Cylinder-bearbejdning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skal forsøge at fatte mig kort:

Cylinder indkøbt i 2014 med den bagtanke, jeg skulle have en mild og stabil reservecylinder. Jeg modtog en, som var ret skrapt indrettet, så den røg bare ind på hylden.

Og så skete det noget med noget værktøj:

Billede

Billede

I en ø45 F5B:
Billede

Billede

Billede


Der er lang vej igen, inden det bliver rigtig godt. Men nu er jeg på vej!

Dette layout er til stempelstyret indsugning. Membranstyret er langt nemmere at have med at gøre!
Cylinderen er en 44mm KT fra en ny støbeform. Desværre langt hidsigere end de tidligere. :-(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Lækkert værktøj, hvad hedder sådan et sæt?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

http://ccspecialtytool.com/catalog/port ... shing-kits

Det har været på ønskelisten i ti år:

14SR-kittet med 8MC-håndstykke som erstatning for 28MC. Det smallere 8MC er virkelig lækkert at arbejde med!
Vinkelhåndstykket er praktisk og temperamentsfuldt, kort fortalt.

Jan og jeg har indgået monetært samarbejde, så vi har skidtet som "delebarn". :hihi

Værktøjet gør visse opgaver MULIGE, men ikke lette!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af 12V »

Jeg kan se det ikke er noget jeg mangler lige nu og her :D

Har nok set en del CC Specialty videoer når jeg har surfet "2 stroke porting" på youtube.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af juhl-drengen »

Jesper du siger bare når du vil have en cylinder der snakker hollandsk på besøg :hihi :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er nogle fede slibe/fræse maskiner der er på den side - jeg kan se at de ikke er helt gratis, men 3000 - 5000 kr så er man igang... slibe/fræse værktøjet er ellers ikke så dyrt bare man har maskinen

jeg syntes efterhånden det er noget proff tuning der foregår her på knallert forum - bliv ved med det, det er såå spændende

strengt taget kunne dig og jan starte en forretning som tandlæger, de tjener kassen, jeg tror det er noget med flere 1000 i timen

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Lidt mere fremskridt:

Billede

Billede

Den observante vil bemærke en klat kemisk metal, hehe... der er ikke meget gods at give af, så da jeg fik lavet et lille hul i den ene side, måtte jeg jo lægge noget materiale på.

Det er som sagt ikke en cylinder, jeg har ret meget tilovers for.
Jeg har just målt efter i bedre belysning end hidtil, og den er altså ret voldsom:

Udstødningskanal: 22,3mm fra top.
Skyllekanaler: 30,0mm fra top
(Jeg måler til den højeste, affasede kant!)

Indsugningskanalen bliver 30-31mm bred og 17-18mm høj. Som reference kan jeg oplyse, at den originale er 22-24mm bred og 12mm høj.

Den bli'r møj hidsig og var i sin oprindelige form nærmest latterlig, i forvejen.


Claus >> Tandlæger uden tilbagevendende kunder...? ;-)

Husk at lægge told + moms til, samt USD 85 i forsendelse... kursen svinger også en del, p.t. så selv det billigste kit vil ligge mellem 6-7.000kr, inden det er på adressen tre uger senere.

Juhl >> Forstå mig ret, når jeg siger "glem det". Det render let op i to hele arbejdsdage at give en cylinder hele armen. Dvs. med en sats på 100kr/time er vi let oppe på 1.500kr + strøm, slid på bits osv... og det er dælme på eget ansvar, fordi man let kan komme til at klokke i det og gøre en cylinder tæt på værdiløs.

Mindre omfattende opgaver kan lade sig gøre. Denne operation er reelt kun nødvendig, hvis cylinderen forbliver stempelstyret. Til membranbrug er tidsforbruget det halve og risikoen for fejl er reduceret til 1/10.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af juhl-drengen »

Nu tænkte jeg ikke på så grov en omgang, jeg tænkte nu bare den modificering af udstødningsporten vi snakkede om til 25,5mm (std. 29) fra top og 26mm bred (std. 24) ;-) for at trække de der 70-80 km/t 9.500 rpm i toppen ud af den :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Nu tænkte jeg ikke på så grov en omgang, jeg tænkte nu bare den modificering af udstødningsporten vi snakkede om til 25,5mm (std. 29) fra top og 26mm bred (std. 24) ;-) for at trække de der 70-80 km/t 9.500 rpm i toppen ud af den :-)
Det er dårligt værd at ofre porto frem/tilbage på:

Sådan en "roterende fil" med 6mm skaft fra Biltema til boremaskinen kan gøre tricket.
Affasning af kanalen med en bette fil, finpudsning med korn 400, så er den i vinkel. :)
Vælg den form på kanalen, du vil... bare den bliver oval! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af juhl-drengen »

Cylindrisk, spids eller cylindrisk med afrundet top? :-)

Bør jeg gøre det før eller efter opboring af cylinderen?



Som den gamle henry ford sagde: Du kan få din ford T i lige den farve du vil have, bare du vælger sort...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Cylindrisk, spids eller cylindrisk med afrundet top? :-)

Bør jeg gøre det før eller efter opboring af cylinderen?.
Køb alle tre og find din favorit, men vær forsigtig og mærk op.

Før opboring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Nå! Nu har jeg jo nævnt, at der er forskel på portning, afhængigt af om man kører med stempel- eller membranstyret indsugning, så jeg kan lige så godt vise cylinder nr. 2 frem:

Udstødningskanalen - ingen overraskelser her:
Billede

Boosterne:
Billede

Boosterne "bagfra":
Billede

Ovenstående består af knap tre timers arbejde, inkl. en let tilpasning af både udstødnings- og indsugningskanal.

Udstødningskanalen er hævet til 22,4mm fra top og er 29,5mm bred.
Hovedskyllekanalerne er 32,4mm fra top, men skal hæves 1,4mm.
Boosterne ender 30mm fra top og skal altså åbne 1mm tidligere end hovedskyllekanalerne.

Så ja, den er faktisk (også) forholdsvis hidsig. Membranindsugningen gør motoren langt mere fleksibel, så det er faktisk ikke så forfærdeligt at køre med. Selvfølgelig afhængigt af udstødningen, og det bliver min elskede SP60, som matcher porttiderne rigtig godt.

Gearingen bliver 13/36, hvilket svarer til 100km/t ved 11.400rpm. Om den kan køre så stærkt, ved jeg selvfølgelig ikke. Det kunne da være skægt nok, men lad os nu se, hvordan den opfører sig med en 28mm Dellorto. Forhåbentlig bliver den aldeles svær at leve med, så jeg har noget at brokke mig over. :)

Hvorfor boosterne skal åbne før hovedskyllekanalerne er et spørgsmål om, at jeg har prøvet noget lignende før. Og dén motor gik faktisk fornuftigt, så jeg er nødt til at prøve igen... bare med en vildere udstødning og en endnu større karburator!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Så blev det sidste rettet ind:

Billede

Hovedskyllekanaler: 31,8mm fra top
Boostere: 31,5mm fra top
Udstødningskanal: 22,4mm fra top

Timings i grader (udstødning/hovedskyllekanaler/boostere):
187,7/129,4/131,5

80km/t i fjerde gear... i modvind!
98km/t i femte i (meget) medvind.

Det er så med en Homoet replica af Mustang-udstødningen (sort med "knæk").
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Så fik jeg prøvet min eeeelskede SP60 og rundede 90km/t i fjerde gear... i modvind. Det svarer til ca. 11.600rpm og da kan den sådan set godt dreje længere ud, hvis der ingen modstand er.

Dysen er til den magre side, så jeg turde ærligt talt ikke teste yderligere.

Mest af alt er jeg overrasket over, hvor meget "jeg har glemt fra sidste år". SP60 medfører, i min erindring, absolut intet bundtræk og et decideret vattet mellemområde. Det er bare ikke rigtigt. Håndtaget skal da vrides godt ved igangsætning, men det adskiller sig egentlig ikke fra en original 50ccm opsætning.

Tomgang + gasrespons + lyden af min evigt flaprende nummerplade (klik på fotoet):

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

hejsa hansen... hva er det for en tam måde at give gas på når du laver en video ! vi vil havde omdrejninger så det skriger - min lovlige nsu quickly fra `63 lyder næsten mere hidsig, ihvertfald næsten... he he

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Haha, tjah...

Med den potte stopper den i frigear ikke før et sted mellem 14-15.000rpm, og hovedlejerne er trimmet meget nær 2/100mm, og jeg gad ikke varme den op for dét. Men jeg skal da se, om jeg kan huske det til næste gang i din ære, Claus! :-P

Jeg skal have flyttet lidt på ankerpladen. Et eller andet siger mig, den kan bære lidt mere fortænding.
Den går til den magre side, kompressionsforholdet er omtrent 13:1 og squishbandet er både bredt og mildt indrettet, men det er absolut ingen tegn på hverken detonation eller tændingsbanken.

Jeg oplever, at der er et lille dyk i ydelse lige før trækområdet kommer og det samme lige efter den topper, så måske...?
Sidst havde den alt for lidt tændingsavance, og det blev bare til en masse omdrejninger uden power før den støjende side af 10.000rpm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Værsågod, Claus:

Billede

63km rundtur i Odense og div. landevej omkring Otterup.

Jeg blev registreret af i alt tre hastighedsmålere, som viste 1km/t mere end mit speedometer.
På hjemturen tog jeg mod til mig og lod den dreje heeelt ud. Intet gik i stykker, så det er jo meget godt.
Tanken fik lige 7L frisk benzin med 3% olie, og som jeg lagde kilometrene bag mig, begyndte motoren at live mere op.
Drejet heeelt ud i fjerde gear snuser den til 98km/t, men der er et fladt punkt lige inden trækområdet, så femte bliver ikke til noget. Eller, jo for når bare man rammer 95km/t i femte, så bliver den dér, men der skal altså medvind til, før den kommer over sit irriterende, flade punkt... og kommer man forbi dét, så er nålen oppe at kysse 110km/t!

Enten er det tænding eller karburering, som laver ballade. Den firtakter let ved max rpm - nogle gange meget, endda. Der skal leges mere. Meget mere!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Lehmann »

Følger spændt med i dine projekter Jesper. Skal love for du har fået fat i noget fint værktøj der. :-)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Tak, dit langbenede uhyre!

Vi er nu to om værktøjet, men fint er det! Det burde have været bestilt hjem for mange år siden. Så havde jeg sikkert nået at udvikle tålmodighed, nu... ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

ja tak skal de ha`hansen - du kan jo godt finde ud af og give gas

fedt at den har tindens til 4 takt på toppen ubelastet, det virker rigtigt ligesom en kædesav

havde det været mig ville jeg bestemt geare en tand ned på forkædehjulet, så kunne du sikkert bruge 5. gear + resten ligger tættere... jeg tror ikke du kan dysse dig ud af problemet, idet det lyder som om den får hvad den skal ha`- jeg kan heller ikke se hvad du skulle kunne ændre ved tændingen for at lukke " hullerne " - hvad havde du da forstillet dig ? tideligere eller senere tænding ?
som du selv har belært mig bruger man ikke særlig tidlig tænding på hidsige maskiner, jeg lever jo i en verden med lavere kompressions forhold så derfor har jeg aldrig brugt så lav fortænding som dig

nææ du - gear knallerten lidt ned, den kan køre rigeligt stærkt aligevel... og lige meget hvad så kører den med mange omdrejninger

du ved jo at jeg anbefaler ikke at overgeare - derfor bruger jeg kun selv 12/43 på den hidsige yamaha, det bliver godt nok kun til 80 kmt, men hellere en hurtig hidsig der til enhver tid trækker 4. gear helt ud, end en der ikke kan trække 4. gear bare der kommer den mindste bakke eller modvind + at en lav gearing for gearne til at ligge tæt

omdrejninger er vejen frem for en knallert - det er jo ikke en HD 1340 med masser af moment

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Tuning"