pudsigt, som nogle maskiner er kritiske med dysen. Kører du den driftsvarm sådan for alvor, inden du trækker chokeren?

En gennemvarm motor kræver en mindre dyse end en halvkold... derfor bør inddysning helst foregå under en god køretur.
Hej alle.
Så kom jeg lige lidt videre. :(y) Det vidste sig at der kun var begrændset gennemgang i benzinhanen. Jeg rensede den, men det endte med at der blev monteret en helt anden benzinhane, da den vidste sig at fungere bedre. :wink: Og nu kan den køre uden choker. :D Så det ser ikke ud til at der bliver behov for andre dyser. Men jeg tror at jeg skal have et andet benzinfilter, da jeg synes benzinen render ret langsomt i gennem. selv om det er et nyt, men nok til en bil da det er ret stort. :)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af FS1originalen »

Tillykke med at det lykkedes Kim - du nåede lige at skrive mens jeg også var igang, men du får mit svar alligevel :oops:

Det var da ellers lidt af en historie for en smule irret dyse (gætter jeg på) :mrgreen:

Det lyder som om at problemet er opstået henover vinteren hvor karburatoren sikkert har stået med "en sjat fugtig benzin i bunden af svømmerhuset", og ja, messingdyser kan godt irre/oxydere i hullet så det faktisk bliver lidt mindre.
Jeg gætter på at din rensning er foregået med trykluft og at du er helt sikker på "at der er hul igennem", men bare ikke stort nok!
Hvis du kigger på dysen udvendig, ser den så "pænt messingblank" ud eller er den "lidt grå og træt" i overfladen så ser den sikkert ligesådan ud inde i hullet og en let berøring med en dyserival vil temmelig sikkert løse problemet...

Og i øvrigt så stol aldrig på numrene: Jeg har været med til at teste en håndfuld nye originale Mikuni dyser - alle mærket 125 med en dysemåler, og der var stort set ikke 2 der var ens :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af kreidlerhansen »

Blehehe! Lækkert det var til at ordne - typisk nok lå problemet i 'den anden ende af benzintilførslen'...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

FS1originalen skrev:Tillykke med at det lykkedes Kim - du nåede lige at skrive mens jeg også var igang, men du får mit svar alligevel :oops:

Det var da ellers lidt af en historie for en smule irret dyse (gætter jeg på) :mrgreen:

Det lyder som om at problemet er opstået henover vinteren hvor karburatoren sikkert har stået med "en sjat fugtig benzin i bunden af svømmerhuset", og ja, messingdyser kan godt irre/oxydere i hullet så det faktisk bliver lidt mindre.
Jeg gætter på at din rensning er foregået med trykluft og at du er helt sikker på "at der er hul igennem", men bare ikke stort nok!
Hvis du kigger på dysen udvendig, ser den så "pænt messingblank" ud eller er den "lidt grå og træt" i overfladen så ser den sikkert ligesådan ud inde i hullet og en let berøring med en dyserival vil temmelig sikkert løse problemet...

Og i øvrigt så stol aldrig på numrene: Jeg har været med til at teste en håndfuld nye originale Mikuni dyser - alle mærket 125 med en dysemåler, og der var stort set ikke 2 der var ens :mrgreen:

Erik
Hej Erik.
Der sad nok også lidt skidt i dysen, men det var jo så langt fra det eneste. Det vidste sig jo også at det ikke stod så godt til med min benzinhane. Og det undre mig ikke det du skriver om originale dyser. :roll: Det kan måske også være med til at forklare, hvorfor der tilsyneladene bruges så mange forskellige størrelser dyser, til ellers ens opsætninger. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:Blehehe! Lækkert det var til at ordne - typisk nok lå problemet i 'den anden ende af benzintilførslen'...
Hej kreidlerhansen.
Ja, det har du ret i, men nu er alt i hvert fald grundig renset, så kommer der vel ikke mere døj lige med det samme. :wink: Og så kan jeg nok godt prøve at køre med min YB 100 udstødning igen, nu hvor jeg ved at det ikke var den som lavede problemerne. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Dewil »

Godt at høre.... sjovt nok at man ofte lader sig trække rundt i manegen og forestiller sig de mest avancerede løsninger når fejlen oftest er noget helt elementært... :hihi
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Dewil »

Kunne være at du skal genmontere hanen og lave en test på hvor stor mængde brændstof der render ud på en given tid, så ved vi jo fremover at under denne mængde vil give problemer.. :P
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

Dewil skrev:Godt at høre.... sjovt nok at man ofte lader sig trække rundt i manegen og forestiller sig de mest avancerede løsninger når fejlen oftest er noget helt elementært... :hihi
Hej Johannes.
Ja, det har du ret i. :wink: Jeg lære forhåbentlig lidt af det hver gang jeg oplever den slags problemer. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Dewil »

Det gør vi andre også, tænkte bare at det kunne være super at have et tal på minimum flow til fremtidige brændstofproblemer.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

Dewil skrev:Kunne være at du skal genmontere hanen og lave en test på hvor stor mængde brændstof der render ud på en given tid, så ved vi jo fremover at under denne mængde vil give problemer.. :P
Hej Johannes.
Ja, det er da en fin ide. :D Men der vil jo nok være lidt forskel på hvor galt det kan være på de forskellige FS1ere afhængig af opsætning. De bruger jo ikke alle lige meget benzin. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Dewil »

Helt korrekt og siden din FS1 er den der kører med største dyse (180) vil vi dermed vide hvor øvre smertegrænse starter... ikke sandt? 8) Det vil sige at vi fremover vil kunne fortælle de der kommer i problemer at leverer tank/hane/evt.filter mindre end x liter i minuttet, ja så er det der de skal lede.... meget konsekvent fejlfinding. At kontrollere et fungerende system er ingen problem, derimod er det altafgørende at kunne finde ud af hvor smertegrænsen starter....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

Dewil skrev:Helt korrekt og siden din FS1 er den der kører med største dyse (180) vil vi dermed vide hvor øvre smertegrænse starter... ikke sandt? 8) Det vil sige at vi fremover vil kunne fortælle de der kommer i problemer at leverer tank/hane/evt.filter mindre end x liter i minuttet, ja så er det der de skal lede.... meget konsekvent fejlfinding. At kontrollere et fungerende system er ingen problem, derimod er det altafgørende at kunne finde ud af hvor smertegrænsen starter....
Hej Johannes.
Ja, det ka du selvfølgelig ha ret i. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af trs »

Der skal forbrændes ca. 5mL benzin pr. minut pr. HK på en 4taksmotor. +- hvoreffektiv motoren er.
Om man så kan overføre det til 2takt er jeg ikke sikker på.

/TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af kreidlerhansen »

Dewil skrev:Godt at høre.... sjovt nok at man ofte lader sig trække rundt i manegen og forestiller sig de mest avancerede løsninger når fejlen oftest er noget helt elementært... :hihi
Omtrent som når maskineriet nægter at gå ordentligt, og man gennemgår alt i tændingen... men man tager kondensatoren som det allersidste, efter man har forbandet platintændinger langt væk og i øvrigt fundet 20 kreative løsningsmodeller for at skifte til elektronisk tænding!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:
Dewil skrev:Godt at høre.... sjovt nok at man ofte lader sig trække rundt i manegen og forestiller sig de mest avancerede løsninger når fejlen oftest er noget helt elementært... :hihi
Omtrent som når maskineriet nægter at gå ordentligt, og man gennemgår alt i tændingen... men man tager kondensatoren som det allersidste, efter man har forbandet platintændinger langt væk og i øvrigt fundet 20 kreative løsningsmodeller for at skifte til elektronisk tænding!
Hej kreidlerhansen.
Ja, min tænding skal jeg også lige ha finjusteret i dag. Den kan nemlig godt tændingsbanke en lille smule, så jeg regner med at platinerne skal en lille andelse tættere sammen. :wink:
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S man 6. maj 2013 16:24, rettet i alt 2 gange.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Dewil »

Juster nu efter mærkerne, det er derfor de er der....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Knud »

Tændings banken? det kunne jo skyldes den (for) magre blanding (anderledes er det med detonationer: laver tit grimme mærker i stempel læs: hul)- er der prikker i stempel /topstykke?
En 2T´er er jo indvendigt benzin kølet og for meget varme skader stempel og cylinder og kan lave "sættere" - hvis ikke jeg har misforstået tingene?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg tvivler stærkt på tændingsbanken, men jeg kan heller ikke afvise det, når motoren reelt er langt fra sin originale opsætning. Der skal en kombination af høj kompression og tidlig tænding til, før tændingsbanken opstår.
Detonation er da også en mulighed, men jeg betragter det som usandsynligt, når den nu engang ikke er hidsigere.

Det KAN være noget så enkelt som resonans i køleribberne, som opstår med præcis dén konstellation af stumper. I så fald er det en lyd, man må leve med.

Støjen kan komme alle mulige steder fra. Hvis den også kan fremprovokeres i frigear, mens motoren får nogle omdrejninger, er sandsynligheden for tændingsbanken eller detonation vist lig nul.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

Dewil skrev:Juster nu efter mærkerne, det er derfor de er der....
Ja vel Johannes. :(y)
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg har lige kørt første prøvetur på min blå FS1 i lang tid, hvor den kørte 100% fejlfri. platinerne er kommet en lille andelse tættere sammen. Og det havde heldigvis den rigtige virkning. :(y) Den starter på første forsøg, og lyden af tændingsbanken er helt forsvundet, og den får det benzin den skal have uden jeg bruger choker. :D :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"