GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Hej.
Søger noget hjælp til mit ombygnings projekt til 73cc.
Jeg har en cylinder hvor pindbolt hullerne skal rykkes et halvt hul ind mod boringen, har forsøgt med div fræsestål men de er ikke lange nok og desværre kommer jeg lidt ind i den ene kølerrip, her kommer Gnistning på banen.
Gnistning skulle kunne klare problemet jeg har hørt at der findes 2 typer gnistning, en med tråd og en med stang, hvor den med stang skulle være hurtigst.
Genneboringen på emnet er ca 67mm.
Jeg ville høre her på forum inden jeg går ud og investerer i en hård metals fræser til 600-1000kr som måske ikke kan klare opgaven eller knækker ved det sidste hul!
Søger noget hjælp til mit ombygnings projekt til 73cc.
Jeg har en cylinder hvor pindbolt hullerne skal rykkes et halvt hul ind mod boringen, har forsøgt med div fræsestål men de er ikke lange nok og desværre kommer jeg lidt ind i den ene kølerrip, her kommer Gnistning på banen.
Gnistning skulle kunne klare problemet jeg har hørt at der findes 2 typer gnistning, en med tråd og en med stang, hvor den med stang skulle være hurtigst.
Genneboringen på emnet er ca 67mm.
Jeg ville høre her på forum inden jeg går ud og investerer i en hård metals fræser til 600-1000kr som måske ikke kan klare opgaven eller knækker ved det sidste hul!
- Vedhæftede filer
-
- IMAG1012.jpg (134.7 KiB) Vist 7827 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Min svoger kan gøre det med tråd, men tror sgu det er lidt dyrt ?
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Det har du nok ret i, men måske en kan lave det nice priceTottenham skrev:Min svoger kan gøre det med tråd, men tror sgu det er lidt dyrt ?
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
hvad med en motor sav fil..de er gode til at file lange huller..der er ingen fræser/slibe som kan holde i så dybe smalle huller..dvs ??hvor langt ind er der støbt..er der ikke frigang en stor del af midten..
måske en shepper eller maskin fil..men hvem har lige en..de bruges til indvendige fremstilling af mangenoter...i enkelt stk pruduktion..det er dyrt og langsomt
måske en shepper eller maskin fil..men hvem har lige en..de bruges til indvendige fremstilling af mangenoter...i enkelt stk pruduktion..det er dyrt og langsomt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Der ca. 1-1.5mm gods fra kølerippen når man er nået forbi top og bund af cylinder, så der er vel ca. 50mm imellem top og bund hul.strynboen skrev:hvad med en motor sav fil..de er gode til at file lange huller..der er ingen fræser/slibe som kan holde i så dybe smalle huller..dvs ??hvor langt ind er der støbt..er der ikke frigang en stor del af midten..
måske en shepper eller maskin fil..men hvem har lige en..de bruges til indvendige fremstilling af mangenoter...i enkelt stk pruduktion..det er dyrt og langsomt
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Det burde kunne lade sig gøre med en motorsavsfil. Jeg har lavet samme nummer, i en Piaggio cylinder for at få den til at passe til Yamahaen, det tog et par aftener at file alle 4 huller til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Hvad er en motorsavsfil?Kai skrev:Det burde kunne lade sig gøre med en motorsavsfil. Jeg har lavet samme nummer, i en Piaggio cylinder for at få den til at passe til Yamahaen, det tog et par aftener at file alle 4 huller til.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
En rundfil til at file tænderne på motorsavskæder
De findes i flere tykkelser, 3.5/4/4.8/5.5mm, de er... ~20cm lange og kan snildt nå igennem en yamaha cylinder.
Når de er nye så "bider" de temmelig godt i støbejern.
De findes i flere tykkelser, 3.5/4/4.8/5.5mm, de er... ~20cm lange og kan snildt nå igennem en yamaha cylinder.
Når de er nye så "bider" de temmelig godt i støbejern.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Ah, så er jeg med. Det kan jeg ikke se på fotoet.Nabo Jan skrev:Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
Jeg tror mest på, det er for at spare materiale, men det er udenfor emnet.
Et langskud af karat:
Alu-gevindstang i blokken og flytte pindboltene... Eller tager jeg fejl af, hvor meget gods der er til den slags?
I så fald skal der files, hvis ikke cylinderen kan drejes ned til at kunne krympes i en uddrejet alu-cylinder.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Ja den løsning har Frandsen valgt (han er ikke så pivet ), men jeg vil godt beholde std pindbolte så jeg kan bruge std topstykke og evt skifte cylinder baglæns igen og så slipper jeg for at skulle svejse i blokken.kreidlerhansen skrev:Ah, så er jeg med. Det kan jeg ikke se på fotoet.Nabo Jan skrev:Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
Jeg tror mest på, det er for at spare materiale, men det er udenfor emnet.
Et langskud af karat:
Alu-gevindstang i blokken og flytte pindboltene... Eller tager jeg fejl af, hvor meget gods der er til den slags?
I så fald skal der files, hvis ikke cylinderen kan drejes ned til at kunne krympes i en uddrejet alu-cylinder.
Og lidt doven er man også, hvorfor modificere 2 ting hvis man kan nøjes med at modificere 1 ting
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål
Hvis du var så doven, havde du kylet en AM6-motor i stellet!
Du kan 'bare' lave forskellige alu-propper til de respektive pindboltafstande, haha!
Du kan 'bare' lave forskellige alu-propper til de respektive pindboltafstande, haha!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!