justering af koblingssnegl
justering af koblingssnegl
hej allesammen jeg er ved at montere koblingsnegl og jeg kan simpelthen ikke få den til at stå i den der vandret position jeg har brudt hovedet i et stykke tid nu og søgt diverse steder og guider og alt muligt men synes ikke der var noget brugbart når kablet ikke er monteret i styrkonsollen sidder det som det skal men ligeså snart jeg sætter kablet i ved håndtaget står koblingsneglen i en ca. 45 graders stilling og det jo forkert kig eventuelt billederne herunder og kom med jeres mening/forslag
skal lige siges at sneglen og kablet er købt hos benny
skal lige siges at sneglen og kablet er købt hos benny
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Re: justering af koblingssnegl
For at gøre det lettest for sig selv er det altid en god ide at prøvesamle det hele inden man sætter armen fast.
Sneglen kan jo sættes i på 3 måder, hvor en som regel helt kan udelukkes.
Det bedste er at montere kablet i grebet på styret, dernæst i skjoldet. Skrue justerskruen helt i bund ( også ved grebet på en DX)
Så kan man se hvor langt kablet er og derefter prøve med snegl og arm. Når man er helt sikker og sneglen er helt i bund i skjoldet, streges der op med en tusch hvordan armen skal sidde. Så bliver der ingen tvivl hvis det lige smutter fra hinanden inden den fastgøres.
Mvh
Benny
Sneglen kan jo sættes i på 3 måder, hvor en som regel helt kan udelukkes.
Det bedste er at montere kablet i grebet på styret, dernæst i skjoldet. Skrue justerskruen helt i bund ( også ved grebet på en DX)
Så kan man se hvor langt kablet er og derefter prøve med snegl og arm. Når man er helt sikker og sneglen er helt i bund i skjoldet, streges der op med en tusch hvordan armen skal sidde. Så bliver der ingen tvivl hvis det lige smutter fra hinanden inden den fastgøres.
Mvh
Benny
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
Prøv også lige at checke om det er dit kabel der har forkert længde.
Når det er monteret i grebet skal det der stikker ud nederst (altså fra bunden af justereskruen og til enden af "pæredutten") være 55 mm hvis det skal matche med et originalt kabel!!!
Erik
Når det er monteret i grebet skal det der stikker ud nederst (altså fra bunden af justereskruen og til enden af "pæredutten") være 55 mm hvis det skal matche med et originalt kabel!!!
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: justering af koblingssnegl
jeg har længden på hele kablet fra pæredut til pæredut og der er den 131cm hvis det er til nogen hjælp,
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Re: justering af koblingssnegl
har lige været ude og måle det du nævnte Erik og kablet der stikker ud nederst er 43mm langt når det er monteret i grebet og juster skruen skruet helt i bund så må det vel være mit kabel der er for kort?
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
Ja ... Det er desværre nærmest et generelt problem med uoriginale koblingskabler - Tantens er meget værre
KAN det være et K1 kabel du forsøger at montere på en DX??? Jeg ved ikke lige hvad længdeforskellen er!
Men de manglende 12-13 mm passer jo fint med det stykke der mangler ud fra din første beskrivelse (altså at armen godt kan gå under vandret når kablet ikke er sat i håndtaget!)
Jeg plejer selv at tilpasse kablerne, men det er en lidt tricky manøvre som jeg gerne beskriver hvis du lige starter med at fortælle mig at du er "metalhåndværker"
Erik
KAN det være et K1 kabel du forsøger at montere på en DX??? Jeg ved ikke lige hvad længdeforskellen er!
Men de manglende 12-13 mm passer jo fint med det stykke der mangler ud fra din første beskrivelse (altså at armen godt kan gå under vandret når kablet ikke er sat i håndtaget!)
Jeg plejer selv at tilpasse kablerne, men det er en lidt tricky manøvre som jeg gerne beskriver hvis du lige starter med at fortælle mig at du er "metalhåndværker"
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
UPS!!!!!! Som jeg ser det på billederne så har du vendt pakningen forkert så den ikke kan komme ned i hullet, men står ovenpå... OMMER
Men det ændrer ikke noget ved kabellængde.
Erik
Men det ændrer ikke noget ved kabellængde.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: justering af koblingssnegl
angående "metalhåndværker" har jeg en lille smule erfaring med metal jeg er under uddannelse som auto mekaniker (snart færdig med grundforløb) så lidt "metalkendskab har jeg da men om det nok og nej det er et k1 kabel der prøves at monteres på en k1'er
og tusind tak angående det med den pakning du kan se der er monteret forkert jeg vidste ikke hvordan den skulle vende så vendte den ligesom den sad på den gamle snegl i troen om den sad rigtigt det bliver selvfølgelig ændret hurtigst mulit
og tusind tak angående det med den pakning du kan se der er monteret forkert jeg vidste ikke hvordan den skulle vende så vendte den ligesom den sad på den gamle snegl i troen om den sad rigtigt det bliver selvfølgelig ændret hurtigst mulit
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
Hurtigst muligt skal være inden du prøver at bruge den!!!!!
Nå men vi prøver: Du skal slibe FORSIGTIGT gennem spiralen som yderkablet er lavet af (og evt. også hætten på enden af kablet hvis den sidder fast) gerne fra 2 sider UDEN at ramme inderkablet!!! Det gør du 12-15mm op af yderkablet forneden. Så skal du - med en tang eller 2 få åbnet de "spiralringe" der nu gerne skulle hænge nogenlunde løst omkring inderkablet.
Hvis endehætten sidder fast så går den tabt, men det plejer ikke være noget problem, og det kan ikke ses når gummihætten kommer ned over justereskruen.
Erik
Nå men vi prøver: Du skal slibe FORSIGTIGT gennem spiralen som yderkablet er lavet af (og evt. også hætten på enden af kablet hvis den sidder fast) gerne fra 2 sider UDEN at ramme inderkablet!!! Det gør du 12-15mm op af yderkablet forneden. Så skal du - med en tang eller 2 få åbnet de "spiralringe" der nu gerne skulle hænge nogenlunde løst omkring inderkablet.
Hvis endehætten sidder fast så går den tabt, men det plejer ikke være noget problem, og det kan ikke ses når gummihætten kommer ned over justereskruen.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: justering af koblingssnegl
det bliver det første jeg gør næste gang jeg er i værkstedet!
skal lige vide om jeg har forstået det rigtigt altså jeg tager og fjerner X antal mm af yderkablet (gummi/plastik beskyttelse) også fjerner jeg de spiral tråde hvor inderkablet kører indeni? kan godt se pointen med det og det mener jeg sagtens jeg kan klarer jeg takker for hjælpen
skal lige vide om jeg har forstået det rigtigt altså jeg tager og fjerner X antal mm af yderkablet (gummi/plastik beskyttelse) også fjerner jeg de spiral tråde hvor inderkablet kører indeni? kan godt se pointen med det og det mener jeg sagtens jeg kan klarer jeg takker for hjælpen
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
Helt rigtigt forstået
Det svære ved øvelsen er at undgå at beskadige inderkablet - bare EN tynd tråd der springer så er kablet ødelagt.
Erik
Det svære ved øvelsen er at undgå at beskadige inderkablet - bare EN tynd tråd der springer så er kablet ødelagt.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: justering af koblingssnegl
Godt set ErikFS1originalen skrev:UPS!!!!!! Som jeg ser det på billederne så har du vendt pakningen forkert så den ikke kan komme ned i hullet, men står ovenpå... OMMER
Men det ændrer ikke noget ved kabellængde.
Erik
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: justering af koblingssnegl
Prøv at se i Dewil's koblingsguide jeg mener det var der jeg fandt kabellængder.
afslutningen på kablet kan som regl løsnes ved at klemme forsigtigt rundt med en polygriptang.
Hvis du har en god skævbider kan du klippe det overskydende af.
Du kan også få løse ender til at lodde på kablerne så kan du få dem til at passe.
afslutningen på kablet kan som regl løsnes ved at klemme forsigtigt rundt med en polygriptang.
Hvis du har en god skævbider kan du klippe det overskydende af.
Du kan også få løse ender til at lodde på kablerne så kan du få dem til at passe.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: justering af koblingssnegl
jeg har nu fået ordnet det med kablet og det var der ikke de store ben i! men nu er der opstået et nyt problem den kan ikke koble ud, jeg har skruet justerskruen i sneglen ind til den blev nogenlunde hård og jeg har husket begge kugler, og det hele men når jeg prøver at koble ud sker der ingenting, grebet fjedre fint og den er ikke sindssyg hård eller blød som smør den er som jeg vil sige tilpas, den fjedre fint og jeg kan se koblingssneglen bevæge sig men den gider ikke koble ud, hmmmmmmmm. hvad kan der være galt der? (koblingsplader og jernplade er også nye)
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
justering af koblingssnegl
Har du læst min koblingsguide a-z?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: justering af koblingssnegl
Har du husket at spænde koblingsskjoldet fast med skruer hele vejen rundt? hvis bare en mangler giver det sig, og den vil ikke koble ud
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: justering af koblingssnegl
dewil: har læst det meste men læser lige det hele som godnat læsning
nikolaj Y jeg har spændt alle boltene
nikolaj Y jeg har spændt alle boltene
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Re: justering af koblingssnegl
dewil: har nu læst din fantastiske koblingsguide igennem og må indrømme jeg ikke er blevet meget klogere
nuværende maskiner:
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Re: justering af koblingssnegl
Det var du godt nok hurtig til???
Nuvel, da den info ikke kan hjælpe dig videre og du jo er kørt helt fast, så vil jeg foreslå dig at se om du kan komme i en konsultation hos en af forums brugere i nærheden af dig (ved ikke lige hvem der måtte være nærmest?).
Nuvel, da den info ikke kan hjælpe dig videre og du jo er kørt helt fast, så vil jeg foreslå dig at se om du kan komme i en konsultation hos en af forums brugere i nærheden af dig (ved ikke lige hvem der måtte være nærmest?).
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: justering af koblingssnegl
Mon ikke knasten er spændt sammen med det store primærhjul (manglende frigang) eller måske en af de fire skruer til koblingsfjedrene går helt gennem knasten og ind og skraber på det store primærhjul ?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75