Yamahafs1haslev skrev:
43mm hvorfor så lidt? når en 45 mm rd cylinder passer på og med en JT1-krumtap er det nok det maksimale en standard Fs1er blok kan få. Max skylleareal og lav dertil et godt topstykke hvis ikke et kreidler rs topstykke er ok fyld kemisk metal på blokken og pløj blok kanalerne op til max. En god expansionspotte, en elektronik cdi tænding og en stor karburator og en stor membran med kulfiber petaler og så ellers trimme stadset ind..... Så først da kan du være fornøjet, mindre ville jeg ikke nøjes med
43mm tillader yderligere et par opboringer, hvilket er lækkert, hvis man står med en cylinder, som leverer en karakteristik, man er tilfreds med. Ydermere er jeg ikke 100% overbevist om, at 45mm er en god boring til en typisk FS1-cylinder pga. godstykkelsen og den i forvejen varme-følsomme cylinder.
Jeg nævner specifikt "de fleste" og mener det bogstaveligt med tanke på at bevare et originalt udseende samt opnå en god all-round ydelse. Læg dertil detaljen med, at mange af tuningstopstykkerne på markedet er nærmest vanvittigt indrettet; højt kompressionsforhold (ved lav squishafstand) og ofte med et ditto bredt squishband. Da jeg regnede på Claus' 45mm topstykke ved en squishafstand på 0,7mm og 45mm boring, endte det på 14,3:1 og det er (desværre) til den høje side for FS1 = render varm og går anstrengt, uden man kommer hurtigere frem og max rpm begrænses (udtalelsen er baseret på erfaring). Den øvre grænse går et sted omkring 12,5:1, dog afhængigt af hvor meget man hæver udstødningsporten.
En højere udstødningsport tillader højere kompressionsforhold; som udgangspunkt klarer FS1 sig bedst med et dynamisk kompressionsforhold i omegnen af 7,0-7,4:1 med standard-lignende opsætning. Under 6,9:1 er spild af ydelse og squisharealet bør ligge mellem 40-45%. Jeg tænker selvfølgelig kun på 5HK og opefter. Tændingstidspunktet ender mellem 1,0-1,5mm før top i den forbindelse, så man må finde sig i at skulle lave ændringer på ankerpladen, hvis man begiver sig ud i dette.
JT1-krumtappen giver alle de fordele, som øget slaglængde nu engang bidrager med; deriblandt øget portareal (portene bliver længere; "bunden" af kanalerne sænkes ~1,2mm) uden det stiller kæmpe krav til ens slibeværktøj, og som sagt får man i praksis skrappere porttimings i kombination med øget slagvolumen. Takket være det gængse portlayout havner man endda ikke i ekstremer (se bort fra Athena + ProTunas 12,8HK cylinder).
Umiddelbart bør den beskedent øgede slaglængde i sig selv være den mest effektive form for tuning, man overhovedet kan udføre på en FS1-motor; især hvis man alligevel skal skifte krumtap.
Mere portareal, større slagvolumen, skrappere og stadig fornuftige porttider, bredere trækområde, stærkere mellemområde, mere sejtræk.
Min hudløst ærlige mening:
En opsætning i jagten på max effekt ville være en Top Racing krumtap, MXS 47,6mm racing-cylinder til lodret Minarelli; hvis jeg ikke byggede en drejeventilsmotor, ville jeg ubetinget benytte scootercylinderens indsugningskanal. Hertil ville jeg enten benytte et RD50-, DT50- eller Kreidler-topstykke, og formentlig et af de to første, fordi jeg synes, det passer "bedre" til scootercylinderen.
Og hvorfor ikke JT1 i den sammenhæng? Fordi opgraderingen fra en gammel FS1-portning til en moderne scooter-ditto (omtrent en fordobling af portareal) + 40% øget slagvolumen i sig selv er helt vild.
Jo, 42mm slaglængde vil give de samme fordele, her. Det stiller til gengæld yderligere krav til cylinderen, hvor portene ikke må åbne for tidligt, og de åbner generelt TIDLIGT på scooter-cylindrene i den hidsige ende. Der findes cylindre til 43mm slaglængde, men de er noget højere end dem til 39,2mm slaglængde og skal derfor have taget materiale af bunden. Det er der ikke gods nok til, og blokken skal derfor have fjernet 5mm af pakfladen. Det bliver noget hø.
RD-cylinderen giver ikke ret meget mening, idet den er så meget mildere end scooter-cylinderen og ser lige så underlig ud. Jeg ser derfor ingen reel grund til at vælge RD > scootercylinder, medmindre man tilfældigvis har en i forvejen. Selv da vil jeg anbefale at sælge RD-cylinderen og købe den nævnte Minarelli-cylinder.