Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Jeg har et problem med min vespa bravo

Jeg kan slet ikke gå den til at trække når den er på støttefod kan den nogen Lunde trække og komme op i fart

Jeg har købt en ny blok fra Tyskland med større indsugning
Skiftet krumtap og lejer
Ny cylinder 43 mm mallossi
Ny uds

Prøvet dyse 60 66

Indstillet platiner 0,30 0,35 0,40 0,45

Men den vil ikke

Bundbakning i kaburator er knækket lidt men tænker ikke det kun er det

Nogen der kan hjælpe har en video her

http://www.scootergalleri.dk/video/tuni ... kker_ikke_
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af claus olieklud »

hej du... jeg tænker at den nye motorblok med stor indsugning måske er problemet - hvis drejeventilen ikke lukker tæt når der er lukket så blæser den baglæns i kaburatoren, det er et problem over hele omdrejningsregisteret, men i tomgang og med lave omdrejninger oplever du problemet særligt.

jeg syntes næsten man kan høre det, den hvisler kraftigt fra kaburatoren - desuden lyder det til at der ingen energi er i den selv om du forsøger at hidse den lidt op på støttefoden.

det kan også tænkes ar der er ringe kompression (tætning) i den nye cylinder, det bliver som regel bedre når stempel/cylinder har slidt sig sammen, men er der fejl ved cylinder/stempel bliver det aldrig godt.

har du billeder af den indvendige side af den nye motorblok ? jeg vil gerne se indsugningshullet.

hilsen olieklud
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Hvordan kan jeg ligge billeder her ind
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Da jeg lige havde sat krumtsp i og blokkene var samlet prøvede jeg at puste ind i indsugning når krumtappen skulle lukke
Der kom stadig luft der ind dog ikke få meget dom når den er åben
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... det ser faktisk rimeligt rigtigt ud - det at du stadig kan blæse lidt forbi en lukket drejeventil af denne type er normalt, der er måske 3-5/100 mm afstand imellem krumtap/hus, så helt tæt bliver det aldrig... når motoren har kørt lidt samler der sig lidt olie som hjælper med til at tætne.

ud og kør lidt på den og lad os høre hvordan det så går.

hilsen olieklud
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Den kan ikke trække når man sidder på den
Kun på støttefod
Når jeg sætter choker til dør den helt og hår ud
Så tænker om der skal lavere dyse i
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af claus olieklud »

du må hjælpe den lidt i gang med pedalerne, vent med en mindre dyse - det er jo ikke sådan at den 4takter helt vildt, du kan altid knibe den lidt siden hen... lidt extra olie i benzinen skader heller ikke, den må gerne køre med 4 % til at starte med.

det er muligt at der er for meget afstand imellem krumtap/krumtapshus ved drejeventilen, er det meningen at man kan bruge den originale ? eller måske der findes en speciael en der bedre dækker indsugningen ?

i hvert fald skader det ikke at forsøge at tilkøre cylinderen lidt, hvergang den skifter fra kold til varm, vil en ny cylinder blive lidt bedre.

der er en gut her på knallertforum som hedder Carsten, hans brugernavn er 12v, men jeg kalder ham 12 volt - han har en ciao der går extremt godt, desuden har han en meget bred viden om knallerter, speciaelt ville han kunne udtale sig om hvorvidt en original krumtap vil kunne dække indsugningshullet ordenligt af, det er nemlig ret bredt, men dog inden for den støbning som rager tæt på krumtappen.

måske du kunne tage et billede at den oprindelige indsugning set indefra - normalt når man borer en lovlig ciao skal man passe meget på bredden da drejeventilen herved kan blive utæt - den må gerne være lang (rotationsretningen)

billeder oploader du i bunden af siden efter du har skrevet det du vil.

hilsen olieklud
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af Jensmc »

En ung fyr havde samme problem med sin. Det var en kineser-blok. Han fortalte, at de ikke dur til noget.
Måske din er en kinøjser-blok.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Hvor kan. Jeg få en blok der virker
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af claus olieklud »

nu er det mange år siden jeg har adskilt en ciao motor - første gang er nok 30 år siden, da borede vi igennem med et 12 mm bor og den blev utæt i ventilen, dog kunne den køre 50-55 kmt med lidt forstøret luftindsugning i kaburatoren ( en original kaburator er nemlig 13 mm, men forsnevret i luftsiden til måske 8-9 mm ), lidt større dyse og lettere planet topstykke.

anden gang lært af erfaring borede jeg kun indsugningen op til 10 mm, således blev drejeventilen tæt - fik dog aldrig samlet knallerten så kan ikke fortælle hvordan den kørte.

måske du kan bruge det til inspiration, altså bruge det originale som du har pillet bare lidt ved.

hilsen olieklud
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Har ikke den originale blok da det gik helt galt og
Kanten var boret væk

Må håbe jeg kan få den til st køre
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af 12V »

Er lige på ferie, så det bliver kort.

Mig og Simon har skrevet om dette et andet sted. Den blok han har er en kopi der ikke er særlig tæt i ventilen, desværre.

Om det er fejlen, måske..

Simon, fik du vendt stemplet?
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Ja
Jeg fik vendt det og nu kan den starte og køre på støtte fod
Men når man sidder på den er der ingen trækkraft næsten

Jeg prøver at dyse den ned en af dagene
Og ellers prøver jeg med std cylinder
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af claus olieklud »

hej igen...

som den er nu hjælper det ikke at dysse ned, grunden til man dysser ned er for meget benzin og det får din ikke !!! hvis en 2takter får for meget benzin vil den 4takte når den når et hvis omdrejningstal, dette gør din ikke, den er bare sløv over hele registeret... faktisk kan man sige den nærmere får for lidt, i hvert fald når den skal forsøge at trække, men det er dog meget sandsyneligt fordi drejeventilen ikke lukker tæt.

det at du overvejer at sætte den originale cylinder på igen kan måske være meget godt - den originale cylinder har nemlig meget små skylleporte og udstødningsport, det fremmer evnen til at trække ved lave omdrejninger... ifm original cylinder er det MULIGT du skal dysse lidt ned, men du ved det først når du har prøvet cylinderen.

jeg ville gerne se den tuncylinder du har købt, altså billeder af skyllekanaler, skylleporte og udstødningsport - såvidt jeg ved skal man fræse skyllekanaler op i blokken for at få det til at passe, og i nogle tilfælde ligefrem lave nogle extra udfræsninger - måske er den nye motorblok helt eller delvis tilpasset til store skyllekanaler, men jeg vil da mene at man som et minimum er nød til at ændre ved den skyllekanal som er i den originale del af blokken ? begge skyllekanaler sidder vel ikke i den store part eller hvad ?

jeg syntes du skulle få lært at lægge billeder ind her på siden i stedet for at linke til andet forum - det er ganske let.

jeg kan se du har startet tråden 2 steder, der hvor du har gjort det i tuning er korrekt - måske vi kan få Carsten eller jesper til at fortage en flytning til rette sted.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af kreidlerhansen »

Durafix på blokken ved indsugningen, lim en stribe smergellærred på indsugningsvangen...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Hansen hvor kan man få det
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Lim en stribe smergellærred ??? Er det ikke sand papir

Kan du evt sende link til det jeg skal købe
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af juhl-drengen »

Det er noget ret kraftigt "sandpapir" :) det kan fås ved de fleste isenkræmmere (og nej ikke det gule sandpapir som du nok tænker på)
Durafix kan købes ved bla. Yamahafs1.dk og evt. flere steder hvis du gider bruge energien på at Google det ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
SimonA
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 14. feb 2016 09:41
Kontakt:

Re: Vespa bravo ciao trækker ikke hjælp

Indlæg af SimonA »

Dvs først det der durafix på og så slibe med det der
smergellærred
Besvar

Tilbage til "Tuning"