Knuds projekt "Møghund" SOLGT

Her kan du poste billeder af specielle FS1'ere,
Hvis du har fået billederne af en anden kendt ejer, så skriv lige en notits om hvem der evt. ejer billedet/maskinen.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af 12V »

Hvad er det for en cylinder? :)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det er en Polini og er kun til forsøg, købt for 2-3 år siden
Det videre forløb:
Der skal laves en slangeløsning til køleren og købes et termometer så jeg kan følge lidt med i tilstanden på kølevandet.
De sidste ting på el-siden skal også samles; jeg er af den overbevisning (idet der et 12V anlæg på den) at thassan omdrejningtælleren vil kunne virke på denne spænding (jeg har gransket diagrammet for den)- dog skal der lige en lille tilføjelse til at beskytte måle indgangen (al det der gejl med sikring er ikke nødvendigt , når bare man ikke har tændt for forsyningen til denne mens der justeres... på dette voltmeter - som det jo rettelig er: 80er gejl&drenge-blær: uden praktisk funktion, hvis den ikke er kalibreret med en rigtig omdrejningstæller- i virkeligheden er rigtig mange panel monterede elektroniske omdrejningstællere noget skrammel.
Jeg vender tilbage lidt senere på året, når jeg enten 1) har afprøvet motoren (og ikke er gået i jordisk kredsløb i den geostationære bane) eller 2)....har fået et hysterisk depressivt anfald og fået pillet splinter fra krumtap/cylinder ud af underbenet :thunge
(ja jeg er kommet på offentlig forsørgelse efter MAN-tiden og så bruges der en del tid på dette og andre knallert projekter..)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Kim B S »

Hej Knud.
Jeg har ikke meget begreb om det, men jeg har selv 12 volt elsystem på min Yamaha, og jeg har også en THansen omdrejningstæller. :wink: Og der er monteret en lille modstand som gør at omdrejningstælleren kun får tilført 6 volt, og det virker rigtig fint. :wink:
Det var i øvrigt Claus Olieklud som samlede det, ved Strynøtræffet i 2016. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Kim B S skrev:Hej Knud.
Jeg har ikke meget begreb om det, men jeg har selv 12 volt elsystem på min Yamaha, og jeg har også en THansen omdrejningstæller. :wink: Og der er monteret en lille modstand som gør at omdrejningstælleren kun får tilført 6 volt, og det virker rigtig fint. :wink:
Det var i øvrigt Claus Olieklud som samlede det, ved Strynøtræffet i 2016. :(y)
Hilsen Kim.
Hej Kim Ja og det er noget i den retning jeg vil lave (det elektronik der er inde i omdrejningstælleren kan sagtens tåle 12V men der skal leges lidt med tingene for at få det til at virke rimeligt)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af claus olieklud »

hej i tråden.

jeg vil lige nævne at det altså var en zenerdiode der blev brugt på kim`s knallert, således at forsyningsspændingen til omdrejningstælleren bliver ca 6-8 volt afhængig af om den lader.
tænkte godt på at sådan en muligvis godt kunne køre 12-14 volt, men det er ikke afprøvet, derfor blev zenerdioden anvendt.

det bliver ellers nok noget af en raket den der Yamaha - det er dog ret tydeligt at der er pillet ved den.

hilsen olieklud
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hej Claus, ja det var også min tanke ang. zenerdioden - jeg prøver istedet at sætte en spændings deler og zener på den hvide ledning (føler indgang) - LM2902 OpAmp (der er den centrale komponent i den) kan klare meget mere. Problemet med den OpAmp er at max. spænding på de to indgange på OpAmp, skal være 1.5V-2V under forsynings spændingen, ellers går den amok (viser instrumentet svinger som et pendul)
Hvad?... synes du, der er pillet ved min "Møghund"?? (hæ hæ) :hihi
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Leo P »

Lige en Knallert efter mit hoved :mrgreen:
Det hele passer fint sammen selv om der er dele fra næsten alle modeller der er lavet, flot arbejde :(y) .Motoren ser rimelig vold tunet ud og med det kloakrør som karburatoren er monteret på burde den få nok luft og benzin :lol:
Det bliver spændende at se når du får testet dyret :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Hvad er det for en cylinder? :)
Hvis det er den, som Knuuuuj fik relativt billigt på Ebay i sin tid, så er det en VOLD-portet RV4-cylinder.

Pindbolafstanden er vist nok 48mm, så der er lagt en del arbejde i blokken. Ingen halve løsninger fra Knud, hvis vi ser bort fra et enkelt Kreidler-sæde... og funktion over form kan man godt tillade for det lange menneske. :)

Indtil jeg tænkte over, "hvornår er det ikke længere en Kreidler", havde jeg også en RV-cylinder i tankerne.
Vandkøling, op til 50mm boring, membranindsugning i blokken og Polini's cylinder har porte som matcher 44mm slaglængde fint. På med en VAPE-tænding (12V 120W DC med et tungt svinghjul), så kan man klare både lys og vandpumpe samt have fiiin dynamik, selv i modvind... og reelt adgang til 20HK, uden den bliver latterligt træls. Men så kunne jeg lige så godt købe en Aprilia RS125, som trods alt KAN bremse. :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Leo P skrev:Lige en Knallert efter mit hoved :mrgreen:
Det hele passer fint sammen selv om der er dele fra næsten alle modeller der er lavet, flot arbejde :(y) .Motoren ser rimelig vold tunet ud og med det kloakrør som karburatoren er monteret på burde den få nok luft og benzin :lol:
Det bliver spændende at se når du får testet dyret :)
Ja historien kort om projekteringen af "Møghund":
Jeg ville lave en test-knallert til mine motor projekter, så min "rigtige" knallerter ikke skulle skrues på- budgettet var lavt, derfor ledte jeg efter stel, skærme forgaffel, etc. i den billige ende (faktiske kaldte jeg projektet "Rustne Møghund", fordi ambitionen var lav-
men: jeg tænkte, at arbejdet var det samme og kunne jeg finde stumper billigt og at der var mulighed for at sælge Møghund bagefter dette forløb, så ville det jo være dejligt. (og den bliver solgt på et tidspunkt- jeg har jo ikke uanede m2- at gøre med)
Jeg fik skaffet delene, tank og bagskærm fra Erik Maleren, stel fra en gut i Nordsjælland, der havde det fra en gut i Roskilde osv. ; samt dele fra mit eget lager af tiloversblevne købte ting.
Jeg fik sandblæst stel o.a. fik det malet af Per Frederiksen /Faxe.
Derfor er Møghund ikke "race-ren" men bastard af forskellige årgange, men uden at gå ret meget på kompromis med kvalitet, bla. er lakeringen noget så lækker og lavet af en dygtig mand der normalt har sit speciale inden for bil lakering af den helt dyre klasse og er passioneret omkring sit håndværk (meget sjælden høj kvalitet og har stået i lære sammen med Erik Maleren)
Mine ind i mellem noget utradionelle løsninger er resultatet af de udfordringer og lyster jeg har for at lave noget specielt (enhver kan købe, givet en stor nok muldvarp, dele til en super original Yamaha FS1 og bygge den, jeg har ikke helt den ambition, men sparer lidt sammen til det på de andre projekter, der står i "Tempel")
Det giver selvsagt nogen vrisne kommentarer i ny&næ, men WTF - jeg klarer det nok - sålænge jeg synes det er p'''' skægt at lave disse ting.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:.. Ingen halve løsninger fra Knud, hvis vi ser bort fra et enkelt Kreidler-sæde... og funktion over form kan man godt tillade for det lange menneske. :)

... :lol:
Ja Jesper, DET sæde jeg først lavede til min Kreidler var edder ma´me´ugly!, det nåede ikke at sidde der ret længe, nu er der så et Kreidler 80 cc sæde, der er justeret lidt på og på hylden ligger det Rigtige: et Weltmeister sæde med et tilhørende nyt betræk... don´t worry - be happy!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af kreidlerhansen »

A' æ' li'gla', bår' de' virke' få' dæ'! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Leo P »

Yamahafs1haslev skrev:
Leo P skrev:Lige en Knallert efter mit hoved :mrgreen:
Det hele passer fint sammen selv om der er dele fra næsten alle modeller der er lavet, flot arbejde :(y) .Motoren ser rimelig vold tunet ud og med det kloakrør som karburatoren er monteret på burde den få nok luft og benzin :lol:
Det bliver spændende at se når du får testet dyret :)
Ja historien kort om projekteringen af "Møghund":
Jeg ville lave en test-knallert til mine motor projekter, så min "rigtige" knallerter ikke skulle skrues på- budgettet var lavt, derfor ledte jeg efter stel, skærme forgaffel, etc. i den billige ende (faktiske kaldte jeg projektet "Rustne Møghund", fordi ambitionen var lav-
men: jeg tænkte, at arbejdet var det samme og kunne jeg finde stumper billigt og at der var mulighed for at sælge Møghund bagefter dette forløb, så ville det jo være dejligt. (og den bliver solgt på et tidspunkt- jeg har jo ikke uanede m2- at gøre med)
Jeg fik skaffet delene, tank og bagskærm fra Erik Maleren, stel fra en gut i Nordsjælland, der havde det fra en gut i Roskilde osv. ; samt dele fra mit eget lager af tiloversblevne købte ting.
Jeg fik sandblæst stel o.a. fik det malet af Per Frederiksen /Faxe.
Derfor er Møghund ikke "race-ren" men bastard af forskellige årgange, men uden at gå ret meget på kompromis med kvalitet, bla. er lakeringen noget så lækker og lavet af en dygtig mand der normalt har sit speciale inden for bil lakering af den helt dyre klasse og er passioneret omkring sit håndværk (meget sjælden høj kvalitet og har stået i lære sammen med Erik Maleren)
Mine ind i mellem noget utradionelle løsninger er resultatet af de udfordringer og lyster jeg har for at lave noget specielt (enhver kan købe, givet en stor nok muldvarp, dele til en super original Yamaha FS1 og bygge den, jeg har ikke helt den ambition, men sparer lidt sammen til det på de andre projekter, der står i "Tempel")
Det giver selvsagt nogen vrisne kommentarer i ny&næ, men WTF - jeg klarer det nok - sålænge jeg synes det er p'''' skægt at lave disse ting.
Kan kun give dig ret i det er sjovt bikse et køretøj sammen med hvad nu man har samlet i sit værksted og hvad nu man kan finde til små penge.Mener ikke der er nogen der har taget skade af at bruge sin fantasi :idea: :D
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik langt om længe samlet mig sammen til at gå en tur i Templet.
Men blot for at tage mål til kølerslanger til denne gule bandit, så nu er der bestilt vinkler og slanger til at samle noget af det sidste på denne Møghund.
Jeg har opgivet at lave kickstarter på den: der er bare ikke plads til noget som helst for udstødningen.
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg fik langt om længe samlet de sidste ting på Møghund.
Med svedig pande og tør mund satte jeg tænding på og skubbede den af sted.
Prustende måtte jeg opgive efter 400 meter... Ind Templet og tjekke tændingstidspunkt, åh ja, stod forkert
( det er en hpi2ten tænding med not fri svinghjul)
Stillede tænding, skiftede til 13T forreste tandhjul og gav møtrik gevind sikring.
Ud igen.. Skubbe puste stønne!
Men så.. Lige pludselig.. Knald... tøffe.... knald.... Wroooooom...
Motorsaven knurrer og hyler..
Der kom liv i svinet!!!!
Jubiii
Men!
Den bliver hurtigt meget varm og kølevandet koger

Skriver til Kai Thomsen...
Kai: er pumpen sat rigtigt i forbindelsen til køler og cylinder...
Hmmmmpfff!
Næj!
Der skal laves nye slanger og som denne gang er samlet uden! utætte forbindelser
Måske større dyse...
Måske lidt mere olie i benzinen
Men-for-helvede: den tager eddermame snoninger
Stay tuned for more...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt "Møghund"

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Projektet er afsluttet. Motoren er solgt og resten bliver overført til nyt projekt: Knuds projekt yamaha fs1 2gear, forklædt optisk som en 4gear
Besvar

Tilbage til "Billeder af Specials"