Max tuning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis mig ét 47mm Kreidler-topstykke, som ikke er Zeta's uddrejede udgave af det højkomprimerede til 40mm boring, og som i øvrigt er sprængfarligt at køre med!
:thunge

Se hellere at få lukket hullet til snøfterventilen. Jeg tror faktisk, at Durafix er helt perfekt til formålet, og det må næsten være muligt at lægge så meget i, at hele squishbandet kan etableres!
Dele af hullet kan man formentlig lægge nogle stumper alu-plade i, som Durafix kan ligge op ad. Når det er flydende, kan man se, hvad jeg mener, så snart overfladespændingen træder i kraft.

Tændingsforskydningen påvirker ikke max effekt en bønne, for ved det punkt skal tændingen stå 0,8-1,1mm før top ved ~40mm slaglængde, såfremt kompressionsforholdet ligger mellem 11-14:1
Forskydningen hjælper ved lavere omdrejningstal, hvor motoren, pga. forringet effektivitet, har gavn af mere fortænding.
Med platiner stiller man bare tændingen, så den passer med den ønskede fortænding ved max effekt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Rasmus Bak
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 14. apr 2016 19:37
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Rasmus Bak »

Hej hvor købte du dit cylinder kit henne? :(y)
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Efter der er kommet elektronisk tænding på, er topfarten uændret, men motorgang, acceleration og gasrespons er klart forbedret. Desværre har den rykket 3 gearet i stykker, og i den forbindelse taget en simmerring med i faldet, så pt står projektet standby :(
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Øv, hvor træls! :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Så kom der gang i værkstedet igen - desværre med en trist konstatering af dét der stoppede festen, lige da det blev sjovt... Maskinen har simpelthen slugt den ene membranplade, og har mere eller mindre medtaget alt i krumtapshuset godt og grundigt og slået hul ned til "afstivningskamret" over selve taphuset. Og for det ikke skal være lyv, så var geartandhjulene på primærakslen godt medtaget også. Surt... Så nu starter vi på en frisk med en ny blok, der skal under kniven af en professionel, og forhåbentlig kan nikasilbelægningen redes på cylinderen :/
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Et forslag: brug kulfiber petaler næste gang
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Et forslag: brug kulfiber petaler næste gang
Jep. De bliver bare tygget i stykker og havner i udstødningen... been there, done that!


Træls, det skulle gå så galt. Omvendt må man tage den slags med, når man bygger en motor om. En mere original opsætning går trods alt udmærket og holder til at blive brugt. Meeeen det er sjovt at lege, selv om det er dyrt!

Jeg har stadig en idé om, at de fleste ville blive ovenud tilfredse med 43mm boring, tilpassede kanaler (ikke voldportet), JT1-krumtap og et fornuftigt kompressionsforhold.

Nøjjj, hvor jeg glæææder mig til at køre 44x44mm på Kreidleren, lige pludselig!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Det skete også da den rigtig fik kniven :D Ja det er jo bare sjov og ballade og ikke andet. Hvis ikke cylinderen kan redes, så går jeg også ned i boring, så der ikke skal fræses så voldsomt. Mht jt-1 tap så synes jeg at det er sjældent at jeg falder over en. Har Kreidler så langt slaglængde?? Ja det bliver med garanti også karbonplader næste gang! ;)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvad skete der med membranpladen? Knækkede den, eller gik skruerne løs?

/Steen
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Hej Steen. Den knækkede af lige efter bespændingspladen og kom i klemme nede i taphuset :)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Twinsport »

Fordømt!

Var begrænserpladen som original, eller havde du bøjet den længere tilbage?

/Steen
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Hæhæ den var bøjet en smule, men intet i forhold til hvad jeg ellers har kørt med uden problemer :) skal siges at det var en af de billige fra tsvansen, så det er helt og holdent min egen fejl!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

ølhunden skrev:Det skete også da den rigtig fik kniven :D Ja det er jo bare sjov og ballade og ikke andet. Hvis ikke cylinderen kan redes, så går jeg også ned i boring, så der ikke skal fræses så voldsomt. Mht jt-1 tap så synes jeg at det er sjældent at jeg falder over en. Har Kreidler så langt slaglængde?? Ja det bliver med garanti også karbonplader næste gang! ;)
Krumtappen findes vist også lettest i USA, og i god stand er de langt fra gratis. Den passer bare så godt til de fleste cylindres portning, at det umiddelbart er pengene værd; i praksis svarer effekten til, at man hæver alle kanaler en smule uden tab af sejtræk + man får lidt højere kompressionsforhold og ca. 3ccm ekstra.

Kreidler = 39,7mm slaglængde fra fanrikken. Der fås så (uoriginale) krumtappe med 42, 44, 46 og 48mm. Min 44mm er fra Mazzucchelli og er max. for de tilgængelige 44mm cylindre. Jeg tror også, det er lige tilpas. :)
Med en del snilde kan man klemme en org. 80ccm krumtap (48mm) i en 50ccm motor + tilpasse og gemme en 80ccm cylinder (ø46) under kappen på en blæsekølet Kreidler. 8HK ved ca. 7.500rpm er ret sikkert hyggeligt at tøffe rundt med.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:
Yamahafs1haslev skrev:Et forslag: brug kulfiber petaler næste gang
Jep. De bliver bare tygget i stykker og havner i udstødningen... been there, done that!


Træls, det skulle gå så galt. Omvendt må man tage den slags med, når man bygger en motor om. En mere original opsætning går trods alt udmærket og holder til at blive brugt. Meeeen det er sjovt at lege, selv om det er dyrt!

Jeg har stadig en idé om, at de fleste ville blive ovenud tilfredse med 43mm boring, tilpassede kanaler (ikke voldportet), JT1-krumtap og et fornuftigt kompressionsforhold.

Nøjjj, hvor jeg glæææder mig til at køre 44x44mm på Kreidleren, lige pludselig!
43mm hvorfor så lidt? når en 45 mm rd cylinder passer på og med en JT1-krumtap er det nok det maksimale en standard Fs1er blok kan få. Max skylleareal og lav dertil et godt topstykke hvis ikke et kreidler rs topstykke er ok fyld kemisk metal på blokken og pløj blok kanalerne op til max. En god expansionspotte, en elektronik cdi tænding og en stor karburator og en stor membran med kulfiber petaler og så ellers trimme stadset ind..... Så først da kan du være fornøjet, mindre ville jeg ikke nøjes med
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev:... Med en del snilde kan man klemme en org. 80ccm krumtap (48mm) i en 50ccm motor + tilpasse og gemme en 80ccm cylinder (ø46) under kappen på en blæsekølet Kreidler. 8HK ved ca. 7.500rpm er ret sikkert hyggeligt at tøffe rundt med.
Argh Hansen, det er en meget voldsom underdrivelse. En 80cc krumtap har ingen væsentlige mål tilfælles med en 50cc ditto. Det udsagn giver lige så meget mening som at sige at en FS1 krumtap kan skohornes i en Passola, eller at en RD80 krumtap kan tilpasses en Suzuki Samurai! :D

Det giver da mere mening at fremstille en ny krumtap fra et råemne. Det vil også være væsentligt hurtigere og enklere.

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev: 43mm hvorfor så lidt? når en 45 mm rd cylinder passer på og med en JT1-krumtap er det nok det maksimale en standard Fs1er blok kan få. Max skylleareal og lav dertil et godt topstykke hvis ikke et kreidler rs topstykke er ok fyld kemisk metal på blokken og pløj blok kanalerne op til max. En god expansionspotte, en elektronik cdi tænding og en stor karburator og en stor membran med kulfiber petaler og så ellers trimme stadset ind..... Så først da kan du være fornøjet, mindre ville jeg ikke nøjes med
43mm tillader yderligere et par opboringer, hvilket er lækkert, hvis man står med en cylinder, som leverer en karakteristik, man er tilfreds med. Ydermere er jeg ikke 100% overbevist om, at 45mm er en god boring til en typisk FS1-cylinder pga. godstykkelsen og den i forvejen varme-følsomme cylinder.
Jeg nævner specifikt "de fleste" og mener det bogstaveligt med tanke på at bevare et originalt udseende samt opnå en god all-round ydelse. Læg dertil detaljen med, at mange af tuningstopstykkerne på markedet er nærmest vanvittigt indrettet; højt kompressionsforhold (ved lav squishafstand) og ofte med et ditto bredt squishband. Da jeg regnede på Claus' 45mm topstykke ved en squishafstand på 0,7mm og 45mm boring, endte det på 14,3:1 og det er (desværre) til den høje side for FS1 = render varm og går anstrengt, uden man kommer hurtigere frem og max rpm begrænses (udtalelsen er baseret på erfaring). Den øvre grænse går et sted omkring 12,5:1, dog afhængigt af hvor meget man hæver udstødningsporten.
En højere udstødningsport tillader højere kompressionsforhold; som udgangspunkt klarer FS1 sig bedst med et dynamisk kompressionsforhold i omegnen af 7,0-7,4:1 med standard-lignende opsætning. Under 6,9:1 er spild af ydelse og squisharealet bør ligge mellem 40-45%. Jeg tænker selvfølgelig kun på 5HK og opefter. Tændingstidspunktet ender mellem 1,0-1,5mm før top i den forbindelse, så man må finde sig i at skulle lave ændringer på ankerpladen, hvis man begiver sig ud i dette.

JT1-krumtappen giver alle de fordele, som øget slaglængde nu engang bidrager med; deriblandt øget portareal (portene bliver længere; "bunden" af kanalerne sænkes ~1,2mm) uden det stiller kæmpe krav til ens slibeværktøj, og som sagt får man i praksis skrappere porttimings i kombination med øget slagvolumen. Takket være det gængse portlayout havner man endda ikke i ekstremer (se bort fra Athena + ProTunas 12,8HK cylinder).
Umiddelbart bør den beskedent øgede slaglængde i sig selv være den mest effektive form for tuning, man overhovedet kan udføre på en FS1-motor; især hvis man alligevel skal skifte krumtap.
Mere portareal, større slagvolumen, skrappere og stadig fornuftige porttider, bredere trækområde, stærkere mellemområde, mere sejtræk.


Min hudløst ærlige mening:

En opsætning i jagten på max effekt ville være en Top Racing krumtap, MXS 47,6mm racing-cylinder til lodret Minarelli; hvis jeg ikke byggede en drejeventilsmotor, ville jeg ubetinget benytte scootercylinderens indsugningskanal. Hertil ville jeg enten benytte et RD50-, DT50- eller Kreidler-topstykke, og formentlig et af de to første, fordi jeg synes, det passer "bedre" til scootercylinderen.
Og hvorfor ikke JT1 i den sammenhæng? Fordi opgraderingen fra en gammel FS1-portning til en moderne scooter-ditto (omtrent en fordobling af portareal) + 40% øget slagvolumen i sig selv er helt vild.

Jo, 42mm slaglængde vil give de samme fordele, her. Det stiller til gengæld yderligere krav til cylinderen, hvor portene ikke må åbne for tidligt, og de åbner generelt TIDLIGT på scooter-cylindrene i den hidsige ende. Der findes cylindre til 43mm slaglængde, men de er noget højere end dem til 39,2mm slaglængde og skal derfor have taget materiale af bunden. Det er der ikke gods nok til, og blokken skal derfor have fjernet 5mm af pakfladen. Det bliver noget hø.

RD-cylinderen giver ikke ret meget mening, idet den er så meget mildere end scooter-cylinderen og ser lige så underlig ud. Jeg ser derfor ingen reel grund til at vælge RD > scootercylinder, medmindre man tilfældigvis har en i forvejen. Selv da vil jeg anbefale at sælge RD-cylinderen og købe den nævnte Minarelli-cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev: Argh Hansen, det er en meget voldsom underdrivelse. En 80cc krumtap har ingen væsentlige mål tilfælles med en 50cc ditto. Det udsagn giver lige så meget mening som at sige at en FS1 krumtap kan skohornes i en Passola, eller at en RD80 krumtap kan tilpasses en Suzuki Samurai! :D

Det giver da mere mening at fremstille en ny krumtap fra et råemne. Det vil også være væsentligt hurtigere og enklere.

/Steen
Korrekt. Det er mig, der havde fået byttet rundt på fakta. Faktisk ret mange detaljer, så jeg undskylder forvirringen; jeg tænkte (for hurtigt) tilbage på et emne fra et tysk forum.

Krumtappe med 48mm slaglængde til Florett-motoren er tilgængelige, nu. Den største udfordring er at få tilpasset et topstykke.

Tak, Steen. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Øv hvor er du sur ;-)
En scooter cylinder ser sgu grim ud
Fortæl mig hvilken porttiming min rd-cylinder skal have både med en alm og en 42mm krumtap, så skal jeg nok få trimmet et topstykke til svinet, vil du være så rar
:-D
Porttiming i mm fra tdc og zero deckheight
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:Øv hvor er du sur ;-)
En scooter cylinder ser sgu grim ud
Fortæl mig hvilken porttiming min rd-cylinder skal have både med en alm og en 42mm krumtap, så skal jeg nok få trimmet et topstykke til svinet, vil du være så rar
:-D
Porttiming i mm fra tdc og zero deckheight
Nix. Men jeg prøver at finde ud af, hvad pokker de små maskiner kan håndtere, uden man bliver (for) fattig og skuffet.

RD-cylinderen er ikke kønnere, set med mine øjne, og når effekten nærmest fordobles uden større indsats, synes jeg, det er et acceptabelt kompromis. :mrgreen:


39,7mm slaglængde, dækhøjde 0,0mm:

Skyllekanaler: 30-31,5mm fra top (131,3-120,4 grader)
Udstødning: 22-24mm (181,3-170 grader)
Afstand fra udstødning til skyllekanaler: 7,5-8,5mm (min/max) med standardudstødning og 8,0-9,0mm med effektiv ekspansionspotte.


42mm slaglængde, dækhøjde 0,0mm:

Skyllekanaler: 31,9-33,4mm (131-120,7 grader)
Udstødning: 23,4-25,3mm (181,5-171 grader)
Afstand fra udstødning til skyllekanaler: 8,0-9,0mm (min/max) med standardudstødning og 8,5-9,5mm med effektiv ekspansionspotte.

Der er lidt overlap i forholdet mellem udstødnings- og skyllekanaler. Som udgangspunkt vil jeg anbefale, man holder sig til de laveste værdier. Alternativt sigter man efter de højeste og accepterer et mindre fortandhjul på en 4g motor. Jo større afstand, desto mere hysterisk karakteristik eller/og krav til, hvor avanceret udstødningen skal være.


Hvad grader angår...:

Alt over 180 grader på udstødningen er mere eller mindre kompromisløst (FS1)
170-180 grader er generelt kørbart. (Enhver knallert, stort set)
Alt under 170 grader kvitterer med fint sejtræk og begrænset omdrejningstal. (enhver knallert)

Selvfølgelig under den forudsætning, at skyllekanalerne åbner nogenlunde tilsvarende senere/tidligere.


Bemærk: Med "dækhøjde" menes afstanden fra cylinderens øverste pakflade og ned til stempeltoppen ude ved cylindervæggen. Hvis denne afstand er 1mm på en anden motor, så lægges der 1mm til alle kanalers afstand fra top.
Denne "nulstilling" svarer til at måle fra stemplets øverste dødpunkt, og det gøres kun for at lette en sammenligning. Denne værdi skal derfor altid registreres, idet f.eks. kopi-cylindre kan variere i højden, ligesom uoriginale stempler kan være forskellige.
Derfor kan man ikke bare sige, at "udstødningskanalen ikke må hæves mere end til 24mm fra top"
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"