lejer til motor

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Jan Korsgaard
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 17:59

lejer til motor

Indlægaf Jan Korsgaard » tors 21. mar 2013 20:43

jeg er ved at renovere en motor til suzuki k50.. nu kan jeg se der herinde bliver skrevet en yamaha er født med et c3 leje i den ene side ved krumtappen.. mit spørgsmål er om det ville være godt at sætte et c3 leje i samme side i såden en k50 motor? eller evt allesammen som c3? er lidt i tvivl om hvad der vil være bedst
nuværende knallerter:

Yamaha fs1 4 gear 1975 K1 (under opbygning)
Suzuki K50 B 1977 4gear
Sachs bonnie automatic 1969
Sco Racer 3gear (under renovering)

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: lejer til motor

Indlægaf juhl-drengen » tors 21. mar 2013 20:47

C3 lejer er til høje omdrejninger og den bedste ide ved tuning.

Har aldrig hørt om suzuki kører med c3 lejer fra fabrikken, så du skal bruge de normale åbne lejer :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Jan Korsgaard
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 17:59

Re: lejer til motor

Indlægaf Jan Korsgaard » tors 21. mar 2013 21:18

nej suzuki kører ikke med c3 fra farbrikken.. jeg vil bare gerne vide om det er en fordel at smide sådan nogen i :)
nuværende knallerter:

Yamaha fs1 4 gear 1975 K1 (under opbygning)
Suzuki K50 B 1977 4gear
Sachs bonnie automatic 1969
Sco Racer 3gear (under renovering)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: lejer til motor

Indlægaf FS1originalen » tors 21. mar 2013 22:17

Juhl Drengen skriver at C3 er til høje omdrejninger - det er vel mere korrekt at sige at de er til højere arbejdstemperaturer end et standardleje... Eneste forskel er at C3 har et lidt større slør ved rumtemperatur end standard, sløret forsvinder når temperaturen bliver høj og metallet i lejet udvider sig...
På FS1 sidder det ene krumtapleje "inde midt i motoren" altså ikke ud mod en kølende yderside - derfor har man valgt et C3.
I den anden side sidder lejet i "yderblokken" altså ude ved tændingen - her bruger man et standardleje...

Om din Suzuki er bygget op på samme måde ved jeg ikke, men hvis fabrikken har valgt standardlejer så ville jeg også gøre det, med mindre planen er at den skal voldtunes :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Jan Korsgaard
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 17:59

Re: lejer til motor

Indlægaf Jan Korsgaard » tors 21. mar 2013 22:28

tak for svaret Erik.. jo det er nemlig opbygget på samme måde i suzukien, derfor jeg tænkte det måske var en god ide med c3 lejet inde midt i motoren ligesom på yamaha?.. den skal ikke tunes voldsomt eller noget :)
nuværende knallerter:

Yamaha fs1 4 gear 1975 K1 (under opbygning)
Suzuki K50 B 1977 4gear
Sachs bonnie automatic 1969
Sco Racer 3gear (under renovering)

Jan Korsgaard
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 17:59

Re: lejer til motor

Indlægaf Jan Korsgaard » tors 21. mar 2013 22:30

det bliver nemlig billig for mig med et c3 leje i den side, fordi jeg kan bruge lejesættet til yamaha motoren så.. skal jeg ud og købe 3 standard lejer enkeltvis bliver det rent faktisk dyrere :)
nuværende knallerter:

Yamaha fs1 4 gear 1975 K1 (under opbygning)
Suzuki K50 B 1977 4gear
Sachs bonnie automatic 1969
Sco Racer 3gear (under renovering)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2428
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: lejer til motor

Indlægaf 12V » fre 22. mar 2013 00:21

Og endnu mere korrekt er at man bruger et leje med højere slør, når der sker en temperatur forskel på inder og yderring. Så vil lejet ved driftstemperatur igen have det korrekte slør. Lad være med at vælge højere slør hvis det ikke bruges fra fabrikken, det er ikke en fordel.
Den er en meget udbredt skrøne på f.eks scootergalleri at jo vildere motor, jo højere C* lejer :-(
Og så kan et leje med større slør ikke tåle flere omdrejninger.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf kreidlerhansen » fre 22. mar 2013 10:07

TT-motorerne med magnetlejer (BO17 o.lign.) anbefales justeret mellem 0-1/100mm. Ført når motoren er driftsvarm opstår det rette slør, og motorerne bliver derfor varmet godt op inden kørsel.

C3-lejer er højhastighedslejer med kontrolleret slør... 3/100mm radialslør, hvis jeg ikke har misforstået konceptet. Mængden af slør er for så vidt ikke væsentligt, men det er kuglernes indbyrdes størrelse og sporets slibning til gengæld!

Nålelejer findes også i en almindelig udgave og en til høj hastighed/belastning. Jeg kan oplyse, at forskellen mellem den rigtige og forkerte type nåleleje fra SKF er, at buret falder fra hinanden indenfor et par hundrede kilometer i en næsten lovlig Kreidler-motor... Dvs. plomben rykket og forrøret afkortet = 45km/t +/-!
Hvor længe holder sådan et leje mon så til 10.000rpm?


Til emnet:

Jeg tvivler på, at der vil være skyggen af konsekvens ved at vælge andre løsninger frem for den billigste.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2428
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf 12V » fre 22. mar 2013 11:33

kreidlerhansen skrev:C3-lejer er højhastighedslejer med kontrolleret slør... 3/100mm radialslør, hvis jeg ikke har misforstået konceptet.


Sløret er såmend kontrolleret uanset slør, at et leje har større slør har intet med omdrejningerne at gøre. Det er kun for at kompensere for en temperatur forskel på inder og yderring, så den under drift igen har den korrekte normale lejeslør. Temperatur forskelle har man typisk på en krumtap eller en elmotor, hvor aklsen bliver varmere end blokken/huset.

Sløret er også afhængig af lejets størrelse:

Billede

Som du kan se er lejesløret for et leje i knallert krumtap størrelse fra 11 til 25 µm ved C3.

Højere slør kan også anvendes til lejer hvor man vælger en ekstra stram pasning, hvor man ikke vil risikere at yder/inderring spinder rundt i boringen/akslen. F.eks. en Piaggio scooter gearing løber med over 30.000 omdrejninger på den ene aksel, mere end lejet normalt er lavet til. Her sidder lejet meget stramt, og man kompenserer med et leje med C5 slør. For at kompensere at inderring/yderring komprimeres/udvides ved montage pga. den stramme pasning. Monterer man et CN (normal) eller C3 leje kan man mærke hver enkelt kugle når man roterer akslen, been there :wink:
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2428
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf 12V » fre 22. mar 2013 11:45

PS: Det du tænker på med højhastighed og kontrollerede mål, kaldes typisk "P" tolerance. Det er lejer der bliver nøje udmålt og støjtestet, så man laver en endnu finere sortering i lejernes slør og slibning. Har i øvrigt set processen på en af vores leje fabrikker, lejerne bruges mest til elmotorer.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf Nabo Jan » fre 22. mar 2013 17:40

FS1originalen skrev:Juhl Drengen skriver at C3 er til høje omdrejninger - det er vel mere korrekt at sige at de er til højere arbejdstemperaturer end et standardleje... Eneste forskel er at C3 har et lidt større slør ved rumtemperatur end standard, sløret forsvinder når temperaturen bliver høj og metallet i lejet udvider sig...
På FS1 sidder det ene krumtapleje "inde midt i motoren" altså ikke ud mod en kølende yderside - derfor har man valgt et C3.
I den anden side sidder lejet i "yderblokken" altså ude ved tændingen - her bruger man et standardleje...

Om din Suzuki er bygget op på samme måde ved jeg ikke, men hvis fabrikken har valgt standardlejer så ville jeg også gøre det, med mindre planen er at den skal voldtunes :P

Erik


Og så kan man spørge sig selv hvorfor en 5 gears Yamaha FS1 skal have C3 lejre i begge sider når en 4 gearet kun har i den ene side :what2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: lejer til motor

Indlægaf FS1originalen » fre 22. mar 2013 18:33

Jeg var klar over at de tidlige årgange 4. gears var med C3 i begge sider, men det sluttede da omkring 73 :oops:

Hvis man er fortsat med C3 på senere 5. gears så må det jo være fordi det ekstra gear varmer ekstra på venstre side af krumtappen :teeth2
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf Nabo Jan » fre 22. mar 2013 19:12

FS1originalen skrev:Jeg var klar over at de tidlige årgange 4. gears var med C3 i begge sider, men det sluttede da omkring 73 :oops:

Hvis man er fortsat med C3 på senere 5. gears så må det jo være fordi det ekstra gear varmer ekstra på venstre side af krumtappen :teeth2


:hihi Det varmer ihvert fald i foden :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf Kai » fre 22. mar 2013 19:33

Kører de fleste 5'gears ikke med Hitachi tænding / alusvinghjul ?
I og med den kører "mere" tunet end sin 4gears lillebror (muligvis også med lys på hele tiden som MC) så kan jo måske godt køre varmere og skal have et C3 leje i begge sider.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf kreidlerhansen » fre 22. mar 2013 22:54

Det er så FEDT, når en ufunderet påstand kan afstedkomme et data-blad i stil med 12V's svar på min (mis)forståelse af C-betegnelsen. Selvfølgelig er lejer en videnskab, som strækker sig ud over slør alene...


Det ændrer nu ikke ved mit svar på det oprindelige spørgsmål:

Lige præcis ved en krumtaps hovedlejer kan jeg ikke se, hvordan et C3-leje kan være til ulempe...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Jan Korsgaard
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 17:59

Re: lejer til motor

Indlægaf Jan Korsgaard » lør 23. mar 2013 08:27

så køber jeg et lejesæt til yamaha, og så ryger c3 lejet i samme side på krumtappen som yamaha :) jeg skal give 450 for 3 standard skf lejer ved den lokale traktorservice, og det er nogen med fedt i hvor tætningen skal fjernes. og bennys sæt til yamaha koster alligevel kun det halve!
nuværende knallerter:

Yamaha fs1 4 gear 1975 K1 (under opbygning)
Suzuki K50 B 1977 4gear
Sachs bonnie automatic 1969
Sco Racer 3gear (under renovering)

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf Nabo Jan » lør 23. mar 2013 12:52

Kai skrev:Kører de fleste 5'gears ikke med Hitachi tænding / alusvinghjul ?
I og med den kører "mere" tunet end sin 4gears lillebror (muligvis også med lys på hele tiden som MC) så kan jo måske godt køre varmere og skal have et C3 leje i begge sider.


Det er muligt Kai, min er ikke helt std og kører med Jog 12volt.
Både den 4 gears og den fem gears er begge leveret med FS1 cylinder og formodentligt helt ens (5,3hk).
Jeg har hørt en lille fugl synge (af de tonedøve :hihi ) og den lød sådan her. Alle FS1 4/5-gears kører med C3 lejre i begge sider!!! Det er igen en fejl i kataloget :roll:
Men på en lovlig 4/5-gears spiller det nok ikke den store rolle :whew
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lejer til motor

Indlægaf Kai » lør 23. mar 2013 13:18

Om det er en fejl i kataloget..det ved jeg ikke. Men det stemmer ikke helt overens med de motorer jeg har haft i hænderne gennem årene.
På dem som jeg "tror" stadig har haft de originale lejer i (dem står der KOYO B xxxx på) har der kun siddet et C3 leje i højre side ?

Jeg har ikke kunnet finde forklaringen på "B" betegnelsen på lejerne, de sidder bl.a også i JT1/JT2 motorerne fra ny, det nærmeste jeg har fundet
i et gammelt lejekatalog var at "B" skulle betyde spindellejer, men det giver ikke rigtig mening.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster