DX forgaffel

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

DX forgaffel

Indlæg af Thorsen »

Lige et par spørgsmål ang. 77-79 DX forgaffel. Skal fjedrene trækkes sammen, for at inderbenene er plane med kronrørsakslen? Og skal der sidde en skive under fjedrene hvor de står på låseclipsen og pakdåsen? Synes nemlig ikke det fremgår af tegningen over forgaffelen at der skal sidde en skive under? Mvh. Peter, ham der aldrig har haft en DX forgaffel i hænderne før nu :hihi
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Tottenham »

Hej Thorsen
Forstår IKK lige spørgsmålet :what2
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Thorsen »

Hvilket spørgsmål? Der er jo flere :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Kai »

Fjedrene er forspændt et par cm når inderrørene er trukket op og plan med møtrikken på kronrøret.

Jeg plejer at trække dem et stykke for langt op med hånden og så spænde bolten i gaffelbroen så den lige kan holde røret, så kan man montere gummiskiver,chromdele, lygteholdere osv.
På med toppladen på det inderrør der er trukket længst op og så løsne bolten lidt til den glider ned og passer med det andet inderrør. Til sidst lirkes begge gaffelrør ned så toppladen går ned over kronrørsmøtrikken.

Fjederen står ovenpå en "skål" der står på kanten af yderbenet (den står ikke på låseclipsen) den er styret af 3 små "buler/forhøjninger" der centrerer den indeni yderbenet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Thorsen »

Kai skrev:Fjedrene er forspændt et par cm når inderrørene er trukket op og plan med møtrikken på kronrøret.

Jeg plejer at trække dem et stykke for langt op med hånden og så spænde bolten i gaffelbroen så den lige kan holde røret, så kan man montere gummiskiver,chromdele, lygteholdere osv.
På med toppladen på det inderrør der er trukket længst op og så løsne bolten lidt til den glider ned og passer med det andet inderrør. Til sidst lirkes begge gaffelrør ned så toppladen går ned over kronrørsmøtrikken.

Fjederen står ovenpå en "skål" der står på kanten af yderbenet (den står ikke på låseclipsen) den er styret af 3 små "buler/forhøjninger" der centrerer den indeni yderbenet.
Okay, så virker det til at mine sidder nogenlunde rigtigt. Kan man få den skål nogle steder, eller er det ren custom??
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Kai »

Hvis det er en DX76 eller en K1 kan det være nemmere at sætte toppladen på kronrøret først, og så trække inderrørene op med en lang bolt som skrues i toppen af røret (gevindet er svjh 10 eller 12x1.25 )

Jeg tror ikke stål skålene som fjederen står på kan fås nye mere..jeg tjekkede lige på Onlineparts og de har dem ikke.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: DX forgaffel

Indlæg af Thorsen »

Det er 77-79 DX. Jeg tog bare et par arbejdshandsker med gummiskind på og hev inderbenene op mens skruerne i gaffelbroen var strammet tilpas meget op til at inderbenene ikke gled ned igen. Jeg må finde et par skiver der er i ca samme størrelse som inderbenene og kan stå på yderbenene. Ville være surt at smadre låseclips og pakdåser jo. Tak for hjælpen :P
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"