gas

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

gas

Indlæg af asger fs1 »

min yamaha vil ikke tage gas den starter bare du tænker på det og køre fint i tomgang men lige så snart jeg giver den gas tager den lige 200-300 omdregninger mere og så sker der ingenting
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af juhl-drengen »

sjovt det lyder faktisk meget som min nyindkøbte suzuki den kører perfekt i tomgang og starter perfekt første gang men den trækker kun ca 3-400 omdrejninger når den skal køre og hvis man ikke skubber sig frem ad med ben kraft dør den men skubber man den nok til at den kan nå lige over midten af første gear kan den godt klare det selv derfra indtil man skifter til 2. har haft min papfar, 2 naboer og en af vores kunder og de kørte allesammen yamaha i slutningen af halvfjerdserne og start firserne de sage alle sammen det var karburatoren der var indstillet forkert eller en forkert dyse og at det måske kunne være at det havde været noget med membranen hvis den havde haft membran så hvis man skal tro dem er det nok deromkring det ligger :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af asger fs1 »

har prøvet med 100 105 og 110 dysse og ingen forskel og har prøvet og stille lidt på luften og membranen lyder som en død and
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af FS1originalen »

Har den kørt fint med helt samme opsætning??? Eller er det kommet efter at du har lavet noget om???

Hvis den er HELT lovlig så burde den kunne køre - ihvertfald nogenlunde - med en dyse 110, men mangler plumpen eller har du blot en tunudstødning på så skal du højere op i dysestørrelse - måske til omkring 125...
Det du beskriver lyder nøjagtigt som en for lille dyse!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af asger fs1 »

den er helt standert og orginal så men den har altid kørt med en 100 dysse har prøvet med en 105 og der er ingen forskæld
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af juhl-drengen »

kunne det ikke godt lyde som om at karburatoren er stoppet på en måde ? :O altså som om at den ikke får nok luft til at den kan forbrænde det når der kommer den ekstra benzin ind i cyllinderen ? :shock: jeg tænker om det nu er din karburator den er helt galt med.. har du en ekstra karburator eller kender en der har en liggende du kan låne for ellers prøv det hvis den kører ordentligt sådan er din karb. på en eller anden måde i stykker.. :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:kunne det ikke godt lyde som om at karburatoren er stoppet på en måde ? :O altså som om at den ikke får nok luft til at den kan forbrænde det når der kommer den ekstra benzin ind i cyllinderen ? :shock: jeg tænker om det nu er din karburator den er helt galt med.. har du en ekstra karburator eller kender en der har en liggende du kan låne for ellers prøv det hvis den kører ordentligt sådan er din karb. på en eller anden måde i stykker.. :whew
Det lyder som karbureringsbøvl, der er vi enige...

Men groft set kan motoren ikke få mere benzin, uden den også får mere luft, medmindre man skifter til en større dyse.

Gasspjældet styrer luftmængden
Dysen begrænser den maksimale mængde brændstof, luften kan trække gennem dyserøret
Nålen justerer den maksimale mængde brændstof, luften kan komme til at trække gennem dyserøret ved delgas
Tomgangssystemet går udenom det ovenstående!

Dit scenarie er kun realistisk, hvis bundkarret flyder over pga. en defekt nåleventil eller forkert svømmerhøjde. I så fald vil den hakke og sprutte, inden den går ud, når man drejer på håndtaget, og tomgangen vil 9/10 tilfælde være forværret. ;)
For lidt benzin er således altid en muliged, men for lidt luft er urealistisk.
Ja, det er en omgang flueknalderi, men du roder lidt rundt i karburatorteorien, og du har vist fået den vendt på hovedet. Motoren kan nemlig ikke sådan 'bare lige' få mere brændstof end luft, medmindre man aktivt gør noget for at ændre ved forholdet mellem de to!
Ydermere flyder bundkarret meget sjældent over, uden der er menneskelig fejl indblandet. Menneskelig fejl indebærer også et manglende tjek af en evt. slidt nåleventil, mehehe. Det nummer har jeg lavet og tjekker derfor både ved sæsonstart og -slut!


Men jo, en tilstoppet hoveddyse er klart en mulighed, idet tomgangen er stabil, og motoren ingenting vil, når spjæld, dyserør, nål og hoveddyse tager over fra tomgangssystemet.

Hvis den har kørt stabilt før, og intet er blevet ændret i mellemtiden, så vil en rensning af karburatoren være første step.
Dernæst tjekkes for utætheder, og mit bud ligger ved bundpakningen på basis af den indledende beskrivelse.
For stor elektrodeafstand på tændrøret er dog en lille mulighed, som man kan tjekke meget let.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af juhl-drengen »

hmm ja okay havde troet at benzin og luft på en måde var separeret indtil det blev skudt ud af karburatoren :) men ikke det du forklarede såå sorry my bad : :shutup
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af kreidlerhansen »

Luften suger brændstof ved at skabe undertryk i bundkarret via dyserøret, og luftmængden bestemmes af spjældets åbning. :)

Din tanke er sådan set ikke helt ved siden af, men du manglede kun at spotte rækkefølgen. Ingen undskyldning påkrævet! ;)
Karburatoren er mere kompliceret, end de fleste lige regner med! Når slid skal medregnes som en faktor, får man for alvor grå hår blandt de mørke lokker!!! Det er jeg levende bevis på, heh...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af juhl-drengen »

hehe man lærer noget nyt hver dag ;) og havde ikke ligefrem forventet den var simpel :) og så er det os der bare er forudseende og farver noget af vores hår lysere så ses det ikke :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
ib kaas
Junior knallert
Indlæg: 78
Tilmeldt: lør 14. aug 2010 15:23
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af ib kaas »

Er du sikker på at nålen sidder fast i spjældet med e-clipsen?? Lyder som nålen ser faldet ud af spjældet og står i blande røret....

Hilsen Ib
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af kreidlerhansen »

ib kaas skrev:Er du sikker på at nålen sidder fast i spjældet med e-clipsen?? Lyder som nålen ser faldet ud af spjældet og står i blande røret....

Hilsen Ib
Det er egentlig et udmærket bud!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af asger fs1 »

nej det har jeg ikke lige kigget efter det må jeg lige se efter i morgen :)
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af asger fs1 »

har kigget nu og nålen sider fint og der er ingen fårskæld på om jeg har en 105 eller 110 eller 120 dysse i
asger fs1
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: ons 8. apr 2009 20:51
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af asger fs1 »

så fant jeg broblemet en ny kondensator og nu spinder den som en mis igen :bravo
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, det sædvanlige 'spøgelse' ;)

Godt du fandt fejlen!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
ib kaas
Junior knallert
Indlæg: 78
Tilmeldt: lør 14. aug 2010 15:23
Kontakt:

Re: gas

Indlæg af ib kaas »

Dejligt med en tilbagemelding om fejlen.

Hilsen Ib :(y)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"