Side 3 af 5

Re: Max tuning

: fre 22. jul 2016 23:51
af wolfe
det var faktisk da den skulle planslibes det gik galt. fik slebet blokkene mellem krumtap og gearkasse hvis du forstår. der kom så for meget af, så tap og gearkasse kunne ikke være der.
lukkede nemlig hullet ved membranen og lavede skyllekanal i stedetfor, så han var nød til og slibe mellem blokkene. hvilket gik galt.

Re: Max tuning

: søn 24. jul 2016 00:12
af ølhunden
Hvor ærgeligt... det kan ikke klares med en tyk pakning?

Re: Max tuning

: søn 24. jul 2016 08:52
af wolfe
har samlet motoren med tyk pakning mellem. men den drikker mere olie end jeg kan nå og fylde på.

har ellers lavet 3 pladet kobling, en cylinder der er drejet af, en cylinder der ikke er drejet af, almindelig krumtap fra top racing, en jt1 tap der er renoveret.
men blokken er til og smide ud!

så overvejer andre alternativer, har fået fat i en anden tom motor som ikke er for pæn. men har fået en 80cc motor på nu, så projektet er stillet lidt af :)

Re: Max tuning

: søn 24. jul 2016 17:31
af ølhunden
Øv hvor surt... Hvor stammer den 80cc fra?

Re: Max tuning

: søn 24. jul 2016 19:29
af kreidlerhansen
ølhunden skrev:Øv hvor surt... Hvor stammer den 80cc fra?
viewtopic.php?f=34&t=18064

;)

Re: Max tuning

: man 25. jul 2016 16:35
af ølhunden
Hold nu op :what2 det var jeg ikke klar over fandtes! Fedt at se :bravo

Re: Max tuning

: man 25. jul 2016 18:25
af kreidlerhansen
YB100 passer også på FS1. :) Mig bekendt findes der også ok kopier af denne motor.

Re: Max tuning

: man 25. jul 2016 22:09
af wolfe
ja der findes kina kopi af yb100 motoren.

hvis du har mod på det har jeg en yb100 cylinder og top (52mm) ?

Re: Max tuning

: man 25. jul 2016 23:26
af ølhunden
ja jeg kender godt yb100, men har aldrig hørt om 80cc. Helt fra starten søgte jeg sådan set sådan en motor, det ville gøre det hele liiidt nemmere med 100cc som udgangspunkt. Men de var ikke til at støve op nogle steder :whew
Hvor hitter man de kina kopier og hvem laver dem?

Re: Max tuning

: søn 31. jul 2016 17:24
af ølhunden
Så nåede jeg de fantastiske 100kmt!
Med psyko stramme koblingsfjedre og en længere og mere solid koblingsarm og en snelle i alu, filer koblingen ikke længere og den er heller ikke vildt stram på grebet.
Det hjalp vildt meget at der kom metrakit topstykke på, og at indsugningen blev tilpasset og fik større membran på.
Der kom dobbelt fjeder i platinen ( ja jeg burde jo bare tage mig sammen og tilpasse den CDI tænding).
Udstødningen blev kortet op og der skulle et 16tands fortandhjul til og wupti, så lykkedes det!
Tusind tak til alle der er kommet med indputs undervejs :bravo

Re: Max tuning

: søn 31. jul 2016 18:32
af 12V
Feedt! Tillykke med de 100 :-)

Re: Max tuning

: søn 31. jul 2016 19:11
af kreidlerhansen
Fedt! :D

Jeg er overrasket; Metrakit-toppen giver indtryk af, rent visuelt, at være mildere end Airsals ditto. Squishbandets bredde er der umiddelbart stor forskel på.

Forrøret burde næsten have gjort den største forskel, især i kombination med det større tandhjul.

Noget peger i det mindste i retning af, momentet er i orden. Det er ikke ligefrem en gearing, som jeg har indtryk af er på favoritlisten, herinde! :)

Re: Max tuning

: søn 31. jul 2016 22:53
af ølhunden
Den køre også på moment og jeg savner bestemt vildskab og træk i høje omdrejninger (10k RMP og derover), jeg håber at CDI tænding vil udbedre det lidt.
Problemet med airsal toppen er snøftesystemet da kittet jo er til derbie variant. Jeg synes ellers at jeg havde lukket det perfekt af, men pakfladen var virkelig også smal i højre side. Squish i den ligner toppen af en kondom, mens metrakit toppen er meget bred og flad.
Den har moment som en brygger hest, og målet er jo sådan opnået, men jeg er overbevist om at det fulde potentiale endnu ikke er nået!

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 00:10
af kreidlerhansen
Æhm... du må lige udpensle kondom-parallellen, for som jeg læser det, betragter du forbrændingskammer og squishband som en og samme ting. Og dét er de ikke. :)

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 06:45
af ølhunden
Hæhæ ja det var også lidt light formuleret :tuba
Pointen er at squish afstand er mindre og breddere på metrakittet, hvilket nærmest giver en flad vinkel, og at forbrændings kammeret på airsal ligner toppen af en kondom, mens metrakits kammer er meget lav men bred.

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 08:36
af kreidlerhansen
Jeg er stadig ikke helt med, men jeg forlader mig også på fotos via google.
:hihi

Airsal: Dybt forbrændingskammer og et bredt squishband. Umiddelbart ser forbrændingskammeret ud til at have en diameter på ~30mm og dermed en squishbredde på 2x8,5mm.

Metrakit: Alt andet end dybt forbrændingskammer og nær intet squishband (2x4mm)

Hvis squishafstand og kompressionsforhold er ens, bør Airsal absolut levere det største puch!

Tændingstidspunktet bør ikke være mere end 1,0mm før top, uanset hvilket topstykke, du benytter. Udstødningen taget i betragtning, måske endda snarere 0,8mm.

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 08:39
af kreidlerhansen
:what2 Sig mig...

Har jeg SLET IKKE spurgt til, hvor langt fra top portene åbner?!?

Og hvor langt fra øverste pakflade stemplet står, når det er i top!

Uh! Begge dele er vigtige! :lol:

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 22:18
af ølhunden
Haha nu prøver jeg altså lige med et billede, det er vist det nemmeste :hihi
Skal nok lige få målt porte osv.
Mht tænding, så tror jeg ikke platintændingen kan være med på meget over 11500rmp, jeg har aldrig prøvet over det, og det er her jeg håber på at CDI tænding, foruden tændings forskydning, også klare flere rpm

Re: Max tuning

: man 1. aug 2016 22:31
af kreidlerhansen
Jeg kan kun forholde mig til Bosch-platiner, som først begynder at brokke sig omkring 13.000rpm!
:thunge

Som sagt, der er næsten intet squishband i Metrakit-toppen, mens der er masser i Airsals ditto!

Metrakit er, teoretisk set, egnet til højere omdrejninger end Airsal. At det så er et spørgsmål om 10.000 vs 14.000rpm er en detalje
:hihi

Jeg kan godt se en monetær udfordring i at teste med Airsal-toppen, hvis det skal laves helt rigtigt; Alu-svejsning og en tur i en drejebænk.
Til gengæld kan det så give den rigtige squishbredde (ca. 8mm) og kompressionsforhold (13,5:1) med den mindst tilrådelige squishafstand (0,7mm) og dermed max af det hele uden potentielt havari!

Hææ hææ!

Re: Max tuning

: tirs 2. aug 2016 09:24
af ølhunden
Hæhæ jaa der skal gøres noget ved det airsal topstykke i hvert fald.
Min platin er vist nok ikke Bosch, men på ciao og maxi har andre i "klubben" før hentet meget med den rigtige CDI med en god forskydningskurve.
Jeg ser mange køre med de store kreidler topstykker til 47mm! Hvordan er squihs i sådan et?
Det kribler mere og mere i fingerne det projekt her :wink: