Cylinder-bearbejdning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

L-ringsstemplet er dyrere, og jeg har endnu ikke oplevet ulemper ved den alm. stempelring. :)

Så længe, stemplet ikke er sort under stempelringen, tror jeg ikke på, at L-ringen øger kompressionen nævneværdigt ift. den alm.

Men jeg har da et 44mm L-ring. :) Det sidder i en anden cylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Næste cylinder er, som sædvanligt, en 44mm KT, som mangler et par boostere samt en finpudsning. Alt det grove er overstået:

Billede

Billede

Billede

Billede

Fabriksny, selvfølgelig. :hihi

Portmål, top/bund:

Indsugning: 50,5/63,5mm (uændret), 27mm bred

Hovedskyllekanaler: 33,3/41,5mm (uændret, men finpudset i kanten) og 24mm brede

Ekstra skyllekanaler: 34,0/41,5mm og 8mm brede.

Boostere: 34,0mm (i morgen), 8mm brede.

Udstødningskanal: 24,8/41,5mm (uændret, skal hæves 1mm) og 25mm bred.

Udstødningsboostere: 24,0/30,0mm og ~7mm brede.


Jeg er pænt glad for resultaterne, indtil videre! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Næste cylinder er, som sædvanligt, en 44mm KT, som mangler et par boostere samt en finpudsning. Alt det grove er overstået:


Fabriksny, selvfølgelig. :hihi

Portmål, top/bund:

Indsugning: 50,5/63,5mm (uændret), 27mm bred

Hovedskyllekanaler: 33,3/41,5mm (uændret, men finpudset i kanten) og 24mm brede

Ekstra skyllekanaler: 34,0/41,5mm og 8mm brede.

Boostere: 34,0mm (i morgen), 8mm brede.

Udstødningskanal: 24,8/41,5mm (uændret, skal hæves 1mm) og 25mm bred.

Udstødningsboostere: 24,0/30,0mm og ~7mm brede.


Jeg er pænt glad for resultaterne, indtil videre! :D
Ser faeme også godt ud hr Hansen, det der er top dollar :)
Jeg gider snart ikke lave selv mere, kan jeg ikke bare smide min cylinder af ved dig? :wink:
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af 12V »

Lækkert arbejde, det ser virkelig godt ud!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:
Ser faeme også godt ud hr Hansen, det der er top dollar :)
Jeg gider snart ikke lave selv mere, kan jeg ikke bare smide min cylinder af ved dig? :wink:
Hehe, næææh! For du er selv skrap nok! :hihi

De nye, små fræsebits hjælper gevaldigt. Og så er der detaljen med tålmodighed; Jeg har taget mig noget bedre tid, end ved mine andre forsøg samt tegnet lidt streger til at guide mig i den rigtige retning og dybde.


Ovenstående er omtrent seks timers arbejde. :shock: Der går mindst et par timer med boosterne, og dernæst trimning af vinkler samt finpudsning af overfladen. I det mindste tror jeg ikke det fjerneste på, at polering har nogen som helst indflydelse, så det slipper jeg da for. :lol:

I første omgang skal den testes som stempelstyret og med en standardudstødning. Jeg tror, det bliver en rigtig god oplevelse.


Udstødningsboosterne er forresten ganske langt fra åbningen til krydspinden. De kan sågar være 1mm bredere, uden de kommer for tæt på, og de skal lige sænkes 1mm mere. :)


Tak for ros, forresten. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Cylinderen er klar til brug:

Billede

Billede

Billede

Portene åbner hhv. 23,9/24mm og 33,3/34mm fra top.

Det ender med porttimings på mellem 179/118 og 181/121

En org. 6,25HK cylinder (15.43.99) ligger omkring 178/116 (+/- afhængigt af støbeform o.a.)

Det bliver sjovt at prøve! Dog skal jeg lige have lavet et par huller i et stempel. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

så er der vist heller ikke plads til flere kanaler og porte - een mere og cylinderen falder fra hindanden

du er vist glad for dit nye legetøj hva`? du er også god til at bruge det, det ser meget fint ud

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:så er der vist heller ikke plads til flere kanaler og porte - een mere og cylinderen falder fra hindanden

du er vist glad for dit nye legetøj hva`? du er også god til at bruge det, det ser meget fint ud

hilsen olieklud
Der er da plads til to mere: Én på hver side af udstødningskanalen! Er der ikke sådan et par i din TH-cylinder?

Jeg er bare i tvivl om, hvor stor forskel et par 4-5mm brede kanaler reelt vil gøre. Og så skal de vinkles rigtigt for ikke at blande sig (for meget) med udstødningsgasserne. De kunne selvfølgelig bare åbne meget senere? 35mm fra top?


Jaaaah! Værktøjet er købt for at blive brugt! :teeth2

Og tak. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

næ hansen, jeg må nøjes med 4 skylleporte, dog er de 2 boostere tilsammen lige så store som dine 4 i toppen... gennemgangen til skylleportene er ret godt lavet, men der er jo også masser af gods når det kun er en 49 ccm cylinder

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
de ordinære skylleporte har yderligere forbindelse via kanalforbindelsen til boosterportene - derfor er der en slidse nedaf således gennemboring er mulig
de ordinære skylleporte har yderligere forbindelse via kanalforbindelsen til boosterportene - derfor er der en slidse nedaf således gennemboring er mulig
IMAG0490 [640x480].jpg (34.52 KiB) Vist 17766 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Aaaaah, ja. Sådan en har jeg haft, engang. Dog uden gennemboringer til boosterne langs hovedskyllekanalerne. Eller har jeg misforstået din beskrivelse?

Boosterne i min cylinder kan udvides nok et par millimeter, men jeg vil have lidt ekstra støtte til stempelringen, "indtil videre".
Umiddelbart kan jeg hente yderligere 100-120mm^2 skylleareal, men hvor givende det vil være i praksis, ved jeg ikke. Jeg sigter bare efter et pænt skyllemønster og det mildeste portarrangement til det ønskede antal omdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Nabo Jan »

claus olieklud skrev:næ hansen, jeg må nøjes med 4 skylleporte, dog er de 2 boostere tilsammen lige så store som dine 4 i toppen... gennemgangen til skylleportene er ret godt lavet, men der er jo også masser af gods når det kun er en 49 ccm cylinder

hilsen olieklud
Claus skal den ikke snart ud at køre den cylinder :thunge

Min 40mm med alle kanalerne rendte godt 100, uden dog at være trimmet 100% ind og med 24mm karb!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af claus olieklud »

hej jan... min nye kreidler er et laaangtidsprochekt og det blev ikke bedre af at du købte de eger af twinsport som ellers var special lavet/indkøbt til 18" alu racer hjulsættet !!! hmm

det er ikke sådan når man har 10 knallerter - jeg bliver helt forvirret over hvilken en jeg skal reppe på, derfor vil jeg ikke påbegynde prochekt kreidler 5 gears racer lige nu, og dog vil jeg gerne samle de lækre hjul, samt få malet stel/steldele så det er klart... steen har også en tank som jeg tror jeg har tillusket mig, men han har ( desværre i mine øjne ) boret en stribe huller i den fordi den skulle havde været skåret op for at gøre plads til elektronikken i den ene side... heldigvis fik han aldrig skåret den op, men kun boret huller til hængsler og låsemekanisme - jeg har sagt at jeg ønsker denne tank da den er årgangskorrekt til brug for en evt cupracer, men at han må svejse de huller til igen... den ville jeg så også kunne male således at de vigtigste stumper ligger klar til den skønne dag jeg skal samle vidunderet... motoren dertil kikker jeg på hver dag - den er nærmest helt ny, men ikke kørt i 1000 år, jeg kunne godt finde på at opspænde den en dag og opstarte den - her nøjes jeg i første omgang med den originale 6,25 cylinder med 23 mm bing - racercylinderen og stor kaburator må vente til alt andet er perfekt, den bliver heller ikke slidt af tiden går - desuden kan jeg kikke på den og røre ved den helt nye nicasil lige så tit jeg ønsker

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0496 [640x480].jpg
IMAG0496 [640x480].jpg (54.9 KiB) Vist 17729 gange
IMAG0498 [640x480].jpg
IMAG0498 [640x480].jpg (79.07 KiB) Vist 17729 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Se selv, Jan; Vi er ikke alene! Dog er det næsten synd, Claus ikke får den ud på gaden, hvis drn render bare halvt så godt som din! ;)


Så fik jeg monteret cylinderen med et Meteor-stempel med L-ring og *chok* stempelstyret indsugning:

Billede

Der er boret huller i stemplet fra fabrikkens side, og de åbner i indsugningen, når stemplet er i bund. Det påvirker på ingen måde tomgangen, hvilket overraskede mig.
Indsugningsvarigheden er hele 171 grader (Mahle 6,25HK er ~150 grader), men gasresponsen er ikke direkte dårlig.

Udstødningen er, indtil videre, SP60. Den er for hidsig, så jeg kan intet definitivt sige om ydelsen, og under tilkørsel tager jeg den altså lidt med ro... denne gang. ;)

Førstehåndsindtryk med nævnte udstødning + en 18mm Bing, der hænger i svømmerventilen, så den flyder lidt over:

Tomgang - 4.000rpm : Ret pludrende kørsel.
4-7.500rpm : Fiiiint træk.
7.500-8.500rpm: Flaaaaad ydelse.
8.500-12.000rpm: Afsteeeeeeeeed.

Se, det lyder jo fantastisk, men det er nu ikke tilfældet. Der er ikke den der følelse af overskud ved de høje omdrejninger; Den trækker, men slet ikke så brutalt, som omdrejningstallet giver indtryk af. Desuden flader den vildt ud lige inden trækområdet, formodentlig pga. udstødningen ikke passer til cylinderen.

Jeg prøver med en standard-udstødning en af dagene. Hvis den vitterligt begynder at arbejde fra et sted mellem 4-5.000rpm og opefter, er det jo FEDT!

Jeg har i dag fået fingrene i en studs, som passer til min Dellorto, så den ryger på, igen! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Dellorto PHBG21 monteret med dyse 80 og nål W8 samt en standardudstødning:

Udmærket gasrespons, kører til den fede side.

Meteor-stemplet klirrer lidt, trods tol:C (43,96mm til en cylinder på 44,00mm). Det kan også være ringen, bevares; L-ring synes jeg har de tendenser.

Stadig døøød fra tomgang til 4.000rpm (dumme indsugning)
4-7.000rpm er roligt og behageligt med lidt liv.
7-10.000rpm er bare smæk for skillingen.
11.500rpm er max overdrejning.

Den er ganske let at køre, men den skal have lidt tæsk. En membran vil helt sikkert gavne.

Under tilkørsel har jeg bevidst valgt et topstykke med lavere kompressionsforhold (13:1 ved 0,7mm squishafstand) og squishafstanden er 0,98mm, hvilket sænker kompressionsforholdet yderligere, så det ligger nok omkring 12:1, effektivt.
Mit andet topstykke giver 14:1 ved 0,52mm plus en deeel mere moment.

Speedometeret har da været en tur forbi 90km/t for en kort bemærkning. 85km/t med oprejst kørestilling i fjerde gear i modvind gider jeg ikke klage over med kedelig fabriksudstødning.

Er denne kraftige ændring af cylinderen dét værd til en standardudstødning? Narj! Det skal noget vildere til, før det gør en reel forskel med så meget ekstra portareal. Jeg havde ikke ventet andet.


Facit:
P.t. kører den som en original 6,25HK opsætning. Den har bare en del flere kræfter og kan tage lidt ekstra omdrejninger. Modvind er ikke forfærdeligt, men femte gear er kun til de lige stræk uden for meget modvind.
Måske det bliver lidt bedre, når ringen bliver slidt til?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Dyse 78 og blandingsskruen drejet i alt to omgange ud:

Fint!

Tændrøret er stadig mørkebrunt.

Tanken fik lige 7,5L med 3% delsyntetisk olie. Nu er der begyndt at komme lidt koks på stempeltoppen, så om nogle hundrede kilometer kan jeg måske begynde at aflæse skyllemønsteret.

Stempelringen er ved at være slidt til. Optrækket er forbedret væsentligt ift. tidligere, og der begynder i det hele taget at være mere liv i motoren.
Den kan dreje ud til knap 75km/t i 3. gear, og i 5. har den igen været oppe at snuse til 100km/t. Dette er fortsat med et meget mildt topstykke og ditto squishafstand samt fortænding.

Og så fik jeg da lige prøvet et par udstødninger hjemme hos Jan. :D

Først den meeeget laaange MZ-agtige, vi byggede for et par år siden:
Lidt mudret oplevelse under 6.000rpm, men fra ~7.000 og op til 10.500rpm er der masser af liv. Til gengæld vil den ikke overdreje derfra. Super moment indenfor trækområdet, og bare den har været forbi 10.000rpm i 1. gear, æder den bare 2. gear som ingenting, hvilket er et kendt problem på Kreidleren. Resten af gearene snupper den bare klak-klak-klak op til 95km/t i 5. gear, hvor den så flader ud.

Udstødning nr. 2 er en variant af den herover nævnte, blot en sjat kortere og "ganget op på volumen", så den skulle passe til ~70ccm:
Lidt bedre bundtræk helt nede fra 3.000rpm, men mellem ~7-8.000rpm dykker ydelsen helt vildt. Til gengæld er der dømt 5cm powerwheelie, når motoren rammer 8.500rpm, hvor den decideret går amok op til ~10.000rpm... og så forsvinder ydelsen totalt, trods motoren bliver ved med at dreje ud til 11.500rpm plus det løse.

Konklusion:
En udstødning er ikke bare en udstødning! Det er let nok at hente en høj spidsydelse, men en progressiv effektkurve samt et brugbart trækområde er en anden snak. :)
Ergo er udstødningsbyggeri og tålmodighed to uadskillelige størrelser, SLUT!


Til gengæld er jeg superglad for denne cylinder, og jeg glæææder mig til at få et membranhus monteret, igen! :-D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det svarer simpelthen til 10.200rpm, når den er drejet ud til alt, hvad samvittigheden rækker til. Det rækker til akkurat 101km/t i 5. gear.

Der skal i grunden ret megen modstand til, før 90km/t ikke er muligt, når motoren er blevet varm. Selv 95km/t opnås under relativt ugunstige forhold og det er altså ved 9.600rpm, så jeg vil ikke klage.

Det sjove er, at der er mere at hente. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har ikke købt et GoPro eller lignende, og jeg gør det nok heller ikke. Er dette godt nok:

Billede

:teeth2

Super-portet cylinder, stempelstyret indsugning med for kort skørt og standardudstødning.

Det svarer til 10.100rpm :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Jeg har ikke købt et GoPro eller lignende, og jeg gør det nok heller ikke. Er dette godt nok:

Billede

:teeth2

Super-portet cylinder, stempelstyret indsugning med for kort skørt og standardudstødning.

Det svarer til 10.100rpm :)
He he :teeth2
Vedhæftede filer
Hastighed.PNG
Hastighed.PNG (112.44 KiB) Vist 17516 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var på tide! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder-bearbejdning

Indlæg af kreidlerhansen »

Siden vi nu skal konkurrere om, hvem der kan pisse længst...:

Billede

:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"