Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
hogedahl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 15:48
Kontakt:

Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Indlæg af hogedahl »

Kære alle,

Jeg er ny her på forummet, men jeg har allerede fundet en masse relevant og brugbar information i renoveringen af min nyindkøbte dx fra 1978 – så tusind tak for det :(y) . Men jeg et problem, som jeg ikke kan løse. Det sidder (desværre) en uoriginal t hansen bremsekaliber på min knallert. Da jeg købte den, kunne den godt bremse, men bremsen var utrolig hård således, at der kun var ganske få millimeter i håndbremsen. Jeg gik ud fra, at det var fordi at skålene havde sat sig, og det var rigtigt nok. Nu har jeg haft skålene ude og rensen kaliberen og samlet det hele igen. Problemet er nu, at jeg ikke kan få kaliberen helt tæt (tror jeg) – skålene bevæger sig i hvert fald ikke, og håndtaget er helt blødt. Jeg har forsøgt at suge væsken igennem med en sprøjte på luftskruen (et trick jeg fandt herinde og igen tak for det :(y) ). Det virkede, da jeg havde kaliberen af, men nu kan jeg ikke få systemet tæt. Og nu kommer mit egentlige spørgsmål: Er der en systematisk fejlfindingsmetode, hvorpå jeg kan tjekke bremsesystemet?

Jeg har en original cylinder og væskeholder. Jeg har kraftigt overvejet at købe en ny (brugt) kaliber, bremserør og slange, men så vidt jeg ved, kan det let blive meget dyrt, og det kommer ligeledes til at kræve renovering. Alternativt er at købe en ny t hansen kaliber til 500 kr., men det bryder jeg mig heller ikke om. Den perfekte løsning vil være at få den eksisterende, uoriginale til at virke for en stund, og så med tiden samle og renovere en original.

Med venlig hilsen
Laust
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Indlæg af Tottenham »

Hej Laust
Og Velkommen til
Hvis du har haft stemplet ude, så er det muligt at gummipakninger er defekte. De har det med at blive tørre og hårde med tiden. Ved ikke om man kan få repsæt til denne, men et forsøg værd, indtil du render over en original
mv totte
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Indlæg af Krelleh »

Hej Laust. Velkommen til forum!

Nu er jeg ikke en af dem med mest erfaring, til at give dig det helt præcise svar :oops:
Men jeg ved, man kan finde brugt kaliper (original) til omkring de 400 kr og op efter. Så skal de tjekkes efter og evt. males. Hvis det var mig, tror jeg vil holde udkig efter sådan en kaliper, evt. søge her på forum om der nogle som har en i "ok" stand til rimlig penge :(y)
Mvh. Christian
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Indlæg af Krelleh »

Jeg kan se Erik lige har sat en kaliper til salg :(y)
Det ser ud til den kan blive rigtig fin..
viewtopic.php?f=9&t=10558" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh. Christian
hogedahl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 15:48
Kontakt:

Re: Utæt bremsekaliber - hvad gør jeg.

Indlæg af hogedahl »

Hej alle,

Tak for rådene. Jeg fandt en brugt original kaliber, der blot mangler nye bakker. Det er helt sikkert en løsning, jeg bliver glad for i længden.

Igen mange tak!

Vh

Laust
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"