Gear-problemer..

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

ØV, nu havde jeg lige fået samlet min crom 77'er færfig i går.. og jeg skulle tage en testtur på den her til aften.. den kørte fint den første km.. men så lige pludselig da jeg skulle skifte til 4. gear.. gik den ligesom i "frigear" og så trådte jeg en enkelt gang mere ned og så kom den lige så stille i 4. gear.. jeg havde også problemet før jeg skilte den ad, men troede det ville hjælpe hvis jeg justerede gearene... :roll:
det er så hvad det er, men så lige pludselig ville de overhovedet ikke skifte ned i gear igen :crying .. jeg fik den ned i 2. gear på et tidspunkt, og fik så skiftet op, hvorefter den så stod i 3. gear resten af turen.. gearpedalen nægter at rykke sig det mindste.. hvad helvede kan det være :whew :crying

Jeg har en mistanke til fjereden på gearpedalen.. men jeg aner det virkelig ikke :cry: .. nogen som har en ide?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Det skal lige siges at midterblokkene aldrig har været åbnet før.. :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Krelleh »

Så kan det være du bliver den første til at åbne dem :crying

Jeg tror, vi skal have noget mere fag stærke til at besvarer dit spørgsmål. end mig :dust
Mvh. Christian
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Krelleh skrev:Så kan det være du bliver den første til at åbne dem :crying

Jeg tror, vi skal have noget mere fag stærke til at besvarer dit spørgsmål. end mig :dust
Ja, jeg frygter også den skal åbnes.. men var der bare en spinkel chance for at det kunne undgås så.. :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Dewil »

Hvis jeg forstår dig korrekt, så er gearkassen i 3. gear og gearskifteakslen kan IKKE rokkes hverken frem eller tilbage? Hvis det er tilfældet slipper du nok ikke for at pille olieskjoldet af så du kan lave en visuel inspektion i første omgang. Hvis ikke blokken har været åbnet før, må man regne med at gearkassen er samlet korrekt, altå ikke monteret med underlige fremmedlegemer såsom ekstra skiver fra en havetraktor og den slags.... :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af FS1originalen »

Sikke en ØV historie :oops:

1. Går din gearpedal "rigtigt" altså kan du mærke fjedereffekten trække den tilbage både når du skifter opad og nedad, og den "klemmer" ikke på hullet i et evt. uoriginalt koblingsskjold (venstre side)????

2. Når du skriver "justere gearene" er det så på den excentriske skrue der sidder midt i fjederen på skiftearmen du mener???
Du er nok nødt til at have højre skjold og koblingen af og kontrollere om skiftearmen er blevet bøjet, om både stor og lille fjeder er intakt og så ellers justere på excentriken igen igen :(n)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Hvis jeg forstår dig korrekt, så er gearkassen i 3. gear og gearskifteakslen kan IKKE rokkes hverken frem eller tilbage? Hvis det er tilfældet slipper du nok ikke for at pille olieskjoldet af så du kan lave en visuel inspektion i første omgang. Hvis ikke blokken har været åbnet før, må man regne med at gearkassen er samlet korrekt, altå ikke monteret med underlige fremmedlegemer såsom ekstra skiver fra en havetraktor og den slags.... :?
Ja nemlig... den vil ikke rykke sig en milimeter :whew så jeg må vil bare have olien af os så... :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Sikke en ØV historie :oops:

1. Går din gearpedal "rigtigt" altså kan du mærke fjedereffekten trække den tilbage både når du skifter opad og nedad, og den "klemmer" ikke på hullet i et evt. uoriginalt koblingsskjold (venstre side)????

2. Når du skriver "justere gearene" er det så på den excentriske skrue der sidder midt i fjederen på skiftearmen du mener???
Du er nok nødt til at have højre skjold og koblingen af og kontrollere om skiftearmen er blevet bøjet, om både stor og lille fjeder er intakt og så ellers justere på excentriken igen igen :(n)

Erik
Alt er det originale.. så det burde ikke være det :? og som sagt kan gearpedalen ikke rykke sig det mindste :cry: jeg tager lige nogle billeder af det senere i dag :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Frandsen »

Jeg var udsat for dette her i sommer, håber ikke du er lige så uheldig :sad
Kopi af IMG_2326.JPG
Jeg kunne gudskelov nøjes med at skifte pladen og et par stifter
så jeg slap for at skille midterblokken ad
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Dewil »

Hvad var årsagen til denne skade? :? Gearskifteaksel der kommer i kontakt med koblingsskålens bagside???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Av.. den var grim :sad ... syntes bare det er lidt mærkeligt det så lige skulle ske på første tur.. max. 3 kilometer :? .. det bliver nok først i weekenden jeg når at få tid til det..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hmmm den har været oppe og vende før,,, men tjek lige om du har en skive og låsering nede ved gearpedalen,,,, inde ved semmiringen,,, du kan recikere at når den mangler,,, at gerskifte akslen kan gå ind og låse på primærtandhjulet,,, den må kun lige kunne flyttes max 1mm ud og ind,,, jeg havde det problem på min 1977`r inden renovering,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Yamaha FS1 50SS skrev:Hmmm den har været oppe og vende før,,, men tjek lige om du har en skive og låsering nede ved gearpedalen,,,, inde ved semmiringen,,, du kan recikere at når den mangler,,, at gerskifte akslen kan gå ind og låse på primærtandhjulet,,, den må kun lige kunne flyttes max 1mm ud og ind,,, jeg havde det problem på min 1977`r inden renovering,,,
Jeg kan sige at det ikke er det :(y) .. det ved jeg der sidder på.. :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Frandsen »

jeg kunne se på skifte tromlen at der før havde været skiftet nogle stifter, så højst
sansynligt har der ikke været brugt locktail ved genmonteringen af skruen til skiven,
så skruen havde løsnet sig og primærtandhjulet fået fat i skiven
Mvh
Frandsen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Frandsen skrev:jeg kunne se på skifte tromlen at der før havde været skiftet nogle stifter, så højst
sansynligt har der ikke været brugt locktail ved genmonteringen af skruen til skiven,
så skruen havde løsnet sig og primærtandhjulet fået fat i skiven
Ja så må den da også have givet en lyd fra sig :? det er nemlig det mærkelige min den sagde intet :whew men der er ikke andet for end at jeg får tjekket op på det til weekenden :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Macel »

Jeg har også prøvet at få knækket og krøllet en gearskifterarm ligesom på Frandsens billede. Den havde samme symptomer som din, så af med olieskjoldet og ind og kig. :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Nikolaj Y »

Så er det tjekket og fikset igen :tuba :mrgreen: :hot .. det var simpelthen bare den øverste fjeder på geararmen som var hoppet af og så havde den sat sig en sjov stilling hvor den ikke kunne rykke sig fra igen :?

Men for dælen jeg er glad for at det kun var det.. jeg havde godt nok forstilt mig noget der var værre :lol: :lol: .

Tak for hjælpen alle sammen :D
Senest rettet af Nikolaj Y fre 2. dec 2011 16:41, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gear-problemer..

Indlæg af Morten - Webmaster »

det har jeg også prøvet for 20 år siden, men der kunne man fint trykke gearskift op og ned, dog uden den jo kunne trække i tromlen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Gear-problemer..

Indlæg af Dewil »

Husk at det er helt legalt at vride lidt i blikket så at tromlen og "hagen" flugter pænt sammen.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"