gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

hej derude :D har lidt " problemer " med min fs1`s tænding.. eller ikke ? i må undskylde at det blev lidt langt, men håber i ville bruge et par minutter på at læse det og se om i har en løsning på mit problem,

Nu har jeg samlet min fs1 motor for efter at have skilt motoren helt ad for 4. gang på 900 km pga. div. problemer. grunden til at jeg skilte den af sidst var fordi at midter blokkende var lidt utætte ind til et af hulerummene op af taphuset fordi jeg havde brugt noget forkert paknings matriale mellem blokkende, udover de start problemer det forvoldte kørte den som en drøm når man først fik den startet. blokkende er blevet planet 110% lige, og smidt sammen med loctite fra benny denne gang ;)

nu er problemet så at den ikke ville starte uanset hvad filan jeg gør ved den, et gammelt træk der ALTID fungere på den uanset hvad var at tage bundkaret af karburatoren, træde et par gange med fuld gas for at få den luftet igennem, efterfulgt af et lille pift deo eller startspray direkte ind i karburatoren.. det fik den altid lige til at starte et par sekunder og brænde det overskydende benzin af når den var druknet.. men ikke engang dette fungere :(

nå ja, nu til " problemet " tændingen på den virker umiddelbart helt okay, og der laver en fin blå gnist vis man sætter tændrørs kablet hen til topstykket ( dog på maxs 1 cm ) og vis man LIGGER tændrøret på topstykket og sætter kablet hen til enden så går der også en fin gnist fra kablet hen til enden af tændrøret og i mellem elektroderne, intet problem der.. Problemet er så at når man sætter tændrøret i topstykket og sætter kablet hen mod enden af røret så er der stort set ingen gnist.. på trods af mit gode syn var det først da jeg slukkede alt lyset i hele garagen at jeg kunne se en lille fimset ting af en gnist på 1-2 mm fra kablet og hen til enden af tændrøret ( ca. 1/4 del så kraftig som gnisten i en " klik " lighter.. så ja, der er nærmest ingen gnist ) det er så her jeg begynder at tænke "hmmm"... MEN det bliver ski være endnu ! når man så sætter kablet hen til topstykket mens røret sidder i så er der fin gnist, på 1 cm.. har prøvet med 3 fine tændrør der fungere fint på ciaoèn og maxièn.. de er også ny slebne mellem elektroderne..

så der er jo som om at tændrøret ikke kan få stel, så har bundet en ledning stramt omkring metallet på tændrøret, og sat fast på blokken, så kan tændrøret jo få stel.. men det hjalp heller ikke, har også lavet en stel ledning fra tændspolen i stellet direkte til topstykket.. heller ikke dette har hjulpet.. stillet platinerne mellem alt fra 0,30 - 0,45 mm, heller ikke nogen forandring, slebet og renset fladerne på de ellers ret nye platiner, heller ikke med det store resultat.. Vis jeg tager topstykket med tændrøret monteret og ligger løst oven på et andet topstykke der sidder på motoren og sætter kablet hen til enden af det løse topstykke med tændrøret i fungere alt fint, og der er fin gnist både mellem elektroderne og hen til tændrøret fra enden af kablet, har også prøvet at bytte rundt på topstykkerne osv. uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få en ordentlig gnist til at springe fra kablet og hen til tændrøret når det sidder i topstykket og topstykket er monteret på motoren..

er der nogle herinde der kan forklare mig hvorfor at min fs1 kan lave en fin kraftig gnist fra kablet til enden af tændrøret og mellem elektroderne når tændrøret bare LIGGER på topstykket, men ikke kan lave en gnist der er kraftigere en 1/4 af en normal klik lighter når tændrøret sidder monteret i topstykket ?????

Min maxi gnister 110 % perfekt uanset om tændrøret sidder i topstykket, eller bare ligger på det, så det burde fs1èn vel også kunne ?

3 forskellige fine tændrør, 2 ekstra stel forbindlser fra selve tændrøret til blokken, og fra tændspolen til blokken.. og en tænding vis kodensator og platiner kun har gået 900 km.. der burde ikke være noget i vejen der..

mvh. malte, tak på forhånd! :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af hybber »

Er din tændspole original?? Og selvom den er, så prøv med en anden tændspole. De uoriginale hae jeg skiftet mange af til fordel for en gammel original. Det har tit løst problemet for mig.
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

hybber, tak for svaret, jeg har tænkt på præsis det samme, min er nemlig ikke original :(

men så er det jo jeg begynder at gruble lidt over hvorfor at den så har kunne køre med den før.. og så igen så har den jo haft start problemer på det sidste, også før jeg skilte motoren ad igen.. på den sidste tur jeg kørte på den kørte den mildt sagt PERFEKT, det var min første ( og sidste ) rigtige tur med standert cylinder, men da jeg så skulle hjem af igen kunne den nærmest ikke starte, og den hakkede hele turen hjem, ( hvilket ikke er unormalt eftersom at jeg har haft problemer med at der samler sig enten rent benzin eller en tyk gullig masse nede i krumtaps huset, uden gearolie i, det fordampede 110 % efter få dage ) der efter har jeg kun haft den igang få gange og der har den også hakket kraftigt, også med benzin i taphuset efter bare en 200 meters køretur..

men det kan måske skyldes at der er noget løs forbindleses værk i spolen på stellet ? :D det forklare jo alt det hakken den har haft på det sidste ;)

dog kan den godt gniste mod topstykket bare man drejer rundt på svinghjulet med hånden.. men det kan den måske godt på trods af en lidt defekt tændspole ? :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

den er selvfølig blevet indstillet til at køre med standert cylinder ;) dyse 150 i min 16 mm kabu og 110 i min 9 mm kaburator.. begge er originale ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

du får jo en større modstand når den skal gniste via et fast spændt tændrør,,, så jo det kan sagtens være tæmdspolen også selv om den har virket før,,, men du skriver jo også at den var svær at starte før du skilte den ad,,, en for svag gnist i start øjeblikket kan ikke antænde benzinen så ud med tantens tændspole og prøv en original,,, tantens tændspoler så er det lige som at være heldig og få den store gevinst i lotto,,, at finde en som virker 100% korrekt,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

hehe 50SS.. det kan man sku godt sammen ligne det med ;) vi har sku ikke ligefrem vært heldige med thansen..

men ja, den skifter jeg, det er bestemt et forsøg værd.. men kan det passe at det er svære for tændrøret at gniste pga. kompressionen i motoren ??? tændrøret gnister jo perfekt når topstykket bare ligger løst med tændrøret i... men kan simpelthen ikke trække en gnist fra kablet til enden af tændrøret når det sidder monteret :oops:
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

nu er det ikke fordi at jeg ikke ville svare, men må desværre smutte nu :(
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

tak for de hurtige svar! :D

jeg må lige prøve at skifte tændspolen her i morgen.. nu ved jeg ikke om jeg tager helt fejl, men en tændspole er vel helt "universal" på mange punkter ??

jeg har før fået en omgang lort af en pgo hot 50 ( min ven`s ! bare rolig ;) ) til at køre med en gammel tændspole fra en vespa ciao ;) det skulle vel også fungere på en fs1 i teroien ?? :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

det eneste tændspolen gør er jo at transfomere det " kraftige " strøm fra tændingen af med mange "Ampere" og lidt volt om til mange volt og lidt Aampere.. det er jo voltene der laver gnister ;)

eller ? nu er jeg ikke ligefrem elektriker såååå :hihi
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

MJAE JOE Yamaha FS1 er 6 volt og så duer det ikke rigtigt med en 12 volt spole,,, så kan du brænde både føde spole og koncensator af også
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

ja, lys systemet er på 6 volt, det er helt rigtigt.. men det har ikke noget at gøre med hvad tændingen / strømmen til spolen er på ;) der er over 10.000 volt i det system til tændingen... såå ;) der skulle ikke være noget der..

en hot 50 er jo også på 12 volt.. men den kørte som en drøm ( eller hvad en plastik maskine nu kan ) med en gammel ciao spole :D

eller ??? det er da ihvertfald sådan jeg har forstået det
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af Kai »

Selvom tændspolen "kun er en transformer" så er der stor forskel på omsætningsforholdet i dem alt efter til hvad og hvordan de bruges.

På yamahaen kommer gnisten fordi man får magnetfeltet i spolen til at kollapse når platinerne åbner og kondensatoren trækker spændingen over den til nul. Den behøver ikke særlig stor spænding for at give en god gnist, 8-9V er nok.

Er det nu en cdi tænding er den spændingsløs indtil man fyrer 200-300V af i den, og omsætningsforhold (antal viklinger på primær/sekundær) er forskellig fra en alm Yamaha tændspole. Den kan godt gniste lidt, men der er ingen power bagved hvis man sætter den på en platintænding, og de er som regel lav-ohm's så den varmer en del, og er også hård ved fødespole og platiner. (Thansen Uorg tændspoler er et eksempel på det )
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

okay kai, super at høre lidt begrundelser ;)

jeg må se hvad jeg finder ud af
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

Så køre den igen !! :D

jeg takker!! :D

har sat en tændspole fra min vespa ciao i den ! og det fungere bare ! :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg mener også Nielsfup har målt på en Thansen tændspole og den måler faktisk ligesom de originale - men fungerer bare ikke periodisk. :(n)

Jeg bemærker forresten lokationen Aalborg SV, som vi har kørt en del til mellem Birke Alle og nu Heimdalsgade for at flytte med sønnike. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

okay :D

og hehe, vis man ser bort fra hobrovej, den "blokering" der er lavet ud til hobrovej og navnene bor/ har vi teknisk set boet på samme vej Paul-Erik ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja OK, men det var vores søn, der flyttede fra Birke Alle 26 oktober og vedr. Hobrovej med alle dens store butikker er konen svær at få med hjem igen... :lol: (Ikea, Bilka, Aalborg Storcenter, Jysk osv..)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: gnist ? problemer eller ikke ? hmm..

Indlæg af malte39 »

haha, okay :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"