Stempel til 45mm Tun sæt?

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
AndersLundin
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 3. okt 2015 01:01
Kontakt:

Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af AndersLundin »

Hej alle mennesker!
Jeg har for et par dage siden købt 45 mm tun sæt til min puch maxi så den kan køre liiiidt hurtigere (slemme mig)...
jeg er så dog rendt ind i en lille komplikation med det medfølgende stempel.. der er nemlig ikke nogen videre indikation på hvilken vej det skal vende, der er ikke nogen pil som jeg havde håbet på. det der dog er, er 4 små huller på den ene "side" er stemplet. Har læst et sted at de huller skulle fungere som kølling?? er de samtidig en indikation på om de skal være øverst eller nederst?

MVH Anders
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis hullerne er gennemgående og lige under stempelringen(e), skal de vende opad.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
AndersLundin
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 3. okt 2015 01:01
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af AndersLundin »

Hej Jesper, tak for svar!
Nu er sættet kommet på, og den gider selvfølgelig ikke at starte. Jeg ved at den skal dysses om, men til hvad? Der er en str. 56 på lige nu, skal jeg bare købe en str. 58 og 60 og så prøve mig frem? Og skal tændingen stilles om nu hvor der er sket en så omfattende skiftning? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... der sidder en tap i bunden af motoren som skal kortes ned eller fjernes helt for at du kan bruge 45 mm på en maxi, du kan godt montere det hele, men motoren kan ikke dreje rundt da stemplet rammer denne tap.

det er muligt at der før har siddet 45 mm cylinder på motoren og denne tap er filet ned / skåret af, men vær lige sikker så ikke stemplet bliver smadret, eller stemplet hugger toppen af tappen som så ligger nede i motoren og roder rundt.

du skal højere op i dyse end du der nævner - ca str 68 - 72 plejer at passe meget godt... husk at fjerne de 2 ovale begrænsningspropper som sidder ved luftfilteret & for enden af snorklen, ellers bliver dysen alt for stor og knallerten får ikke luft nok.

jeg plejer bare at lade tændingen være som originalt, du får aligevel ikke ret mange omdrejninger med sådan en cylinder hvis ikke du også ændre skyllekanaler samt en effektpotte + stor kaburator... den køre dog godt bare med cylinderen alene, den bliver en god bundtrækker som sagtens kan trække en 16 tands gearing... farten bliver som regel højst 60 ægte kmt. - det er sådan set fint til en maxi puch

hilsen olieklud
AndersLundin
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 3. okt 2015 01:01
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af AndersLundin »

Hej Olieklud, mange tak for svar!
Den tap du snakker om, opdagede jeg desværre først da jeg havde monteret det hele. Så jeg måtte desværre skille det ad igen. Men jeg fik den fjernet og monteret sættet igen. Men nu er det at jeg undre meget rigtig meget over motorens ydelse.. For udover cylinder, topstykke og stempel, har jeg også købt en udstødning med 28 mm forrør på. Puchen kører som den skal, den køre omkring de 60 km/t som jeg gerne ville have, men der er std. dyse i std. rund kabu. og det eneste jeg har gjort ved luftfilteret er at jeg har fjernet den lille hvide prop der er på bagsiden. Jeg synes slet ikke at det hænger sammen oppe i mit hoved?
med hensyn til gearingen.. Jeg har næsten ikke lyst til at kører motoren helt ud da jeg synes det lyder som om den bliver splittet ad på grund af de mange omdrejninger. Der sidder 47 tænder bagpå, hvis jeg smider et tandhjul på med flere tænder på, kan det så dæmpe de omdrejninger lidt? og en lidt højere fart?

Mvh Anders
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... godt du fik den til at køre.

din maxi er sandsyneligvis samlet af lidt af hvert, eller også er der udskiftet dele fra forskellige modeller... jeg siger det fordi 47 tands bagtandhjul hører til "ny" model som er fra 1980 og frem, den burde også køre med firkantet kaburator - før 1980 var det 45 tands bagtanhjul og rund karburator, men pyt med det

selv en lovlig maxi som har fået fjernet de ovale propper, vil køre tyndt med std. dyse, så det undre også mig hvorfor den egenligt går ret godt - jeg vil gætte på din dyse er revet op, men at der selvfølgelig stadig står samme nummer i den... personligt river jeg næsten altid dyser til ønsket mål fremfor at finde det rigtige nummer, jeg bruger en lille tandlæge ting som jeg filer dysen op med... du kan godt regne med den størrelse som jeg skrev til dig sidst ( 68 - 72 ) typisk er 68 den passende, jeg ved det fra at havde købt originale dyser da man kunne købe originale puch stumper hos cykelhandleren.

jeg kan desuden fortælle dig at en maxi med rund karburator originalt i dk leveres med enten str. 54 eller 56 dyse, som regel var det str.54 - firkantet karburator var det str. 42 eller 44, som regel var det str. 44

når knallerten blev boret eller fik tuncylinder på passede dysestørrelse 68 næsten altid såfremt de ovale propper blev fjernet - mærkeligt nok gælder dysestørrelse 68 både for rund og firkantet kaburator ( dyserne kan dog ikke erstatte hindanden idet karburatorerne bruger forskelligt dysegevindstørrelse rund ift. firkantet karburator )

hvis den kører 60 kmt. med std. gearing ( 13/47 ) så ville jeg bare være glad ved det, du kan selvfølgelig geare lidt op, men den kommer nok ikke til at køre væsenligt hurtigere, selvfølgelig vil du kunne begrænse opdrejningerne, men hvis den ikke kommer til at køre hurtigere er det nok ingen fidus... desuden har alle puch maxi ( dog med undtagelse årgang 1969-1973 ) en begrænsning ved forkædehjulet iform af en tap som forhindre større tandhjul end 13 tands !!! den kan dog fjernes ved at skære den af, og med en co2 svejser lukke hullet som er inde i selve tappen... man har nemlig lavet tappen hul indvendigt for at genere brian når han lige tænkte at han ville skære den af med sin fars vinkelsliber.
jeg ved folk som blot har tævet tappen ind i motoren som deres løsning, andre sætter en skrue i hullet, andre bruger kemisk metal, og så er der sikkert også dem som bare vælger at køre uden olie på gearkassen - jeg fortrækker en klat med co2 svejseren.

normalt kommer der ikke specialt mange omdrejninger på en maxi alene ved en tuncylinder, slet ikke en 45 mm - normalt skal der fræses skyllekanaler i blokken, korrekt indsugning & effektpotte - derfor siger jeg at du nok skal være rimeligt tilfreds med den fart den kører nu ( 60 kmt )

desuden kan sådan en sagtens holde til nogle omdrejninger, jeg syntes det lyder helt rigtig hvis den skriger lidt.

hilsen olieklud
AndersLundin
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 3. okt 2015 01:01
Kontakt:

Re: Stempel til 45mm Tun sæt?

Indlæg af AndersLundin »

Hej olieklud
Mange tak for svar og god viden. Jeg vælger ikke at pille mere ved den nu så, og lader den køre som den gør nu. :-)
Vh Anders
Besvar

Tilbage til "Tuning"