Max tuning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Jeg køre lidt bane med nogle ret inkarnerede puch gutter der har Monza/maxier der går 100+. Primært med metrakits 47mm.
Jeg selv køre fs1 med 44,5mm cylinder med hjemmelavet 24mm studs og 21mm karburator, den går fornuftigt, men render max 80-85 med et underskuds agtig optræk.
Jeg leder lidt efter noget hårdere tun og kigger lidt på polinis big bore kit, men jeg kan ikke helt blive klog på om der skal fræses for det kit. Jeg vil helst undgå at fræse i blokken, men alternativt må jeg bide i det sure æble.
Så til alle hårde tunere; Hvad gør jeg for at opretholde stolthed omkring ymerhaen!?
Hvis i har noget i vil af med er jeg meget interesseret
Mvh
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

JT1-krumtap (42mm slaglængde) + Minarelli RV-cylinder (Vandkølet og fra Polini, men kræver en del tilpasning af blokken. ø47mm)

Tag kontakt til Luc Foekema på Facebook vedr. design af udstødning og forbrændingskammer.

Uden videre bøvl kan du på den måde hente 18-20HK, når cylinderen er portet korrekt op.

Hvordan du får koblingen til at holde fast, ved jeg så ikke. Selv med tre plader er 10-12HK en udfordring med så meget større slagvolumen. Det skal generelt tænkes kreativt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Se det er lige præcis den slags tuning jeg helst ikke vil ud i! Der må findes noget der kan køres med STD krumtap og stadig gå omkring de berømte 100km/t. Det er nærmere det jeg søger. Hvis vi skal over i LC og større slaglængde så står jeg af :?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

JT1-krumtap passer direkte i blokken. :)

Bare omkring de 100km/t?

Stage6 Racing (47,6mm) til lodret Minarelli (Bl.a. Yamaha BW's) og et Kreidler- eller Puch-topstykke, som tilpasses stempeltoppen og indrettes med kompressionsforholdet 13,5:1
Både topstykker og cylinder passer i pindboltafstanden, men der skal lægges materiale på til skyllekanalerne.

Homoet 6P (til Kreidler, bevares) eller en TP Nardo (Piaggio eller vandret Minarelli)

Blænd den originale indsugning af og brug istedet cylinderens. Der er bare bedre fyldning ad den vej!

Du skal dog finde dig i, at 100km/t potentielt skal findes et sted mellem 10-12.000rpm, primært pga. springene mellem gearene.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Jeg har et 47mm til bws, men jeg synes at det ser håbløst ud med tilpasning af skyllekanalerne i blokken - den med bws cylindrer har jeg nemligt hørt før. Men mener med lægge materiale på til skyllekanalerne? :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Well... Bare den kan gå i blokken, så er det værste i min optik overstået.

Flere (hollændere) har haft succes med kemisk aluminium, når de har monteret ultra-uoriginale cylindre på deres Kreidlere.

Jeg har sådan et projekt på standby med en BW's-cylinder. Den er beregnet til 43mm slaglængde, og jeg har fået fat i en krumtap med 44mm ditto. Tanken er at fylde ud i cylinderens skyllekanaler og derpå fræse ud, så de istedet matcher blokken og har acceptabelt flow.

Jeg har lavet lidt småtests af Loctite's kemiske alu, og det er forbandet stærkt. Jeg er kun gået død i projektet, fordi jeg er i tvivl om, hvorvidt manøvren er FOR uoriginal.
Dette kemiske alu smuldrer ikke engang, når det får klø med en hammer. Jeg tror sågar, man kan slå gevind i det under de rette omstændigheder. Dvs. jeg nærer mistanke til, at vibrationer + kemisk alu + gevind = uholdbart. Men til at bygge pakflade op med, har jeg fuld tillid til produktet.
NB! Min cylinder er af aluminium - jeg tror der opstår termisk ballade i støbejern.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Tja det kan være jeg skal prøve det. Jeg blev bare lidt syrlig, da jeg så hvor meget at blokken der skal fræses af for at skyllerne passe bare nogenlunde. Må lige eksperimentere lidt med det kemiske alu der 8)
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Hvad med en dt50 eller 100 cylinder?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Måske indkøb af en udenlandsk donormotor er en idé?

JT1-krumtappen ville jeg stadig tage op til kraftig overvejelse i dit sted.

En tertiær løsning må være en cylinder til Detbi Variant. De fås med fornuftig boring og ret billigt fra Airsal.

http://www.rrd-preparation.com/en/kit-c ... art-5.html

Til tider kan de endda findes endnu billigere via ebay.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

ølhunden skrev:Hvad med en dt50 eller 100 cylinder?
Godt spørgsmål.

Den 100ccm cylinder er sikkert en del anderledes, og jeg er ret sikker på, der skal fræses i blokken af hensyn til skørtet.

Jeg har en DT50-cylinder på lager. Den lugter ikke ligefrem af max tuning, og så vidt jeg lige husker, er skyllekanalerne en kende større end i FS1-blokken; Der kan kompenseres med en stål-spacer, men jeg mindes ikke at nogen har været super-imponeret af sådan en opsætning.

Polini lavet en cylinder til Yamaha Chappy, som skulle være et godt bud. Det er dog stadig støbejern og samme små køleribber som std. cylinderen... derfor tænker jeg, at Derbi Variant var et oplagt bud:

Alu-cylinder med 47mm boring og endda større køleribber.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Ja det skulle måske overvejes. Må nok erkende at det med at fræse er en nødvendighed... Jeg tror jeg vil arbejde lidt med det airsal kit til derbie variant. Jeg har lige undersøgt slaglængde mm og der ser ikke helt umuligt ud!
Mange tak for gode inputs 8)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:
ølhunden skrev:Hvad med en dt50 eller 100 cylinder?
Godt spørgsmål.

Den 100ccm cylinder er sikkert en del anderledes, og jeg er ret sikker på, der skal fræses i blokken af hensyn til skørtet.

Jeg har en DT50-cylinder på lager. Den lugter ikke ligefrem af max tuning, og så vidt jeg lige husker, er skyllekanalerne en kende større end i FS1-blokken; Der kan kompenseres med en stål-spacer, men jeg mindes ikke at nogen har været super-imponeret af sådan en opsætning.

Arrh Hansen... det er jo ikke helt korrekt :thunge jeg har fex ikke været udpræget uheldig.. ud over at en 2pladet kobling ikke kunne klare mosten

Polini lavet en cylinder til Yamaha Chappy, som skulle være et godt bud. Det er dog stadig støbejern og samme små køleribber som std. cylinderen... derfor tænker jeg, at Derbi Variant var et oplagt bud:

Alu-cylinder med 47mm boring og endda større køleribber.
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Spændene! Hvad cylinder er det og hvad er din opsætning??
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det er en rd50 alu/nicasil 45mm 6skyller kreidler kalot rs topstykke tm24 mm suzuki karburator polini stempel hjemme gjort 32mm indsugning i kobber og den store rd membran samt en halvårlig fuego expansionspotte
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Så fik jeg omsider taget mig sammen til at bestille(i første omgang) hvad jeg skal bruge. Valget faldt på 47mm Airsalkit fra derbi variant, 21mm karb, innerrotortænding fra Mina, expantions udstødning fra gibson(dog til 125cc suzuki, tilfældigt fundet i en lade), koblingsknast-primærhjul-plader/fjedre mm. fra yamaha yz80, cm-racing krumptap, c4 elektro lejer fra SKF.
Foreløbig tak for inspiration. Jeg glæder mig meget til at komme igang!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af 12V »

Og vi glæder os til at høre og se forløbet :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det bliver spændende!

Jeg har kontakt til lidt (mange!) forskellige stempler, hvis det medfølgende umuliggør fornuftig montering.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Tak Hansen - det lyder godt hvis det er et problem at få portene til at stemme!
Foreløbig VIL JEG FRARÅDE alle at handle med rrd-preparation! Pengene trak de omgående, men de har efter 3 uger ikke sendt eller gjort noget, og de er umulige at få fat på! Jeg har været nødsaget til få banken til at trække pengene retur, efter mange desperate kontakt forsøg...Æv
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er eddermagemig trist :( Jeg er lidt ked af, jeg fik dig guidet i den retning!

Der var ellers et par stykker på ebay, sidste år. P.t. kan jeg kun finde én med 47mm boring til €110 uden topstykke.

Hvis det skal prøves, bare for at gøre det, kan du tage den mindre 44mm op til overvejelse; De står til ~€70

Jo, der ér forskel fra 60 til 70ccm. Omvendt er FS1-koblingen ikke verdens største, og selv med ~7HK (rigtige og ikke "reklame-HK") kan det blive en sjov og holdbar maskine.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Jeg tror nok at jeg kan tilpasse koblingen fra den y80, så det bliver et sekundært problem :wink: jeg har fundet kittet på en anden tysk hjemmeside, oven i købet billigere, til 113€ og det er bestilt! Ja det var surt, men det kunne ingen jo vide, så nu ved vi det til næste gang ☺
Besvar

Tilbage til "Tuning"