Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 13:41

Hej alle.
Kan det passe at min FS1 skal have en større dyse bare fordi jeg er gået fra et 5,3 udstødning til et YB 100 udstødning? :?: Dysen er i forvejen en 180er og opsætningen er.

40 mm. F5B cylinder
40 mm topstykke
17 mm Mikuni karburator
16 mm indsugning
15/43 gearing
Og til sidst den omtalte YB 100 udstødning

Eller er mit problem noget helt andet? :?: Har renset karburator og monteret nyt benzinfilter. :wink: Men den køre stadig bedst med chokeren trukket. :roll:

På forhånd tak for hjælpen. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Knud » tors 2. maj 2013 13:47

Hvordan ser tændrøret ud (farven efter en god køretur og husk at varm-slukke motoren og check tændrør), farven afgør jo hovedsagelig størrelsen, men der er en smule mere hul i en YB100 udstødning, den er jo til en 100 ccm motor, men hvordan synes du den passer med en standard cylinder - jeg bruger en 45mm RD på min (og en 24mm karburator) sammen med en YB1 udstødning, men jeg kan ikke checke fordi den drikker af gearkassen
:mrgreen:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 14:06

Hej Knud.
Farven på tændrøret er mørkebrun, men jeg har dog ikke kørt så meget, kun småture de sidste dage, på grund af mine problemer. :wink: Tændrørret er et NGK B7HS som kun har kørt ca 30 km.

Med hensyn til pasformen på YB 100 udstødningen, så måtte jeg save ca 1 cm af forrørret for at få potten langt nok frem til beslagene. Men der efter passer den hel perfekt både i beslag og på cylinder. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf 12V » tors 2. maj 2013 14:12

Synes en 180 dyse lyder som at være lidt stor, du har ikke en død simmering eller et andet sted der kan suge falsk luft. Ligger sådan en opsætning ikke på en dyse 150-160 normalt?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Christian M » tors 2. maj 2013 14:13

Prøv at flytte på nålen?

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 14:24

12V skrev:Synes en 180 dyse lyder som at være lidt stor, du har ikke en død simmering eller et andet sted der kan suge falsk luft. Ligger sådan en opsætning ikke på en dyse 150-160 normalt?


Hej Carsten.
Umiddelbart lyder 180 dyse af meget, men det er faktisk den dyse, som den kørte rigtig godt med, da Johannes lige havde renoveret min motor, og den er også stadig tæt for olie og lyder sund. :wink: Den eneste ændring siden renoveringen er YB 100 udstødningen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Knud » tors 2. maj 2013 14:25

Reagerer den hurtigt på gassen og falder omdrejningerne hurtigt til et roligt og stabilt leje når du slipper gassen, vil den accelerere uden tøven
Jo det lyder som en utæthed.. men ??
en størrelse 180 er ikke altid en størrelse 180..
Hvis du har en mulighed for at prøve med en tilsvarende 16mm karburator, der videst at virke OK?
:mrgreen:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 14:27

Christian M skrev:Prøv at flytte på nålen?


Hej Christian.
Den er i top, så det går vidst kun med en større dyse. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 14:41

Knud skrev:Reagerer den hurtigt på gassen og falder omdrejningerne hurtigt til et roligt og stabilt leje når du slipper gassen, vil den accelerere uden tøven
Jo det lyder som en utæthed.. men ??
en størrelse 180 er ikke altid en størrelse 180..
Hvis du har en mulighed for at prøve med en tilsvarende 16mm karburator, der videst at virke OK?


Hej Knud.
Ja, omdrejningerne falder hurtigt til tomgang, når gassen tages af. Og dysen er en af de originale da jeg også har stiftet bekendtskab med nogen uoriginale, hvor målene slet ikke passede. :roll: Accelrere uden tøven kan være et problem, når den ikke får nok benzin, det hjælper som sagt med choker. :roll:
Og jeg tror at det er en 16 mm som sidder på min 78er, og den ved jeg der virker. Så der er en mulighed. :wink: Men min 17 mm har også virket rigtig fint hidtil. Så det burde ku lade sig gøre igen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf 12V » tors 2. maj 2013 15:23

Så skal motoren nok være tæt og i orden :)

Måske sidder der noget skidt længere inde i karburatoren end hoveddysen, har du prøvet at rense hele karburatoren grundigt igennem. Komplet adskildt og pustet igennem med trykluft?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 15:40

12V skrev:Så skal motoren nok være tæt og i orden :)

Måske sidder der noget skidt længere inde i karburatoren end hoveddysen, har du prøvet at rense hele karburatoren grundigt igennem. Komplet adskildt og pustet igennem med trykluft?


Hej Carsten.
Ja, det var det jeg gjorde i går, men jeg vil lige prøve at rense min benzinhane, og er det ikke nok, så må jeg jo prøve med karburatoren igen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kai » tors 2. maj 2013 17:15

Der er dyser..og så dyser.. og så Yamahaer.

180+ i dyse lyder fuldstændig vildt til den opsætning, 140-150 er "normalt" passende.

Men ok..min genbo kørte engang med en 257 cylinder og 16mm plade og karb og Kreidler udstødning. Den nægtede at gå ordentligt med mindre end 190 dyse i. Med en 43mm Fs1 cylinder var det 210, den største cykelhandleren havde og forrøret var brændt næsten hvid indeni.

Hvad den gjorde af alt det benzin det aner jeg ikke med mindre den var piv utæt eller andet sted, eller der var rodet noget forkert strålerør og nål i karburatoren.


Og ja, det kan sagtens passe den vil have noget mere benzin når du skifter til en anden udstødning :(y)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 17:37

Hej Kaj.
Ja, det ender hvis med at jeg skal have fremskaffet nogen større dyser. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Knud » tors 2. maj 2013 17:55

Hvad var topfarten inden du satte YB100 udstødningen på?
En dyse rival kan gå hen og blive den bedste investering til dette projekt
:mrgreen:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » tors 2. maj 2013 18:31

Knud skrev:Hvad var topfarten inden du satte YB100 udstødningen på?
En dyse rival kan gå hen og blive den bedste investering til dette projekt


Hej Knud.
Topfarten lå i mellem 60 og 70 km/t afhængig af vind :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 3. maj 2013 15:26

Hej Kim.

Jeg følger lidt med og undrer mig over, at nålen er i øverste stilling ? Er det et eksperiment, der viser det bedste resultat der, eller...? Ellers kunne jeg forstille mig, at med "alm." skrå-udstødning var "tolerencen" i opsætningen acceptabel og nu med den ny udstødning er tolerencen "på kanten" afhængig af drifts-temp. :?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » lør 4. maj 2013 00:17

Poul-Erik A. skrev:Hej Kim.

Jeg følger lidt med og undrer mig over, at nålen er i øverste stilling ? Er det et eksperiment, der viser det bedste resultat der, eller...? Ellers kunne jeg forstille mig, at med "alm." skrå-udstødning var "tolerencen" i opsætningen acceptabel og nu med den ny udstødning er tolerencen "på kanten" afhængig af drifts-temp. :?


Hej Poul-Erik.
180 dyse og nålen i top var den måde jeg kunne få den til at køre bedst, med de dyser jeg havde, da jeg kørte med 5,3 udstødning og ellers samme opsætning som nu. :wink: Og det var også sådan den fortsatte med at køre, efter den store motor-renovering, som Johannes stod for. :D

Skal jeg forstå det sådan at et 5,3 udstødningen passer bedre til den pågældene opsætning. Og at YB 100 udstødningen måske passer bedre til en hurtigere opsætning, måske med lidt flere ccm, eventuelt 43 mm eller større cylinder. Jeg har dog ikke vildere end en 40,75 mm FS1 cylinder og en 40,5 mm F5B som er med forstørret udstødningsport og skyllekanaler. Sidst nævnte fulgte med min 78er, og jeg fik fortalt at knallerten kørte rigtig godt med den. Jeg har dog ikke prøvet den endnu :wink:

Måske skal jeg bare montere 5,3eren igen, og så køre med det på den blå, og så gemme YB 100 udstødningen til 78eren som så skal have lidt flere HK kombineret med en MC-nummerplade. :wink: Det er i hvert fald min drøm lige nu. :wink:

Hvad kan man forrestille sig vil køre bedst sammen med YB 100 udstødningen? :?: Helst en opsætning som kan trække en stor gearing, ikke mindre end 15/43. Det går nemlig fint nok på den blå :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 4. maj 2013 00:53

Hej Kim, du er med på der findes både yb1 (50 ccm) og yb100 (100ccm) udstødninger ikke ?

Er det ikke en yb1 udstødning du har ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Kim B S » lør 4. maj 2013 01:18

Morten - Webmaster skrev:Hej Kim, du er med på der findes både yb1 (50 ccm) og yb100 (100ccm) udstødninger ikke ?

Er det ikke en yb1 udstødning du har ?


Hej Morten.
Jeg har fundet ud af at YB1 udstødningen er en lille smule kortere end min, som fortsætter helt hen bag ved bagdækket, lige som den gamle 8,5 udstødning. Og så har jeg fået af vide at den har en anden tekst, som er lidt anderledes plaseret. Og den blev også reklameret som en YB 100 da jeg købte den på aktion af Totte. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Dysestørrelse med 2 forskellige udstødninger.

Indlægaf Knud » lør 4. maj 2013 08:50

Jeg tror at en 45 mm vil passe bedst men den skal ikke være for vildt portet min favorit: RD 50 tilpasset til fs1 blokken: https://www.treatland.tv/yamaha-airsal- ... cc-kit.htm
og så et Kreidler rs breitwand topstykke: http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... |%2520Top#
Men brug et ordentlig stempel, som fex.: http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... rd-ty.html

Jeg har RD50 bundspaceren og så skal du dreje 3 mm af bunden (hvis det er en Nicasil) ellers kan du dreje 2 af bunden og 1 af toppen på en støbejern (jeg fik NielsFup til at dreje en støbejern op til 46.5mm og så med et Piagio stempel)

Brug en 3 fliget membran og en indsugnings tragt som denne: http://www.mopedspeed.dk/produkter/inds ... YS3DUqTemQ og en 24mm kaburator med powerjet
så kører det!
:mrgreen:


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron