For langsom - drejeventil?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg har fået renoveret min drejeventilsmotor og jeg er i gang med indstilling. Men jeg synes topfarten på den er lidt langsom?
Jeg har lidt problemer med 4-takten på toppen, men det regner jeg med at få indstillet væk.

Den kører lige nu 50 km/t på lige vej... og måske 55 km/t ned af bakke (det tager noget tid for den at flytte sig til topfart).

Opsætningen:

- Original lovlig udstødning
- Original 2-skylle cylinder (jeg tror udstødningsporten er hævet ca. 1 mm)
- Tun drejeskive
- 16mm indsugning
- Original 16mm karburator (160 dyse)
- 14-tands fortandhjul (43 i bag)


Spørgsmålet er så.... er det for langsomt med de 50 km/t - i forhold til opsætningen? Og hvis ja... hvad kan det så skyldes? :D

Mvh. Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Kai »

Du skal ikke satse på der er ret meget mere i en std "381" med lovlig skorsten på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Du skal ikke satse på der er ret meget mere i en std "381" med lovlig skorsten på.
Okay - det var bare det jeg ville have bekræftet :(y)

Nu vi snakker skorsten :hihi Skal den så renses indeni på et tidspunkt? Jeg tænker... den har jo kørt i snart 30 år... og er sikkert ret tilsodet indeni! Hvordan kan det gøres? :shutup
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Kai »

En måde at gøre det på..er at "brænde den ud" ved at hælde lidt benzin i den og tænde ild..og så trykluft på, men det bliver den bestemt ikke pænere af.

Jeg har før brugt en "lidt" mere skånsom metode:

Afmonter udstødningen, og af med forrør og omløber, ud med fløjten.

Så finder man en passende stolpe.. enten i garagen eller banker en ned i haven. Vender udstødningen lodret (bagenden op af) så den hænger lidt over jordhøjde, og skruer en træskrue igennem ophænget og ind i stolpen. En snor eller en gummistrop på foroven så hænger den fint der.

Hullet ved omløberen (hvor forrøret går ind) proppes af (Matas havde i gamle dage forskellige størrelser røde gummipropper til vin balloner der passede)

Fyld en spand med varm vand og bland kaustisk soda i ( følg vejledningen på bøtten, det ER skrappe sager)

Så fylder man udstødningen stille og roligt op (Brug gummihandsker og PAS PÅ øjnene!!) til den er fyldt op.
Så skal den bare hænge der og hygge sig til dagen efter, mens det ryger og bobler og syder lidt.

Hvis den hænger strategisk rigtig på stolpen, så kan den nemt tømmes ned i en spand ved at lirke gummiproppen ud, og skylle den igennem med vandslangen.

Det kan gentages 2-3 gange efter behov.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Dewil »

Min udstødning, som er den fra fabrikken originalt monterede... :shock: har aldrig været renset... og den kører upåklageligt. :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:En måde at gøre det på..er at "brænde den ud" ved at hælde lidt benzin i den og tænde ild..og så trykluft på, men det bliver den bestemt ikke pænere af.

Jeg har før brugt en "lidt" mere skånsom metode:

Afmonter udstødningen, og af med forrør og omløber, ud med fløjten.

Så finder man en passende stolpe.. enten i garagen eller banker en ned i haven. Vender udstødningen lodret (bagenden op af) så den hænger lidt over jordhøjde, og skruer en træskrue igennem ophænget og ind i stolpen. En snor eller en gummistrop på foroven så hænger den fint der.

Hullet ved omløberen (hvor forrøret går ind) proppes af (Matas havde i gamle dage forskellige størrelser røde gummipropper til vin balloner der passede)

Fyld en spand med varm vand og bland kaustisk soda i ( følg vejledningen på bøtten, det ER skrappe sager)

Så fylder man udstødningen stille og roligt op (Brug gummihandsker og PAS PÅ øjnene!!) til den er fyldt op.
Så skal den bare hænge der og hygge sig til dagen efter, mens det ryger og bobler og syder lidt.

Hvis den hænger strategisk rigtig på stolpen, så kan den nemt tømmes ned i en spand ved at lirke gummiproppen ud, og skylle den igennem med vandslangen.

Det kan gentages 2-3 gange efter behov.
Det vil jeg se til så :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Min udstødning, som er den fra fabrikken originalt monterede... :shock: har aldrig været renset... og den kører upåklageligt. :dust
Hvor mange km har du så kørt med den?

Ps. gearene virker bedre og bedre i motoren... det er da lidt en lettelse :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Dewil »

Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
Jo det lyder meget rimeligt... jeg tror nu stadig det vil være sundt til den at blive renset :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Knud »

Nikolaj Y skrev:
Dewil skrev:Det er jo længe siden at det originale speedometer forsvandt, men mon ikke den udstødning har kørt 25-30.000 km, det er vel ikke utænkeligt med 4 ejere som hver har kørt sine to år hvor den har været det primære køretøj? Jeg har jo ikke kørt så meget på den de sidste 20 år.
Jo det lyder meget rimeligt... jeg tror nu stadig det vil være sundt til den at blive renset :D
Jeg er helt klart overbevist om at skylle fasen er så afgørende for tunings graden at Kai har helt ret:
skift cylinder til een med 3 porte hæv dem efter KreidlerHansens anvisninger og få en ordenlig udstødning på - standard udstødningen har jo en møg-kedelig begrænser rør i så resonansmæssigt passer den helt ad r--- til, bare en Luhac 5.3HK udstødning er lysår bedre men udstødningen skal opfattes som en forlængelse af hele karburator+ cylinder komplexet og er 2 takterens "turbo"
min anden overbevisning er det meget uheldige skylleport /indsugnings design, den er jo fuldstændig "astmatisk" anlagt sådan en old-fashion FS1 motor, en Kreidler har store skylle porte, plastic-raketter har store skylle porte og tunede udgaver har mindst dobbelt så stort skylle areal som standard ditto
Et middelmådigt cylinder-kit fra den Tyske gren af "Den Unævnelige" kan give et godt løft, men i det lange løb skal der fine ting til for at få 1) noget med "go´dav´ i) 2) noget der holder til dagligt brug, men en Yamaha FS1 kan ikke uden meget store anstrengelser og en stor tegnedreng ikke komme til at gå med raket fart og kan slet ikke holde til det i længden "but who cares.. as long we get a Kick of it"
Jeg er selv er blevet helt pjattet med finetuning, men mangler endnu at få bevist overfor mig selv at mine idéer dur til fulde... men en RD cylinder, "do´der do´" - det swinger :mrgreen:
:mrgreen:
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Dewil »

Jeg kører nu altså lovligt, vil være meget ked at at miste min veteranknallert..... og jeg skal ikke have nummerplade og mc-kort... :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Knud »

Dewil skrev:Jeg kører nu altså lovligt, vil være meget ked at at miste min veteranknallert..... og jeg skal ikke have nummerplade og mc-kort... :dust
Jow da - det forstår jeg da godt, men nu har han jo allerede pillet lidt ved den ...og så.... o.s.v. o.s.v. :teeth2

å´ så lyder +8000 o/min altså feeeeeejjjj :thunge
:mrgreen:
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig :teeth2

Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Knud »

Nikolaj Y skrev:Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig :teeth2

Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består :roll:
Jamen held og lykke!
og forresten: flotte maskiner du har der :(y) og når du nu har en MC FS1 så ved du jo sikkert også hvordan man får de andre til at komme op i fart
:mrgreen:
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: For langsom - drejeventil?

Indlæg af Nikolaj Y »

Knud skrev:
Nikolaj Y skrev:Jeg tror den forbliver som den er... - liiige indtil jeg ombestemmer mig :teeth2

Jeg har jo Fs1 - MC'en at drøne rundt på indtil da.... og jeg skal op i teori på mandag.. håber da jeg består :roll:
Jamen held og lykke!
og forresten: flotte maskiner du har der :(y) og når du nu har en MC FS1 så ved du jo sikkert også hvordan man får de andre til at komme op i fart
Tak :(y)

Og ja jeg skulle da mene jeg har en lille ide om hvordan det funker bedst :teeth2
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"