At få et stempel ud af en kaliper

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Allan M »

Jeg har et problem med et stempel, som sidder meget FAST!
Det er ikke til en FS1, men til en RD350. Men jeg håber, jeg kan hente et godt råd alligevel.

Kaliperen kan skilles ad i to halvdele, og den i den ene sidder stempelet fast. Trykluft er ikke rigtigt en mulighed, da der er 2 huller over til "hovedsiden" af kaliperen.

Billede her:
http://www.yamaha-rd.dk/download/file.p ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Allan M »

Så fik jeg en idé og løste problemet. Det sker ikke så tit så jeg lægger min løsningsmodel her, måske kan nogen senere få glæde af den.

Man tager sin kaliper og varmer den op til 200 grader i familiens ovn. Pas på Lillemor ikke opdager det!
Derefter køler kaliperen ned til håndvarm i vindueskarmen.
Så går man ned i gården og fræser en rille indvendigt i stemplet. Pas på evt sovende børn i barnevogne, deres forældre bliver så trætte i ansigterne, når man vækker lillefyr med en vrælende Dremel....
Så tager man en papegøjetang, som nu kan få den ene kæbe ned i den 1mm dybe rille, som er fræst. Simsalabim, stemplet kan hives ud
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Dewil »

En detalje mange ofte glemmer er at den allernemmeste måde at få et stempel ud af kaliberen på, er faktisk blot at pumpe det ud INDEN man adskiller bremsesystemet... også selvom man måske skal varme kaliberen en anelse først... og ingen grund til at frygte at når stemplet kommer ud, så flyver det tværs gemmen lokalet, det gør det ikke.. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Allan M »

@Dewil. Rigtigt. Men det kom heller ikke ud ved at pumpe. Der er to stempler i, og kun det andet kom ud.... Det sad MEGET fast.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af strynboen »

man kan blokere det løse stempel..med lidt klodsen op med div metal stykker..så går olietrykket over på det fastrustne stempel..men det er noget bøvlet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Dirtyold »

Man kan også sætte en smørenippel i rør gevind hullet og pumpe det let og elefant ud med en fedtspøjte
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af strynboen »

ja jeg bruger altid fedt sprøjten...det går stille og roligt...med 200 bar tryk...intet kan modstå det tryk
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Tottenham »

Ingen fedtsprøjte :what2

En stump 1/2 jernrør og en lille svejseklat hvor de mødes
Intet stempel kan modstå dette
Men kræver self er svejseværk :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: At få et stempel ud af en kaliper

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dirtyold skrev:Man kan også sætte en smørenippel i rør gevind hullet og pumpe det let og elefant ud med en fedtspøjte
Eneste minus er rengøringen bagefter :(n) Så er det nemmere med en lille håndbetjent hydraulikpumpe eller et bremsekonsol fra en gammel bil hvor man bare har blokeret de "udgange" man ikke skal bruge
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"