Skæve motorblokke

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Skæve motorblokke

Indlæg af SigSauer »

Hil...
Jeg ved emnet har været oppe og vende tidligere her på forum, men jeg kan simpelthen ikke finde tråden igen :sad .
Jeg har et par motorblokke der er skæve. Det er især ved forkanten af krumtaphuset (nederst) det er galt, hvor jeg kan få et 0,30 mm søgeblad ind mellem blokkene :what2 .
Selv med en stållineal er det helt tydeligt at de er skæve - begge sider :crying

Fremfor at slibe dem på en glasplade, vil jeg smide dem i fræseren og rette dem op - og nu til spørgsmålet.
Kan jeg det? Er der "plads" til at jeg kan tage 0,15 mm af hver side? Kan krumtap og gearkasse stadig være der?
Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

/Claus
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af Kai »

Uden at vide det med sikkerhed:

Krumtappen måler "normalt" 37.5 ~ 37.58mm i bredden og max bredde imellem lejerne er ~37.99 så det bliver lige til øllet hvis den kan være der.
Den kan "måske" slåes 1/10 del sammen, men det er så bekostning af frigang ved sølelejet.

Gearkasseakslerne kan sagtens være der, og 0.15mm på hver...det burde ikke give problemer, men geartromlen kan højst sandsynlig ikke, den er styret i sideværts retning af leje og låsering og levner ikke meget at gi af inden den sidder i spænd.

Noget andet er.. og det både ved at plane dem på en glasplade, eller i fræseren..hvordan sikrer man sig at det er lige ?
De kan sagtens planes af til pakfladen ser fin ud, men er krumtapslejernes pasninger så stadig 100% parallelle ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af strynboen »

ja man burde rette op med en aksel i fræseren..hvor der er lejer på..
en pakning vil nok være en fordel hvis der tages mere end en mm..
det er lidt svært at klodse blok halvdelene op...men med nogle små gevind stænger og kontra møtrikker..kan der rettes ind...det er jo ikke de store belsatninger
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af Henrik Buresø »

SigSauer skrev:Hil...
Jeg ved emnet har været oppe og vende tidligere her på forum, men jeg kan simpelthen ikke finde tråden igen :sad .
Jeg har et par motorblokke der er skæve. Det er især ved forkanten af krumtaphuset (nederst) det er galt, hvor jeg kan få et 0,30 mm søgeblad ind mellem blokkene :what2 .
Selv med en stållineal er det helt tydeligt at de er skæve - begge sider :crying

Fremfor at slibe dem på en glasplade, vil jeg smide dem i fræseren og rette dem op - og nu til spørgsmålet.
Kan jeg det? Er der "plads" til at jeg kan tage 0,15 mm af hver side? Kan krumtap og gearkasse stadig være der?
Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

/Claus
Har du spændt dem sammen,med bolte.hvis de bare bliver sat sammen,op ad hinanden uden tilspænding så er det klart der er mellemrum
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af strynboen »

det er da ikke tilfældet..de skal være helt lige og paralelle...der må være svejst ,,eller fejl monteret/opspændt skævt ved en tideligere reparasion...de skal være plane
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af SigSauer »

strynboen skrev:det er da ikke tilfældet..de skal være helt lige og parallelle...der må være svejset ,,eller fejl monteret/opspændt skævt ved en tideligere reparation...de skal være plane
Ja, der er lavet reparationer på begge halvdele. Beslag for motorbøjle og forreste gevind for koblingsdæksel på nummerblokken, og gevindstykke ved siden af bundproppen i den anden halvdel.

/Claus
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af Henrik Buresø »

der ville altid være spil mellem bloke og der kan trænge lys igennem ved gennem lysning,uden de er sat sammen med bolte/skruer
Senest rettet af Henrik Buresø fre 29. mar 2013 15:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Skæve motorblokke

Indlæg af SigSauer »

Henrik Buresø skrev:der ville altid spil mellem bloke og der kan trænge lys igennem ved gennem lysning,uden de er sat sammen med bolte/skruer
Enig, men der skal heller ikke mere end et par 1/100 mm til for at kunne se lys.
Fra min læretid husker jeg tydeligt mesters ord: 1/10 mm niveauforskel kan du mærke, 1/100 mm kan du se lys igennem
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"