krumtap

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

krumtap

Indlæg af jens.o. »

hvordan opdager i jeres krumtap er godt slidt,syntes min gir en slags ligesom en slålyd/mettalisk lyd når den kører helt op i omdrejninger det kan vel kun komme af krumtappen,cylinder/stempel er skiftet plus hovedlejer ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af FS1originalen »

Hvis du afmonterer cylinderen og stiller krumtappen præcis i topstilling så prøv at se om du kan trække/skubbe stemplet en lillebitte smule op/ned (altså i den retning stemplet normalt bevæger sig). Kan du fornemme den mindste smule frigang så er krumtappen (eller krydspind og leje ved stemplet) slidt!!!
Og hvis ja: Af med stemplet og prøv det samme direkte på plejlstangen...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

hvis krumtappen er ude af balance gir det nogle mislyde
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af kreidlerhansen »

jens.o. skrev:hvis krumtappen er ude af balance gir det nogle mislyde
Den vibrerer ret voldsomt før den begynder at støje pga evt ubalance.

Pludseligt opstået banken eller hylen kan komme fra hhv hovedlejer og bundlejet (sølelejet), og det øverste leje tikker som regel, når det er slidt.

Hvorfor mistænker du præcist krumtappen?

Der er mange ting, som kan forårsage støj af forskellig art.


Pres evt skaftet på en skruetrækker mod øret og lad kærven hvile forskellige steder på blokken, mens motoren er i gang. Skruetrækkeren er et udmærket stetoskop til 'støjlokalisering'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

tog lige cylinder af idag krydspind kan næsten falde ud af sig selv er meget løs satte nyt nåleleje i og skulle så gøre det rigtig godt troede jeg havde et org yamaha stempel med stram krydspind,det sad meget strammere på plejestang,det org stempel havde en overstørrelse på to hundrededele i forhold til det der sad, fik alt monteret igen,men den var umulig at få liv i,mærkeligt at det yamaha stempel der er i overstørelse skulle være mindre end tante hansen stempel der sad i den må vel ik have haft nok kompression til at kunne starte
komtil at tænke på store og lille primær hjul kan de evt også give disse bankelyde ved høje omdrejninger
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er som regel lidt skramlen fra enhver primær-side, og efter et vist slidpunkt tager støjen til.

Koblingspladerne i Kreidleren er af hærdet alu med pålagt friktionslag, og de rasler en DEL ift. de originale fiberplader. Massive stållameller snakker også lidt.

Der er stort set intet i en motor, som ikke frembringer støj.


I dit sted ville jeg få boret/honet cylinderen til at matche et nyt stempel. Der er en verden til forskel fra 3/100mm til 5/100mm, selv om det lyder utroligt. Og forskellen ligger i, at motoren går BEDST, når alle tolerancer er overholdt.

Når jeg er færdig med alle mine eksperimenter på Kreidler-motoren, har jeg i sinde at ofre et Vertex-stempel + frisk nicasilbelægning, selv om jeg kan købe en ny replica-cylinder for det halve beløb. Det ER pengene værd!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

der er en lille smule at høre når men tager forsigtigt på plejestangen og hiver op og ned en mettalisk lyd kan det være synderen,det er som sagt kun når den går helt op i omdrejninger og når man har kørt for fuld skrue og slipper gassen så kommer det også,også når man holder stille og gasser op kommer lyden så må det vil være krumtap eller lejer selv om de kun har kørt 1400 km
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af kreidlerhansen »

Hyler, rasler, banker eller tikker den?

Hylen kommer fra tandhjul eller knuste lejer = slid eller motoren er justeret for stramt op/man har brugt forkerte lejer.

Raslen er som regel slidbetonet og derfor normalt indenfor visse grænser, når det drejer sig om gamle sager.

Banken er som regel et resultat af en motor, der ikke er spændt fast eller døde kuglelejer... rullelejer/nålelejer banker IKKE, men har plejlstangen slør nok, så bliver den trods alt tæsket rundt, og det larmer i et omfang, som er direkte generende for øret = man har ikke lyst til andet end at skifte alt i motoren.

Tikken er et tegn på slidt stempel, ringe, cylinder eller nåleleje i toppen.


1.400km svarer til 5-10% af levetiden, hvis alt er skiftet og lavet korrekt. Ergo kan det ikke betegnes som 'almindeligt slid', så enten er der brugt stumper i dårlig kvalitet eller man har båret sig forkert ad. Og længere er den bare ikke, HVIS slid er på spil.


Det er vigtigt at understrege, der altid vil forekomme mekanisk støj. Spørgsmålet er, hvordan det lyder og under hvilke omstændigheder, støjen fremkommer for alvor.


På basis af dit sidste indlæg, mistænker jeg cylinder/stempel for ikke at passe sammen = for stor tolerance mellem dem, og derfor vil jeg (igen) anbefale en frisk boring + honinh af cylinderen til et overstørrelse stempel i god kvalitet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

det er skf lejer der er sat i,har prøvet dreje svinghjulet lidt frem og tilbage det gir ligesom en slålyd - bankelyd bag svinghjulet et sted.har lige prøvet en anden cylinder samme resultat så cylinder-stempel-nåleleje foroven er udlukket nu, hvis nu krumtappen er ude af balance kan det ødelægge lejer så hurtigt
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er lyden af primærsiden, du kan høre. Tandhjulene står ikke i spænd på den anden side.

Hvis krumtappen er så håbløst ude af balance, vibrerer hele maskinen nærmest uhørt længe inden lejerne giver op.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

nå nu skal synderen findes,har taget motoren af og skilt den ad,de to miderste blok er taget fra hinanden nu,krumtappen sidder nu i den side til svinghjulet,når man så drejer krumtappen rundt svinger den 2-3 mm på tværs af motoren,det hovedleje er ødelagt igen efter de 1400 km,jeg vil tro de huller der er i krumtappen skulle være overfor hinanden men de svinger næsten to mm,så er der det store primærehjul der skal være lidt slup mellem tænderne til det lille,men man kan også vride det den anden vej det må vel være den messinbøsning der er slidt godt sker der noget betydeligt ved det kan den iøvrigt skiftes
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af Thorsen »

Din krumtap er ikke i balance, den må maks slå med 2/100 dele :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
jens.o.
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 8. mar 2010 19:27
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af jens.o. »

er der nogen af jer der kører med den krumtap som benny sælger
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: krumtap

Indlæg af kreidlerhansen »

Som jeg har pointeret før (omend i et andet emne, så alt forladt), så tvivler jeg på, at Benny har så begrænset forretningssans, at han sælger noget skrammel til så begrænset en kundekreds! Jeg vil derfor ikke betænke mig ved at anbefale den, trods jeg intet kender til den - prissætningen minder dog meget om Top Racings...

Indtil videre har Top Racing vist fået de bedste karakterer ift. forarbejdningen af krumtappen. Hvis holdbarheden er bare nogenlunde magen til den, de laver til Kreidler-motorerne, så kan det ikke gøres bedre til prisen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"