For langsom - drejeventil?
For langsom - drejeventil?
Hej, jeg har fået renoveret min drejeventilsmotor og jeg er i gang med indstilling. Men jeg synes topfarten på den er lidt langsom?
Jeg har lidt problemer med 4-takten på toppen, men det regner jeg med at få indstillet væk.
Den kører lige nu 50 km/t på lige vej... og måske 55 km/t ned af bakke (det tager noget tid for den at flytte sig til topfart).
Opsætningen:
- Original lovlig udstødning
- Original 2-skylle cylinder (jeg tror udstødningsporten er hævet ca. 1 mm)
- Tun drejeskive
- 16mm indsugning
- Original 16mm karburator (160 dyse)
- 14-tands fortandhjul (43 i bag)
Spørgsmålet er så.... er det for langsomt med de 50 km/t - i forhold til opsætningen? Og hvis ja... hvad kan det så skyldes?
Mvh. Nikolaj
Jeg har lidt problemer med 4-takten på toppen, men det regner jeg med at få indstillet væk.
Den kører lige nu 50 km/t på lige vej... og måske 55 km/t ned af bakke (det tager noget tid for den at flytte sig til topfart).
Opsætningen:
- Original lovlig udstødning
- Original 2-skylle cylinder (jeg tror udstødningsporten er hævet ca. 1 mm)
- Tun drejeskive
- 16mm indsugning
- Original 16mm karburator (160 dyse)
- 14-tands fortandhjul (43 i bag)
Spørgsmålet er så.... er det for langsomt med de 50 km/t - i forhold til opsætningen? Og hvis ja... hvad kan det så skyldes?
Mvh. Nikolaj
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
Du skal ikke satse på der er ret meget mere i en std "381" med lovlig skorsten på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: For langsom - drejeventil?
Okay - det var bare det jeg ville have bekræftetKai skrev:Du skal ikke satse på der er ret meget mere i en std "381" med lovlig skorsten på.
Nu vi snakker skorsten Skal den så renses indeni på et tidspunkt? Jeg tænker... den har jo kørt i snart 30 år... og er sikkert ret tilsodet indeni! Hvordan kan det gøres?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
En måde at gøre det på..er at "brænde den ud" ved at hælde lidt benzin i den og tænde ild..og så trykluft på, men det bliver den bestemt ikke pænere af.
Jeg har før brugt en "lidt" mere skånsom metode:
Afmonter udstødningen, og af med forrør og omløber, ud med fløjten.
Så finder man en passende stolpe.. enten i garagen eller banker en ned i haven. Vender udstødningen lodret (bagenden op af) så den hænger lidt over jordhøjde, og skruer en træskrue igennem ophænget og ind i stolpen. En snor eller en gummistrop på foroven så hænger den fint der.
Hullet ved omløberen (hvor forrøret går ind) proppes af (Matas havde i gamle dage forskellige størrelser røde gummipropper til vin balloner der passede)
Fyld en spand med varm vand og bland kaustisk soda i ( følg vejledningen på bøtten, det ER skrappe sager)
Så fylder man udstødningen stille og roligt op (Brug gummihandsker og PAS PÅ øjnene!!) til den er fyldt op.
Så skal den bare hænge der og hygge sig til dagen efter, mens det ryger og bobler og syder lidt.
Hvis den hænger strategisk rigtig på stolpen, så kan den nemt tømmes ned i en spand ved at lirke gummiproppen ud, og skylle den igennem med vandslangen.
Det kan gentages 2-3 gange efter behov.
Jeg har før brugt en "lidt" mere skånsom metode:
Afmonter udstødningen, og af med forrør og omløber, ud med fløjten.
Så finder man en passende stolpe.. enten i garagen eller banker en ned i haven. Vender udstødningen lodret (bagenden op af) så den hænger lidt over jordhøjde, og skruer en træskrue igennem ophænget og ind i stolpen. En snor eller en gummistrop på foroven så hænger den fint der.
Hullet ved omløberen (hvor forrøret går ind) proppes af (Matas havde i gamle dage forskellige størrelser røde gummipropper til vin balloner der passede)
Fyld en spand med varm vand og bland kaustisk soda i ( følg vejledningen på bøtten, det ER skrappe sager)
Så fylder man udstødningen stille og roligt op (Brug gummihandsker og PAS PÅ øjnene!!) til den er fyldt op.
Så skal den bare hænge der og hygge sig til dagen efter, mens det ryger og bobler og syder lidt.
Hvis den hænger strategisk rigtig på stolpen, så kan den nemt tømmes ned i en spand ved at lirke gummiproppen ud, og skylle den igennem med vandslangen.
Det kan gentages 2-3 gange efter behov.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: For langsom - drejeventil?
Min udstødning, som er den fra fabrikken originalt monterede... har aldrig været renset... og den kører upåklageligt.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: For langsom - drejeventil?
Det vil jeg se til såKai skrev:En måde at gøre det på..er at "brænde den ud" ved at hælde lidt benzin i den og tænde ild..og så trykluft på, men det bliver den bestemt ikke pænere af.
Jeg har før brugt en "lidt" mere skånsom metode:
Afmonter udstødningen, og af med forrør og omløber, ud med fløjten.
Så finder man en passende stolpe.. enten i garagen eller banker en ned i haven. Vender udstødningen lodret (bagenden op af) så den hænger lidt over jordhøjde, og skruer en træskrue igennem ophænget og ind i stolpen. En snor eller en gummistrop på foroven så hænger den fint der.
Hullet ved omløberen (hvor forrøret går ind) proppes af (Matas havde i gamle dage forskellige størrelser røde gummipropper til vin balloner der passede)
Fyld en spand med varm vand og bland kaustisk soda i ( følg vejledningen på bøtten, det ER skrappe sager)
Så fylder man udstødningen stille og roligt op (Brug gummihandsker og PAS PÅ øjnene!!) til den er fyldt op.
Så skal den bare hænge der og hygge sig til dagen efter, mens det ryger og bobler og syder lidt.
Hvis den hænger strategisk rigtig på stolpen, så kan den nemt tømmes ned i en spand ved at lirke gummiproppen ud, og skylle den igennem med vandslangen.
Det kan gentages 2-3 gange efter behov.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
Hvor mange km har du så kørt med den?Dewil skrev:Min udstødning, som er den fra fabrikken originalt monterede... har aldrig været renset... og den kører upåklageligt.
Ps. gearene virker bedre og bedre i motoren... det er da lidt en lettelse
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: For langsom - drejeventil?
Jo det lyder meget rimeligt... jeg tror nu stadig det vil være sundt til den at blive rensetDewil skrev:Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
Jeg er helt klart overbevist om at skylle fasen er så afgørende for tunings graden at Kai har helt ret:Nikolaj Y skrev:Jo det lyder meget rimeligt... jeg tror nu stadig det vil være sundt til den at blive rensetDewil skrev:Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
skift cylinder til een med 3 porte hæv dem efter KreidlerHansens anvisninger og få en ordenlig udstødning på - standard udstødningen har jo en møg-kedelig begrænser rør i så resonansmæssigt passer den helt ad r--- til, bare en Luhac 5.3HK udstødning er lysår bedre men udstødningen skal opfattes som en forlængelse af hele karburator+ cylinder komplexet og er 2 takterens "turbo"
min anden overbevisning er det meget uheldige skylleport /indsugnings design, den er jo fuldstændig "astmatisk" anlagt sådan en old-fashion FS1 motor, en Kreidler har store skylle porte, plastic-raketter har store skylle porte og tunede udgaver har mindst dobbelt så stort skylle areal som standard ditto
Et middelmådigt cylinder-kit fra den Tyske gren af "Den Unævnelige" kan give et godt løft, men i det lange løb skal der fine ting til for at få 1) noget med "go´dav´ i) 2) noget der holder til dagligt brug, men en Yamaha FS1 kan ikke uden meget store anstrengelser og en stor tegnedreng ikke komme til at gå med raket fart og kan slet ikke holde til det i længden "but who cares.. as long we get a Kick of it"
Jeg er selv er blevet helt pjattet med finetuning, men mangler endnu at få bevist overfor mig selv at mine idéer dur til fulde... men en RD cylinder, "do´der do´" - det swinger
Re: For langsom - drejeventil?
Jeg kører nu altså lovligt, vil være meget ked at at miste min veteranknallert..... og jeg skal ikke have nummerplade og mc-kort...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: For langsom - drejeventil?
Jow da - det forstår jeg da godt, men nu har han jo allerede pillet lidt ved den ...og så.... o.s.v. o.s.v.Dewil skrev:Jeg kører nu altså lovligt, vil være meget ked at at miste min veteranknallert..... og jeg skal ikke have nummerplade og mc-kort...
å´ så lyder +8000 o/min altså feeeeeejjjj
Re: For langsom - drejeventil?
Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig
Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består
Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: For langsom - drejeventil?
Jamen held og lykke!Nikolaj Y skrev:Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig
Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består
og forresten: flotte maskiner du har der og når du nu har en MC FS1 så ved du jo sikkert også hvordan man får de andre til at komme op i fart
Re: For langsom - drejeventil?
TakKnud skrev:Jamen held og lykke!Nikolaj Y skrev:Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig
Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består
og forresten: flotte maskiner du har der og når du nu har en MC FS1 så ved du jo sikkert også hvordan man får de andre til at komme op i fart
Og ja jeg skulle da mene jeg har en lille ide om hvordan det funker bedst
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'