Hylen i 4. gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Venner,

Jeg er ved at kigge lidt på motor til min 77'er men er lidt usikker pga noget støj den havde da den blev taget af knallerten.

Den hyler, men KUN i 4. gear. Jeg har adskilt og kigget den efter, jeg kan ikke umiddelbart se nogen skader på tandhjulene til 4. gear, det eneste jeg har fundet er lidt for meget slør i bronchebøsningen i modsatte ende af fortandhjulet, og så er der gået et lille hjørne af en tand på det store primærhjul.

Har nogen af jer erfaring for om en nedslidt bøsning i modsatte ende af fortandhjulet kan give hylende støj udelukkende i 4. gear ? Jeg tænker at da 4 gear sidder længst fra bøsningen og derfor vil akselen måske kunne kaste mere rundt i bøsningen end når gearhjulene tættere på bøsningen er i indgreb. (lidt som en snurretop)

Andre bud på hvad der kan være galt ? lejer i motor har kørt 100 meter og 5 minutter i tomgang.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Thorsen »

Min den grønne gør det også i alle gearene når den skal trække, hvad med din? Er det også på toppen, eller når den trækker? :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Kai »

Hylen i alle gear er larm fra det lille tandhjul på krumtappen og det store tandhjul på koblingen når de er slidte op, eller har forkert tolerance.

Hylen i 4gear kan godt skyldes slidte bronzebøsninger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Thorsen skrev:Min den grønne gør det også i alle gearene når den skal trække, hvad med din? Er det også på toppen, eller når den trækker? :)
Hvis det er i alle gearene så er det ret sikkert dit primær gear, se evt denne tråd:


viewtopic.php?f=4&t=7&p=9#p9" onclick="window.open(this.href);return false;

Min gør det KUN i 4. gear som jeg også skriver !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg ville også mene at det er noget geometrisk i gearkassen.
Og bøsningen bliver belastet anderledes i de forskellige gear.
Hvis 4 gear hjulene ser fine ud kan jeg ikke se anden årsag en bøsningen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:Hylen i 4gear kan godt skyldes slidte bronzebøsninger.
Det har du også oplevet eller ? var det så også kun 4 gear der hylede (det kan godt være de andre snakker en anelse også, men det opfanger man i så fald ikke, det er helt markant tydeligt når man når 4. gear)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af nielsfup »

Morten
bliver lyden værre i 4 gear når motoren skal trække eller er det konstant uanset om man køre med halv gas eller fuld rulle
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Kai »

Ja, den røde Fs1 på mit profilbillede led af samme syndrom, især når den var hårdt tunet. Den sagde ingenting i 1-3gear, men jo hårdere den var presset i 4'de gear jo højere hylede den. 2 nye bøsninger og en ny udgangsaksel så holdt den kæft igen et stykke tid.
Hvis den larmer hele tiden i 4'de, enten det er fuld gas eller uden at trække ret meget, så ville jeg nok mistænke gearhjulene.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Morten
bliver lyden værre i 4 gear når motoren skal trække eller er det konstant uanset om man køre med halv gas eller fuld rulle
Det kan jeg ikke huske, det er over 2 år siden den blev sat på hylden, den var helt lovlig og jeg mener den gjorde det ved alm rolig acceleration
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
soren517
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 07:59
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af soren517 »

der hvor min far er chauffør har de en brugt lastbil (årg 06) som ved den tidligere ejer løb tør for olie i gearkassen, siden har den også hylet i gearerne. det jeg ikk forstår er at den kun hyler i 4 gear :?:
(ps. lastbilen røg midt i oktober og skulle have en helt ny gearkasse) håber ikk det sker får dig. HVIS det er det.

held og lykke med problemet :(y)
knallerter er til for at høvle scootere ned på bundlinjen hvor de hører hjemme
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror sgu jeg fandt fejlen :oops: Jeg havde ikke kigget efter i ordentligt lys første gang. Hermed en opfordring til at lave "negle-prøven" ned over tænderne når man udvælger tandhjul for at mærke om tanden er glat som en "barnerumpe" :wink:

Billede 1 & 2 viser 4. gearhjul på indgangsaksel, billede 3 og 4 viser et andet tandhjul jeg fandt frem.

Noget siger mig at den gearkasse har kørt uden olie eller med ekstremt dårlig olie. Problemet er jo nok ofte at 1000 hænder har haft fat i disse motorer og de 950 hænder burde have været slået væk da de nærmede sig...

Nu skifter jeg tandhjulene og den slidte bøsning og så må vi se om ikke der bliver ro.

Billede

Billede


Billede

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af FS1originalen »

Har jeg ret i at det ser ud som om modparten har kørt mod toppen af tandhjulet???

Det burde ikke kunne lade sig gøre med et rigtigt skåret tandhjul - altså medmindre at tænderne er meget slidte :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:Har jeg ret i at det ser ud som om modparten har kørt mod toppen af tandhjulet???

Det burde ikke kunne lade sig gøre med et rigtigt skåret tandhjul - altså medmindre at tænderne er meget slidte :oops:

Erik
Har lige tjekket, syntes ikke det ser sådan ud.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
YAM FS1

Re: Hylen i 4. gear

Indlæg af YAM FS1 »

Hej har undret mig over at lige den aksel kan havde en forskel,på dem jeg har set,der er nogle der har et mønstre i tandhjulet og så er er nogle der ikke har
Vedhæftede filer
003.JPG
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"