Jeps.. men nu vil jeg lige høre de andres meningerfiskepeter skrev:Vis det er har jeg jo denne her viewtopic.php?f=9&t=11615" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja så kom dagen..
Re: Ja så kom dagen..
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Ja så kom dagen..
Hej det jeg gør,når dele er ok,så samler jeg simpelthen,den igen uden krumtap,med primærhjul,så primærakslen så akslen bliver trukket ud,og selvfølig fjederen der stramer skiftetromlen op,så kan man skifte med fingeren på tromlen,så kan man se hvordan gearkassen virker,i hvert gear,måske lidt galimatias
Re: Ja så kom dagen..
Ja, ok.. men kan du se om min gearkasse fejler noget?Henrik Buresø skrev:Hej det jeg gør,når dele er ok,så samler jeg simpelthen,den igen uden krumtap,med primærhjul,så primærakslen så akslen bliver trukket ud,og selvfølig fjederen der stramer skiftetromlen op,så kan man skifte med fingeren på tromlen,så kan man se hvordan gearkassen virker,i hvert gear,måske lidt galimatias
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Ja så kom dagen..
Hej det er altid let at side bag en skærm,og komme med en masse forslag,som kan give en masse bekymringer,jeg syntes ikke den fejler noget,andet en skiftetromlen har nogle hakker,det største hvor den glider vider eller stoper,den ville jeg skifte,hvis der er muligheder for skift,hvad med gaflerene er de skæve,er tromlen meget slidt,den del der siddder i blok,og hvordan ligger tromlen nede i blok,samt hvordan sidder den længste gaffel aksel,nede i blok,er den meget løs(blok slidt)
Re: Ja så kom dagen..
Ja, det har du ret i. Jeg vil tjekke op på det hele i morgen.Henrik Buresø skrev:Hej det er altid let at side bag en skærm,og komme med en masse forslag,som kan give en masse bekymringer,jeg syntes ikke den fejler noget,andet en skiftetromlen har nogle hakker,det største hvor den glider vider eller stoper,den ville jeg skifte,hvis der er muligheder for skift,hvad med gaflerene er de skæve,er tromlen meget slidt,den del der siddder i blok,og hvordan ligger tromlen nede i blok,samt hvordan sidder den længste gaffel aksel,nede i blok,er den meget løs(blok slidt)
Men umedbart synes jeg ikke at gaflerne på nogen måde er slidte eller skæve.
Der bor vel ikke en ekspert tæt på mig, som evt. ville vende forbi? Bor 7790 Thyholm
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Hvis ellers jeg lige har fået geartromlen vendt rigtigt i hovedet, så er det ikke pga de 2 små markerede mærker/hakker hvis den hopper ud af 4'de gear. Sporet/spidsen hvor du har markeret med de røde ringe vender mod højre når den er monteret i blokken, og trækker så enten den ene eller den anden skiftegaffel i henholdsvis 1'ste eller 3'de gear.
4'de gear ligger modsat og den lille skiftegaffel skal mod venstre (det er skifteklo/tandhjulet på den aksel med de 4 mindste tandhjul der griber i 4'de gearshjulet aller yderst på akslen)
Prøv at kigge lidt på den stift der sidder i skiftegaflen, om den er slidt oval, eller gaflen er slidt så meget den er for løs når du sætter den på tandhjulet.
Tjek også geartromlen igen, men på den anden "pukkel" end den du allerede har markeret. Er der for meget slup hvis du holder stiften på skiftegaflen i sporet ? (den er på dit billede nr 2 af geartromle /gearvælger)
4'de gear ligger modsat og den lille skiftegaffel skal mod venstre (det er skifteklo/tandhjulet på den aksel med de 4 mindste tandhjul der griber i 4'de gearshjulet aller yderst på akslen)
Prøv at kigge lidt på den stift der sidder i skiftegaflen, om den er slidt oval, eller gaflen er slidt så meget den er for løs når du sætter den på tandhjulet.
Tjek også geartromlen igen, men på den anden "pukkel" end den du allerede har markeret. Er der for meget slup hvis du holder stiften på skiftegaflen i sporet ? (den er på dit billede nr 2 af geartromle /gearvælger)
Senest rettet af Kai tirs 29. maj 2012 20:26, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Ja så kom dagen..
Hej Tror også nok at den største gafel er lidt skæv i forvejen,hvis man ser på den,samtidig med man holder den lidt oppe,men Nikolaj du er heldig du bor i jylland,der hvor største dellen af forumes bruger bor
Re: Ja så kom dagen..
Hej Nikolaj.
Jeg er slet ikke ekspert eller noget. Men vil da gerne vende forbi og ta et kig. Kan jo være 4 øjne kan se et eller andet der kan være årsagen.
Bor i hurup. Så der er jo ikke så langt.
Jeg er slet ikke ekspert eller noget. Men vil da gerne vende forbi og ta et kig. Kan jo være 4 øjne kan se et eller andet der kan være årsagen.
Bor i hurup. Så der er jo ikke så langt.
Jesper Færch Nørgaard
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Re: Ja så kom dagen..
Det ville da være super dejligtfaerch78 skrev:Hej Nikolaj.
Jeg er slet ikke ekspert eller noget. Men vil da gerne vende forbi og ta et kig. Kan jo være 4 øjne kan se et eller andet der kan være årsagen.
Bor i hurup. Så der er jo ikke så langt.
Min far og jeg har gennemgået hvad du har udspurgt Kai, og umedbart kan jeg ikke finde noget lidtage, eller noget der vil kunne være grund det..
Men hvis du vil komme Jesper ville det da være super dejligt Vi kan lige aftale over pb.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Ja så kom dagen..
Hej men denne tromel,ville jeg skifte,hvis der var muligheder,tror det er ved samling af gearkasse at den mørner,endlig mærkeligt
- Vedhæftede filer
-
- PICT0005%20[HDTV%20(720)].JPG (78.34 KiB) Vist 14755 gange
Re: Ja så kom dagen..
Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Ja så kom dagen..
Den var justeret efter Nielsfups motorguide. Sat i 2. gear og justeret så skiftearmen er i midten. Og fjedren ser ikke slap ud.. den er i hvert fald ikke trukket lang eller nogetKai skrev:Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
Men Jesper og en anden her fra forum kommer vist og kigger på det en gang i næste uge.. så kan jeg lige give en tilbagemelding
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Og det jeg mener med at ikke trykke hårdt nok.. er når man bare skifter gear normalt, og ikke skal tænke over at trykke ekstra hård (evt. holde gearpedalen i længere tid) når man skifter gear.. De andre jeg har skifter jeg bare normalt, og der er ingentingKai skrev:Hov.. det kan også skyldes at excenterskruen til gearaksel/neutralstilling ikke er justeret helt rigtigt så den ikke trækker den helt i gear, eller fjederen til indeksarmen er blevet for slap (den lille fjeder der har fat i den lille arm med en rulle på, som holder geartromlen i gear)Nikolaj Y skrev: Men den har også haft problemer med at "hoppe" ud af 4. gear hvis man ikke fik trykket hårdt nok på gearpedalen.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Nå nu har jeg haft motoren skilt ad for at skifte lejer og tjekke op på gearkassen, som den første siden fabrikken. Lejerne var noget slidte, men gearkassen kunne jeg heller ikke se nogen fejl på også selv om jeg havde life prof hjalp fra: faerch78 (jesper) og Thomas a. Men nu er den næsten samlet færdig, mangler lige en simmerring til højre side og krumtappen, og så burde det være i orden.
Så bliver det bare spændende om den stadig vil hoppe ud af gear
Så bliver det bare spændende om den stadig vil hoppe ud af gear
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Ja så kom dagen..
Det ser godt ud!!!
Og Nutella og Slotsøl har heller aldrig skadet mens man arbejder
Erik
Og Nutella og Slotsøl har heller aldrig skadet mens man arbejder
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Ja så kom dagen..
Hæhæ nej.. der røg også et par øller under samlingen, men nutella'en vil jeg dog ikke foreslå at spise/drikke, da den er fyldt om på motorolieFS1originalen skrev:Det ser godt ud!!!
Og Nutella og Slotsøl har heller aldrig skadet mens man arbejder
Erik
Den eneste ting, som blev skifttet i gearkassen var de clips som sidder på stængerne til skiftegaflerne.. Glemte lige at nævne det
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Ja må indrømme at det var meget svært at se noget som helst der kunne være galt med den gearkasse. Kunne godt ønske at min gearkasse så lige så ny og ubrugte ud som din.! Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.!
Jesper Færch Nørgaard
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Re: Ja så kom dagen..
Ja, men nu må jeg lige melde tilbage når jeg får den ud og køre. Og ja det var godt med en lille snak. Næste gang ville det nok være bedre hvis familien ikke lige stod og ventede på mig, svar var der lidt mere tid til at nørde - især for Thomasfaerch78 skrev:Ja må indrømme at det var meget svært at se noget som helst der kunne være galt med den gearkasse. Kunne godt ønske at min gearkasse så lige så ny og ubrugte ud som din.! Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Samling og samling.. så mange er der nu heller ikkefaerch78 skrev: Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Ja så kom dagen..
Nikolaj Y skrev:Samling og samling.. så mange er der nu heller ikkefaerch78 skrev: Og tak for snakken, var hyggeligt at sparke lidt dæk og at se din fine samling.!
Det ved jeg nu ikke. I forhold til den ene jeg har er det da noget bedre.
Jesper Færch Nørgaard
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.