Har hjulpet en kammerat (prinslauge) med sin FS1 motor, som han selv har renoveret. Den har kun kørt nogle få km og den ville bare ikke køre godt, svær at indstille og meget røg.
Det viste sig så at den drikker af gearolien. Da vi undersøgte motoren viste det sig at hele 3 simmeringe var utæt, selvom akslerne var i god stand. Den ved tandhjul, tædning og koblingssiden. Jeg ved ikke hvordan han har monteret simmeringen i koblingssiden, den er jo lidt sart hvis man f.eks. ikke monterer bøsningen først. Han kan ikke selv huske det, så måske har han lavet skaden her. Men de andre sad fint og så ikke beskadiget ud, men de lækkede.
Han har købt simmeringe ved T-Hansen dengang han lavede motoren, og her til renovering del 2 har han købt samme sæt igen (den mærket med Æ). Simmeringene var meget hårde i læberne, og virkede meget ringe. Så vi samlede et sæt fra min arbejdsplads, så det er simmeringe fra egen produktion i kina og fra Carsten Holm. Dem har jeg gode erfaringer med, og de virker lækre at røre ved. Så nu virker den.
Nu er jeg bare i tvivl om min egen motor, hvor jeg har brugt det sæt som bla. Yamahafs1.dk sælger (SFX). Har ikke undersøgt tætningerne inden montage, er de bedre? Har ikke haft motoren startet endnu, den ligger klar på hylden. Spørgsmålet er som om jeg skal skifte dem inden den hænger på stellet, eller er de gode nok? Hvad er jeres erfaringer?
Lige et sjovt billede af min makkers skade:
http://12v.dk/wp-content/gallery/laugefs1/img_0382.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Originale pakdåser ER bare nummer et. De er nemme at montere og de holder, har endnu ikke adskilt en uåbnet motor hvor skaderne var voldsomme..
Hvad angår montering af dem, så er der flere småfif man kan benytte sig af. Eksempelvis den del du fremviser, plejer jeg at monterer bøsningen i pakdåsen og så montere hele klumpen samlet..... så er jeg nemlig sikker på at bøsningen ikke har fået pakdåsens inderste fjeder til at ryge ud af sit spor. Pakdåsen til gearkslen monteres først til sidst når akslen er monteret. så sætter man et stykke tape omkring akslen hvor hesteskolåsen skal sidde, smører pakdåsen indvendigt med lidt fedt og drejer den forsigtigt ind på plads. Tapen fjerner man bagefter og har så sikret sig at fjederen i pakdåsen sidder hvor den skal.
Og sådan kan man blive ved med små detaljer der gør en stor forskel..
Hvad angår montering af dem, så er der flere småfif man kan benytte sig af. Eksempelvis den del du fremviser, plejer jeg at monterer bøsningen i pakdåsen og så montere hele klumpen samlet..... så er jeg nemlig sikker på at bøsningen ikke har fået pakdåsens inderste fjeder til at ryge ud af sit spor. Pakdåsen til gearkslen monteres først til sidst når akslen er monteret. så sætter man et stykke tape omkring akslen hvor hesteskolåsen skal sidde, smører pakdåsen indvendigt med lidt fedt og drejer den forsigtigt ind på plads. Tapen fjerner man bagefter og har så sikret sig at fjederen i pakdåsen sidder hvor den skal.
Og sådan kan man blive ved med små detaljer der gør en stor forskel..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Tak Dewil, monteringen har jeg styr på - hvad min makker har gjort ved jeg ikke. Men jeg har konstateret at T-Hansens "Æ" simmeringe er meget hårde og fjedrene falder af for et godt ord. Så mit spørgsmål er egentlig bare, hvordan er dem fra SFX/Benny? Lidt sent at spørge, de sidder allerede i min motor.
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Bennys er fine, eneste ting kan være at pakdåsen der sidder ved koblingspinden helst skal være med fjeder.. og det er der ikke på de sæt.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Tak for svaret. Bemærkede nok den manglende fjeder, jeg ser om den holder tæt - ellers er den jo nem at komme til.
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
den simmerring der sidder i koblings siden fra thansen ( af mærket Æ ) er noget seriøst l**t.. bøsningen på tappen går fint inde i den så længe simmerringen ikke er sat i den lidt 3 kantede holder med 3 huller i, når simmerringen er monteret der i så klemmer den børstningen så hårdt at motoren knapt nok kan dreje rundt.. og trække sig selv.. snakker fra erfaring
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Det er også min erfaring, vi startede med at montere den (med de to læber og fjedre). Den var nærmest helt klemt sammen og gik MEGET stramt.
Vi monterede en alm. enkeltlæbet tætning med ekstra støvlæbe, og jeg er overbevist om at det virker fint!
Vi monterede en alm. enkeltlæbet tætning med ekstra støvlæbe, og jeg er overbevist om at det virker fint!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
Jeg har brugt dem fra Benny rigtig mange gange og har aldrig oplevet problemer med dem. De ældste kører på 6. år og nærmer sig nok 4-5000 km
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Simmeringe fra SFX vs. T-Hansen?
karsten holm er løsningen.
..men kun hvis du kan handle gennem firma..og få 100% rabat..ellers er de u rimelige dyre..og gebyr for alt under 500 kr+fragt..kan ødelægge humøret..
jeg får alle simmeringe derfra...ikke noget med kina /taivan stumper i mine hondaer.orginalt fremstillede.(ved ikke hvad honda selv bruger) er bløde,, fjederene sidder fast..paskram..gider ikke de stive. kinesere,hvor halvdelen af gummiet bliver skrallet af pga dårlige pasninger..og fjedrene hopper af ved montage..bennys er ikke topkvalitet..men heller ikke helt dårlige..med ekstra opmærksomhed ved montage kan de bruges..er de først sat i uden at beskædige dem...holder de tæt
..men kun hvis du kan handle gennem firma..og få 100% rabat..ellers er de u rimelige dyre..og gebyr for alt under 500 kr+fragt..kan ødelægge humøret..
jeg får alle simmeringe derfra...ikke noget med kina /taivan stumper i mine hondaer.orginalt fremstillede.(ved ikke hvad honda selv bruger) er bløde,, fjederene sidder fast..paskram..gider ikke de stive. kinesere,hvor halvdelen af gummiet bliver skrallet af pga dårlige pasninger..og fjedrene hopper af ved montage..bennys er ikke topkvalitet..men heller ikke helt dårlige..med ekstra opmærksomhed ved montage kan de bruges..er de først sat i uden at beskædige dem...holder de tæt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen