Side 1 af 1

afbalancering af krumtap etc

: søn 26. nov 2017 11:20
af mriisj
Hej Alle

Jeg har igennem længere tid gået med tanken om at lave et afbalancerings system til krumtap og svinghjul men mangler en del info om dette emne, er der nogen på dette forum der laver dette og kan i uddybende fortælle hvordan i gør det og hvilket setup i bruger.

Jeg renovere mest Kreidler og Puch motorer.

Jeg har i øvrigt lige lavet en tank rense maskine til at rense rust ud indvendigt i tanken, selve den mekaniske maskine er færdig og jeg arbejder lige nu på computer styringen af maskinen.

Michael

Re: afbalancering af krumtap etc

: søn 26. nov 2017 13:58
af 12V
Hej Michael

Jeg gør lidt i afbalanceringen, mest ved Piaggio motorer med drejeventil i selve krumtappen. Der fjerner jeg materiale fra vangen under tuning, det ændrer balance faktoren. Så det skal der tages højde for. På denne type motor korrigerer man på svinghjulet, ligesom det er fra fabrikken.
På maskiner som Puch og Kreidler er svinghjulet neutral balanceret, så det i en opstilling holder en hver position.
Der afbalanceres krumtappen, enten ved at fjerne vægt fra kontravægten eller tilføje et tungere materiale, som f.eks wolfram.

En 1 cylinder maskines krumtap bliver ikke afbalanceret neutral, den får en balancefaktor for at modarbejde stempel og dele af plejlstangens vægt. På en motor med liggende cylinder bruger man en faktor på 40-50%, en stående 50-60%. En skråt stående midt i mellem. Det afhænger af flere faktorer som ophæng etc, så det er bare ca værdier som andre har haft succes med.

Beregningen og udmålingen er ikke så svær, nordmanden i denne video forklarer det godt:

Re: afbalancering af krumtap etc

: søn 26. nov 2017 17:44
af knallert
jeg har balanceret elmotore..rotore og ankre og div aksler...men aldrig ting med statisk u balance som krumtappe..som monteres forskudt i forhold til senteret af akslen ofte 1-3 mm forskudt i forhold til boringens sentrum..kan ikke greje om man overhoved kan få sådan en i balance..og om den skal være det.der er jo dynamiske forskydninger af...så vil du afb til 100 eller 10,000 rpm..det vil ikke give samme resultat..og et kompromi vil også være fejlhæftet..et bilhjul eller andet(en aksel) som "bare" skal være ens inden for tolerencer..er meget nemmere

Re: afbalancering af krumtap etc

: tirs 28. nov 2017 18:21
af mriisj
Hej Venner

Tak for info so far, jeg arbejder videre på projektet