Sløv Yamaha YB100 Portmap

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Mon Kreidlerhansen eller andre 2 takt specialister kan hjælpe her ?

Jeg har en Yamaha YB100 som jeg er i gang med lave til "FS1 look"
Den har bunker af bundtræk men er noget (meget) død i toppen.
Jeg har 16 tands fortandhjul på hvor 15 er originalt.
Jeg har vedhæftet Gearoversigt

Der har været monteret en ny uorginal cylinder fra Mopedspeed som jeg har vedhæftet et portmap af.
Med den uorginale cylinder gik den 70-75 km/t i 3. gear og kunne trække op til ca. 80 km/t i 4. gear

Nu har jeg monteret original cylinder der fulgte med, den har jeg desværre ikke noget portmap af.
Med den orginale cylinder går den 80 km/t i 3. gear og måske lige over 80 km/t i 4. gear.

Speedometer er tjekket med gps, og det er lige i øjet.

Med en "Racing lyddæmper" fra Mopedspeed går den 83-84 i 3. gear
Den larmer dog så uhæmmet at jeg nægter at køre med den...

Jeg er klar til at eksperimentere med den uorginale cylinder, men hvor skal jeg hen af for at få noget krudt i YB'eren ?

Motordata Originalt
100mm Plejstang center-center
52mm Boring
45,6mm Slaglængde
6,5:1 Kompression
9,8hk ved 8000omdr (det tvivler jeg lidt på)
8,7Nm ved 5500omdr

Mvh Per
Vedhæftede filer
Portmap YB100.jpg
Portmap YB100.jpg (571.35 KiB) Vist 13844 gange
YB100 Gear_omdr.JPG
YB100 Gear_omdr.JPG (363.74 KiB) Vist 13844 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér "krudt"...

Som udgangspunkt fastslår jeg altid, at stemplet kører til kanten af øverste pakflade, når det er i top.

Med udstødnings-/skyllekanaler hhv. 30mm/34mm fra top bliver portvarigheden i så fald 156,3/133,6 grader. Det er anden gang inden for kort tid, jeg ser et tilsvarende portmap fra en YB100, og igen er skylleportene høje samt udstødningskanalen lav.
Det er et sjovt mix, da det netop begrænser omdrejningstallet, når forskellen mellem udstødnings- og skyllekanaler er så lille! Det samme ses på Suzuki DM50, i øvrigt.

Som et fornuftigt gade-maksimum, vil jeg, på basis af skyllekanalernes åbningstid og egne erfaringer, påstå, at udstødningskanalen skal åbne 25,5mm fra top.
Dermed bliver porttiderne 179,7/133,6 grader, men knap 180 grader er liiidt gaderacer-præget, så jeg vil nok anbefale at hæve den til 27,5-28mm fra top, svarende til 169,5-166,9

Den vil stadig være mild og rolig uden voldsom eksplosivitet.


Vil man gå helt amok, kan den sågar hæves til 24mm fra top, men så ryger en stor del af kørbarheden. Dvs. den skal have tæsk for at komme fremad, og det er den næppe beregnet til. Men portningen kan bære det!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Takker Hansen..

jep, Stemplet kører til pakfladen i top.

Med krudt mener jeg noget der kan dreje lidt højere, men hvor den stadig kan "hente sig selv" ved skift fra 3. til 4.
(YB'eren har et stort spring fra 3. til 4. gear)

Som jeg har skrevet før er der oceaner af bundtræk, hvilket gør den til en herlig hyggecruiser.
20-30 km/t i fjerde gear er intet problem !
men jeg magter ikke køre 78-80 km/t på MC på hovedveje. hvor bilerne ligger helt oppe i nummerpladen.

Så YB'eren SKAL kunne køre 95-100 km/t basta...

Jeg vil prøve at hæve udstødningen til 27,5 til 28mm fra top og se hvordan det går.
eventuelt også skifte til det originale 15 tands.

Den originale cylinder jeg har på nu er mærkbart bedre end den uoriginale, men den kan, som skrevet, heller ikke trække i fjerde...

mvh Per
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Velbekomme.

Hmmm... Dermed er fjerde gear beregnet til landevejskørsel. Det forklarer porttiderne, og det vil derfor være risikabelt at gå for meget til den.

Jeg ville nok satse på 28mm og så gøre udstødningsporten bredere. 30-31mm kordelængde burde være fornuftigt, idet karakteristikken først begynder at blive påvirket ved mere end 60% af boringen (i dette tilfælde præcis 31,2mm).
Gør den gerne bredest ca. 4mm "under toppen nærmest øverste pakflade" og lad den beskrive en blød bue fremfor en helt lige kant.

Det medfører en lidt blidere indgang i trækområdet, mens motoren forbliver mere harmonisk. Og så skåner det stempelringene lidt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

jeg har en fs80 motor på min yamaha, den er meget lig yb100 motoren, og har selv hørt hansen efter mere krudt i min. har selv flyttet udstødningsporten til omkring 28.4mm fra top på min og det gav en helt anden motor! meget mere omdrejningsvillig og tillader flere omdrejninger. og har prøvet og køre med yb100 udstødning på min og den er SÅ sløv! kørte til og starte med, med en scooter udstødning der er rettet ud med yb100 forrør, så jeg kan ændre på forrørslængden. den larmer ikke ret meget synes jeg, da den har stor lyddæmper på og kan købes til små penge brugt hvis man vil det.

har også et brugt originalt yb100 cylinderkit du må købe billigt hvis du vil? som du kan lege med.

Tim C
Vedhæftede filer
20160717_195225.jpg
20160717_195225.jpg (629.67 KiB) Vist 13802 gange
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

hov glemte og skrive min køre ca 90 på flad vej og kan komme over hvis der er lidt medvind eller ned af bakke. men det har noget med gearing og gøre.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller du kan vælge at gå helt amok!
kreidlerbooster.jpg
kreidlerbooster.jpg (223.67 KiB) Vist 13800 gange
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Takker for input,

Jeg mener at udstødningsporten er noget højere på en original YB100 cylinder, jeg fik dog ikke målt inden jeg monterede den.
Den var ihvertfald større da jeg havde dem liggende ved siden af hinanden på filebænken

@Tim, Hvad er "billigt" for sådan en cylinder, og er det den nye eller gamle model ?
Den nye model har 8 køleribber på siden, og den gamle model har 7 ribber.
Jeg leder egentligt også efter et topstykke til den gamle model, (det har også 7 ribber på siden)
De uorginale cylindre er kopier af den gamle model, og det er egentligt helt fint, den er en hel del mindre (og mere FS1 agtig)

Jeg har efterhånden alle stumper til af få YB'eren til at fremstå som en original 1978 brilliant rød FS1 DX.
Derfor er jeg heller ikke tosset med ideen om ekspansionspotten.
Jeg vil bare have en FS1 DX looker der ikke larmer og kan køre omkring 100 km/t :-)
umuligt ? måske, men det skal prøves...

Mvh Per
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Ikke decideret umuligt, men det bliver ikke med en Yamaha-udstødning a la original.

Jeg tror, du vil komme tættere på med en af disse:

https://www.ebay.de/itm/181981009431

https://www.ebay.de/itm/252397647715

Især den sidste, da den reelt har for meget gennemgang i dæmperen til selv 60ccm = tonsvis af omdrejninger (relativt, bevares) men ikke rigtig nogen effekt bag.
En 100ccm motor puster alligevel noget mere, så måske er det værd at forsøge?

Og nej, det har intet at gøre med, det er en Kreidler-udstødning. Jeg har bare kørt med den og flere andre, så jeg har en form for indtryk af, hvad de laver af ballade... eller mangel på samme.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Tak, tak, det vælter ind med guldkorn

Det er tæt på org. look med de udstødninger.
Med hensyn til den sidste, er den ikke magen til denne "Tunit" fra Mopedspeed ?
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... eidler.htm

Der er også disse:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... eidler.htm
http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... eidler.htm
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Det har du da fuldkommen ret i!

Om Tunit-udstødningen er identisk, ved jeg så ikke. Der kan være nogle kamre, som er placeret forskelligt, men om den ene fungerer bedre end den anden, drejer sig om held eller at teste dem alle; Det bliver hurtigt en dyr test, som måske ikke engang er en succes.
Velkommen til totakterens verden! :hihi

Jeg havde nok valgt modellen med fløjte. Bare den billigste og alene for sjov skyld.
Dens eneste ulempe er, at den leverer en vaskeægte knallertlyd; Denne snerrende, knaldende lyd. Det kan selvfølgelig være en fordel i nogles øjne. ;) Det aftager en smule, når der dannes koks i systemet. Fløjten er desuden let at rense, senere.

Modellen med aftageligt endestykke er lidt bedre dæmpet og har en dybere lyd. Ikke at den brummer, men den siger bare ikke alverden.


Uanset valget af udstødning, køb to forrør og lav et beslag der tillader justering frem og tilbage.
Montér herligheden med et forrør i fuld længde og skub potten fremad ~20mm ad gangen, indtil du oplever, at den trækker som ønsket. Så kan du kappe forrøret ved dette punkt, således det rager ~25mm ind i udstødningen.
Det andet forrør kan du have i reserve, for hvad nu hvis den ikke kører helt som ønsket, alligevel? Det er lækkert at kunne gå lidt tilbage!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg kan se én forskel mellem Tunit og Jamarcol med fløjte:

Beslaget til udstødningsophænget på Tunit er tættere på svejsningen end på Jamarcol.

Beslaget er således placeret samme sted som på Jamarcol med aftageligt endestykke.

I praksis er det ikke et problem i dit tilfælde, idet du alligevel skal fabrikere et andet ophæng.
Ergo, vælg den billigste! ;)


På en Kreidler vil det medføre, at Tunit skal have et længere forrør end den tilsvarende Jamarcol.
Et længere forrør + mere gennemgang/for lidt "modtryk" er en sær cocktail, men jeg har næsten lyst til at købe en, bare for at prøve... typisk! :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:Det har du da fuldkommen ret i!

Om Tunit-udstødningen er identisk, ved jeg så ikke. Der kan være nogle kamre, som er placeret forskelligt, men om den ene fungerer bedre end den anden, drejer sig om held eller at teste dem alle; Det bliver hurtigt en dyr test, som måske ikke engang er en succes.
Velkommen til totakterens verden! :hihi

Jeg havde nok valgt modellen med fløjte. Bare den billigste og alene for sjov skyld.
Dens eneste ulempe er, at den leverer en vaskeægte knallertlyd; Denne snerrende, knaldende lyd. Det kan selvfølgelig være en fordel i nogles øjne. ;) Det aftager en smule, når der dannes koks i systemet. Fløjten er desuden let at rense, senere.

Modellen med aftageligt endestykke er lidt bedre dæmpet og har en dybere lyd. Ikke at den brummer, men den siger bare ikke alverden.


Uanset valget af udstødning, køb to forrør og lav et beslag der tillader justering frem og tilbage.
Montér herligheden med et forrør i fuld længde og skub potten fremad ~20mm ad gangen, indtil du oplever, at den trækker som ønsket. Så kan du kappe forrøret ved dette punkt, således det rager ~25mm ind i udstødningen.
Det andet forrør kan du have i reserve, for hvad nu hvis den ikke kører helt som ønsket, alligevel? Det er lækkert at kunne gå lidt tilbage!
Nu kommer jeg lige ind og trumfer!

Det var da en DYR billig udstødning med aftageligt endestykke :hihi

Var det ikke bedre med samme til næsten halv pris og 10€ i porto i stedet? (er det ikke også den her model hvor endestykket kan tages af og fløjten kan pilles ud for at få en mere "dyb" lyd?)

http://www.jmpbparts.com/uitlaat-kreidler-6-3-32mm.html :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var så præcis den model, jeg ville vælge sidst. Og vi havde ikke engang diskuteret pris, men blot modeller.

Så, selv:

:thunge

Og nej, lyden bliver ikke dybere af man fjerner dæmperindsatsen. Den bliver derimod metallisk og rædselsfuldt høj. Men i tomgang bliver den en mini-Harley, bevares.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Men her er modellen med fløjte hos samme forhandler:

https://www.jmpbonderdelen.nl/kreidler/ ... -32mm.html

Leveringsprisen derfra er generelt lavere end når vi får sendt indenlands. Det er til gengæld dobbelt træls ved reklamationer, men det er en detalje. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:Men her er modellen med fløjte hos samme forhandler:

https://www.jmpbonderdelen.nl/kreidler/ ... -32mm.html

Leveringsprisen derfra er generelt lavere end når vi får sendt indenlands. Det er til gengæld dobbelt træls ved reklamationer, men det er en detalje. :)

De få gange jeg har haft problemer /reklamationer har de bare sagt "Okay jamen det er helt iorden her er dine penge tilbage du beholder bare varen"... så servicen er iorden :D Jeroen praas er skam en rigtig fin gut :dust
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

ved ikke lige hvad model det er, du kan selv lige se. cylinder køleripperne er lidt medtaget ved udstødningsporten, men ikke af betydning til leg :teeth2

stemplet er rigtig fint, ser næsten nyt ud, topstykke også fint. vurdere selv, og giv et bud? :(y)

Tim C
Vedhæftede filer
20160804_145241.jpg
20160804_145241.jpg (740.48 KiB) Vist 13718 gange
20160804_145259.jpg
20160804_145259.jpg (825.11 KiB) Vist 13718 gange
20160804_145306.jpg
20160804_145306.jpg (711.28 KiB) Vist 13718 gange
20160804_145323.jpg
20160804_145323.jpg (791.53 KiB) Vist 13718 gange
20160804_145331.jpg
20160804_145331.jpg (523.5 KiB) Vist 13718 gange
20160804_145341.jpg
20160804_145341.jpg (582.73 KiB) Vist 13718 gange
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

cylinder, skal lige have en tur med sandpapir eller endnu bedre en honer til skruemaskinen :(y)
Tim C
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

@Tim, Tænker lige lidt over cylinderen, så må du få et bud i PB
Topstykket er ikke til en YB100.

Der kom lidt mange udstødninger på banen lige pludseligt....
Jeg skal snart bruge en del fra jmpb, så jeg er lidt fristet af denne:
http://www.jmpbparts.com/uitlaat-kreidler-6-3-32mm.html
Mon den tillader lidt ekstra omdrejninger ?
Eller skal jeg gå med den som Hansen oprindeligt foreslog ?
https://www.ebay.de/itm/252397647715

Har skiftet mit 16 tands ud med et 15 tands og det hjalp noget på sagerne, selv med org. udstødning som jeg har sat på igen.
Den trækker op til 70-75 i 3. og ligger stabilt på 80-85 i 4.
Ned af bakke går den 95-98..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg havde snuppet den mere snerrende udgave, som har udvist en tendens til netop at levere omdrejninger, men som virker "for stor" til 50-60ccm:

https://www.jmpbonderdelen.nl/kreidler/ ... -32mm.html

Nåja, prisen taget i betragtning, havde jeg nok købt begge for at teste. Portoen er trods alt rimelig, og hvis den ene er bedre end den anden, kan man sælge videre uden kæmpetab.

Og havde jeg været modig...:

http://kreidlerservice.nl/?223,15.03.51 ... itvoering)

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"