kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taphus

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taphus

Indlæg af malte39 »

Nu er jeg efterhånden ved at smide min ellers dejlige fs1 i havnen, har før skrevet her inde vedrørendene mit problem med at der samler sig en brændbar væske i krumtaps huset, jeg har netopt skiftet både simmerringen i koblings siden og den lille børstning som simmerringen køre på, så der skulle ikke være noget der.. Kan det passe at jeg er den eneste på hele forumet der har prøvet dette ? har i de tidligere indlæg ikke hørt om nogle med samme problem..

det første man tænker er jo at det er gerolie der samler sig i krumtaps huset og blander sig med benzinen,
så for at tjekke så har jeg hældt noget rødt gearolie på den ( 50-50 med puch maxi gearolie eftersom at det er rødt ) hvorefter jeg efter at have tømt krumtaps huset fra væske kørte en tur på den, hvor den så begyndte at hakke og sprutte allerede efter 300 meter hvor efter den døde da jeg stoppede ved et lille kryds, hvilket jo var fint eftersom at jeg så vidste at taphuset var oversvømmet :D ( Dog plejer den at kunne køre mange km før dette sker- har før kørt over 50 km på 1 dag uden problemer på det punkt )

men da jeg så hev cylinderen af igen var væsken i krumtaps huset bare gemmensigtig med et lille pift af gul som sædvaneligt :?

burde den ikke være lidt rødlig vis gearolien er rød og problemet er at den spiser lidt af det ?

opsætningen er den originale, standert cylinder, 16 mm miniku kaburator med str. 150 strålespids. den udlanske nål til en 16 mm kaburator i et dansk E4 nålerør ( dette er vel ikke et problem ? ) den køre fint selvom nålen og nålerøret ikke er samme slags eller hvad man nu kan sige, og en uoriginal lukkenål der enten går lidt længere ned eller ikke helt så langt ned i kaburatoren som den originale..

den gør det også med en maxi kaburator på der er trimmet ind efter dens opsætning, så tvilver på at problemet ligger i kaburatoren ?

kom med nogle ider folkens.. jeg er virkelig på bar bund, det er blevet værre og værre igennem tiden.. (dvs. de sidste 900 km ) dog har den ALTID haft problemer med at drukne når man ville starte den selvom blandings skruen er helt inde osv... dog starter den så også på første huk vis den ikke drukner :thunge

mvh. Malte, Tak på forhånd!
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Kai »

malte39 skrev: dog har den ALTID haft problemer med at drukne når man ville starte den selvom blandings skruen er helt inde osv... dog starter den så også på første huk vis den ikke drukner
mvh. Malte, Tak på forhånd!
Hvis du med blandingsskrue mener luftskruen, så er du allerede dér i problemer. Jo længere du skruer luftskruen IND, jo federe benzinblanding får den i tomgang. Trækker du så samtidig chokeren når den er kold, så har du problemet med den drukner helt.

Det minder en del om både min egen Fs1 og min ven "TRS" røde Fs1, den kunne stille og rolig drukne sig selv hvis den stod for længe i tomgang.
En dag han var her forbi skruede vi luftskruen helt UD, og den gik stadig "ok" i tomgang !!
Den kom til sig selv efter vi fandt et par andre tomgangsdyser i min rodeskuffe at prøve med, 1 af dem havde lige den størrelse den kunne li, og så reagerede den fint på luftskruen igen.

"Normal" indstilling på luftskrue er 1 3/4 omgang ud, normal i "" fordi ingen motorer er ens. Men når den står i tomgang skal du kunne justere
luftskruen sådan at den kan stå (længe) i tomgang og reagere med det samme når du giver fuld gas, uden tøven.
Hvis tomgangsdyse/luftskrue er tilpas, kan du hurtig høre forskel på om du skruer den 1/2 omgang for langt ind eller ud.
for langt Ind = så 4takter den en smule når du giver gas inden den igen går rent og kan tage fulde omdrejninger
for langt ud = så tøver den en smule inden den kommer op i omdrejninger og går magert på toppen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

er du 100 % på at det fungere sådan ?

på nogle nyere kaburatore der kan man styre en bette luftkanal ved en skrue der hedder luftskruen eller så noget, og der får den federe blanding vis man skruer den ind ja,

men sådan fungere en fs1 kaburator ikke ??? tjek evt. kaburtor guiden her inde,

den skrue der sidder i " tragten " af kaburatoren bliver skruet ind i en kanal der går fra tomgangs dysen og ind til selve hullet igennem kaburatoren, så man kan justere mængen af benzin der kommer igennem kanalen med den.

eller er jeg helt galt på den ? sådan mener jeg bestemt at det står skrevet i indstillnings guiden her inde..

min fs1 løberløbsk i omdrejninger vis skruen er meget inde, ligesom når bundkaret bliver tømt vis man lukker for benzinen.. der stiger den jo voldsomt lige før den dør.. hvor i mod den drukner vis den er meget ude, og står somreglt meget fint i tomgang vis skruen er de 1 3/4 ude..

prøver lige at tjekke op på det i guide der :D du burde gøre det samme :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

der havde du sku ret, hmm..

mente ellers at skruen justerede benzin mængen, og ikke mængen af luft.. nå ja, man lære noget hverdag :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

har lige vært ude og samle 3 væsker i glas for at sammenligne.. den ene er det "originale" fra taphuset, suget op med en sprøjte.. der var knapt 4-5 ml jeg lige kunne få suget til mig :D

så har jeg 4-5 ml. rent benz med 2 % 2 taks olie i.

og tilsidst 4-5 ml. benzin med 2 % 2taks olie i blandet op med gearolie, ( ikke det røde )

ville sige at væsken fra tap huset og det der er blandet op med gearolie ligner hinadnen ret meget, bortset fra at væsken fra taphuset er mere gult.. på trods af at gearolien i motren er rødt :shock:
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Kai »

Fylder den krumtaphuset og går til sidst i stå, når du kører på den ?
Eller sker det når den har stået stille et stykke tid og du så starter den op ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

når den bare står fordamper det meste af det ( 70-80 % af det ) og det tager et par dage.. med cylinderen afmonteret...

og når den bare står så kommer der ikke mere nej..

det der oftes sker er at jeg køre, og den køre fint osv. og at jeg så slukker den, hvor efter den er umulig at starte og man er nød til at tage tændrøret ud og sætte stemplet i bund og vente 15 min før man så kan få den startet igen, hvorefter den så køre som en drøm igen :D

vis man så hiver cylinderen af den efter man har kørt ( også selvom den har kørt fint ) så ligger der noget væske haløj der nede.. som nok er en blanding af gearolie og benzin.. kan bare ikke se hvordan det kan komme derind... motoren blev renoveret for 900 km siden.. pakfladerne var fine, har efterspændt alle bolte og har LIGE skiftet pakdåsen og bøstningen i koblings siden.. og væsken burde også være rød når gearolien er vis det er der problemt ligger... kan virkelig ikke se hvad der er galt :?
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

da jeg lige havde samlet motoren for 1 års tid siden kørte den fint, men gjore det lidt.. det er så blevet værre igennem tiden :/

syntes aldig at jeg har prøvet eller bare hørt om noget ligene det :?
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Thorsen »

Det må være en defekt pakning, eller falsk luft måske. Hvis pakningen ved olieskjoldet har været skåret af ved trekanten ved primærtandhjulet (den med de 3 skruer i, hvor bøsning og pakdåse sidder i) har været klippet/skåret over ved af og påmontering af olieskjoldet, til fordel med en ny pakning som er tilpasset, kan der enten opstå mellemrum med den gamle og den nye pakning eller så kommer den til at ligge dobbelt, også bliver den utæt. Prøv derfor at skift pakningen, husk at slibe det gamle pakning af først, affedt med fortynder og saml det med flydende pakning :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

thorsen, godt bud :D

den trekant med de 3 skruer skiftede jeg også ( min gamle havde det ikke så godt )


jeg har skrabet pakfladerne rene med en " glaskomfurs " skraber ting :D vis du ved hvad jeg mener, så de er rene, satte en ny pakning i, og brugte rieligt med benzinfast flydene pakning på begge sider af pakningen.. og pakfladerne er i tiptop stand :D der skulle helst ikke være noget der :D

og kan ikke helt se hvordan falsk luft kan forsage det ? :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

forresten var det også det der var galt den dag du så mig stå og prøve at starte den fra bussen af :D

der fik jeg også liv i den igen :D tog bare lige tændrøret af og ventede lidt.. og vupti :hihi
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Thorsen »

Mystisk. Hvad med pakfladerne ved cylinder? Membraner? Er der underkompression nok på? Lyder den som en syg and/frø når du bruger kickstarteren med karburatoren afmonteret? :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

pakfladerne ved cylinderen er også i tiptop stand, intet der :D

menbranen lyder som en syg and ja :D og man kan ikke suge i den eller noget..

og ja, der er en del underkomprision på den, den køre som sagt perfekt når den først er startet.. for det meste ihvertfald.. med mindre det virkelig er galt / der er meget af det
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Thorsen »

Hvad står din tænding til? Hvilken tomgangsdyse? Glødetal på tændrør? Rigtig stempelstørrelse? :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

købte stempel og cylinder sammen, ved benny :D fin størrelse, korrekt ringgab :D gået 20 km MAXS :D

glødetal 4 lige pt.. normalt 7 men kan ikke lige finde det tændrør xD ( dog gør den det også med det )

tændingen står på 0,40 :D og igen tror jeg ikke at tænding og tændrør på trods af dårlig forbrænding kan forsage det væske der :D

tomgangs dysen er vis 50 eller 25 eller så noget, den som sidder i en miniku kabu standert mener jeg
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Thorsen »

Mener std tomgangsdysen er 35 ;)
Det lyder godtnok mystisk. Jeg giver op :whew
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

okay ;) tjekker lige op på dysen der

og det er jeg også tæt på.. det er sku mystisk.. jeg har lige skiftet benzin på dyret, til noget nyt med 2 % :D

så må jeg lige give den en lidt magere blanding og se hvad der sker :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

har lige prøvet igen.. uden held :/ samme ting igen...

nå ja, jeg låner en 10 mm original kaburator her engang i morgen og prøver at sætte på, det skulle gerne hjælpe, mistænker lidt min egen kaburator for ikke at kunne forstøve benzinen ordeneligt eller så noget i den stil :D den er trods alt samlet af uorignale dele og både udlanskede "ubegrænsede " dele og de lovlige dele :D

så håber jeg på det bedste ! :D

tak for svarende :wink:
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af malte39 »

http://www.thansen.dk/product.asp?c=768 ... 1861397691" onclick="window.open(this.href);return false;

er der nogle der har erfaringer med denne kaburator ? der står jo made in japan og miniku på siden af den så den er vel original ? og burde virke ? :D

vis det lykkes at få liv i den i morgen med den stadert kaburator jeg låner af en ven i morgen så regner jeg med at købe den fra thansen og smide på istedet :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: kan det passe at jeg er den eneste? væske samling i taph

Indlæg af Thorsen »

Jeps, jeg har. Du kan justere tomgang hver gang du holder stille, den fungerer af l*ort ;)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"