Ja så kom dagen..

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

fiskepeter skrev:Vis det er har jeg jo denne her viewtopic.php?f=9&t=11615" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps.. men nu vil jeg lige høre de andres meninger :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej det jeg gør,når dele er ok,så samler jeg simpelthen,den igen uden krumtap,med primærhjul,så primærakslen så akslen bliver trukket ud,og selvfølig fjederen der stramer skiftetromlen op,så kan man skifte med fingeren på tromlen,så kan man se hvordan gearkassen virker,i hvert gear,måske lidt galimatias
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

Henrik Buresø skrev:Hej det jeg gør,når dele er ok,så samler jeg simpelthen,den igen uden krumtap,med primærhjul,så primærakslen så akslen bliver trukket ud,og selvfølig fjederen der stramer skiftetromlen op,så kan man skifte med fingeren på tromlen,så kan man se hvordan gearkassen virker,i hvert gear,måske lidt galimatias
Ja, ok.. men kan du se om min gearkasse fejler noget? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej det er altid let at side bag en skærm,og komme med en masse forslag,som kan give en masse bekymringer,jeg syntes ikke den fejler noget,andet en skiftetromlen har nogle hakker,det største hvor den glider vider eller stoper,den ville jeg skifte,hvis der er muligheder for skift,hvad med gaflerene er de skæve,er tromlen meget slidt,den del der siddder i blok,og hvordan ligger tromlen nede i blok,samt hvordan sidder den længste gaffel aksel,nede i blok,er den meget løs(blok slidt)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

Henrik Buresø skrev:Hej det er altid let at side bag en skærm,og komme med en masse forslag,som kan give en masse bekymringer,jeg syntes ikke den fejler noget,andet en skiftetromlen har nogle hakker,det største hvor den glider vider eller stoper,den ville jeg skifte,hvis der er muligheder for skift,hvad med gaflerene er de skæve,er tromlen meget slidt,den del der siddder i blok,og hvordan ligger tromlen nede i blok,samt hvordan sidder den længste gaffel aksel,nede i blok,er den meget løs(blok slidt)
Ja, det har du ret i. Jeg vil tjekke op på det hele i morgen.

Men umedbart synes jeg ikke at gaflerne på nogen måde er slidte eller skæve.

Der bor vel ikke en ekspert tæt på mig, som evt. ville vende forbi? :wink: Bor 7790 Thyholm :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Kai »

Hvis ellers jeg lige har fået geartromlen vendt rigtigt i hovedet, så er det ikke pga de 2 små markerede mærker/hakker hvis den hopper ud af 4'de gear. Sporet/spidsen hvor du har markeret med de røde ringe vender mod højre når den er monteret i blokken, og trækker så enten den ene eller den anden skiftegaffel i henholdsvis 1'ste eller 3'de gear.

4'de gear ligger modsat og den lille skiftegaffel skal mod venstre (det er skifteklo/tandhjulet på den aksel med de 4 mindste tandhjul der griber i 4'de gearshjulet aller yderst på akslen)

Prøv at kigge lidt på den stift der sidder i skiftegaflen, om den er slidt oval, eller gaflen er slidt så meget den er for løs når du sætter den på tandhjulet.

Tjek også geartromlen igen, men på den anden "pukkel" end den du allerede har markeret. Er der for meget slup hvis du holder stiften på skiftegaflen i sporet ? (den er på dit billede nr 2 af geartromle /gearvælger)
Senest rettet af Kai tirs 29. maj 2012 20:26, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej Tror også nok at den største gafel er lidt skæv i forvejen,hvis man ser på den,samtidig med man holder den lidt oppe,men Nikolaj du er heldig du bor i jylland,der hvor største dellen af forumes bruger bor :rocks
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af faerch78 »

Hej Nikolaj.
Jeg er slet ikke ekspert eller noget. Men vil da gerne vende forbi og ta et kig. Kan jo være 4 øjne kan se et eller andet der kan være årsagen.
Bor i hurup. Så der er jo ikke så langt. :-)
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

faerch78 skrev:Hej Nikolaj.
Jeg er slet ikke ekspert eller noget. Men vil da gerne vende forbi og ta et kig. Kan jo være 4 øjne kan se et eller andet der kan være årsagen.
Bor i hurup. Så der er jo ikke så langt. :-)
Det ville da være super dejligt :D

Min far og jeg har gennemgået hvad du har udspurgt Kai, og umedbart kan jeg ikke finde noget lidtage, eller noget der vil kunne være grund det.. :?

Men hvis du vil komme Jesper ville det da være super dejligt :(y) Vi kan lige aftale over pb.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej men denne tromel,ville jeg skifte,hvis der var muligheder,tror det er ved samling af gearkasse at den mørner,endlig mærkeligt
Vedhæftede filer
PICT0005%20[HDTV%20(720)].JPG
PICT0005%20[HDTV%20(720)].JPG (78.34 KiB) Vist 14753 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Kai »

Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:
Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)
Den var justeret efter Nielsfups motorguide. Sat i 2. gear og justeret så skiftearmen er i midten. Og fjedren ser ikke slap ud.. den er i hvert fald ikke trukket lang eller noget :roll:

Men Jesper og en anden her fra forum kommer vist og kigger på det en gang i næste uge.. så kan jeg lige give en tilbagemelding :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:
Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)
Og det jeg mener med at ikke trykke hårdt nok.. er når man bare skifter gear normalt, og ikke skal tænke over at trykke ekstra hård (evt. holde gearpedalen i længere tid) når man skifter gear.. De andre jeg har skifter jeg bare normalt, og der er ingenting :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nå nu har jeg haft motoren skilt ad for at skifte lejer og tjekke op på gearkassen, som den første siden fabrikken. Lejerne var noget slidte, men gearkassen kunne jeg heller ikke se nogen fejl på også selv om jeg havde life prof hjalp fra: faerch78 (jesper) og Thomas a. Men nu er den næsten samlet færdig, mangler lige en simmerring til højre side og krumtappen, og så burde det være i orden.

Så bliver det bare spændende om den stadig vil hoppe ud af gear :roll:
Vedhæftede filer
PICT0001 (13) [HDTV (720)].JPG
PICT0002 (14) [HDTV (720)].JPG
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af FS1originalen »

Det ser godt ud!!!

Og Nutella og Slotsøl har heller aldrig skadet mens man arbejder :teeth2

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Det ser godt ud!!!

Og Nutella og Slotsøl har heller aldrig skadet mens man arbejder :teeth2

Erik
Hæhæ nej.. :teeth2 der røg også et par øller under samlingen, men nutella'en vil jeg dog ikke foreslå at spise/drikke, da den er fyldt om på motorolie :thunge

Den eneste ting, som blev skifttet i gearkassen var de clips som sidder på stængerne til skiftegaflerne.. Glemte lige at nævne det :oops:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af faerch78 »

Ja må indrømme at det var meget svært at se noget som helst der kunne være galt med den gearkasse. Kunne godt ønske at min gearkasse så lige så ny og ubrugte ud som din.! Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.! :-D
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

faerch78 skrev:Ja må indrømme at det var meget svært at se noget som helst der kunne være galt med den gearkasse. Kunne godt ønske at min gearkasse så lige så ny og ubrugte ud som din.! Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.! :-D
Ja, men nu må jeg lige melde tilbage når jeg får den ud og køre. Og ja det var godt med en lille snak. Næste gang ville det nok være bedre hvis familien ikke lige stod og ventede på mig, svar var der lidt mere tid til at nørde - især for Thomas :teeth2 :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af Nikolaj Y »

faerch78 skrev: Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.! :-D
Samling og samling.. så mange er der nu heller ikke :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: Ja så kom dagen..

Indlæg af faerch78 »

Nikolaj Y skrev:
faerch78 skrev: Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.! :-D
Samling og samling.. så mange er der nu heller ikke :thunge

Det ved jeg nu ikke. I forhold til den ene jeg har er det da noget bedre. :-D
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"