Cylinder-bearbejdning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Mjaaah... og njaaarh!

Den kan netop godt trække denne gearing hele vejen til max omdrejninger, så en lettere gearing er ikke vejen frem. I sin nuværende form er det endda muligt at nulre rundt ved 60km/t i femte og 40-50km/t i fjerde gear uden at mangle noget, ligesom den kan cruise afsted med ~80km/t i femte og accellerere uden videre besvær.

Ved akkurat 70km/t i femte stopper trækket bare, indtil den kommer over det flade punkt, og så kan den sagtens. Derfor er det lidt træls.

Først og fremmest vil jeg tætne udstødningsflangen. Der er en beskeden siven af olie, men kan der komme olie ud, kan der komme luft ind. Slut.
Jeg kan øge squishafstanden fra de nuværende 0,6mm til 0,8mm, hvorved kompressionsforholdet også reduceres; Gør jeg dette med en 0,2mm toppakning, ændres porttiderne ikke = alt andet lige.
Jeg kan også undlade toppakningen og i stedet bruge en 0,2mm tykkere bundpakning til at øge squishafstanden + porttiderne.
Tidligere eller senere tænding, jeg ved det ikke, men jeg prøver senere, først.
Lufttilførslen er også i spil; Placeringen af det originale luftfilterelement er gennemtænkt fra fabrikkens side, hvilket vil sige, dets afstand påvirker resonansgangen i indsugningen, og måske er det en ulempe for netop min motor.
Endelig kan jeg lave et par huller i selve luftfilterhuset, så der er mere gennemgang; I disse huller kan jeg så lime et par "venturi-indsatser" magen til de, som sidder i stellet under sædet.

Hvad gearing angår, er jeg mere tilbøjelig til at geare den tungere, hvis det medfører, at tophastigheden i fjerde og femte gear er ens på flad vej.
Dermed ender femte som overgear til brug i zoner med 60-70km/t. Springene mellem de første fire gear er rigtigt gode ift. en tung gearing. Ved kørsel i medvind ender marchhastigheden let omkring eller over 90km/t i femte gear, og i let modvind ditto i fjerde. I skrap modvind kan jeg så holde 80km/t ved 10.000rpm i tredje...

Det lyder måske lidt voldsomt, men i standardtrim foregår 85km/t altså ved ~9.200rpm i femte gear, så forskellen er relativt beskeden. Det er jo til gadebrug, så 13/34 og 14/34 skal prøves af.
På en racerbane ville jeg klart snuppe 12/36 i stedet for den nuværende gearing på 13/36.
Den kan rent faktisk accellerere, omend langsomt, fra 45km/t i femte gear i nuværende trim. Den stopper bare ved 70km/t, indtil man finder mere gunstige omstændigheder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af wolfe »

det fint arbejde du laver jesper, følger med hvergang du viser os hvad du har i støbeskeen :D

og endda giver ideer til eget projekt!

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det blev til 50km mere i dag, og så tog jeg mig tid til at tjekke skyllemønsteret, som ser ok ud. Stemplet har kørt nogle kilometer i forvejen, så jeg har efterfølgende renset toppen (WD40 + korn 400) og er gået i gang med at bore og fræse i skørtet, så den kan trække vejret hele tiden.

Vedr. køreturen og bl.a. gearingen, som Claus var inde på:

Den er som nævnt flad lige omkring 70km/t i femte gear. Det svarer vist til 8.000-8.500rpm, og derefter er den frisk på hvad som helst op til mellem 12-13.000rpm. Min omdrejningstæller har helt sin egen vilje, så derfor de løst anslåede værdier.

På vej hjem opstod helt ideelle omstændigheder; Varierende og lette fald/stigninger i let vind, så jeg blev lidt nørdet!
Et par ture frem og tilbage over samme strækning var nødvendige, MEN det lykkedes at ramme en afstand, hvor jeg i let modvind kunne nå forbi de famøse 70km/t i femte gear for enden af en lille bakke!
Dét er vigtigt, fordi trods MODvind og OP ad bakke, accelererede maskineriet altså troligt op til 95km/t med mig i OPREJST kørestilling!

Dvs. under mindre end optimale omstændigheder og således uden skyggen af snyd, kunne den altså snige sig op på hele 95km/t! Og dérfor vil jeg ikke skifte gearing!
Det synes jeg slet og ret er sejt, og det har givet mig blod på tanden, hvilket er årsagen til, stempelskørtet nu bliver "åbnet", ligesom indsugningskanalen skal trækkes yderligere ~2,5mm baglæns, så der bare er HUL igennem.

Den fik også en gang snyd ked ad bakke og med mine fødder på de bagerste fodhvilere, hvor nålen nåede 105km/t. Og fjerde gear kan rent faktisk overdrejes til 100km/t, men så er der altså ikke ret meget mere at give af...

...såeh...

...hvem sponsorerer et GoPro-kamera til undertegnede? :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Prøv og tjek SJ4000 kameraet, det er en gopro klon til små penge, virker udemærket.
Jeg vil i hvert fald gerne se en video :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re:

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Prøv og tjek SJ4000 kameraet, det er en gopro klon til små penge, virker udemærket.
Jeg vil i hvert fald gerne se en video :-)
Det tages op til overvejelse, om ikke andet. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers lav et fattigmands helmet cam! et digital kamera et par strips, og noget til at sætte ind foroven så det får en vinkle! :-) og så stripser du det bare fast på kæbe beskýtteren på hjelmen ;-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Mit digitalkamera er vanvittigt følsomt overfor vibrationer og fokuserer generelt underligt under videooptagelse, så jeg gider ikke engang prøve, igen. Sidst fik jeg ét klip ud af tyve optagelser og to sæt batterier, og det var endda ude af fokus...

Jeg glemte at nævne, jeg reducerede squishafstanden ved at bruge en 0,15mm tyndere bundpakning. Med undtagelse af, den rammer trækområdet endnu hårdere, var der ingen forskel i det døde punkt.
De deraf følgende (beskedent) mildere porttider har hverken ændret på tomgang eller effekten ved lavere omdrejninger, og max omdrejninger er ligeledes uændret.

Derfor går jeg amok på stempelskørtet. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg skal love for du experimenterer med tingene, tror du at du kan hive meget mere ud af den uden brug af trykladning eller dynamit ?

jeg købte jo den onde TH cylinder af twinsport, den skulle selv om den kun er 40mm yde +12 hk ved et højt omdrejningstal... som jeg ser det mangler du de extra udstødnings støttekanaler - det er mig en gåde hvordan man lige selv borer dem ud så det bliver rigtigt og ens, men mon ikke du kan grave dig igennem hvis du bare bruger tid nok ?

jeg kan godt forstå at man henter en vanvittig ydelse på min cylinder ved at bruge extremt lange skylletider, men din er da vist også temmelig hidsigt indrettet, måske det ville gavne med de extra udsødningsporte ?

din er vel 44 mm ikk ? - jeg har altd ment at std størrelse stempel giver det højeste omdrejningstal, da kanalerne her er størst ift ccm + at det lille stempel er lettest

husk nu at tage et par billeder af dit gennemhullede stempel før du monterer det igen

ps. du er værre end jeg var som 16 årig, jeg kunne godt pille en cylinder af mange gange, men du slår mig bestemt ! godt en kreidler bruger 8 mm pindbolte, 6 mm havde aldrig holdt til dig... he he
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg gør det for eksperimenternes skyld, slet og ret.

Større boring = plads til større kanaler = flere kræfter ved samme antal omdrejninger. Slut! :thunge
44mm koster det samme og giver lidt mere plads at lege på. Så kan jeg altid lære af mine fejl med denne forfærdelige, uoriginale overstørrelse og tage mig af 40mm, senere... hvilket ér planen.

Den er ikke vanvittigt hidsig efter moderne målestok med 131 grader på skyllekanalerne og 188 grader på udstødningskanalen. Med en 1mm spacer ender den på 138/194 og så bliver den farlig.
En moderne udstødning bestemmer karakteristikken i højere grad, end man regner med. Jeg forventer således ikke nævneværdigt tab af bundtræk ift. nu. Det kompenserer det relativ høje kompressionsforhold + tændingskurven udmærket for. Nåja, og membranen.

Udstødningsboostere er fede! Men porten er for bred i denne cylinder, så jeg kan ikke undgå, at de åbner ind mod krydspinden; Det kan jeg ikke lide tanken om, så enkelt er dét. I hvert fald ikke på en gademaskine.
Det er helt sikkert vejen frem ift. at hente maksimal ydelse! Og så svære er de heller ikke at lave i cylindrene til stor pindbolafstand.

Stemplet er kun blevet hakket ~4mm mere + har fået et par 6mm huller, men jeg skal nok skyde et foto. Det skal være det mindste. :)


Jeg er kun glad for dine spørgsmål, Claus. Det giver mig jo noget at tænke over. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Et stykke vej endnu, men det er den indledende øvelse inkl. sammenligning med et uændret stempel:

Billede

Det færdige resultat, som ikke er vanvittigt kønt. Lad os bare sige, carbidfræseren stak af og tog en tur halvvejs rundt på den forkerte side af skørtet. Således er dette stempel nu degraderet til tests og potentiel destruktion ved inddysning - så kan jeg altid lave noget pænere i kørepauserne.
Billede

Ogggg monteret i motoren med stemplet i nederste position. Også her ser jeg lidt plads til forbedringer, men det får vente, til jeg har fået trimmet Dellortoen lidt mere ind.
Billede

Nu har jeg nævnt den karburator tilpas mange gange. Før stemplet blev voldtaget, gik den umiddelbart til den fede side på toppen, men nu er der stort set ingen forskel på den sidste tredjedel af gashåndtaget. Fra tomgang og op til kvart gas pludrer den lystigt og tændrøret bliver ret hurtigt ganske mørkt. Mellemgassen giver en fin, lysebrun elektrode, så altså... noget siger mig, at tomgangsdysen er for stor, nålen nogenlunde ok og at hoveddysen er lige lille nok.


Men hvordan kører den så?!

Det (snart) famøse flade punkt er der stadig, men der er en mærkbar forbedring af motorens trækkraft ved lave omdrejninger, så 3-7.000rpm er endnu mere anvendeligt. Under 3.000rpm er den værdiløs, hvilket næppe kan overraske nogen?
Der er til gengæld en betragtelig forbedring i det øvre omdrejningsregister! Motoren trækker lige så langt ud, som den hele tiden har gjort, men jeg kan rent faktisk skifte gear omtrent 1.200rpm tidligere, uden den falder af trækområdet. Sådan kort fortalt betyder det, at jeg kan skifte fra fjerde til femte gear allerede ved 80km/t selv med en smule modstand, hvor grænsen før lå tættere på 85km/t.
Igen, modvind og op ad bakke er ikke en forfærdelig oplevelse, og her holdt den 85km/t i femte med oprejst kørestilling. Da jeg lagde mig ned over tanken, endte nålen forbi 95km/t, før jeg blev for meget kylling pga. den lidt for lille dyse.
Det lettede stempel har muligvis også fjernet lidt vibrationer, hvilket ikke ligefrem skader. :)

Summa-summarum:

Selv med et originalt luftfilter, en snoldet forøgelse af boringen med 10% og så lige en membran + en godt hidsig potte, står jeg nu med en motor, der stort set trækker som den originale med 6,25HK. Til gengæld går den ikke død ved 9.500rpm.
Hvis det flade punkt kan elimineres, kan den helt sikkert klare en 5% tungere gearing med mig på nakken, og så er 110km/t på toppen i hvert fald hjemme.

Dette er faktisk en rigtig fed motor! Omdrejningsporno? Ikke kun - den kan også køres relativt stille og roligt, uden man savner noget i bytrafikken. På landevejen ved længere ture skal den dog have lidt tæsk, men det er altså ikke nødvendigt at piiiine den heeelt viiildt. Det er da fedt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hov! Vedr. +5% gearing:

Den nuværende er som nævnt 13/36, og jeg har følgende muligheder:

14/31 = + 25% (næppe)
13/31 = + 16% (næppe)
14/34 = + 14% (landevej/langture, måskeeee?)
14/36 = + 7,7% (helt klar ok til landevej)
13/34 = + 5,9% (nok mit bedste bud)

13/35 svarer til + 2,9% og det ville nok være det bedste all-round kompromis, men så skal jeg jo købe tandhjul. Jeg må se, hvad jeg kan finde plads til. 14/36 er særdeles fristende!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Nabo Jan »

Claus du kan godt glæde dig, jeg har også en ond cylinder!
Tjek her: viewtopic.php?f=34&t=17754
Det kan sagtens lade sig gøre at lave udstødningskanalerne, jeg har gjordt det et par gange!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Nabo Jan »

Jesper det er godt arbejde og dokumentering af dine test, fortsæt på den måde så skal det nok blive rigtig godt!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Claus du kan godt glæde dig, jeg har også en ond cylinder!
Tjek her: viewtopic.php?f=34&t=17754
Det kan sagtens lade sig gøre at lave udstødningskanalerne, jeg har gjordt det et par gange!
Lad mig lige bekræfte, at den TH-cylinder er godkendt til 100km/t! Og den går ret godt i spænd med SP60-udstødningen! :D


Hvad min motor angår...:

"Hullet" ved 70km/t i femte gear er minimeret ved nogle ret drastiske ændringer i dysevalget; Tomgansdysen er ændret fra #45 (Naraku) til *og hold nu fast* #35, nålen fra W7 til W9 og hoveddysen fra #78 til #82 (begge Polini).

Tomgangens "tone" og styrke er omtrent uændret, mens gasresponsen er markant forbedret.
Nålen er stadig til den fede side og skal nok erstattes af enten W10 eller W11.
Hoveddysen er stadig til den magre side.

Jeg er et rodehoved, så både mine resterende nåle og dyser er havnet "et sted", jeg ikke kan definere nærmere. Det håber jeg, andre kan lære af. :)

Det er en tiltagende fornøjelse at køre på den gule skrigeballon. Bare det at kunne komme direkte fra landevejsræs med overdrejning forbi 12.000rpm i tredje og fjerde gear til at nulre rundt under 8.000rpm i jævn bytrafik uden at mangle overskud og ganske uproblematisk følge trafikken uden at tæve motoren... jamen, det er da lækkert! Og så er den ikke engang trimmet helt ind! :)


Vedr. inddysning, faldt jeg over en lidt alternativ guide for en måneds tid siden:

Varm motoren op og kør nogle minutter.
Vælg det højeste gear, hvor motoren kan trække heeelt ud (Kreidler = tredje gear).
Kør med minimal gasgivning lige omkring starten af trækområdet.
Giv fuld gas.
Motoren skal trække rent; Sprutter den, er dysen for stor, og tøver den, er dysen for lille.
Dette gentages med minimal gasgivning til halv og 3/4 gas for at trimme nålen.

Det er faktisk en god og relativt nem måde at gøre det på, synes jeg. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg tog mod til mig og prøvede en stump motorvej af:

Speedometeret viste 100km/t klokkerent i modvind og med mig gemt bag styret.

Den modsatte retning viste til gengæld, at det flade punkt er flyttet til mellem 100-105km/t, fordi da nålen kom ganske tæt på 110km/t, vågnede motoren op påny og trak sig lige forbi 115km/t!

Det sjove er, at der det næste minuts tid var ualmindeligt meget liv i motoren, hvorefter det aftog. Vi taler "snothysterisk jeg vil fremad og skulle have været der i går" frisk og så gradvist tilbage til "teenager før middag efter en våd fest".
Noget siger mig, den lige blev godt varm i potten for en stund.

SP60 + membran kan anbefales!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

De nye nåle ankom i dag.

Det ender ved en W10, som er en del mere mager end W7.

Karburatoren sidder lidt træls på min membranstuds fra Kielser; Blandingsskruen sidder på venstre side og er gemt bag venstre motorophæng. Jeg kan kun komme til den, ved at pille karburatoren af!
Blandingsskruen er indrettet således, at jo længere, den drejes ud, des federe bliver blandingen i området 0-1/8 gas. Den sprutter stadig en del, men jeg vælger at lade den være.

Overordnet set er det hele meget tæt på... men hoveddysen er stadig for lille. Det er vildt at tænke på, jeg førhen har kørt helt ned til dyse 72, uden den har lavet mere alvorlig ballade, end den har.

Dagens høvl taget i betragtning sammenholdt med det faktum, at stempeltoppen ser meget fin ud, kan jeg meget vel tillade mig at...:

Reducere squishafstanden yderligere.
Øge fortændingen en smule.

Vedr. fortænding skal det siges, at min CDI forskyder tændingstidspunktet relativt voldsomt i takt med, omdrejningerne stiger. Med "mere fortænding" mener jeg at rykke den fra ca. 0,8mm ved 10.000 til mellem 0,90-0,95mm før top. Det svarer til 2,2mm før top i tomgang, +/-
Derved gavnes motorens fleksisibilitet og "sejtræksevne" under trækområdet. Det er godt! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Lars J »

Fed tråd :D . 115 km/t er er da piv godt! Må være en god lyd at høre i forbi fart ? Kan det arrangeres at få en prøve filmning, vil det være et ekstra kryderi til din tråd. Booster kanalerne ligner dem jeg har på min 50cc membran cylinder, som jeg postede en gang sidste år. Må se at få den prøvet af og få Kreidleren på plader - mangler liiige et par små ting. Fortsæt endelig din interessante beretning. Det er godt læsestof :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Tak, Lars. :) Se du bare at blive færdig! Det er ganske hyggeligt, selv om man er i vejen for en masse andre trafikanter. ;-)

Jeg ejer ikke faciliteter til at filme bare nogenlunde, så jeg skal vist have assistance.
115km/t er med al den snyd, som naturen og vejene kan byde på, så det er ikke en ærlig måling. 90km/t uden pjank kan den holde under ganske ringe omstændigheder. På flad vej uden vind er 100-105km/t hjemme.

Hvad lyd angår, så lyt til den fjerde maskine i rækken, her:



Den får fuld høne i første gear, og det der med at støje? Nej. Den er næsten kedelig, hehe. Fra 80km/t og opefter kan jeg kun høre vindstøjen i hjelmen, og over 90km/t er det kun den forbandede rumlen i tanken (på knallerten), som forsikrer mig om, at motoren stadig kører!

Det blev til en 85km lang tur (lang ifølge min spidse bagdel, om ikke andet - møgsæde!) i går, hvor jeg tullede rundt via en rute omkring Brylle, Tommerup, Orte, Frøbjerg og andre små landsbyer midt i det fynske landbrugsbælte. Grønne marker, en hulens masse bakker samt snævre, snoede vej og lidt skovkørsel, inden jeg tog den kedelige tur hjem via Middelfartvej.

Pitstop ved Frøbjerg Bavnehøj:

Billede

For at give en lille idé om, hvor meget roligere motoren er begyndt at gå, efter karburatoren er bedre trimmet ind, kan jeg fortælle, jeg på et tidspunkt "glemte femte". Dvs. den bare fik lov at dreje ud i fjerde på en lige strækning over et par kilometer. Her spiller vindstøjen en rolle, og det blæste ret godt i går, men jeg registrerede ikke det høje omdrejningstal og var således imponeret over, den holdt sig over 90km/t i modvind. Først da jeg så omdrejningstællernålen pege hinsides 12.000, prøvede jeg at skifte gear.
Det var der ikke meget grin ved, for da tabte den pusten. :hihi

Tændrøret er stadig til den mørke side, og den går lidt fed op til 1/4 gas, så der skal leges mere. I år ønsker jeg dog at køre mere end jeg vil skrue, så det bliver kun til en smule ad gangen.

Jeg tror, tændingen får lov at stå uændret. Jeg har et andet forbrændingskammer på vej + et på lager, der også skal testes. Det nuværende er meget mildt; Det svarer til en standard RS-motor med et topstykke, som er planet 1mm.
Næste step er over 14:1 i kompressionsforhold og squishareal på mere end 50% med en absolut minimal squishafstand. :)

Knap 400km kørt i år, indtil videre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hjemturen ad Middelfartvej foregik i alt for perfekt medvind. Her fik jeg lejlighed til at teste indstillinger på nålen for alvor.
Da jeg sænkede nåle en tand, blev den da nok lige kvik på gassen og bare villigere til at arbejde. Meeeeen den begyndte også at tøve, nøkke og hvisle ved høje omdrejninger og halv gas, så nålen kom op igen. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Lars J »

Hvis jeg lige må komme med en bemærkning. Det undrer mig lidt at du ikke kører med L-rings stempel.
Det må kunne fåes i størrelse 44mm og forbedre kompressionen en anelse.
Besvar

Tilbage til "Tuning"