Side 1 af 1

Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 16:15
af SigSauer
Hil...
Jeg ved emnet har været oppe og vende tidligere her på forum, men jeg kan simpelthen ikke finde tråden igen :sad .
Jeg har et par motorblokke der er skæve. Det er især ved forkanten af krumtaphuset (nederst) det er galt, hvor jeg kan få et 0,30 mm søgeblad ind mellem blokkene :what2 .
Selv med en stållineal er det helt tydeligt at de er skæve - begge sider :crying

Fremfor at slibe dem på en glasplade, vil jeg smide dem i fræseren og rette dem op - og nu til spørgsmålet.
Kan jeg det? Er der "plads" til at jeg kan tage 0,15 mm af hver side? Kan krumtap og gearkasse stadig være der?
Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

/Claus

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 16:45
af Kai
Uden at vide det med sikkerhed:

Krumtappen måler "normalt" 37.5 ~ 37.58mm i bredden og max bredde imellem lejerne er ~37.99 så det bliver lige til øllet hvis den kan være der.
Den kan "måske" slåes 1/10 del sammen, men det er så bekostning af frigang ved sølelejet.

Gearkasseakslerne kan sagtens være der, og 0.15mm på hver...det burde ikke give problemer, men geartromlen kan højst sandsynlig ikke, den er styret i sideværts retning af leje og låsering og levner ikke meget at gi af inden den sidder i spænd.

Noget andet er.. og det både ved at plane dem på en glasplade, eller i fræseren..hvordan sikrer man sig at det er lige ?
De kan sagtens planes af til pakfladen ser fin ud, men er krumtapslejernes pasninger så stadig 100% parallelle ?

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 17:19
af strynboen
ja man burde rette op med en aksel i fræseren..hvor der er lejer på..
en pakning vil nok være en fordel hvis der tages mere end en mm..
det er lidt svært at klodse blok halvdelene op...men med nogle små gevind stænger og kontra møtrikker..kan der rettes ind...det er jo ikke de store belsatninger

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 18:01
af Henrik Buresø
SigSauer skrev:Hil...
Jeg ved emnet har været oppe og vende tidligere her på forum, men jeg kan simpelthen ikke finde tråden igen :sad .
Jeg har et par motorblokke der er skæve. Det er især ved forkanten af krumtaphuset (nederst) det er galt, hvor jeg kan få et 0,30 mm søgeblad ind mellem blokkene :what2 .
Selv med en stållineal er det helt tydeligt at de er skæve - begge sider :crying

Fremfor at slibe dem på en glasplade, vil jeg smide dem i fræseren og rette dem op - og nu til spørgsmålet.
Kan jeg det? Er der "plads" til at jeg kan tage 0,15 mm af hver side? Kan krumtap og gearkasse stadig være der?
Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

/Claus
Har du spændt dem sammen,med bolte.hvis de bare bliver sat sammen,op ad hinanden uden tilspænding så er det klart der er mellemrum

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 18:25
af strynboen
det er da ikke tilfældet..de skal være helt lige og paralelle...der må være svejst ,,eller fejl monteret/opspændt skævt ved en tideligere reparasion...de skal være plane

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 22:36
af SigSauer
strynboen skrev:det er da ikke tilfældet..de skal være helt lige og parallelle...der må være svejset ,,eller fejl monteret/opspændt skævt ved en tideligere reparation...de skal være plane
Ja, der er lavet reparationer på begge halvdele. Beslag for motorbøjle og forreste gevind for koblingsdæksel på nummerblokken, og gevindstykke ved siden af bundproppen i den anden halvdel.

/Claus

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 23:14
af Henrik Buresø
der ville altid være spil mellem bloke og der kan trænge lys igennem ved gennem lysning,uden de er sat sammen med bolte/skruer

Re: Skæve motorblokke

: tors 28. mar 2013 23:41
af SigSauer
Henrik Buresø skrev:der ville altid spil mellem bloke og der kan trænge lys igennem ved gennem lysning,uden de er sat sammen med bolte/skruer
Enig, men der skal heller ikke mere end et par 1/100 mm til for at kunne se lys.
Fra min læretid husker jeg tydeligt mesters ord: 1/10 mm niveauforskel kan du mærke, 1/100 mm kan du se lys igennem