Sløv Yamaha YB100 Portmap

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Nå, der er (lidt) nyt i sagen...

Fik købt og prøvet begge Kreidler udstødningerne fra Jmpb:
http://www.jmpbparts.com/uitlaat-kreidler-6-3-32mm.html
http://www.jmpbparts.com/uitlaat-kreidler-ks-32mm.html
De opfører sig ens og trækker måske 4-500 omdrejninger mere end den originale, altså til ca. 8500 omdrejninger men ikke med mere "træk"

Jeg tog lige topstykket af og fik målt den originale cylinder jeg har siddende på nu og dobbelttjekket mine mål af den uorginale:

Original YB100 cylinder: udstødning 27,5mm, skyllekanaler 37,0mm (udstødningen er sgu præcis som Kreidlerhansen foreslog)
Uoriginal Mopedspeed YB100 cylinder: udstødning 30,0mm, skyllekanaler 36,0mm
Tog også lige et billede af det originale topstykke.

Så der er måske ikke rigtigt mere at komme efter... med mindre man monterer en Mick Abbey YB100 ekspansionspotte.
Har vedhæftet et billede af Abbey's potte samt rullefeltsudskrift, den potte hæver effekten på en 100% standard motor fra 6,16 til 8,93Hk !!
Og egentligt uden noget effekt/momenttab nogen steder på kurven, det er imponerende.
Bare man kunne pakke den grimmert ind i en standard udstødning...
lidt i stil med det kunstværk her:
https://vanguardcycles.wordpress.com/20 ... e-project/

Mvh Per
Vedhæftede filer
01 Original Cylinder.JPG
01 Original Cylinder.JPG (734.02 KiB) Vist 14809 gange
02 Original Cylinder.JPG
02 Original Cylinder.JPG (733.46 KiB) Vist 14809 gange
03 Original Topstykke.JPG
03 Original Topstykke.JPG (693.34 KiB) Vist 14809 gange
04 Uoriginal Cylinder.JPG
04 Uoriginal Cylinder.JPG (621.5 KiB) Vist 14809 gange
05 Uoriginal Cylinder.JPG
05 Uoriginal Cylinder.JPG (572.53 KiB) Vist 14809 gange
2013_1010ABBEYTUNE0006_zps983c0a43.jpg
2013_1010ABBEYTUNE0006_zps983c0a43.jpg (34.51 KiB) Vist 14809 gange
IMG_0076_zps0c514c78.jpg
IMG_0076_zps0c514c78.jpg (35.33 KiB) Vist 14809 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Cylinderen fra mopedspeed er fin til at eksperimentere med.

Udstødningsporten op til 25mm fra top, affas skyllekanalerne så de åbner 1mm tidligere... kør! Så bliver den en tand hidsigere, og det bør række til 9.500rpm.

Topstykket er noget hø. Wolfe's topstykke er et bedre design.

Der er vist ingen tvivl om, den originale potte er en prop i systemet!
Taget i betragtning, min 60ccm Kreidler just er blevet målt til 8,6HK ved 9.000rpm, synes jeg 9HK er lidt tyndt for 100ccm, alt andet lige.
Det er ikke sååå svært at designe en ok potte, der kan forklædes som en original. Den bliver dog noget tykkere a la 100mm på midten.

Og nej, jeg er ikke glad for resultatet med tyskeren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg fik forresten fornøjelsen af at porte en kinesisk YB100-cylinder forleden. Den endte på 26mm/36mm med 7-8mm bredere skyllekanaler + de to "boostere" blev hævet til samme højde som hovedskyllekanalerne.
Udstødningskanalen blev vist også lige 5-6mm bredere, så symmetrien kom nogenlunde på plads.

Ned mod pakfladen var hullet til boosterne omtrent halv størrelse af hullet i blokken. Skyllekanalerne passede også ret ringe til blokken, så jeg tilpassede også dem.
Hullerne kan roligt laves 1mm bredere end blokkens ditto.


Topstykket var magen til det viste, her i emnet. Hele udformningen er "mystisk", set med moderne øjne. Der er gods til et bedre design, men det skal lige laves, monteres og testes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Spændende Hansen... Jeg glæder mig til at høre om resultatet på den YB100 portning
Jeg kunne godt være køber til en tilsvarende løsning hos dig.

Jeg fik forleden købt mig 2 stk. nye org. topstykker som passer med den "lille gamle" cylinder som de uorginale er kopieret efter.
De er på vej fra Thailand... så er der noget at eksperimentere med.

Mvh Per
Vedhæftede filer
01 Org Gammel model topstykke .jpg
01 Org Gammel model topstykke .jpg (380.25 KiB) Vist 14792 gange
02 Org Gammel model topstykke .jpg
02 Org Gammel model topstykke .jpg (387.09 KiB) Vist 14792 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er altid godt med nye stumper til mishandl... øh, EKSPERIMENTER!

Hvis ikke den nævnte YB100-motor kommer nogenlunde op i omdrejninger efter portning + topstykke er ordnet og udstødningen udskiftet, så har jeg en nagende mistanke om, der er noget andet på spil.

26mm/36mm bør række til mellem 9-9.500rpm og med overdrejning op til 10.000rpm, da det giver porttimings på ~178/122.

Det svarer til en FS1 med portene 24mm/32,2mm fra top og er trods ikke "vildt mildt", men reelt en smule hidsigere end en 6HK Kreidler, Zündapp eller Sachs; blot med super-kort indsugningslængde og membran!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Hmmm, der er måske noget andet på spil...
Den er opgivet til at skulle have en 115 dyse i karburatoren, en 20mm Mikuni med "sekskantede" dyser
Men den kunne faktisk ikke bevæge sig med en 115. (firtakning fra 2000 omdr..)
Så jeg er kravlet stille og roligt nedad og er endt med den mindste dyse i mit kinesiske dysesæt, en 100.
Den trækker først ordentligt igennem med en 100 dyse, og den brune farve på tændrøret er vel ok ?

Den har lidt tendens til at dryppe lidt benzin ud af overløbet når man parkerer den, faktisk en hel del ind imellem.
Jeg har et rep. sæt på vej til karburatoren, så det kan blive fikset.
Så må jeg se om den kan tage en større dyse.

Er der nogen der ved hvordan man kontrollerer timingen på drejeventilen, grader åbne/lukke ??

Mvh Per
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af 12V »

Måske er dit dysesæt angivet i 1/100 dele mm. Dvs en 100er dyse er 1,00 mm. Mikunis egne er i en anden skala, noget med flow.
Jeg ved fra min egen FS1 at en 100 "metrisk" svarer til ca. 115 i Mikuni skalaen.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af juhl-drengen »

12V skrev:Måske er dit dysesæt angivet i 1/100 dele mm. Dvs en 100er dyse er 1,00 mm. Mikunis egne er i en anden skala, noget med flow.
Jeg ved fra min egen FS1 at en 100 "metrisk" svarer til ca. 115 i Mikuni skalaen.

Kineserne har vel også en reel vane med de tager den "nemme" vej ud kontra den "rigtige" så at det er opgivet i 1/100 dele(så kan en billig virksomhed også nøjes med mindre værktøjs udvalg = billigere produktion) er vel en meget reel mulighed kontra ml/min(som jeg mener at mikuni er opgivet i men hæng mig ikke op på det)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

vil lige tilføje, at min fs80 motor er opgivet til 110 mener jeg.

og har købt originale mikuni dyser, både tomgang og main jet. at jeg så bestilte forkert tomgangsdyse er min dumhed! :offtopic

har som sagt lavet en anden udstødning, som den går en del bedre med. har så stadig 110 dysen i, men for stor tomgangsdyse i. så det opvejer lidt hinanden, da jeg tro den skulle have en lidt større dyse i med den udstødning.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. Tim's topstykke i et tidligere indlæg:

Det stammer fra en Kawasaki KC100 med 49,5mm x 51,8mm boring/slaglængde.


Er der sket mere med maskineriet?


YB100-topstykket er umiddelbart ikke sådan "bare lige" at ændre på. Det er lidt træls, da jeg er ret sikker på, dets indretning begrænser på rpm og ydelse, ret så kraftigt; måske bevidst, endda.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

jesper, hvis man fik det drejet op til 52mm vil det så kunne bruges?

det købt som sæt, så regnede faktisk med det var fra yamaha yb100 :whew
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Ja, hvis det gøres rigtigt:

Udvendig diameter på 52mm, naturligvis, og selve forbrændingskammerets diameter skal så være 39-40mm.
Volumen af forbrændingskammeret skal være på 7,5ml (skru tændrør i og mål kun forbrændingskammeret og ikke henover squishbandet).

Ved en squishafstand på ~0,8mm ender man med et kompressionsforhold på 12,2:1... og hvis udstødningsporten åbner ~26mm fra top, svarer dét så til ca. 7,4:1 efter "den japanske måde" at måle kompressionsforholdet på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Så er der lidt nyt igen..

Karburatoren drypper stadig lidt fra overløbet ind imellem.
Så jeg bestilte, og betalte, et komplet rep-sæt til VM20 karburatoren fra Matton Oldtimers i Holland,
Så hørte jeg ellers intet.. intet svar på ca. 15 mails over 2 måneder. så måtte jeg til at true med at åbne en paypal sag.
Så gik der en dags tid hvorefter den "flinke" indehaver skrev at rep-sættet var udgået og at han havde returneret pengene (ca. 40 euro)
Det kunne han måske have meddelt 2 måneder før....

Nå, vi må videre,

Det viste sig, som ventet, at dysesættet jeg havde ikke havde "Mikuni mål" De var alt for store i forhold til betegnelsen
Fik fat i et sæt bedre Mikuni dyser og nu passer det hele lidt bedre sammen, den kører nu med 110 som de fleste i UK anbefaler.
Et plug-chop viser et fint mellembrunt tændrør.

Med original cylinder og original udstødning kan den holde godt 85 ud af lige vej (90 på en rigtig god dag),
en smule modvind så kommer den ikke over 80.
Den trækker op til 8000 omdrejninger med overdrejning til omkring 8500 omdr.

Kan den mon være "begrænset" i drejeventilen ??

Har prøvet med mine 2 Kreidler udstødninger og også min Jamarcol ekspansionspotte,
det giver måske en smule, men det er ikke noget der er værd at skrive hjem om.
Slet ikke når man tænker på hvor dejligt den originale udstødning lyder, det er bare ren symaskine....

Min uorginale cylinder, hvor jeg har hævet udstødningen, er stadig en smule ringere end den originale, især i mellemområdet.

YB100 Guderne i UK er Mick Abbey og KP Moto Solutions,
jeg har skrevet til dem begge for at høre hvad portning og topstykke bearbejdning løber op i, men de svarer ikke.. sådan er det så.
Herunder et par links til billeder af YB100 topstykker der får lavet Squish og Dome hos KP Moto Solutions:

http://www.kpmotosolutions.com/june%201 ... %20001.JPG
http://www.kpmotosolutions.com/x5%20rs% ... %20011.JPG

@Kreidlerhansen
Har du fået noget tilbagemelding på den YB100 cylinder du lavede ?
Måske du er frisk på en cylinder til, og måske et topstykke ? mod betaling naturligvis.

Fortsættelse følger...

Hilsen Per
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Drejeventilen kan sagtens være en prop i systemet. Dog skal den være hyper-astmatisk for at begrænse omdrejningstallet enormt meget.

Vedr. Kreidler-udstødningen med aftageligt endestykke:
Pil det af og bor undgangen op fra de 9-10mm, den måler, og op til 12mm.

Jeg er stadig på jagt efter en lokal og tilpas nørdet maskinarbejder, som kan lokkes til at lave div. ændringer på helt eksakte mål ved (bl.a.) topstykker. I sin standardform ligner YB100-toppen noget, som begrænser omdrejningerne, og jeg forventer, at der er en del at hente på en veludført tilpasning. (Rundt regnet 45% squish-areal + 12:1 i kompressionsforhold ved en squishafstand på 1,0mm sammen med en udstødningsport ~26mm fra top passer ok til 95 oktan og max 11.500rpm)

P.t. testes der udstødninger på den YB100, jeg "pudsede" cylinderen på. Fra begyndelsen var vi enige om, dens gearing syntes lige tung nok; fjerde gear er et decideret overgear.
Topstykket blev der også pillet ved, men maskinarbejderen og jeg talte vist lidt forbi hinanden. Resultatet blev ikke som forventet; dog bedre end udgangspunktet! :)


Apropos udstødning: [sarkasme] Gibson-udstødningen er sør'me pæn at se på. [/sarkasme]
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Hej Hansen

Hvad mener du skal bores op ?
Jeg har vedhæftet et billede af dæmperen i endestykket,

Dæmperen er jo med "Halve rør", er det hullet som gevindstaget går igennem der skal åbnes op ??

Mvh Per
Vedhæftede filer
IMAG0248.jpg
IMAG0248.jpg (679.19 KiB) Vist 14531 gange
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hvad er der med den cylinder?
Hvorfor kan den ikke tunes op til at yde proportional mere i fht en kreidler 44mm cylinder med din behandling, Hansen?
Portmap fra en scooter og topstykke design...drejeventil modifikation som den der er lavet på yamaha 50ccm drejeventilen.
Det er en 100ccm cylinder! 15hk må da være til at komme i nærheden af. Et Hansen design af squishband og en ordentlig expansionspotte og Claus sigsauer som finmekanik guru... Hmmm? Noget fra en 100cc crossmaskine i en de-tuned udgave med fladere konus og baffel
Senest rettet af Yamahafs1haslev søn 13. nov 2016 10:07, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

mbpeppe skrev:Hej Hansen

Hvad mener du skal bores op ?
Jeg har vedhæftet et billede af dæmperen i endestykket,

Dæmperen er jo med "Halve rør", er det hullet som gevindstaget går igennem der skal åbnes op ??

Mvh Per
Hov! Jeg har da helt overset dette spørgsmål; beklager. Og tak til Knud for nysgerrigheden! :)

Squishdesign er på teststadiet, men det kommer næppe på gaden før til foråret.

Hullet i den forkromede endekappe skal øges fra ø10mm til ø12mm.

Dernæst bemærker du de to ~4mm huller, som er borer i den ene ende af lyddæmperindsatsen. Bor to magen, 90 grader forskudt, i den anden ende af lyddæmperindsatsen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Hvad er der med den cylinder?
Hvorfor kan den ikke tunes op til at yde proportional mere i fht en kreidler 44mm cylinder med din behandling, Hansen?
Portmap fra en scooter og topstykke design...drejeventil modifikation som den der er lavet på yamaha 50ccm drejeventilen.
Det er en 100ccm cylinder! 15hk må da være til at komme i nærheden af. Et Hansen design af squishband og en ordentlig expansionspotte... Hmmm? Noget fra en 100cc crossmaskine i en de-tuned udgave med fladere konus og baffel
Per ønsker at bevare noget henad det originale look, så derfor kom disse udstødninger på banen. Erfaringsmæssigt kan den ene modificeres til at levere lidt ekstra med visse ændringer.

Den skal også kunne trække 4. gear; springet fra 3. til 4. er uhyrligt, så en tilfældigt sammenflikket potte kan ende med at blive både grim, træls og uvirksom.

Hvis man endelig skal have en heftig potte, så lad det for alt i verden være en, som er designet til porttiderne. Jeg har eksperimenteret med forbandet mange, inden jeg gik den vej, og eksperimenterne har kostet det samme, uden at levere nær det samme.

Hvad topstykket angår, har jeg været nødt til at skrive mine egne regler om. Bare fordi min Kreidler har reageret super-positivt på 14:1 i kompressionsforhold, betyder det ikke, at en FS1 gør det samme.
Læg dertil, at en 100ccm motor i forvejen ikke kan bære lige så højt et kompressionsforhold i en gade-konfiguration.

Om det er varmeafledning, krumtaphusets volumen eller noget helt tredje, ved jeg ikke. Ens porttider, ditto areal og kompressionsforhold gør den ene maskine livlig og tyst, mens den anden bliver modvillig og lyder forfærdeligt.

Derfor er et YB100-squishband stadig på tegnebordet. Det kan ikke passe, at man skal vælge mellem at bygge om til vandkøling eller købe en Kreidler/Zündapp/Sachs for at få en høj literydelse; "det er ren logik / de lå ned og gik".

Jeg VIL finde ud af hvad, hvorfor, hvordan og hvorledes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har respekt for dine undersøgelser og 2T tunings arbejde... Det ER en videnskab af de sværere.
Min novice viden og forståelse bygger på dine erfaringer og noget af min ingeniørers tankespind.
Hvad nu hvis man bringer variablerne: port tider fra dine vildestes cylindre og squishband design til det skalerede af de designs som jans og dine designs af hans big-bore og drejeventil timing fra ditto.
Portenes skylleareal og balance i max.
En tænding af den programerbare type eller i det mindste med en mhkz tændings avancering. Det vides jo at den var med til kreidlerens bredere trækevne.
Og så trimme med expansionspotte med en mild og tilpasset resonans i fht port tider og en gearing der lader den dreje højere op.
Jeg husker dine ord om volumen af expansionspotter og deres forhold til slagvolumen: derfor kunne det jo tænkes at en potte til en 50/60 Cc motor begrænser suget i potten på 100Cc motor?! En expansionspotte fra en RD200dx kunne være et udgangspunkt.
Jokeren lyder mere som om at en drejeventil motor er mere problematisk at tune, den er jo yderligere en variabel ifht en membran og stempel styret maskine.
Jeg bliver mere og mere nervøs med mine eksperimenter med lc motor... Når den en skønne dag sidder på min Iwy
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Teori og praksis har vist sig uforenelige; ergo må udelukkelsesmetoden tages i brug, f.eks. ved at teste med en "perfekt" cylinder (40-47mm scootercylinder af god kvalitet). Her skal så tages højde for, at der formentlig er det dobbelte rumfang i skyllekanalerne mellem krumtaphus og cylindervæg; det påvirker således krumtaphusets samlede rumfang.
Præcis sidstnævnte element kender jeg da én, som for nyligt har bikset med at udvide og med god succes.

Der er netop forsøgt en 1:1 skalering, men virkeligheden er anderledes. Umiddelbart synes skaleringen eksponentiel i forholdende mellem slagvolumen (sågar med forskelle mellem ccm-forøgelse via slaglænge eller boring!), porttimings, omdrejninger, kompressionsforhold og literydelse.

Det medfører tilsyneladende, at en længere slaglængde kan bære skrappere porttimings med færre ulemper ved lave omdrejninger.

Drejeventilen er umiddelbart ikke så kritisk, at det gør noget, blot den har varighed "nok". 160 grader rækker langt på en stempelstyret motor og endnu længere med drejeventil, takket være den asymmetriske varighed (f.eks. 135/25 eller 130/30 ift. stempelstyret 80/80 grader).
Det bliver mest en kamp om, hvorvidt man vil ofre en smule gasrespons og træk under 4.000rpm for at få et bredere træk-, stærkere mellemområde og mere overdrejning. I praksis dukker ulemperne først op ved >165 graders varighed, hvor en stempelstyret er træls allerede ved 150 grader (Kreidler 6,25hk = 148 grader og har gasrespons som en... gammel knallert).

Tændingskurven virker. Slut. Det gør ikke en ENORM forskel, men motoren bliver mere fleksibel og tillader f.eks. højere kompressionsforhold.

Keglernes respektive dominans (længde) har også rigtig stor betydning. Volumen er (i et vist omfang) sekundært, idet volumen er en funktion af keglernes længde og stigning; dvs. man ikke kan regne sig frem til en specifik volumen, og så regne "baglæns".
Kammerets samlede længde (definerer max rpm), samt hvor man ønsker mest sug (lave/mellem/høje rpm via 1., 2. og 3. diffusor), intensiteten af suget (respektive kegles startdiameter) og returbølgens timing (belly) og intensitet (baffle) er de elementer, som skal passe sammen... i relation til boring, slaglængde, kompressionsforhold, porttimings, tændingstidspunkt, det praktisk anvendelige udstødningsportareal etc.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"