Rasle problemer i udstødning.. (nyt problem)

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Rasle problemer i udstødning.. (nyt problem)

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, syntes ikke det går så godt for tiden med mine yamaha'er :roll: Så er der det ene og så det andet.. men jo flere problemer der bliver løst jo bedre kører de jo :lol: hehe..

Problemet er nu kommet til min originale udstødning på min crom drejeventil. Der kommer en mislyd fra udstødningen, lyden er svær at forklare, men lidt ligesom det rasler fra den (lidt som når plejstangen på krumtappen eller lejerne er helt færdige). Problemet opstår når den skal sejtrækket mellem gearene, ikke når den kører fuld fart, langsomt eller tomgang, KUN når den sejtrækker.

Jeg kom frem til, sammen med min far, at lyden forsvandt fuldstændig når fløjet i udstødningen bliver fjernet :o Den er tunet en smule, 16mm karburator og indsugning, og så er udstødningsporten hævet en smule.

Hvad kan grunden hertil være? Jeg har en teori om at det er modstanden den er gal med, at når den sejtrækker opstår den er slags resonans som gør et eller andet inde i udstødningen. Lyder det helt åndsvagt? Jeg er virkelig ude og sk***, og aner ikke hvad jeg skal gøre.

Nikolaj.
Senest rettet af Nikolaj Y søn 8. apr 2012 11:32, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Kai »

Svag tændingsbanken ? eller bare presset lidt for hårdt ? prøv evt at stille tændingen en lille smule tættere på top og se om lyden går væk.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Svag tændingsbanken ? eller bare presset lidt for hårdt ? prøv evt at stille tændingen en lille smule tættere på top og se om lyden går væk.
Den er stillet med nielsfups tædningsindstiller :whew Og hvordan kan det så være lyden forsvinder når fløjet bliver fjernet? :?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Thorsen »

Det er fløjten der rasler. Har samme problem med fy-hansen udstødningen på min den grønne. Det er nok bare noget man skal acceptere, desværre :whew
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Thorsen skrev:Det er fløjten der rasler. Har samme problem med fy-hansen udstødningen på min den grønne. Det er nok bare noget man skal acceptere, desværre :whew
Tror du ikke man kan modificere fløjten en smule så den ikke rasler? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nikolaj Y skrev:Tror du ikke man kan modificere fløjten en smule så den ikke rasler? :D
Brøndskum :teeth2
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:
Nikolaj Y skrev:Tror du ikke man kan modificere fløjten en smule så den ikke rasler? :D
Brøndskum :teeth2
Tror sku' ikke det holder i længden :thunge kan måske også blive lidt svært at få fløjten ud igen :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Kai »

Nikolaj Y skrev:
Kai skrev:Svag tændingsbanken ? eller bare presset lidt for hårdt ? prøv evt at stille tændingen en lille smule tættere på top og se om lyden går væk.
Den er stillet med nielsfups tædningsindstiller :whew Og hvordan kan det så være lyden forsvinder når fløjet bliver fjernet? :?
Om så du bruger ståltråd og gaffatape til at stille tændingen med, så kan den stadig lyde underligt hvis tidspunktet er forkert :)
Men som de andre er inde på, så er det måske så simpelt som fløjten der rasler :(y)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:
Nikolaj Y skrev:
Kai skrev:Svag tændingsbanken ? eller bare presset lidt for hårdt ? prøv evt at stille tændingen en lille smule tættere på top og se om lyden går væk.
Den er stillet med nielsfups tædningsindstiller :whew Og hvordan kan det så være lyden forsvinder når fløjet bliver fjernet? :?
Om så du bruger ståltråd og gaffatape til at stille tændingen med, så kan den stadig lyde underligt hvis tidspunktet er forkert :)
Men som de andre er inde på, så er det måske så simpelt som fløjten der rasler :(y)
Prøver at fuske lidt med en gammel fløjte, så kan jeg prøve mig lidt frem, inden jeg gør det på den originale :wink: :hot
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Thorsen »

Skriv når du ved noget, så jeg kan få kurreret min egen fløjte også ;)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af FS1originalen »

Bare en tanke... Prøv at bøje fløjten en smule så den "ligger hårdt til en af siderne" inde i potten!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg har været ude at eksperimentere lidt i dag.. men uden det store held :roll:

Jeg har prøvet at bukke en gammel fløjte så den sidder lidt strammere, men det hjalp ikke det helst store. Da jeg var ude at køre i går (en af de første lange ture), fandt jeg ud af at den ikke trækker ordentlig. Den er meget doven når den skal i gang fra 1. gear. Så jeg har læst lidt i guiden, som omhandler rensning og justering af karburatoren, og der fandt jeg dette:

Citat: "Når hoved dysen er for lille vil motoren sætte ud og vil man opleve Bankning (detonation). Lyden
fra Udstødningssystem vil blive af en højere tone. Motor vil køre varm og ydelsen falder. En
moderat for lille hoved dysen kan forårsage at stemplet sætter sig. En alt for lille hoved dysen kan
bevirke, at motoren brænder hul i stemplet.
Når hoved dysen er for stor vil motoren føles en smule dovne i området ¾ til fuld gas, og vil give en
flade, døde udstødning lyd. Når hoved dysen er alt for stor vil motoren 4-takte i det høje
omdrejnings område og vil ha lavere ydelse i det høje omdrejnings område."

Spørgsmål:
1.: Tror I det kan have noget at gøre med dysen? Skal den op eller ned? Den er som sagt enormt doven(kan finde på at gå ud), når den er kold og skal trækker helt fra bunden i 1. gear. Tænker det godt kan være dysen, da den kun larmer når den sejtrækker, og ikke i topfart eller tomgang.

2.: Larmer en drejeventil mere eller mindre end en med membran? (jeg har kun hørt en drejeventil i virkeligheden, min egen :lol: )

Håber på nogle gode svar :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Nikolaj.

Jeg vil godt forsøge med et svar til 2. : Jeg har ikke oplevet, at drejeventil larmer mere end membran - derimod er den ikke god til at sejgtrække, som en membran faktisk er i tunet tilstand sammenlignet. Men den raslen du beskriver tror jeg er noget mekanisk - måske fløjten, som andre også mistænker - og det opstår typisk ved bestemte omdr.tal eller når motoren er hårdt præsset i form af "resonans" og denne resonans kan jo typisk forplante sig, så lyden høres fejlagtig andetsteds fra... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Poul-Erik A. skrev:Hej Nikolaj.

Jeg vil godt forsøge med et svar til 2. : Jeg har ikke oplevet, at drejeventil larmer mere end membran - derimod er den ikke god til at sejgtrække, som en membran faktisk er i tunet tilstand sammenlignet. Men den raslen du beskriver tror jeg er noget mekanisk - måske fløjten, som andre også mistænker - og det opstår typisk ved bestemte omdr.tal eller når motoren er hårdt præsset i form af "resonans" og denne resonans kan jo typisk forplante sig, så lyden høres fejlagtig andetsteds fra... :?
Okay, tror jeg vil prøve at skifte til større dyse eller mindre, og så se hvordan den kører. Jeg tænkte fuldstændig det samme med resonans, i udstødningen. I løbet af næste uge vil jeg prøve at skifte udstødningen, for at se om resultatet så er det samme :D Tak for svaret.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nå, nu har jeg ENDELIG fået taget mig sammen til at få afprøvet dem, med en anden udstødning :D Og resultatet var total stilhed :mrgreen: :tuba .. så problemet kommer 100% sikkert fra udstødningen.

Jeg skiftede med min gamle originale tyske udstødning, som knallerten kørte med før den blev renoveret. Så jeg tænkte om der er en begrænsning i den danske, som ikke er i den tyske?

Jeg vil helst have min originale danske til at sidde på i stedet for en uoriginal eller tysk for den sags skyld. Hvis jeg så ikke skulle få en danske til at "virke", så må jeg jo sætte en tysk eller uoriginal dansk på. Desværre er min tyske desværre ødelagt, så jeg skal have fat i en ny, med mindre der er nogen der har en løsning på problemet :crying

Jeg har prøvet at: bøje leddene på fløjten, skære stykker af fløjet, køre uden fløjte (det hjalp, dog alt for meget larm)...

Hvad gør jeg? :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nu har jeg så været ude og køre en lidt længere tur på den. Men nu syntes nu stadig jeg kan høre lidt larmen fra motoren :whew .. For at være sikker vil jeg gerne tjekke krumtap-lejerne for slør.. men hvordan gør jeg det? :?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Thorsen »

Ser om svinghjulet kan køre op og ned, og ud og ind :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Okay, det vil jeg prøve.. tror det ender med at jeg skal rive hele motoren fra hinanden, og få skiftet nogle lejer og tjekket gearkassen :roll: :roll: :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nå nu har problemet taget en ny drejning... Jeg havde bestemt mig for at skille motoren ad, for at skifte lejer og evt. andre fejl. Men da jeg tager cylinderen af, ser jeg at den har lavet en sætter (jeg har vist kørt for hurtigt med nyt stempel :oops: ) :? :D Det er på sin vis både godt og dårligt.. Det er et håb for at jeg ikke behøver at skille motoren ad, men nu skal jeg så til at kigge på nyt cylinder/ stempel.

Jeg har en original cylinder til at ligge, som ikke er honet eller boret i før. Jeg har også et originalt stempel (desværre uden ringe), men jeg kan ikke får det ned i stemplet cylinderen :roll: .. kan I sige mig om det er std. størrelse? :D

(De sidste 3 billeder er af de nye dele).
Vedhæftede filer
PICT0001 [HDTV (720)].JPG
PICT0003 [HDTV (720)].JPG
PICT0004 [HDTV (720)].JPG
PICT0005 [HDTV (720)].JPG
PICT0006 [HDTV (720)].JPG
PICT0007 [HDTV (720)].JPG
PICT0009 [HDTV (720)].JPG
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Rasle problemer i udstødning.. (nyt problem)

Indlæg af Nikolaj Y »

Hva..... Bare fordi Per sælger ud af hans knallert og I sidder klistret til skærmen for at vente på næste ting, som kommer til salg, så kan I da godt svare på mit spørgsmål :thunge ... I er da ikke yamaha fs1-nørder for ingen ting - eller hvad :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"