Mål til ekspansionsudstødning
: søn 24. jul 2011 11:41
Jeg faldt lige over denne tegning, som egentlig er designet til en Kreidler-motor med en let tunet 6,25HK org. cylinder. Manden bag hedder Luc Foekema, og der er intet at diskutere; Han er dygtig!
Find ham evt. via Facebook. Her kan man bestille udstødningsdesigns, som baseres på motorens porttider og det antal omdrejninger, man ønsker, der skal trækkes på toppen eller/og ved hvilket omdrejninger, motoren skal levere sin højeste ydelse.
Udstødningskanal: ca 23mm fra top
Skyllekanaler: ca 31mm fra top
Trækområdet er angivet til ~8.100-11.300rpm og spidseffekt ved knap 10.000rpm. Hvis udstødningsporten ligger 1-2mm lavere, vil omdrejningstallet reduceres med omtrent 2-500rpm.
Skulle skyllekanalerne ligge lavere, vil det højst gøre trækområdet en anelse mere snævert - spidsydelsen kan påvirkes men i begge retning, teoretisk.
Det eneste, man skal koncentrere sig om, ud over at lave potten ordentligt, er at kompressionsforhold og evt. squishband er i orden.
Yamaha og Kreidler kører med samme slaglængde, så teoretisk skulle der ikke være forskel i kammerets design.
Og ja, jeg bruger flittigt termet 'teoretisk'! Dette design er ikke perfekt til enhver motor, men jeg vil nærmest garantere for, det slår både Proma, Bos og hvad folk generelt har liggende. Man får ikke samme LOS i r*ven som med ProTuna's cross-potte, men derimod et jævnt træk op gennem omdrejningsregisteret, og effekten stiger progressivt i takt med omdrejningerne.
Siden jeg for længe siden oprettede dette emne, har jeg fundet et par andre designs til 50cc.
Først et retti' hidsigt et:
Og så et til en helt original 50cc Kreidler-cylinder med 6,25HK:
Find ham evt. via Facebook. Her kan man bestille udstødningsdesigns, som baseres på motorens porttider og det antal omdrejninger, man ønsker, der skal trækkes på toppen eller/og ved hvilket omdrejninger, motoren skal levere sin højeste ydelse.
Udstødningskanal: ca 23mm fra top
Skyllekanaler: ca 31mm fra top
Trækområdet er angivet til ~8.100-11.300rpm og spidseffekt ved knap 10.000rpm. Hvis udstødningsporten ligger 1-2mm lavere, vil omdrejningstallet reduceres med omtrent 2-500rpm.
Skulle skyllekanalerne ligge lavere, vil det højst gøre trækområdet en anelse mere snævert - spidsydelsen kan påvirkes men i begge retning, teoretisk.
Det eneste, man skal koncentrere sig om, ud over at lave potten ordentligt, er at kompressionsforhold og evt. squishband er i orden.
Yamaha og Kreidler kører med samme slaglængde, så teoretisk skulle der ikke være forskel i kammerets design.
Og ja, jeg bruger flittigt termet 'teoretisk'! Dette design er ikke perfekt til enhver motor, men jeg vil nærmest garantere for, det slår både Proma, Bos og hvad folk generelt har liggende. Man får ikke samme LOS i r*ven som med ProTuna's cross-potte, men derimod et jævnt træk op gennem omdrejningsregisteret, og effekten stiger progressivt i takt med omdrejningerne.
Siden jeg for længe siden oprettede dette emne, har jeg fundet et par andre designs til 50cc.
Først et retti' hidsigt et:
Og så et til en helt original 50cc Kreidler-cylinder med 6,25HK: