Max tuning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Jeg behøver dog hjælp til at lave en ordentlig indsugning. Jeg har set flere herinde der har fået store dobbeltsidet membraner til at passe ind af side hullet, men hvordan og hvad er de oprindeligt til??
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Y80-koblingen er i hvert fald noget større, men er der overhovedet plads?

Det er begrænset, hvor meget der er at hente med en større membran, hvis du benytter den originale indsugning.
Som udgangspunkt ville jeg finde en 18-20mm karburator og erstatte sidepladen med et afskærmet powerfilter.

Med en bred Boyesen-reed kan midtervæggen i den originale membran fjernes, hvilket bør række fint.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af juhl-drengen »

Mener at nogle har brugt hiper (Piaggio/gilera/Aprilia scooter) membraner eller pgo membraner
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Jeg mener bestemt at der er plads! Mht insugningen har jeg en hjemmelavet sideplade Ø24 og en 21mm karburator på. Jeg har bare set andre herinde med store dobbeltsidede membraner, der ligner scootermembraner
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg formoder, et par stykker er nysgerrige efter fotos af din løsning, da der ikke ligefrem er alverdens plads til andre karburatorer end den originale. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Hehe uden at træde nogle originalfreaks over tæerne, så har det også "kostet" et koblingsskjold at få det til at passe. Jeg har fjernet gevindstykket til sidedæklet på skjoldet, ud for midten af indsugningspladen for at den kunne være der ;)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af juhl-drengen »

Ang sideskjoldet hvis man var lidt ligeglad hvor originalt det ser ud.. så kan man tage en stor fed karburator og smække på hvis der fjernes væggen som AHA skjoldet hviler på og så nøjes med et fladt filter i samme stil som der bruges på en Ciao f.eks...

Der hvor den nok knækker for mange af dem der vil have stor karburator på er pladsmanglen pga. de vil have aha-skjoldet på til at dække for skidtet... og køre med et originale filter....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Så kom jeg igang med det lille projekt! Det blev en 2 gears blok med 4 gears kasse, plus en hel masse ændringer i planerne... Blokken blev altså fræst godt op til der var plads til cylinderen, og derefter svejst materiale til pakflade. Cylinderkittet kostede små 1000kr. Der var nødvendigt at fræse pinbolte gangene i cylinderen 1 mm op, og den skulle hæves med en plade - ca. 1,2mm + 2x pakning - for at stemplet passede til skyllerne. koblingen er org men fræst til 3 plader, og pladerne er de tynde fra dt50. Udstødning blev en tp-nardo fra scooter. 21mm black edition karburator, med 24mm indsugningsplade.

Forløbigt resultat med std tænding og membran og ikke ordentlig dyse indstillet- sejtrukket som en i fanden, men knap så omdrejnings villig. Topfart pt. med 15tands gearing, og fedtende kobling ca 80.
Vedhæftede filer
IMAG0180.jpg
IMAG0180.jpg (432.07 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0176.jpg
IMAG0176.jpg (412.63 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0181.jpg
IMAG0181.jpg (505.74 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0182.jpg
IMAG0182.jpg (462.37 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0183.jpg
IMAG0183.jpg (452.82 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0193.jpg
IMAG0193.jpg (477.97 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0207.jpg
IMAG0207.jpg (462.24 KiB) Vist 14899 gange
IMAG0208.jpg
IMAG0208.jpg (471.21 KiB) Vist 14899 gange
Snapchat-8542106595739688682.jpg
Snapchat-8542106595739688682.jpg (353.44 KiB) Vist 14899 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt, det lykkedes! :-D

Det lange forrør er ret skkkert en væsentlig årsag til, den ikke kommer vildt op i omdrejninger; Jeg har testet en ombygget Nardo, og i sin standardform/-længde, rækker den til 11.500-12.000rpm med 39,7mm slaglængde.

Umiddelbart lader det til, at din cylinder passer fint til 42mm slaglængde; Her vil stempmet gå 1,15mm højere op (og længere ned) i cylindergangen, end det er tilfældet med 39,7mm.

Er cylinderen fra Airsal? Jeg synes, den klæder motoren fortrinligt. Jeg har noget lignende i tankerne til mit kommende FS1-projekt, omend det bliver med en anden cylinder.

Har du mod på at måle portenes afstand fra øverste pakflade eller ligefrem lave et portmap? (Rul et stykke papir sammen og skravér portenes omrids med en blød blyant.)

Hvis den æder 80km/t med den gearing og fedtende, 3-pladet kobling, så er der klart potentiale for mere!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Æhm...

Har du hægtet udstødningsophænget på bagsvingeren?

:hihi

Andre har gjort det samme, men det er ikke en god idé. I dette tilfælde vil det sikkert trække gevindet i stykker ved udstødningsflangen. :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3460
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af 12V »

Spændende projekt, synes også det klær den godt med den cylinder. Kunne være interessant med portmap på den.

Og som Jesper skriver, så ser det forrør ret langt ud og montage på bagsvingeren duer ikke ;)
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Hæhæ ja det ophæng der var en virkelig hurtig løsning, og heldigvis køre nardo med løs flange så det kan gi sig lidt! Slaglængden må ikke være længere, så gokker den på toppen eller åbner slet ikke for skyllerne. Prøvede for sjovt at sætte det løsligt på en Monza motor, men det ville ikke kunne gå...
Jeg kunne godt lokkes til at lave portmap da jeg alligevel skal finde på noget alternativt kobling.
Mht udstødning så ved jeg knap så meget, og denne her løsning var lige med materialer jeg havde liggende i gemmerne.
Indtil videre er jeg også ret fortrøstningsfuld og ja jeg synes de store køleribber og kittet i sig selv også klæder maskinen.
Cylinder kittet er fra airsal 47mm til derbi variant og er købt ved Ht.de til 110€
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Med 42mm slaglængde (JT1-krumtap som bruger samme plejlstang) vil den åbne mere for skyllekanalerne, end den gør nu. Spaceren i bunden skal blot være 1,15mm tykkere for at bevare samme squishafstand.

Monza-scenariet har snarere noget at gøre med afstanden mellem pakfladerne relativt til en Puch-cylinder.

Som sagt, forrøret er for langt. Men sejtræk er også rart, mens man tester, idet en knap omdrejningsvillig motor er mindre følsom for misjustering. I hvert fald når den er så bette.
Det er praktisk set ganske enkelt at lave om, senere. Bare man har værktøjet. :)


Det vil sikkert være en idé at fræse af cylinderskørtet, så der er helt åbent på indsugningssiden.
Det samme gælder på den modsatte side, hvis den ikke matcher helt til venstre skyllekanal i blokken. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Men går ideen med jt-1 tap så ikke i vasken?? Ja slaglængden forøges, men hvis du henter den fra skyllerne og bagud, har det vel reelt ingen effekt?
Ja der er lang vej endnu. Som du selv er inde på, så skal der tilpasses i indsugningshullet og laves om til dobbeltsidet membran. Min tænding skal laves til cdi med innerrotor, og vigtigst af alt, så skal jeg ha fundet en løsning på det kobling så jeg kan omsætte kræfterne...
Måske jeg skulle søge lidt viden om udstødning, når jeg engang når så langt!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

47mm x 39,7mm = 68,9ccm

47mm x 42,0mm = 72,9ccm = mere!

Hvis vi antager, at stemplet kører helt til tops, og at portene åbner hhv. 24mm (udstødning) og 33mm (skyllekanaler) fra top, så kan vi omregne åbningstiden til grader:

39,7mm slag: 169,7 / 108,6

42,0mm slag: 178,2 / 123,5

Dvs. den samme portning giver mere åbningsvinkel, når slaglængden øges!

Hvis vi "regner baglæns", så kan vi se, hvor meget portene skal hæves ved 39,7mm slaglængde for at få samme åbningsvinkler:

39,7mm slag, udstødning @ 178,2 grader:

22,55mm fra top.


39,7mm slag, skyllekanaler @ 123,5 grader:

31,09mm fra top.


Erfaringsmæssigt er 178/123 fornuftige åbningsvinkler. Det er blot opnået med +4ccm ekstra slagvolumen istedet for en ændring af kanalerne.
Ydermere giver en forøget slaglængde i sig selv et bredere trækområde, og kan typisk bære en relativt hidsigere portning, uden karakteristikken bliver træls.

At skylleportene skulle gå helt fri af stempeltoppen kan være en flowmæssig fordel.


MEN! Hvis portene åbner for tidligt ift. den øgede slaglængde, kan det blive noget værre hø. Alt lige fra elendig tomgang, besværlig inddysning eller decideret effekttab er mulige konsekvenser. Jeg kender til én Kreidler, som fik FOR lang slaglængde til en given cylinder, hvorved 83ccm ikke kunne klemmes over 12HK, selv ved 13.000rpm. Og 83ccm bør problemfrit levere 20HK ved det omdrejningstal!
Dérfor er jeg nysgerrig efter portningen. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af wolfe »

spændende projekt!

nu lurede jeg lige på de skylle kanaler i cylinderen som går mod blokken. de ligner meget dem på derby senda tidlige årgange?
kan man være heldig sådan en cylinder passer på? for så kan du få 80cc til små penge :whew
har dog ingen anelse hvordan pinbolt afstanden er, kunne forstille mig den er stor hvis der er plads til 80cc på standart motor.
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Senda har omtrent samme pindboltafstand som Kreidler med stor afstand (56mm, så vidt jeg husker)

Det kan lettest lade sig gøre med en 95mm lang plejlstang (+11mm ift. org.)
En 10mm tyk spacer monteres på blokken med undersænkede bolte, og der slås gevind i spaceren til den nye pindboltafstand.
Spaceren tillader montering uden man skal ændre ved blokken.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Ja okay. Jeg forsøgte faktisk at få fat i en jt tap, men jeg synes umiddelbart ikke de var til at støve op... Som Hansen er inde på, så kræver der vidst voldsom modificering! Havde et 70cc til senda og det opgav jeg hurtigt.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af wolfe »

så vandkølet til kort minarelli?
jeg har en cylinder til og ligge, dog luftkølet, det kan sagtens lade sig gøre!
hvis man ikke vil svejse i blokken så jt1 tap i og så lav en tilsvarende spacer.

havde selv gang i et projekt med lodret minarelli cylinder, som min smed smadret desværre :(n)
Vedhæftede filer
DSC_0495.JPG
DSC_0495.JPG (467.09 KiB) Vist 14823 gange
Tim C
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Det kræver også lidt held for smeden for at det lykkedes! Det gamle sprøjtestøbte alu kan blive helt gele agtigt når man svejser i det!
Besvar

Tilbage til "Tuning"