Finindstilling af dyse/tændrør..
Finindstilling af dyse/tændrør..
Hej, nu er min Yamaha ved at være hvor jeg gerne vil have opsætningen. Men den mangler måske lidt finindstilling.
- her mangler jeg lidt hjælp.
Opsætning:
- Original lovlig cylinder.
- 10mm original karburator.
- 16mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning - (ny model - Thansen)
- 45 - 12 gearing.
Den har et fint optræk.. trækker 35 km/t op af bakker i modvind og 50 til 52 km/t ned af bakker i medvind...
Jeg har kørt med 120 dyse, hvor tændrøret (6'er) havde en pæn brun farve - måske en anelse for lys (jeg har haft en sætter med den før, det vil jeg helst ikke opleve igen, så derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt).
Jeg har i dag prøvet med 130 dyse, hvor tændrøret (6'er) blev lidt mørk (næsten sort). Jeg havde håbet på lidt mere topfart ved at skifte dyse, da den ville dø lidt før, når den nåede de ca. 50 km/t. Det gjorde den så også med 130 dyse, men hvis man legede lidt med gassen (en anelse mindre gas) kunne den lige slæbe sig op på 52 km/t, ned af bakke med medvind.
Spørgsmålet er så: Skal jeg skifte ned i dyse igen? eller skal jeg have fat i et 7'er tændrør - som kan køre sammen med 130 dyse?.. Som sagt er 120 dysen måske lidt for lille, mens 130 dysen måske er for stor
- her mangler jeg lidt hjælp.
Opsætning:
- Original lovlig cylinder.
- 10mm original karburator.
- 16mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning - (ny model - Thansen)
- 45 - 12 gearing.
Den har et fint optræk.. trækker 35 km/t op af bakker i modvind og 50 til 52 km/t ned af bakker i medvind...
Jeg har kørt med 120 dyse, hvor tændrøret (6'er) havde en pæn brun farve - måske en anelse for lys (jeg har haft en sætter med den før, det vil jeg helst ikke opleve igen, så derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt).
Jeg har i dag prøvet med 130 dyse, hvor tændrøret (6'er) blev lidt mørk (næsten sort). Jeg havde håbet på lidt mere topfart ved at skifte dyse, da den ville dø lidt før, når den nåede de ca. 50 km/t. Det gjorde den så også med 130 dyse, men hvis man legede lidt med gassen (en anelse mindre gas) kunne den lige slæbe sig op på 52 km/t, ned af bakke med medvind.
Spørgsmålet er så: Skal jeg skifte ned i dyse igen? eller skal jeg have fat i et 7'er tændrør - som kan køre sammen med 130 dyse?.. Som sagt er 120 dysen måske lidt for lille, mens 130 dysen måske er for stor
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Hvorfor så ikke prøve med en 125'er dyse?
Mvh Peter.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Tændrørets varmetal har INGEN indflydelse på det scenarie!
Den har sat sig som følge af for lille dyse kontra overdrejning af motoren. Uanset, hvilken motor det drejer sig om, er overdrejning ned ad bakke = ballade.
Hvad du reelt udsætter den for, er en hastighed, som matcher en større karburator med en større dyse.
Altså, der tvinges mere luft gennem systemet, end karburatoren kan levere saft til. Derved kører motoren magert = bang.
Eneste alternativ er at dyse for fed til normal kørsel, hvis du ikke vil køre med en større karburator.
Den har sat sig som følge af for lille dyse kontra overdrejning af motoren. Uanset, hvilken motor det drejer sig om, er overdrejning ned ad bakke = ballade.
Hvad du reelt udsætter den for, er en hastighed, som matcher en større karburator med en større dyse.
Altså, der tvinges mere luft gennem systemet, end karburatoren kan levere saft til. Derved kører motoren magert = bang.
Eneste alternativ er at dyse for fed til normal kørsel, hvis du ikke vil køre med en større karburator.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Okay. Da den satte sig, var den en blanding af skidt i dysen og måske lidt for mager blanding/forkert olie.kreidlerhansen skrev:Tændrørets varmetal har INGEN indflydelse på det scenarie!
Den har sat sig som følge af for lille dyse kontra overdrejning af motoren. Uanset, hvilken motor det drejer sig om, er overdrejning ned ad bakke = ballade.
Hvad du reelt udsætter den for, er en hastighed, som matcher en større karburator med en større dyse.
Altså, der tvinges mere luft gennem systemet, end karburatoren kan levere saft til. Derved kører motoren magert = bang.
Eneste alternativ er at dyse for fed til normal kørsel, hvis du ikke vil køre med en større karburator.
Jeg vil helst ikke bruge større karburator, da den bruges til hverdag. Men jeg vil i første omgang prøve at kører med 130 dysen.. og hvis det ikke holder i længden, så vil jeg prøve 125 eller skifte tilbage til 120
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne.
Som tillæg:
Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Som tillæg:
Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: man 26. jul 2010 08:50
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
jeg kører med en Opsætning
Opsætning:
- lovlig cylinder.
- 10 mm original karburator med 120
- 7,5 mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning
- 43 - 10 gearing.
den kører ca. 40 km/t på toppen.
den kører bare godt
Opsætning:
- lovlig cylinder.
- 10 mm original karburator med 120
- 7,5 mm indsugning.
- tændrør 6 i varme
- Lovlig udstødning
- 43 - 10 gearing.
den kører ca. 40 km/t på toppen.
den kører bare godt
Jeg er ordblind.
Yamaha FS1 DX 78 nummermatch i originalt look.
Yamaha FS1 DX 76 adskilt i originalt look.
Yamaha FS1 DX 79 brugs knallert med Originalt 17" Stjerne Fælge. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=874971" onclick="window.open(this.href);return false;
Puch Maxi K brugs knallert. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=911061" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 DX 78 nummermatch i originalt look.
Yamaha FS1 DX 76 adskilt i originalt look.
Yamaha FS1 DX 79 brugs knallert med Originalt 17" Stjerne Fælge. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=874971" onclick="window.open(this.href);return false;
Puch Maxi K brugs knallert. http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil ... ipc=911061" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunktkreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne.
Som tillæg:
Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Røret rent? Udstødningen?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
*tændrøret - sorry, det gik liiiidt for stærkt på telefonen.Nikolaj Y skrev:Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunktkreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne.
Som tillæg:
Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Røret rent? Udstødningen?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Okay bare i orden.. men den kan jo heller ikke holde det ret ?kreidlerhansen skrev:*tændrøret - sorry, det gik liiiidt for stærkt på telefonen.Nikolaj Y skrev:Jeg havde ikke lige tænkt på at der også var en 125 dyse .. Så må jeg lige få fat i en.. på et tidspunktkreidlerhansen skrev:Bare lad være med at overdreje helt vanvittigt, så skal den nok klare sig med 120... Men ja, det er lidt mystisk, du ikke har forsøgt med 125, når du oplever det beskrevne.
Som tillæg:
Tændrøret skal kun ændres, hvis det bliver askegråt og alt andet er helt i orden, eller motoren ikke kan brænde røret rent.
Røret rent? Udstødningen?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Hvorfor kører du med 45 - 12 ??
Hilsen Ib
Hilsen Ib
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Ups.. 43 - 12ib kaas skrev:Hvorfor kører du med 45 - 12 ??
Hilsen Ib
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Hvad mener du præcist med det?Nikolaj Y skrev:
Okay bare i orden.. men den kan jo heller ikke holde det ret ?
Tændrøret kan godt være brændt rent, selv om det er sort. Så er tændrøret blot for 'koldt' og man bør skifte til et andet.
Farven alene betyder ikke altid noget - blot elektroden ikke er askegrå og porcelænet er intakt, skal man være glad. Et kridhvidt tændrør behøver ikke betyde noget som helst negativt, og ret beset er cocio-brun stadig tegn på for fed blanding.
Hvidt med svagt brun kulør er bedre, men så er dysen på et punkt, hvor temperatur og luftfugtighed kan medføre havari.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...
Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal...
Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal...
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Blot tændrøret ikke er fedtet og er fri for div. belægninger, er det rent.Nikolaj Y skrev:Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...
Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal...
Et sort og rent tændrør er for koldt. Er det fedtet er olie- eller brændstofmængden for stor.
Cocio er stadig til den fede eller sikre side, så man undgår motorskade. Men et tændrør, som er næsten hvidt med en svag, lysebrun tone er reelt mere korrekt ift. optimal ydelse.
Det kan så kun opretholdes, hvis brændstoffet altid har samme mængde olie, og dysen passer ift. lufttemperatur, -fugtighed og går vi helt ned i de bittesmå forskelle, så tæller lufttrykket også...
Sigt blot efter cocio. Den 'perfekte farve' ligger nemlig akkurat over grænsen til en klemmer!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Finindstilling af dyse/tændrør..
Okay, super nu har jeg forstået det.. tak for hjælpenkreidlerhansen skrev:Blot tændrøret ikke er fedtet og er fri for div. belægninger, er det rent.Nikolaj Y skrev:Jeg mente "rent" i stedet for "ret"...
Hvordan kan man se om det er brandt rent? For så vidt jeg har fået at vide, så det et cocio-farvet tændrør bedst... mens en helt lyst tyder på for lille dyse. Og sort tændrør enten for stor dyse eller for lille glødetal...
Et sort og rent tændrør er for koldt. Er det fedtet er olie- eller brændstofmængden for stor.
Cocio er stadig til den fede eller sikre side, så man undgår motorskade. Men et tændrør, som er næsten hvidt med en svag, lysebrun tone er reelt mere korrekt ift. optimal ydelse.
Det kan så kun opretholdes, hvis brændstoffet altid har samme mængde olie, og dysen passer ift. lufttemperatur, -fugtighed og går vi helt ned i de bittesmå forskelle, så tæller lufttrykket også...
Sigt blot efter cocio. Den 'perfekte farve' ligger nemlig akkurat over grænsen til en klemmer!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'