Man skal lytte til sig selv...

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

Se, nu gik Kreidlerens deltagelse i Tour de Sy'fyn i vasken.

viewtopic.php?f=3&t=17155" onclick="window.open(this.href);return false;

Uanset dyse og blablabla gik den underligt, trods fin tomgang.

Luftfilter var udelukket. Den hakkede, spruttede, hvæste og skød gevaldigt i potten med filter monteret.
Af med luftfilteret, og SÅ gik den ellers bananas, så snart den ramte trækområdet. Nul bundtræk, men wooow for et brøl og et los i en vis legemsdel! Første og andet gear var skønne, men ved skift til tredje kom samtlige tegn på overophedning og et nært forestående klemt stempel.
Større dyse? Hakken, sprutten, spytten, hvæsen, pop og knald fra udstødningen.
Max hastighed ca. 40km/t ved 6.000rpm i femte...

Et sted mellem kl02.00-03.00 gav jeg altså op og tilskrev opførslen en død tænding eller en utæthed.


Så hvorfor nu en overskrift a la et dameblad?

Jo, for jeg valgte at forlade mig på mit gamle mærke på ankerpladen, som bestemt har været velfungerende i lang tid. Jeg tog blot ikke højde for, at jeg i mellemtiden har monteret en CDI med en del mere forskydning end den, som min afmærkning hører til.
Dvs. jeg ikke har husket mit eget råd om altid at dobbelttjekke tændingstidspunktet, inden man afskriver maskineriet som defekt!

:hihi

Den røde Mitsuba-CDI (Piaggio-scooter) flytter tændingstidspunktet ca. 0,3mm fra tomgang til 8.000rpm, og mit udgangspunkt har således været tænding 1,2mm før top i tomgang med denne CDI.

Den nye CDI forskyder så liiige en heeel del mere. Faktisk ganske tæt på 1mm indenfor samme interval, så helt oppe ved 10.000rpm var tændingstidspunktet faktisk med stemplet i top. Dvs. 0,0mm før top.

Emnets overskrift kan så suppleres med, at man skal lave notater eller i det mindste huske, hvad man gjorde sidst!


Jeg fik i dag lige rykket ankerpladen et pænt stykke, men det skal mere til. I tomgang står den nu 1,5mm før top og kan tage gassen rigtig fint uden at brokke sig.

Målet er 0,9mm før top ved omtrent 9.500rpm, så jeg glæææder mig til snart at få en tur med den helt friske motor og en forhåbentlig frisk karakteristik!

Sidste år gik den ret ubesværet 95km/t og med kørestilling på langs, kunne speedometernålen endda bevæge sig et stykke forbi 100km/t. Den eneste forskel fra den gamle opsætning er en skyllekanal mindre, som jeg satser på det 3-4x større indsugningsareal kan kompensere for. Dengang kørte jeg med indsugningsareal tilsvarende en 16mm karburator!

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af Knud »

Kan du huske hvordan tændings avancering er på hhv Mhkz og motoplat? Og på kais design?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai's CDI er den jeg refererer til. Kai har bygget den, men designet tilfalder Ewald Rossner (Motelek.net)

MHKZ, den store: 1,7mm før top i tomgang og 0,95mm før top ved 7.000rpm

Mototplat: Usikker på om den overhovedet har avancering.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af Knud »

Så du mener at mhkz og Kai s ligger lige op ad hinanden?
Jeg tjekker lige motoplat der er jo diagram på den et eller andet sted tror faktisk den gode prøjser har dissekeret den..
Edit:
"Tændspolen" er denne: http://www.motelek.net/motoplat/zuendbox.png" onclick="window.open(this.href);return false; - det er her tyristoren sidder... ingen tændingsforskydning her..
ankeret: kan jeg ikke lige se at der sidder noget der skulle ligne et RC led
Men det er mystisk! for en MHKZ ser sådan ud:
http://www.motelek.net/bosch/zuendung/m ... ilter1.png" onclick="window.open(this.href);return false; og det ligner jo til forveksling Kai´s (dvs. Ewalds)
Jeg ved ikke med sikkerhed hvad det er jeg har.. den har stål svinghjul og kobber bøjle på ankeret ved pulsgiveren.... det bliver spændende.. hvis den virker i det hele taget... ellers kommer MHKZ på banen: den fine store sorte klods
Senest rettet af Knud tors 2. okt 2014 21:07, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

Stort set. Ewald's CDI skulle bare kunne klare nogle flere tæsk, samt den er mere skånsom overfor fødespolen ift. Kokusan-tændingen, som i forvejen render gevaldigt varm. Vedvarende omdrejninger hinsides 10.000 overopheder især den første udgave af Konusan-tændingen.
Evo-udgaven har et lidt svagere magnetiseret svinghjul og fødespolen er udstyret med en kobberkøleplade i stedet for alu-pladen på den første.

Det er årevis siden, jeg tjekkede en MHKZ-enhed, men jeg studsede over, at tændingstidspunktet ikke så ud til at rykkes længere frem efter 7-8.000rpm. Ewald's CDI bliver i hvert fald ved.

Der er ikke ret meget, den galning ikke har pillet fra hinanden, nej. Spørgsmålet er, hvor mange Motoplat-enheder, der findes, og hvilken du i så fald har.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

Det har vist været "den lille" MHKZ-enhed, jeg testede:

http://motelek.net/andere/zuendkurven1.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Der sker i hvert fald ikke alverden efter 8.000rpm :)

Den sorte enhed er en anden snak, som man kan se herover.

Uanset hvad, så oplevede jeg en langt mere fleksibel motor, da jeg gik fra platiner til MHKZ i sin tid. Mere bundtræk, stærkere mellemområde og en lidt blidere overgang til trækområdet. Jeg ville sikkert blive mindre imponeret nu, end jeg blev dengang.
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

Motoplat:

http://www.motelek.net/motoplat/zuendun ... kurven.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er omtrent 2 graders forskydning fra 1.000-9.000rpm, så hvis gnisten skal springe ~1mm før top, skal tændingen trimmes til ~1,2mm før top i tomgang ved std. slaglængde. Øges slaglængden til 42mm, vil 1,3mm før top i tomgang være passende... under den forudsætning, jeg har regnet rigtigt! Ergo, dobbelttjek!

Der er reelt intet magisk ved Motoplat'en. Den er lige så glad for at gå i stykker ved høje omdrejninger som Bosch-systemerne. Det til trods er de legendariske, velsagtens pga. alu-svinghjulet?

En Kokusan Evo med Ewald's CDI er mange gange bedre på en gademaskine, hvis man ser bort fra det skæve svinghjul.
VAPE (Powerdynamo.biz) er yderligere et niveau over på kvaliteten, men som følge af de mange spoler og magneter skal der filtreres en del, før omdrejningstælleren fungerer. Hvis den da overhovedet fungerer?

HPI's innerrotor med lys (12V max 5A fra 6.000rpm) brænder varm ifølge Ewald, som fraråder at bruge den bag tændingsdækslet. Fødespolen rundede vist nok 120 grader i løbet af et kvarters tid i hans testbænk.
MVT Premium er dyr (2.500kr) og stadig på teststadiet, men tilbagemeldingerne er indtil videre positive. Det kan gøres en del billigere, hvis man kan tilpasse konussen selv. Den dyre udgave kan mig bekendt fremtidigt leveres med blæsehjul til Kreidler. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Man skal lytte til sig selv...

Indlæg af kreidlerhansen »

ARE YOU FREAKING KIDDING ME?!

2,15mm fortænding i tomgang.
0,85mm ved 11.000rpm...

...ifølge det der billige Buzzetti-micrometer, altså. :hihi

Indsugningspakningen er vist ikke helt perfekt nok, så inddysning er umuligt, indtil der er rette op på den detalje, men...:

Den trak sig selv stille og roligt op fra 25km/t i tredje gear og så spadserede den sgu op til mellem 75-80km/t, inden jeg skiftede til fjerde, som den bare åd. :shock:

Jeg kørte med fuld choker for at være på den sikre side, men det er da slet ikke ringe, det her.


Efter endt tætning af indsugningen skal jeg så lige trimme ind til standard-filteret. Pga. studsens design skal cylinderen afmonteres for at skifte pakning. :( Men ok, sådan er dét nu engang, og det har jeg trods alt prøvet før. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"