Finindstilling af dyse/tændrør..

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, nu er min Yamaha ved at være hvor jeg gerne vil have opsætningen. Men den mangler måske lidt finindstilling.
- her mangler jeg lidt hjælp.

Opsætning:
- Original lovlig cylinder.
- 10mm original karburator.
- 16mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning - (ny model - Thansen)
- 45 - 12 gearing.

Den har et fint optræk.. trækker 35 km/t op af bakker i modvind og 50 til 52 km/t ned af bakker i medvind...

Jeg har kørt med 120 dyse, hvor tændrøret (6'er) havde en pæn brun farve - måske en anelse for lys (jeg har haft en sætter med den før, det vil jeg helst ikke opleve igen, så derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt).

Jeg har i dag prøvet med 130 dyse, hvor tændrøret (6'er) blev lidt mørk (næsten sort). Jeg havde håbet på lidt mere topfart ved at skifte dyse, da den ville dø lidt før, når den nåede de ca. 50 km/t. Det gjorde den så også med 130 dyse, men hvis man legede lidt med gassen (en anelse mindre gas) kunne den lige slæbe sig op på 52 km/t, ned af bakke med medvind.

Spørgsmålet er så: Skal jeg skifte ned i dyse igen? eller skal jeg have fat i et 7'er tændrør - som kan køre sammen med 130 dyse?.. Som sagt er 120 dysen måske lidt for lille, mens 130 dysen måske er for stor :!: :?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Thorsen »

Hvorfor så ikke prøve med en 125'er dyse? :hihi
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændrørets varmetal har INGEN indflydelse på det scenarie!

Den har sat sig som følge af for lille dyse kontra overdrejning af motoren. Uanset, hvilken motor det drejer sig om, er overdrejning ned ad bakke = ballade.

Hvad du reelt udsætter den for, er en hastighed, som matcher en større karburator med en større dyse.
Altså, der tvinges mere luft gennem systemet, end karburatoren kan levere saft til. Derved kører motoren magert = bang.

Eneste alternativ er at dyse for fed til normal kørsel, hvis du ikke vil køre med en større karburator. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Tændrørets varmetal har INGEN indflydelse på det scenarie!

Den har sat sig som følge af for lille dyse kontra overdrejning af motoren. Uanset, hvilken motor det drejer sig om, er overdrejning ned ad bakke = ballade.

Hvad du reelt udsætter den for, er en hastighed, som matcher en større karburator med en større dyse.
Altså, der tvinges mere luft gennem systemet, end karburatoren kan levere saft til. Derved kører motoren magert = bang.

Eneste alternativ er at dyse for fed til normal kørsel, hvis du ikke vil køre med en større karburator. :)
Okay. Da den satte sig, var den en blanding af skidt i dysen og måske lidt for mager blanding/forkert olie.

Jeg vil helst ikke bruge større karburator, da den bruges til hverdag. Men jeg vil i første omgang prøve at kører med 130 dysen.. og hvis det ikke holder i længden, så vil jeg prøve 125 eller skifte tilbage til 120 :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne. ;)

Som tillæg:

Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
simon nyborg
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: man 26. jul 2010 08:50
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af simon nyborg »

jeg kører med en Opsætning

Opsætning:
- lovlig cylinder.
- 10 mm original karburator med 120
- 7,5 mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning
- 43 - 10 gearing.

den kører ca. 40 km/t på toppen.

den kører bare godt :D :D
Jeg er ordblind.

Yamaha FS1 DX 78 nummermatch i originalt look.
Yamaha FS1 DX 76 adskilt i originalt look.
Yamaha FS1 DX 79 brugs knallert med Originalt 17" Stjerne Fælge. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=874971" onclick="window.open(this.href);return false;
Puch Maxi K brugs knallert. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=911061" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne. ;)

Som tillæg:

Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse :thunge .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunkt :D

Røret rent? Udstødningen?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev:
kreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne. ;)

Som tillæg:

Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse :thunge .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunkt :D

Røret rent? Udstødningen?
*tændrøret - sorry, det gik liiiidt for stærkt på telefonen. :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev:
kreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne. ;)

Som tillæg:

Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse :thunge .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunkt :D

Røret rent? Udstødningen?
*tændrøret - sorry, det gik liiiidt for stærkt på telefonen. :thunge
Okay bare i orden.. men den kan jo heller ikke holde det ret :thunge ?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
ib kaas
Junior knallert
Indlæg: 78
Tilmeldt: lør 14. aug 2010 15:23
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af ib kaas »

Hvorfor kører du med 45 - 12 ??

Hilsen Ib
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

ib kaas skrev:Hvorfor kører du med 45 - 12 ??

Hilsen Ib
Ups.. 43 - 12 :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev:
Okay bare i orden.. men den kan jo heller ikke holde det ret :thunge ?
Hvad mener du præcist med det?

Tændrøret kan godt være brændt rent, selv om det er sort. Så er tændrøret blot for 'koldt' og man bør skifte til et andet.

Farven alene betyder ikke altid noget - blot elektroden ikke er askegrå og porcelænet er intakt, skal man være glad. Et kridhvidt tændrør behøver ikke betyde noget som helst negativt, og ret beset er cocio-brun stadig tegn på for fed blanding.
Hvidt med svagt brun kulør er bedre, men så er dysen på et punkt, hvor temperatur og luftfugtighed kan medføre havari.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...

Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal... :?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev:Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...

Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal... :?
Blot tændrøret ikke er fedtet og er fri for div. belægninger, er det rent.
Et sort og rent tændrør er for koldt. Er det fedtet er olie- eller brændstofmængden for stor.

Cocio er stadig til den fede eller sikre side, så man undgår motorskade. Men et tændrør, som er næsten hvidt med en svag, lysebrun tone er reelt mere korrekt ift. optimal ydelse.

Det kan så kun opretholdes, hvis brændstoffet altid har samme mængde olie, og dysen passer ift. lufttemperatur, -fugtighed og går vi helt ned i de bittesmå forskelle, så tæller lufttrykket også...

Sigt blot efter cocio. Den 'perfekte farve' ligger nemlig akkurat over grænsen til en klemmer!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Finindstilling af dyse/tændrør..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev:Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...

Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal... :?
Blot tændrøret ikke er fedtet og er fri for div. belægninger, er det rent.
Et sort og rent tændrør er for koldt. Er det fedtet er olie- eller brændstofmængden for stor.

Cocio er stadig til den fede eller sikre side, så man undgår motorskade. Men et tændrør, som er næsten hvidt med en svag, lysebrun tone er reelt mere korrekt ift. optimal ydelse.

Det kan så kun opretholdes, hvis brændstoffet altid har samme mængde olie, og dysen passer ift. lufttemperatur, -fugtighed og går vi helt ned i de bittesmå forskelle, så tæller lufttrykket også...

Sigt blot efter cocio. Den 'perfekte farve' ligger nemlig akkurat over grænsen til en klemmer!
Okay, super nu har jeg forstået det.. tak for hjælpen :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"