Yamaha RD50M til ræs

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Så er jeg gået i gang med et projekt mere. Fik en RD50M i en byttehandel for nogen tid siden. Den duer jo ikke som knallert på de danske veje, så må den jo bruges til ræs :)

Det bliver til sådan noget som Fole og "Klassisk Knallert Sprint DK" en gruppe på Facebook der vil arrangere noget accelerations løb til gamle knallerter. Her er et link til gruppen: https://www.facebook.com/groups/947138128755497/

Planen er at pille så mange dele af maskinen som mulig og tune motoren. Der findes kits til RD50 fra Polini, Airsal, Athena, Malossi og et par andre. Men de ligger alle på omkring 6-7 HK vil jeg tro. Der sidder allerede et Polini 45 mm og Mikuni 20 mm på den, sammen med en eller anden kæmpe udstødning. Det kørte den 80 km/t med.

Min plan er at smide en scooter cylinder på, fra den lodrette minarelli motor. Dertil et scooter udstødning jeg har liggende og en 21 mm Dellorto, i første omgang i hvert fald.

Sådan ser den ud nu:
Billede

Mere her: http://12v.dk/yamaha-rd50m-1979/
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af Kim B S »

Hej Carsten.
Spændende projekt du har gang i. :(y) Jeg glæder mig til at se hvad det kan ende med. :wink:
Den kunne vel engentlig også godt laves til at køre som MC, hvis man vil have sådan en på gaden, eller hvad? :?:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Den findes i andre EU lande som lille MC, så hedder den mig bekendt RD50DX. Der står ret tydeligt på denne model at det er en RD50M, altså en 40 km/t maskine. Måske ville det gå an, alt er det samme på de to modeller bortset fra motor effekten.
Men jeg er færdig med så små MC'er, min Kreidler 5G er stadig uden plader - synes ikke den har fortjent en MC plade :oops:
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af knallert »

ja små mc er døden..jeg beholder kun min mz fordi den er en ligeud lys banan..og sjov og historisk..men de er kedelige
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af claus olieklud »

hej... sådan en Yamaha RD50 er nu ellers bygget ret fedt ift en fs1 mht stel og motor, den ville unægtelig være mere funktionel som motorcykel end en fs1.
det med mc nummerplade på en knallert er jo bare for at kunne køre tunet lovligt, men kender udmærket den lidt mærkelige følelse når jeg pisker den stakkels Yamaha dt op i fart i et lyskryds... folk i bilerne tænker nok at der må være noget galt når den skriger i motoren uden at komme nogen vegne... den vejer også 102 kg tørvægt og med brede dæk, så de hk der skal til at drive den op på 80 kmt, ville sikkert kunne få en Yamaha 4 gears til at køre 100 kmt.
min er fra 1991 og kører på normale vilkår, dvs at det koster mig ca 1700 kr pr år (vægtafgift/forsikring), havde det bare været som veteran køretøj ville det være lidt billigere.
bare det var sådan at hvis man har et motorcykel kørekort måtte man tune sin knallert lovligt, men at man skulle huske at køre ordenligt - det var meget nemmere.

hvorfor vil du sætte en scootercylinder på Carsten ? det er da ellers en ret fed cylinder der sidder på iforvejen... jeg har selv en polini 45mm jerncylinder på min dtèr, med malossi topstykke, 3 bladet membran og mikuni vm 24 kopi - det var sku ikke helt billigt at købe det sæt.
sådan en polini jern 45mm cylinder har ikke åbnet ret meget for udstødningsporten i std udgave, jeg mener bestemt der er meget at hente ved at porte den lidt - omvendt trækker den jo sådan set meget godt fra lave omdrejninger.

jeg syntes det er urimeligt at sætte en cylinder fra en scooter på - især når du har varen iforvejen... husk på det trods alt er en Yamaha.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af kreidlerhansen »

Tillad mig at være tør:

Fordi scootercylinderen er vildere!

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Havde det været en hverdagsged havde jeg sikkert kørt videre med Polinien, det er en fin allrounder. Men jeg vinder ikke noget ræs med 6-7 HK, der skal nok graves en del i den for at komme forbi 10 HK. Nu har jeg/vi jo en Monza stående med omkring 10 HK, så det skulle gerne være lidt vildere, det er så der scooter cylinderen kommer ind i billedet :-)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af wolfe »

Følger spændt med fra side linjen ! :teeth2

er vild med din projekter Carsten, der er massere af billeder :lol:
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Tak i lige måde Tim!

Har i øvrigt bestilt cylinderen, membran og studs. Har også fundet en 4 pladers kobling der passer fra en DT80.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af wolfe »

hvad cylinder ender vi så med?
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

MXS 70 ccm i Sport udgave:
http://www.maxiscoot.com/mxs-cylinder-k ... 476-3.html

12 mm stemplet var dog i restordre, så den venter jeg på...

RD'en har 0,7 mm længere slag, så port åbningen bliver lidt længere. Cylinderen er lidt højere, så jeg skal have fræst ca. 2,5 mm af pakfladen.

Topstykket bliver tilpasset, eller scooter topstykket bliver fræst ned og brugt som kalot.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Stellet er blevet splittet næsten helt nu. Skal lige finde ud af hvor mange beslag jeg kan fjerne, har et par plastik skærme på vej fra Benny, de skal lige tilpasses først. Fodhvilere blev rettet, de pegede begge opad. Bagsvingeren er også lidt bukket ved slidsen til baghjulsbolten.

Billede

Motoren er blevet splittet i dag, rigtig fin stand. Den skal bare fræses, tilpasses og samles igen med nye lejer og tætninger. Oliepumpe og omdrejningstæller drev bliver blændet af.

Billede

Flere billeder: http://12v.dk/category/mopeds/yamaha-rd50m/
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... fik lige set dine billeder af motor og cylinder... jeg har nemlig aldrig set sådan en motor åbnet, men glæder mig ved at se det er typisk Yamaha.
men jeg kunne også se at motoren ikke er magen til min motor, jeg troede ellers at en RD/DT motor var en RD/DT motor, men der må åbenbart være noget med forskellige årgange eller flere modeller.
jeg tog straks et billede selv om det er regnvejr, så du kan se hvad jeg mener.
jeg har 2 extra motorer i reserve, den ene som RD og den anden som DT, eneste forskel er topstykkets udformning - rdèn har firkantet topstykke, imens DTèr har "crossmaskine topstykke", altså hvor der i køleribberne er gjort plads til den oplagte crossudstødning som sniger sig forbi.
RD motoren er med særligt højt topstykke, det fylder mere end cylinderen i højden - jeg har nemlig også et andet RD topstykke som kun er halvt så højt ( knallert model ? )
min dtèr er fra `91 - aner ikke hvilken årgang de løse motorer er.
kan du fortælle noget om forskelligheden skyldes årgang, eller der er flere modeller ?
her gik jeg og troede at de alle havde "stor" kobling, og så viser du din med kun 2 slidplader.

kan godt se det med din scooter cylinder, kort fortalt er der bare " hul igennem " - den ser god ud, jeg håber du flår de omtalte 16-18 hk ud af den, så skal du sku nok vinde den 1/4 miles.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0388.jpg
IMAG0388.jpg (407.67 KiB) Vist 14285 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Jeg mener bare at DT modellen har et andet koblingsskjold og dæksel over tændingen, midten burde være meget lignende?

Troede også at min havde en 3 pladers kobling, det viser de i 79 reservedele kataloget. I 80 fik den to plader af en eller anden grund. Så min må nok være sen 79er med de nye ændringer.

Har meldt mig ind i et tysk DT forum, de påstår at 4 pladers koblingen passer lige på. Er ved at handle med en bruger, tror 4 plader vil være passende. Hvis alt går godt har den flere heste end DT80.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af wolfe »

bliver det ikke et problem nu cylinder kittet er blæse kølet, og få det kølet ordentligt ned Carsten ?
Tim C
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Det må tiden vise, den står næsten oprejst i fartvinden, det hjælper nok lidt. Topstykket vil jeg dreje ned og flytte over i original topstykket. Inddysningen vil jeg nok vælge lidt til den fede side og så ellers håbe på det bedste ;-)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af wolfe »

bare man havde en drejebænk i værkstedet !:D
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:bliver det ikke et problem nu cylinder kittet er blæse kølet, og få det kølet ordentligt ned Carsten ?
Topstykket bortleder mest varme, uanset hvad. I korte træk udsættes topstykket for en større del af den mest intense del af forbrændingen end cylinderen.
Med et korrekt indrettet forbrændingskammer aftager topstykket endnu mere varme (relativt; et godt forbrændingskammer hjælper med at omsætte mere af energien til bevægelse fremfor varme.)

Cylindertemperaturen bliver selvsagt højere end med større køleribber. En enkelt Kreidler er blevet kørt med fartvindkølet topstykke og en lignende cylinder; i den hårdest trimmede udgave leverede kittet i omegnen af 20HK omkring 13.000rpm med 70ccm (285HK/L) så den var fint presset.

Kreidlerens motor ligger vandret, så jeg forventer at den "oprejste kørestilling" på Yamahaen vil gøre god forskel!

Nåja, og så er det jo en sprinter. De er svære at holde driftvarme uden for lille dyse. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af 12V »

Fik fræst blokken lidt op så cylinderen passer ned i, derefter fyldt området omkring pakfladen op med kemisk metal. Den skal nu fræses ca. 2 mm ned, så er det hele plan og stempel højden passer i cylinderen. Skyllekanalerne på scooter cylinderen rager udover pakfladen, derfor kemisk metal udvidelsen.

Billede

Testmontage, 21 mm PHBG på en AM6 studs, membran og adapter.

Billede

Leger med udstødnings placering, den kan ikke være på original placeringen, ingen plads til koblingshuset eller kickstart. Regner med at den kommer på den anden side.

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlæg af kreidlerhansen »

Udmærket pointe med "venstre-orienteret" udstødning, når nu der er alt det tingeltangel i vejen på højre side :)

Det bliver spændende!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"