GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

Hej.

Søger noget hjælp til mit ombygnings projekt til 73cc.
Jeg har en cylinder hvor pindbolt hullerne skal rykkes et halvt hul ind mod boringen, har forsøgt med div fræsestål men de er ikke lange nok og desværre kommer jeg lidt ind i den ene kølerrip, her kommer Gnistning på banen.

Gnistning skulle kunne klare problemet jeg har hørt at der findes 2 typer gnistning, en med tråd og en med stang, hvor den med stang skulle være hurtigst.
Genneboringen på emnet er ca 67mm.

Jeg ville høre her på forum inden jeg går ud og investerer i en hård metals fræser til 600-1000kr som måske ikke kan klare opgaven eller knækker ved det sidste hul!
Vedhæftede filer
IMAG1012.jpg
IMAG1012.jpg (134.7 KiB) Vist 7827 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Tottenham »

Min svoger kan gøre det med tråd, men tror sgu det er lidt dyrt ?
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

Tottenham skrev:Min svoger kan gøre det med tråd, men tror sgu det er lidt dyrt ?
Det har du nok ret i, men måske en kan lave det nice price :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af strynboen »

hvad med en motor sav fil..de er gode til at file lange huller..der er ingen fræser/slibe som kan holde i så dybe smalle huller..dvs ??hvor langt ind er der støbt..er der ikke frigang en stor del af midten..
måske en shepper eller maskin fil..men hvem har lige en..de bruges til indvendige fremstilling af mangenoter...i enkelt stk pruduktion..det er dyrt og langsomt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af kreidlerhansen »

Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

strynboen skrev:hvad med en motor sav fil..de er gode til at file lange huller..der er ingen fræser/slibe som kan holde i så dybe smalle huller..dvs ??hvor langt ind er der støbt..er der ikke frigang en stor del af midten..
måske en shepper eller maskin fil..men hvem har lige en..de bruges til indvendige fremstilling af mangenoter...i enkelt stk pruduktion..det er dyrt og langsomt
Der ca. 1-1.5mm gods fra kølerippen når man er nået forbi top og bund af cylinder, så der er vel ca. 50mm imellem top og bund hul.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Kai »

Det burde kunne lade sig gøre med en motorsavsfil. Jeg har lavet samme nummer, i en Piaggio cylinder for at få den til at passe til Yamahaen, det tog et par aftener at file alle 4 huller til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

Kai skrev:Det burde kunne lade sig gøre med en motorsavsfil. Jeg har lavet samme nummer, i en Piaggio cylinder for at få den til at passe til Yamahaen, det tog et par aftener at file alle 4 huller til.
Hvad er en motorsavsfil?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Kai »

En rundfil til at file tænderne på motorsavskæder :)
De findes i flere tykkelser, 3.5/4/4.8/5.5mm, de er... ~20cm lange og kan snildt nå igennem en yamaha cylinder.
Når de er nye så "bider" de temmelig godt i støbejern.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:
kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
Ah, så er jeg med. Det kan jeg ikke se på fotoet. :)
Jeg tror mest på, det er for at spare materiale, men det er udenfor emnet.

Et langskud af karat:

Alu-gevindstang i blokken og flytte pindboltene... Eller tager jeg fejl af, hvor meget gods der er til den slags?

I så fald skal der files, hvis ikke cylinderen kan drejes ned til at kunne krympes i en uddrejet alu-cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:
Nabo Jan skrev:
kreidlerhansen skrev:Er det ikke muligt at skære 8-10mm gevind i pindbolthullerne, jokke en gennemgående gevindstang i hver og så bore nye pindbolthuller med korrekt afstand?
Nej det kan man ikke for vi kommer stadig lidt ind i kølerippen.
På en Kreidler cylinder er godset om boringen støbt helt ud forbi pindbolt hullerne så der kan man i princippet "bare" bore nye huller, jeg tror at det har noget at gøre med om det er alu eller en støbejerns cylinder mht. til hvor meget det udvider sig ved varme.
Ah, så er jeg med. Det kan jeg ikke se på fotoet. :)
Jeg tror mest på, det er for at spare materiale, men det er udenfor emnet.

Et langskud af karat:

Alu-gevindstang i blokken og flytte pindboltene... Eller tager jeg fejl af, hvor meget gods der er til den slags?

I så fald skal der files, hvis ikke cylinderen kan drejes ned til at kunne krympes i en uddrejet alu-cylinder.
Ja den løsning har Frandsen valgt (han er ikke så pivet :hihi ), men jeg vil godt beholde std pindbolte så jeg kan bruge std topstykke og evt skifte cylinder baglæns igen og så slipper jeg for at skulle svejse i blokken.
Og lidt doven er man også, hvorfor modificere 2 ting hvis man kan nøjes med at modificere 1 ting :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: GNISTNING..Nogen som har adgang til Gnistning i stål

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis du var så doven, havde du kylet en AM6-motor i stellet! ;)

Du kan 'bare' lave forskellige alu-propper til de respektive pindboltafstande, haha!
:teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"