koblings fjedre

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

koblings fjedre

Indlæg af tomgang »

hej.


er der nogle der kan fortælle mig hvor meget de 4 skruer med fjedre skal strammes for at holde koblingen på plads. :roll:

på forhånd tak.

tomgang
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Indlæg af Morten O »

Så meget som du kan, tror jeg?
De gamle garvede mænd herinde, ved det nok :D No offence 8)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tilspændingen har ingen betydning for koblingens funktion (sålænge de ikke rasler løs :wink: ) De skal bare spændes normalt til, pas nu på ikke at overspænde, da det er aluminium du skruer dem ind i. Jeg kunne ikke lige finde moment data.

Jeg plejer altid at bruge 4 nye skruer når jeg samler kobling.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

Indlæg af tomgang »

hej

vil det sige at man godt kan spænde dem helt i bund, er der så stadig efekt fra fjederne. :?:

tomgang
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

de SKAL spændes i bund
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

kobling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

De må skrues i bund også spændes med ca. 2 kg nevton ellers rykker du dem over. :cry: de gamle med stjerneskruer skulle bare spændes med en alm. skruetrækker det man kunne uden at bruge hjælpe værktøj :)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Jman »

Hmmm i skriver at de SKAL spændes helt i bund

Men hvad er det så lige det her skal forståes .. det er fra thansen hjemmeside .. de ved jo somregel heller ikke hvad de snakker om ... men her er hvad de skriver

Koblingspladerne - 10040600 og 10040650 - skal naturligvis være intakte.
Koblingsjernpladen - 10041000 - skal være helt lige. Koblingsfjedrene - 10041000 - skal spændes ca. 2/3 ind. Det er vigtigt at de 4 koblingsfjedre trykker lige meget (er lige stramme) ind på koblingstrykpladen. Koblingspind - 10041700 - skal være 100% lige.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Kai »

Glem alt om Thansens "gode" råd, og spænd skruerne helt i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Jman »

jaa det vil jeg da gøre .. kan jo se der er flere herinde der er enige om at de skal spændes helt ind ...
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg forstår slet ikke at de kan udtale sig om den slags når de ikke ved noget om det. Det er jo en katastrofal fejl vejledning.

Deres gode råd er sikkert velment, men faktum er at det er noget vrøvl. de har jo ikke nødvendigvis teknisk belæg for at rådgive om den slags.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Jman »

nej .. men nu skal jeg have det skilt af under alle omstændigheder da jeg har glemt at putte koblingstrykstag i ... he he .. en træls forglemmelse .. men så kan jeg osse lige få fikset kickstarteren ... da den er træls.. den tager nemlig ikke ved . kun hvis knallerten står skrå til højre .. regner med det er kickstarter aksel ... der skal skiftes .. men det hører jo ikke ind under den her tråd :-) . men takker for svarene
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jman skrev:men så kan jeg osse lige få fikset kickstarteren ... da den er træls.. den tager nemlig ikke ved . kun hvis knallerten står skrå til højre .. regner med det er kickstarter aksel ... der skal skiftes ..
det lyder mere som om at fjederen der skal give modstand på akselen så tandhjulet drives ind på på akselen (via snekkesystemet) ikke kan flytte tandhjulet... dette kan være på grund af snavs... kontroller grundigt for at tilse at tandhjulet bevæger sig frit.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Jman »

der var ingen skidt ... så hev jeg den af og fik noget hjælp fra kai .. da jeg ikke kunne forstå den ikke sku spændes fast ... men stadig samme resultat ... så hev jeg hele molevitten fra en anden motor jeg havde åbnet .. nu virker det ..... men tak for hjælpen ... tror den anden aksel er slidt plus der er meget slør i tandhjulet ... så det må jeg kigge på til den tid jeg kommer til den motor .. indtil videre er det kun en reservedels motor ..
Nico

Re: koblings fjedre

Indlæg af Nico »

Hej,

Jeg er helt ny knallert køber - 14 år -, Har købt en Yamaha 1976, som står rimelig pæn, men har indtil videre 3 udfordringer.
1) Der skal skiftes koblingsfjeder, jeg ved ikke hvordan - vejledning søges
2) Håndbremse"pinden" skal have "gymnastik", men ser ikke ud til at løsne sig - (model med bremsevæske)
3) Hvor køber jeg de bedste bremseklodser til baghjulet?

Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe, da jeg gerne vil køre snart...

Nico
Brugeravatar
NorwegianFS1
Site Admin
Indlæg: 310
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 21:04
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af NorwegianFS1 »

Hei Nico!
og velkommen på forum :D

Visst du ser her http://www.yamahafs1.dk/forum/viewforum.php?f=21
er det blant annet reparsjonshåndbøker.. og dele finner du her: http://yamahafs1.dk/reservedele.html

Einar
Mvh Einar

Yamaha SS K1 75 Fremtidsprosjekt.
Yamaha FS1 DX 77 special
Yamaha FS1 DX 78 skal restaureres til original look
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Kim B S »

Hej Nico.
Velkommen på forum. Håber du må få meget gavn og glæde af det. :wink: Jeg kan se at Einer, har lagt nogle gode lings ind her. :mrgreen: De andre ting er der andre her inde der har mere tjek på end mig. :lol: Så det lader vi dem om. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblings fjedre

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Nico

Velkommen til dig her på vors lille hyggelige forum :D :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"