Side 1 af 1

Vespa Bravo til knallertcross

: ons 19. dec 2018 10:30
af 12V
Vi vil til at køre lidt knallertcross i Small Pistons, en slags enduro ræs på 1-2 timer, hvor det gælder om at køre flest runder. Der kommer nok to klasser, den lille er med max 50 ccm og en del begrænsinger, så det ikke bliver for vildt. Det skal være nemt og sjovt at deltage.

Jeg er så småt gået i gang med at bygge en gammel Vespa Bravo om til cross, den skal være mekanisk stabil og have en motor der kan holde til flere timers bundgas, altså ikke alt for trimmet. Vario er forbudt i den lille klasse, så jeg skal have noget bundtræk for at komme ud af svingene.

Indtil videre lyder opsætningen på:

Original motorblok, uden plumbe og med forstørret indsugning.
13 mm Dellorto
Athena 50 ccm tuncylinder med Polini topstykke.
Giannelli Original Power eller FM 22 mm udstødning, skal testet hvilken der virker bedst til cross.
En fast, kort gearing og lettet kobling med stramme fjedre.

I denne tråd kan i følge opbygningen af maskinen, jeg vil skrive lidt mere om vores cross event senere.

Tjek billede beskrivelses teksten, for mere info.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: tirs 1. jan 2019 12:13
af 12V
Så er der sket lidt mere, forstærket understel er kommet på plads, gearingen har fået nye lejer og tætninger. Forhjulet er bygget om til faste lejer. Fik også fat i et sæt Super Bravo skærme som blev tilpasset så de kunne monteres på en standard Bravo, tror de passer fint til en cross maskine.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: tors 24. jan 2019 15:03
af 12V
Så kom jeg lidt videre. Stellet er rullende med bremser.

Er så småt begyndt med at gøre en motor klar :)

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: man 18. feb 2019 12:07
af 12V
Så er motoren næsten klar, der er filet og boret i alle hjørner og kanter. Boost portene er åbnet i cylinderen, så de fødes fra krumtapshuset også. Stemplet lukker nemlig kun op for de to midterste. Sådan var cylinderen også før, inden Athena opkøbte Eurocilindro. Om det har positiv effekt, pas :P
Styretiderne på cylinderen er ikke pillet ved i første omgang, her kan man kun komme til med en vinkelfræser. Udstødningskanalen slår en bue udenom den nederste pindbolt, så udefra kommer man kun til den halve port, med en almindelig fræser.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: man 18. feb 2019 17:35
af kreidlerhansen
Den er ret fed!

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: man 25. mar 2019 08:53
af 12V
Motor er færdig og stellet har fået et par gummilapper for at beskytte motoren for og bagfra. Understellet er oprindelig lavet til en Si, og den har motoren længere fremme, så forskærmen fik en del varme og blev bukket indtil der var plads, ellers ramte den topstykket.

Cylinderen er meget mild indrettet, så jeg tænker den skal bearbejdes senere. Problemet ved sådan en Vespa cylinder er, at udstødningen er kringlet rundt om en pindbolt. Så den kan ikke bearbejdes med en almindelig lige sliber, det hele skal foregå indefra med en vinkelfræser. Jeg har en billig tandlægemodel fra ebay, men de skulle være super skrøbelige. Et godt kit koster langt over 5000 kr, jeg må se om min billige klarer jobbet, ellers må alternative løsninger prøves..

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: tors 28. mar 2019 13:18
af mriisj
Spændende projekt :)

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: man 8. apr 2019 16:11
af 12V
Så blev det sidste samlet og i går fik jeg testkørt den.

Der sker ikke så meget med den milde 50 ccm cylinder som jeg har valgt. Men det skal nok blive sjovt, det skal jo også holde i to timers tid.
Men det skal da ikke udelukkes om der skal ledes efter en halv eller hel pony et sted i udstødningskanalen.

Stel, hjul, bremser og co. virker til at fungere godt. Den får lige en langsaddel en gang, den skal bare renoveres først.

Her kommer lidt billeder og video:


Re: Vespa Bravo til knallertcross

: tirs 9. apr 2019 00:38
af kreidlerhansen
Fin "Bravosaki"! :D

Lettere gearing, højere udstødningsport, flere omdrejninger!

Den går umiddelbart hæderligt, taget i betragtning 50ccm ofte er en skuffelse, når man er vant til mere. :hihi

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: tirs 9. apr 2019 09:44
af 12V
Det var den billigste styrpude jeg kunne finde på Wish :P

Lige nu har den:

Udstødning 155,6°
Skyllekanaler 112,7°
Blowdown - 21,5°

Regner med at rette den til ca. 165 på udstødningen og lade resten være, så rammer jeg et blowdown på ca. 26°. Det er ca. samme timings som DR 43 mm cylinderen, som bare går fantastisk på denne motor.
Har to rigtige ekspansionspotter liggende som jeg tro vil gå godt med portningen. En Giannelli Fire og en hjemmebygget af en Italiener "FM Racing". Hollænderne har lavet en række rullefeltstest med et hav af udstødninger, på tre typer motorer. Standard, mellemtunet 43 mm og så den store Malossi Big Deps 47 mm. De to modeller slår sig rigtig godt hele vejen igennem med bredt trækområde og god spidseffekt.

Ja og så lige et nummer ned i gearingen, så tror jeg den bliver god. Har plads til et 105 mm remhjul bagerst, lige nu sidder der et 94 mm. Skal det være lavere end det, skal jeg finde en kortere gearing/bagnav.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: fre 12. apr 2019 17:17
af mriisj
Den lyder rigtig fed, tillykke med resultatet og med den falske reklame (Kawasaki)

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: søn 7. jul 2019 18:52
af 12V
Så fik jeg fræst udstødningen længere op, og lidt i bredden. Er på 165 graders varighed nu. Mangler bare en test tur.

Fik også monteret trækstart og afmonteret start koblingen, men er ikke sikker at den bliver på. Den sidder lidt i vejen for mine fødder.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: man 26. aug 2019 08:51
af 12V
Så er den ved at være klar, mangler kun at fikse twinsædet.

Har gearet ned til den laveste mulige gearing nu, og testet en ekspansionspotte, men der var for lidt skub i den lige ud af start hullerne. Så den har Giannelli potten på igen, som trækker ret godt fra bunden. Der var ellers en masse riv i den anden potte, men kun fra 6500-9000 rpm.
Udstødnings portning har givet den ønskede effekt, uden at miste noget mærkbart i bunden. Den render 45 km/t nu og er ok frisk, men definitiv ikke hurtig. Så det handler om at holde farten rundt i svingene :wink:

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: søn 15. sep 2019 07:44
af 12V
Fik svejst forstærkninger i twinsædet denne uge, og så lidt pulverlak på. I går gik jeg i gang med at lave et nyt betræk, det har jeg ikke prøvet før. Tog det gamle og skar det i dets enkelt dele, det blev så overført til et nyt stykke med lidt kompensering for krymp. Så sad jeg 4 timer og syede delene sammen med hånden, mens jeg så lidt tv i går aftes. Det var faktisk hyggeligt, men en symaskine havde sikkert været dejlig, men sådan en kender jeg intet til. Ved heller ikke om sådan en hjemmemodel kan klare materialet og den tykke tråd jeg brugte.

Det blev bedre end jeg regnede med, lagde det lige løs på sædet i går. Det skal nok blive godt, næsten for godt til en markræser. Er spændt på holdbarheden.

Re: Vespa Bravo til knallertcross

: søn 15. sep 2019 12:35
af Kai
Genialt koncept :D Det er da om noget "knallertcross" fra gamle dage :)

Kan huske da jeg var teenager, da var der også knallertcross bane i Hvorup (nu kører de 80cc rigtige crossere) og der blev tunet knallerter efter bedste evne. Jeg lavede sammen med en kammerat en Maxi P hvor hele bagenden var savet af, og fik transplanteret en VZ50 flagskib baggaffel + støddæmpere over på stellet, Monza cylinder/top og 17mm karburator og gearet ned til 10tænder foran. På ingen måde nogen topfartsraket, men den var rigtig sjov at køre på :)